Gå til innhold

Frekke barn i bhg til barnet mitt......

Anbefalte innlegg

Skrevet

I stad da jeg og bf skulle hente barnet vårt i bhg, sto alle barna i do kø, da vi kommer inn skriker ei jente i bhg "Hvorfor er mamman og pappan til ***** så tjukke i magen sin???!!!"

vi har noen kg for mye begge to, pluss at jeg er høygravid.....

ser at barnet vårt blir lei seg, jenta som sa dette ble tatt unna av bhg ansatte og fikk streng beskjed om at sånn sier vi ikke.....

men dette er ikke første gangen samme jente har sagt noe stygt til meg, sist bare overså jeg henne, men nå begynner hu å gå meg på nervene.... hva svarer man en 5åring som snakker stygt til deg?

når jenta sier ting som "hvorfor er du så stygg??"

hvorfor er du så tjukk, jeg vil ikke leke med deg for du er så dum osv......

har jobbet i bhg og denne jenta er ganske frekk mot alt og alle......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vet, det er fra barn og fulle folk man hører sannheten.

Nei, har ikke svar på spørsmålet ditt.

Skrevet

Kjip situasjon. Har selv en nivø som er frekkere enn flatlusa.

Men han har en sørgelig historikk, to like storebrødre og ADHD.

Resultatet er tragisk.

Man bør ta det opp med barnehagen og be de stramme ens mer inn.

Og rett og slett synes synd på barn som får personligheten til en edderkopp.

Skrevet

Har nok lært av foreldrene sine, stakkar:-(

Vet du, jeg hadde faktisk sagt til barnet at slik sier man ikke, det var uhøflig. En 5-åring er stor nok til at man kan sifra til de om slikt, på en ordentlig måte

Skrevet

For et tåpelig svar 14.35

Du er ihverfall stygg inni. Stakkars barna dine. Ha en sånn råtten mor.

Skrevet

Jeg fortelle barna mine at de som sier mye slemt ofte er triste inni seg. Og kanskje har det trist hjemme.

Etter det blir de ikke så trist når noen sier noe slemt.

For de tenker ned en gan at dette er en stakkar som ikke har det greit hjemme.

Så kan jo du si til jenta at etter 24 kommer mørketrollet og eter slemme barn. Hihi..

Skrevet

Egentlig så overrasker det meg ikke at barn holder på sånn, med tanke på hvordan mødrene her inne behandler hverandre. Og vi er tross alt voksene!

Når det gjelder frekke unger så tar jeg meg ikke særlig nær av hva de sier til meg, svarer bare noe sånt som : fordi du skal ha noe å lure på eller liknene.

Skrevet

Mange barn har ikke utviklet impulskontrollen sin og sier akkurat det de tenker. Det er helt vanlig med barn i barnehagealder som buser ut med ting som i vår voksne verden virker frekt. De kan kommentere utseende, fasong, klær og mye annet uten at det er et tegn på frekkhet eller dårlig oppdragelse. Det er mer et tegn på dårlig trent impulskontroll.

Barnehagen tok tak i det og jobber sikkert med det med denne jenta. Så lenge du treffer på barn i barnehagealder må du påregne at kommentarer kan komme om alt mulig rart.

Det er mange grunner til at barn er tilsynelatende frekke, det er som oftest ikke dårlig oppdragelse.

Skrevet

denne jenta flirer ondt når hun sier ting, å vet at det ikke er pent... hun ser seg rundt etter oppmerksomhet når hun sier ting som dette....

hun er veldig prinsesse og skal ha ting på sin måte, også lagt merke til at moren til denne jenta er veldig pen av seg.....

ikke at jeg sier moren har lært henne dette, kjenner ikke moren og kan ikke uttale meg om hvordan hun er som person.

HI

Skrevet

Barnehagen kan ikke gjøre så mye annet enn å gi beskjed til barnet og irettesette, og selvsagt gi beskjed til foreldrene av barnet også. Men det er jo i svært mange tilfeller hos foreldrene roten til problemet ligger. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har tenkt: "okeeey, det er DERFOR det barnet oppfører seg som det gjør" etter at jeg har truffet en av foreldrene.

