malingus Skrevet 11. mars 2011 #26 Skrevet 11. mars 2011 Nei det går ikke å fjerne tvang helt og holdent fra psykiatrien. Vet ikke så mye om tvangsinnleggelser egnetlig, selv om jeg har blitt tvangsinnlagt en gang selv. Vet derimot endel om bruk av tvang inne på avdelingene -både av egen erfaring og medpasienters. Og det er lite koselig og noe jeg ikke unner min värste fiende! Å bli lagt i reimer under et kraftig angstanfall er ikke noe man önsker. Man må heller gå igjennom rutinene og gjöre evt forandringer. Og takk gud for kontrollkommisjonen!
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #27 Skrevet 11. mars 2011 Dersom du ser linken så ser du at helsepersonellet er fritatt fra taushetspliken og faktisk uttaler seg om saken. Og hun andre vant jo faktisk i høyesterett...så...
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #28 Skrevet 11. mars 2011 Poenget er, at om jeg får diagnosen kreft i morgen, så har jeg rett til å nekte behandling, selv om det vil ta livet av meg. Ulogisk vil de fleste mene, men retten er der, og bør være der. Som psykiatrisk pasient har du ikke samme rettighetene. Logisk det også, fordi det er hodet og evnen til å tenke rasjonelt som angripes når man er psykisk syk. Det er derfor det å kunne reservere seg FØR man blir syk, er et godt alternativ syns jeg. Reservere seg mot behandling om man skulle bli syk, om så suicidal. Om personen er til fare for andre må personen selvsagt fjernes fra omgivelsene e.l. - men altså ikke behandles. Jeg mener at man prinsipielt bør ha dette valget hi
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #29 Skrevet 11. mars 2011 Men om du skal fjerne denne personen som er i fare for alle andre så begynner det jo å ligne på akkurat det hun ene fortalte om at hun var helt alene. Hvor ville du så ha gjort av denne personen siden personen ikke skal behandles men ikke være i nærheten av andre?
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #30 Skrevet 11. mars 2011 Aner ikke. Men om vedkommende har reservert seg fra behandling, så har han det. Hvor gjør vi av andre farlige mennesker som ikke er syke? Et alternativ kunne jo vært at tvang bare var et alternativ dersom man var til fare for andre (Eller ikke hadde reservert seg) De aller fleste ville vel ikke ønsket å reservere seg. (jeg vi i alle fall ha hjelp om jeg plutselig en dag står der og ikke lenger er i stand til å tenke rasjonellt) Men jeg syns altså at de som ikke ønsker hjelp, ikke skal kunne tvinges til det. hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå