Gå til innhold

Tvang i psykiatrien

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tvang blir aldri utført før man er til fare for seg selv eller andre. Nå så jeg ikke på linken du la ut, for det orker jeg ikke

Skrevet

Om en hadde vært så syk at en ikke er i stand til å se hvilken fare sykdommen gjør for seg selv og omgivelsene, er dette i enkelte tilfeller den beste og eneste utveien.

Husk at det i slike tilfeller er sykdommen som regjerer, og ikke individet bak sykdommen. Jeg har vært tvangsinnlagt, etter en kraftig psykose. Og hadde det ikke vært for tvangsinnleggelse, ville jeg nok ikke levd i dag

Skrevet

Jeg skulle ønske det var mulig å tvangsinnlegge mamma, slik at hun slapp å forgå i sitt eget hjem, slite ut alle som er glad i henne og kjøre økonomien til faren min i grøfta. Mest av alt skulle jeg ønske noen, med tvang, kunne gi henne den behandlingen hun trenger slik at hun og sønnen min kunne kose seg sammen..

Skrevet

Takk og pris går det ikke an å reservere seg mot tvangsbehandling! Ingen vet hva som kan skje i et menneskes sinn og den dagen jeg er til fare for meg selv, mine barn eller andre så håper jeg at jeg får den hjelpen jeg trenger selvom det skulle bety tvang.

Np skal det vel sies at det skal helsikes mye til for at de bruker tvang.

har selv en mor som er alkoholiker og har hatt diverse sammenbrudd, angstanfall og psykoser.

Skrevet

Nei, det er feil Bare 6% av de som tvangsinnlegges blir lagt inn med begrunnelsen at de er suicidale eller til fare for andre. Det vil si at 94% av de 15 000 som tvangsinnlegges hvert år ikke er til fare for seg selv eller andre.

hi

Skrevet

Poenget er jo at det ikke er det. majoriteten av de som blir tvangsinnlagt blir sykere av det, fordi de får traumer.

Man burde ha mulighet til å reservere seg før man evt. blir syk.

hi

Skrevet

Det er brudd på menneskerettene, og det kjempes i dag for at man skal kunne reservere seg mens man er frisk, og at tilslutt hele praksisen om tvang skal fjernes.

Skrevet

Reservere seg mot tvangsbehandling?

Ingen ønsker jo i utgangspunktet å bli tvangsbehandlet men dessverre så er det nødvendig av og til.

Regner med at du ikke har noen andre preferanser om dette enn hva som kommer frem i media (jeg kommer ikke inn på linken din men regner med at det blir satt i et dårlig lys der siden du skriver innlegg om det)

Virkeligheten er ofte mer kompleks enn hva media forteller.

Skrevet

Du trenger ikke være suicidal for å være til fare for deg selv. Du kan gå ute uten klær midt på vinteren, ikke spise, gå rett ut i veien fordi du er psykotisk, etc etc

Skrevet

Og hva med den dagen du legges inn uten grunn?

Skrevet

Linken finner du ved å gå på nrk netttv - brennpunkt og tvang i psykiatrien.

Historien til hun ene der er hårreisende

Skrevet

Det skal godt gjøres å bli tvangsinnlagt uten grunn!

Skrevet

Mange mennesker er da friske før de blir syke, så å reservere seg burde ikke gå an. Men det er sikkert mange rutiner i helsevesenet som burde gås gjennom oftere for å hindre de feilene som blir gjort.

En hører oftest om de det gikk galt for og sjeldent om de som overlevde eller ble bedre av tvang.

Skrevet

Hvor henter du den statistikken fra?

Skrevet

Mista all tillit til brennpunkt etter den reportasjen om fosterhjemmet som ikke lenger fikk ha fosterbarnet. Dårlig resesrch! Kanskje det er det her og.

Skrevet

Reservere seg mot tvangsinnleggelse? Det er jo ikke så ofte pasienter legges inn under tvang, de fleste går som regel med på frivillig innleggelse der det er grunnlag for det. Jeg jobber i en avdeling hvor vi får inn enormt mange intoxpasienter (pasienter som har tatt tabletter o.l i suicidal eller selvskadende hensikt) og svært få legges inn under tvang. De fleste innser dagen etterpå at de trenger hjelp og stiller seg positiv til behandling.

Hva med psykotiske pasienter som skader andre uskyldige, skal de liksom slippe behandling om de har reservert seg mot tvangsinnleggelse, selv om det innebærer at de går rundt som "tikkende bomber"?

HI, du kan jo ikke ha tenkt igjennom innlegget ditt før du postet det.

Skrevet

Til Hi:

jeg jobber hver dag med å vurdere hvorvidt mennesker fyller kriteriene for å bli lagt inn på tvang eller ikke, og jeg kan LOVE deg at du er feilinnformert. Den informasjonen du har fått tak i, er i beste fall subjektiv og overdrevent. Ifølge dagens lover er det faktisk ikke nok at du er til fare for deg selv eller andre. Du må i tillegg ha en alvorlig psykisk lidelse. Og det er alltid to mennesker som vurderer hvorvidt noen skal legges inn på tvang, uavhengig av hverandre.

Skrevet

Husk at helsepersonell ikke har lov til å utale seg. Blir feil og bare høre hennes historie.

Skrevet

Men kjære deg. Dette er et tilfelle hvor det gikk svært galt. Om dette tilsier at vi skal fjerne tvang, så ender det med en rekke gjentagelser av trikkedrapet i Oslo og andre angrep av personer med fraværende impulskontroll og vrangforestillinger.

Ved bruk av tvang skal det være et langt etterarbeide for å bearbeide hendelsen. Men tvang er i mange tilfeller svært nødvendig. Jeg har selv vært med på å utøve tvang. En pasient som skadet seg selv og sine medpasienter så alvorlig at vi ikke hadde noe valg.

Om vi skulle fjerne valg, hva skulle så erstatte det? Frivillig innleggelse???? For en som er så syk, så eksisterer det ingen sykdomsinnsikt.

Skrevet

Nei, det burde absolutt fortsette å være tvang i psykiatrien! Selv om man ikke er suicidal eller sli, så er det mange ting som gjør at man tvangsinnlegges. Det er jo for det beste for de.

Og brennpunkt er et dårlig utgangspunkt. Brennpunkt har alltid valgt side, og er ikke nøytral. De vinkler programmene sine dit dit selv vil. Og de klipper og limer i det uendelige(Ja, dette er allmen kjent og jeg har selv opplevd det)

For å si det sånn, det er ALLTID en grunn til at noen blir tvangsinnlagt!

Skrevet

Jeg kommer dessverre ikke inn på linken pga. dårlig mobilt bredbånd, så dette er kansje utenfor tema, men jeg har fått min mor tvangsinnlagt. Det var helt grusomt, men hadde jeg ikke gjort det så hadde hun ikke levd i dag. Noe hun er veldig glad for.

Skrevet

Jeg har sett deler av linken. Og det var jo veldig tydelig at hun første jeg så ikke var frisk. Nei, jeg synes ennå ikke man skal slutte å tvangsinnlegge.

Man må heller gå igjennom behandlignsformene og sørge for at disse er med på å gi mennesker verdig og riktig behandling samtidig som man verner dem mot seg selv.

Skrevet

Du aner ikke hvor mye som skal til for å kunne bruke tvang.... Men noen ganger trengs det virkelig.

En skal virkelig være til fare for seg selv eller andre for at dette skal kunne benyttes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...