Skrevet

Hun flirer ondt? Hun er et barnehagenbarn å vil ha ting på sin måte, javel, hvor er nyhetsverdien? Moren er veldig pen av seg? Hva har det med noe å gjøre? Er du full?

Skrevet

Med engang Hi ikke fikk svaret som hun ønsker seg, begynner hun å kritiserer foreldrene i håp om å få med empati.

Du må ha veldig dårlig selvtillit HI, siden du tar deg nær av alt en jentunge på 5 år sier.

Skrevet

Hadde en gutt som holdt på slik i bhg til barna mine, han var 5 og kom med kommetarer hver gang jeg hentet. Det er liten bygd og jeg er nyinflytter så han kjenner nok alle andre foreldre fra før.

Men for å være ærlig vet jeg ikke om han har gjort det til andre en meg.

Ene dagen fikk jeg høre at jeg var fet, jaha syntes du det sa jeg bare.

Neste dag sa han det igjen så jeg så jeg smilte til han og sa noen er store og noen er små sånn er det bare.

Noen dag etterpå var jeg stygg, Så jeg sa at vi er alle forkjellige og det noen syntes er styggt syntes andre at er veldig pent.

det kom noen ganger til med sånne kommentarer når han så jeg kom. Løp til gjerdet for å slenge ut av seg. Jeg svarte rolig og med et smil på den måten hver gang og så ga han seg.

Nå kommer han heller å forteller hva han har lært på "førskole"gruppa, eller kan si ting som så fin genser du har idag.

Han var rett og slett ute etter å få kontakt men visste tydeligvis ikke helt hvordan det skal gjøres.

Nå har jeg jobbet i bhg og sfo noen år så jeg har måttet takle slike barn før og har lært meg å overhøre og ikke ta ting til seg.

Denne jenta som ropte dette er nok helt sikkert ute etter å få oppmerksomheten. Noen barn føler at de trenger å få oppmerksomheten til alle voksene som kommer i deres nærhet. Og siden du er der for å plukke opp ditt barn må hun ta i litt for å skulle få oppmerksomheten over barnet ditt.

Og selvfølgelig har hun lært at det hjelper å si slikt.

Om den kunskapen kommer fra foreldre, eldre søsken eller andre barn i bhg eller nærmiljøet er jo ikke så lett å si om man ikke kjenner barnet.

Skrevet

Har ikke kritisert andre foreldre jeg?

Har ikke sagt noe vondt om moren til denne jenta?

HI

Skrevet

"moren til denne jenta er veldig pen av seg....."

Skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre? Er jenta frekk fordi moren er pen av seg?

Skrevet

Jeg mener det at den eneste personen i verden man kan forandre er seg selv. Du må forandre ditt syn på dette barnet, eller du må forandre din måte å reagere på dette barnet på. Kankje har dette barnet en hel "ryggsekk" med ting som gjør at dette barnet handler som det gjør.

Hva med å smile til dette barnet hver gang du ser det? Hva med å gi det en hyggelig kommentar om den fine genseren hun har på seg, eller " er du ute i den deilige solen i dag" ? Små glimt av vennlighet hver gang du ser dette barnet.. bygge en realsjon.. så skal du se at barnet sitt forhold til deg endrer seg, og kankje du også klarer å se det postive som dette barnet selvsagt også har, men som nå kanskje ikke er så tydelig for deg. Men man ser det man ser etter, og ser du at barnet er ONDT og FREKT.. så er det det du finner... Ser du etter det gode så vil du finne det...

Og jeg blir ganske sjokkert og lei meg når voksne mennesker kan påstå at barn er onde.. og flirer ond... Det er den voksnes opplevelse av smilet hennes som er sånn... Man kan ikke tilllegge noen andre følelser når det er enn selv som sitter med disse.

Jeg tenker kanskje at du HI er et usikkert menneske som lar deg "vippe av pinnen" av en 5åring, i steder for å være en ansvarlig voksen i omgang med dette barnet...Ta ansvar og bygg en relasjon til dette barnet gjennom små positive drypp, så skal du se at det endrer seg...

