Gå til innhold

Mistenker at en av mine ansatte lyver om både behandlingstider og undersøkelser


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sykemelding får man ikke for behandling som feks fysioterapi.

Man kan kreve velferdspermisjon dokumentert for å lønne tiden det gjelder.

Husk at selv hvor det er tariffbestemt velferdspersmisjon så er det begrensninger også i hvor mye fravær man kan ha. (dokumentert eller udokumentert)

 

Mvh personal og lønnamedarbeider i staten. Som har tarfiffestet velferdspermisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så trådene med "frekkeste atferd du har opplevd fra en kunde" bør heller ikke stå her, siden det skjedde på jobben? Eller "har læreren til barnet mitt lov å gjøre dette" bør heller ikke stå på disse sidene, fordi det angår barnets arbeidsplass? Eller historier om hva som skjedde på sykehuset eller på jordmorkontrollen, det er jo også noens arbeidsplass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går til fysioterapeut o.l ber jeg alltid om å få med meg en bekreftelse når jeg går derifra som viser at jeg har vært der.

Dette er ikke noe sjefen har bedt meg om å gjøre, men vi har en del unnasluntrere på jobb, og vil i hvert fall ha mitt på det rene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel ikke sykemelding for å gå til fysio eller kiropraktor?

 

De gangene jeg har trengt behandling i arbeidstiden har jeg for å ha mitt på det rene, sørget for å få med en bekreftelse på betalt time, eller bekreftelse på at jeg skulle til time. Deretter (eller i forkant) søkte jeg om permisjon for å få gå tidligere de timene det var snakk om, slik at det var "offisielt" på en måte, uansett om det har vært tannbehandling, kiropraktor eller legetime ol. Er det ikke dette som er vanlig praksis?

 

Ikke det at jeg har større peiling på det, men jeg ville trodd at man som arbeidstaker har "plikt" til å dokumentere disse behandlingene (timekort/kvittering) for å unngå å bli trukket i lønn?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som fysioterapeut og ville aldri svart hvis du hadde ringt meg for å forhøre deg om en pasients behandlingshyppighet. Jeg skriver gjerne bekreftelser, men da fordi pasienten ber om det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg - det er den rette måten å gjøre det på. Men da bør pasienten/arbeidstakeren også kunne fremme dokumentasjon til sin arbeidsgiver om faktisk behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen fysikalske institutter har langdager, jeg gikk hos en der jeg kunne får time fram til 18 eller 19 visse ukedager. Så å få fri fra jobb har jeg aldri spurt om en gang, verken til fysioterapi eller tannlege!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kommunen her jeg bor greier ikke fysioterapeutene å holde seg til avtale boka. Jeg var sykemeldt og gikk til fysioterapi to ganger i uka, i lang lang tid. Var ofte at jeg måtte sitte å vente bortimot en time før jeg fikk komme inn.

Hendte at dama kom ut og sa at hun var en halvtime forsinka, jeg kunne ta meg en liten runde og komme igjen. SÅ når jeg da kom tilbake etter en halvtime, så var hun allikevel ikke klar.

 

Jeg er så gald jeg har en arbeidsgiver som er rund i kantene og ikke en regelrytter, som ikke tåler at vi går ut for en røyk, eller drar på behandling, tar oss lunch, eller bare sitter å tar en prat i arbeidstiden av og til.

 

Hun har med dette laget en arbeidsplass der folk trives, og ønsker å yte, ikke en arveidsplass der man føler man lurer fordi om man stikker innom kafeen og spiser en bolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg virkelig sjekket ut!!! Be om bekreftelse fra behandlingsstedet!

 

Jeg VET det finnes folk som skulker unna jobben hver eneste gang de får sjansen, har jobbet med noen selv.

 

Så sørg for å ta personen!!! Har ingen medlidenhet overfor folk med så lav arbeidsmoral....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh...5minutter her, fem minutter der, 30min der.....Det blir fort TIMER vekk fra jobb....JEG mener at tar man en pause utenom "fastasatt pause" så har arbeidsgiver RETT til og reagere etterhvert.:Er da ikke riktig at du skal få LØNN for å røyke, om du ikke jobber inn de minuttene røyken tar og røyke opp? Det er greit og kreve at du jobber inn den 10m inlange samtelen om festen i helga med en kollega, selvsagt..

 

 

Det blir ikke riktig og trekke ansatte for alt, selvsagt, men det blir fort et problem om man gir de ansatte lov til private telefonsamtaler, røykepauser, UT og kjøpe lunsh osv osv når de selv vil. Sånn er det bare. Men om en ansatt faktisk gjør jobben sin og jobber TIMENE sine, så antar jeg at de aller, aller fleste arbeidsgivere kan være meget rundhåndet når det kommer til hva de ansatte tillater seg i arbeidstiden sin.....Men at ansatte begynner og lYVE og lure seg unna, da må man gripe inn. Uten at de ansatte skal føle seg "overvåket":.Det går rett og slett ut på at man som arbeidstaker bryter arbeidsgivers tillit, og da må man regne med og miste goder og friheter man her...Man gir og får litt, begge veier..Men at arbeidsgiver skal gi "full frihet" mer eller mindre til behandlinger, litt lengre lunsjer, røykepauser, nettsurfing osv osv kan man ikke kreve når dette fører til dårligere og mindre utført arbeid og generell uro og ustabilitet på arbeidsplassen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sykemelding, så kan en faktisk få sykemelding for behandlingsdager. Hvis noen har sett forsiden på sykemeldingen, så er det en egen kolonne for det. Der kan legen skrive antall behandlingsdager, men arbeidsgiver må betale innen arbeidsgiverperioden uansett. Vet om flere eksempler på dette. Folk som går på ryggskole, behandling til fysioterapeut for kroniske smerter (f.eks. ms, reuma, migrene osv)

Hvis de ikke får behandlingen de trenger, blir de helt sykemeldt, noe som ikke gagner hverken arbeidstaker eller AS Norge.... Den ansatte får muligheten til å opprettholde yrkeslivet sitt, men samtidig får den behandlingen en trenger.

 

Du kan ikke kreve at fysioterapeuten gir deg de opplysningene pr. tlf., de har også taushetsplikt. Men du KAN og BØR kreve arbeidstakeren din for en bekreftelse på alle timer, dato og klokkeslett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dytter..

 

og gjentar at du bør be om skriftlig bekreftelse for hver gang vedkommende har vært til behandling, ingen vil stusse over det, hvertfall ikke fysioterapeuten..

Lykke til i oppryddingen HI ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du nok misforstått denne kolonnen på sykmeldingsblanketten.

Sykmelding for enkeltstående behandlingsdager er KUN for de tilfellene hvor behandlingen i seg selv krever at du ikke kan gå på jobb før eller etter behandlingen. Man kan altså ikke gå på jobb etter behandlingen for at behandlingen i seg selv skal virke. Vanlig fysiobehandling vil normalt ikke dekkes av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det enkleste er å kreve å få se bekreftelser på timer/kvitteringer og si at det har kommet påstander om at vedkommende skulker jobb ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...