Gå til innhold

Utdanningsnivå hos deg og dine venninner


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mange her inne er skrekkelig opptatt av utdanning og man kan få inntrykk av at enkelte mener at et menneskes intelligens og hvis interessant vedkommende er å være sammen med kan måles i antall år på skolebenken utover videregående skole.

 

Hvordan er det med deg og dine fire nærmeste venninner (bare for å ta et tall), har dere utdanning på lik nivå, og hvis ikke - hvilken betydning har dette når dere er sammen?

 

Jeg har selv lengre utdanning innenfor økonomi, av mine fire nærmeste venninner er det en som er utdannet barnevernspedagog, de andre har ingen utdanning utover vgs og ei av dem har ikke artium engang.

For meg spiller dette INGEN rolle når vi møtes, hun som bare har ungdomsskole er et av de mest interessante og reflekterte mennesker jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er en gjeng på 10 venninner og det varierer på utdannelse og lengde.

 

To er førskolelærere, en lærer, en forsker (med doktorgrad), en fotograf, to uten utdannelse (den ene har heller ikke vgs.), ei med master i historie, en lege og meg som er politi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en lett blanding av høyskole\univeristetsutdanning, kun vgs, lærlinger osv.

 

Kan bli noen rare diskusjoner iblandt, men ellers har det ingenting å si. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har høyere utdanning (men bare bachelor). Har flere venninner som ikke er utdannet, noen venninner med samme utdannelse som meg og et par som har høy utdannelse. Type 6 år høyere utdannelse.

 

Mitt inntrykk er at det er venninnene mine fra høyskolen (de med kun bachelor) som er mest opptatt av at man skal være utdannet ;)

 

Jeg har selv foreldre som er høyt utdannet, men de har også venner fra alle samfunnslag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skriver du "kun" bachelor ? Mange bachelorutdanninger er veldig bra og man får veldig gode jobber ut i fra dem. Jeg har en bachelor selv og er stolt av det. Hvorfor er ikke du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en master, er siviløkonom. Av mine beste venner har flere bachelorgrad, 2 har yrkesfaglig og 1 har ikke noe utover ungdomskolen. Jeg trives like godt med alle sammen, og dette er strengt tatt første gangen jeg setter meg ned å tenker over hvilken utdannelse de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett blanding av utdanning. Fra ikke fullført videregående til musiker (musikeren har gått 10 år på høgskole/universitet så har høyest utdanning av alle vennene).

 

Antall:

1 uten vgs

2 med fagbrev

2 med 3 åring høgskole

2 med mellom 3 og 5 (mulig 6...littt usikker) år på universitetet

1 med 10 år høgskole/universitet

 

 

 

Jeg er en av dem med fagbrev.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm mange forskjellige i min vennegjeng;) Barnevernspedagog, Frisør, Bi utdannelser, interiørarkitekt, og de som har vgs, men bedre jobb enn jeg og flere en de høyt utdanna har:). Selv driver jeg med bachelor i Litteratur. Veldig gøy med Mange forskjellige interesser også lærer vi av hverandre. Livserfaring er mer verdt spørr du meg, innehar personen en innsikt som ikke er alle forunt:)

 

Høyere utdannelse er ikke lik høyere intelligens.... Alle kan lese seg til noe hvis de vil, da er det mer å hente hos de med erfaringer, sosial intelligens og allmenn kunnskap, syns jeg da:)

 

Har møtt mange med doktorgrader som virker helt "butte":) he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utdanningsnivået til mine venner spiller ingen rolle for meg. Jeg ser de som de menneskene de er, å hvor mange år de har på skolebenken er uinteressant! Jeg har venninner som både er ufør, lærer, helsesekretær, høyere økonomisk utdanning, master innen barnepsykologi, jobber på fabrikk (vet ikke om stillingen heter noe spesielt - pakking), dagmamma, daglig leder på butikk.... ja, dette var for å nevne noen.

 

Selv er jeg "midt på treet". Har veldig lyst på mer skolegang for å få en bedre stilling, men slik ting er nå med to små barn og en mann som arbeider mye, så har jeg hverken tid eller råd til skolebenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vel jeg ser også på en bachelor på universitetet som en lavere grad... Høyskolen eller BI ser jeg derimot på som god utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener en bachelor i sykepleie fra høyskole er bedre enn samme utdannelse fra universitet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ulike utdanning, både type og lengde. Men felles er at vi alle har høy arbeidsmoral, jobben er en viktig del av livet og vi setter vår ære i og være mest mulig økonomisk selvstendig.

 

Vi er mødre og alle er fortsatt sammen med far til deres første og siste barn. Veldig stabile mao.Veldig kjedelig, veldig forutsigbare :o)

 

Men har og en "vennegjeng" med single "sex-in-the-city-damer" . De eier leilighet i storbyn, jobber og tjener bra (Selv uten lang utdanning) og de vet ikke om mann og familie er for de, rett og slett. De reiser, lange turere, kore impulsturer, drar på konserter og lever livet, men veldig økonomisk fornuftige, sløser ikke og har minimaltt med lån og sparer :o) De kan leve på nudler og knekkebrød i noen uker om de "Må"....Bare for å ikke sprenge budsjett.

 

SÅ utdanningstype har ikke så mye å si, som holdninger generelt til økonomi, samfunn, jobb og familie tror jeg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke riktig bevart du da!

Bachelor fra universitet og høyskole er det samme. BI har heller ikke noe spesielle fag som gjør at den bachelorgraden er av høyere grad;)

 

Hilsen ei med bachelor fra BI og master fra universitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine venninner har mer utdanning enn meg, jeg har ikke fullført vgs.

 

Betyr absolutt ingenting for vennskapet :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 4 nærmeste venninnene er:

1 sykepleier (ergo 3 års høyere utdanning)

2 jurister (er det 6-7 år tro?)

1 Siviløkonom fra NHH (6 år?)

 

Selv har jeg en master fra universitetet, 6 års utdannelse. Pluss de fagene som ikke teller, ergo har jeg vel *kremt* fort 8 år.

 

De jeg kjenner med ingen utdannelse utover vgs må jeg innrømme at jeg ikke har særlig mye til felles med. Det er noe med hva man interesserer seg for, jeg blir litt lei av å snakke om paradise Hotel med folk på over 30, og hva naboen har sagt og gjort, og hvor fantastisk den nye gulvmoppen er.

 

De jeg kjenner med høy utdannelse har jeg rett og slett mer til felles med, og kan diskutere ting på et helt annet plan.

 

Forøvrig er vi alle i ca samme livssituasjon: alle er i forhold, de fleste har 1-2 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fire aller beste venninner har alle mastergrad. Spiller ingen rolle. For meg handler det mere om å ha venninner som deler mitt verdisyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av mine venner har bedre utdannelse en meg. Har aldri vert noe skole lys.

 

Vart paff vedr. skoletreff etter 20 år uten å ha sett mesteparten. Kom det fram at jeg hadde den beste årslønnen av alle 23 i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine nærmeste venner:

En er sykepleier

En har master i internasjonal politikk

En har doktorgrad

En er barne og ungd.arb, men jobber som healer.

En som snart er ferdig med sin bachelor i adm.

 

Jeg studerer sammen med hun med bachelor i adm :)

Bryr meg nada om utdannelse og status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som ikke har høyere utdannelse, ellers har alle bachelor/master/doktorgrad. Har ikke vært noe bevisst valg, bare falt seg slik. De venninne jeg har hjemmefra har tatt utdannelse og de jeg har fått senere har jeg jo stort sett møtt gjennom skolen, ergo har jo de utdannelse også.

 

Føler egentlig ikke at det med høyere utdannelse er noen stor greie i vennegjengen. Selv ville jeg ikke "sortert" venninner pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...