Og tro du meg, barn som denne jenten blir nok jobbet med i barnehagen.. og det siste de trenger er at alle voksne de møter bekrefter dem på det dårlige selvbilde og de dårlige erfaringene de allerede sikkert har i bøtter og spann.

Vær en solstråle og se om ikke hun blir det også ! vær en voksen!!

Skrevet

Anonym 15.12, du høres mer voksen ut enn Hi.

Takler situasjonen istedenfor å komme hit og syte om det.

Skrevet

Herregud! Er drittunger blitt ei hellig ku også nå?

Hadde aldri akseptert at mine unger sa slikt.

Kanskje når de er 3. Men ikke 5!!

Skrevet

Nå synes jeg du blander korta rimelig dårlig her 15:24. HI har da ikke kritisert mora til denne jenta??

Noen barn er rett og slett ufordragelige, på lik linje som noen voksne er det. Det har med personlighet å gjøre. Ikke sikkert det hjelper å snakke aldri så mye med ungen. Noen er bare sånn.

Skrevet

hva om ditt barn var en "drittunge" ? hadde du synes det var kjekt om dette barnet var "fritt villt" for alle voksne det møtte i barnehagen? Himmel... vi må da ta ansvar som voksne i møte med alle barn, og ikke komme ned på deres nivå.. og kalle barn drittunger...vel du om det! Du var nok en sånn selv kan jeg tenke meg!

Skrevet

Men noen barn ER jo drittunger.

Ikke kom å si noe annet.

At alle barn er søte og snille er piss.

Skrevet

Unger spør om ting, sånn er det bare ;o)

Skrevet

noen vokser det tydligvis ikke av seg heller...

Skrevet

Når de store barna i barnehagen kommenteren klær eller hår eller lignende så svarer jeg de ordentlig.

F.eks kan de kommentere at jeg har krøllete hår (retter det vanligvis ut da), og at det ser ut som jeg akkurat har dusjet (fordi det ser mørkere ut med skum i). Da svarer jeg f.eks at "ja, det ser faktisk ut som om det er vått, men det er det ikke. Vil du kjenne?" Eller jeg snakker om hvordan hun/han ser ut "Ja, jeg har krøller. Noen ganger liker jeg krøllene mine, og andre ganger ikke. Men det er bare sånn jeg er født. Hvilken farge har du på håret? Har du valgt fargen selv?"

En gang kommenterte ei jente de nye penskoene datteren min hadde fått av bestemor. "Se på de skoene da! De så gamle ut!!" Jeg smilte og svarte at "Ja, de ser kanskje litt gamle ut. Det er det som er så stilig med dem. XXX har fått de av bestemoren sin, og jeg synes i hvert fall at de er råfine. Hva synes dere andre?" I en sånn setting vil nesten alle barn svare at de også synes skoene er fine, og jenta som kommenterte de først tenkte seg litt om før hun sa "Ja, de er skikkelig fine!"

En 5-åring er ikke ondskapsfull!! Jeg gikk opp nesten 40 kg i mitt forrige svangerskap, og da ble det også kommentert av barn. Jeg svarte bare at jeg var helt enig i at jeg var ganske stor, og at jeg synes det er slitsomt noen ganger.

Barn sier slike ting fordi de ikke helt vet hvordan de skal spørre, kommentere eller snakke om noe de lurer på. Ikke verre enn det =)

Hvis du neste gang svarer noe lignende "Ja, jeg er ganske stor. Jeg har også en liten baby som bor i magen min, og den tar jo litt plass den også. Jeg er jo ganske mye større enn deg f.eks. Det finnes både større og mindre mennesker enn meg. Er du akkurat like stor som de andre barnehagebarna f.eks? Like høye, samme skostørrelse osv?". Hvis du angriper situasjonen på denne måten isteden vil du få henne til å tenke litt;)

Skrevet

15.24: hele innlegget dittlyser av at det er lite som surrer i topplokket ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...