Gå til innhold

Mistenker at en av mine ansatte lyver om både behandlingstider og undersøkelser


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

og har faktisk tenkt og ringe både fysioterapeut og få bekreftet timer og behandlingstid da jeg synes denne ansatte er mye borte fra jobben for tiden og det i arbeidstiden.

 

Nevnte for den ansatte at jeg helst ønsket at vedkommende ble sykemeldt de dagene det var snakk om behandling, men dette nektet den ansatte.

 

Er noe som sier meg at denne ansatte ikke har så ofte behandling som jeg er blitt orientert om.Jeg må tross alt betale lønn mens vedkommende er borte og det er ikke snakk om få timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bl.annet at vedkommende er observert på cafe når personen påstod at det var behandlingstime:( Er flere ting, men jeg aner jo ikke om vedkommende er her inne og da kan det jo bli et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke at man har krav på betalt når man er til behandling hvis man ikke er sykemeldt. Jeg ville sjekket det opp hvis jeg var deg (hvis ikke du er 100% sikker på at man har krav på det). Hvis man har krav på det, så må det være mulig for arbeidsgiver å kreve en bekreftelse på det. Du trenger jo ikke å vite hvorfor vedkommende er der, men å få en bekreftelse på lege eller fysioterapeut at han/hun går til behandling og ca hvor ofte det er. Og med hvilken begrunnelse nekter han/hun å være sykemeldt? Det er jo ingen ulemper ved å være sykemeldt hvis man faktisk er syk nok til å trenge behandling i stedet for å være på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel neppe stedet å henge ut dine ansatte. Vær profesjonell og bruk egnede fora, ikke DiB!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du kan vel kreve dokumentasjon i forbindelse med velferdspermisjonssøknad? Det sier de iallefall hos oss, jeg jobber i kommunen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skal ta hensyn til taushetsplikten du har som arbeidsgiver og ikke snakke om den ansatte på et åpent forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke ringe fysioterapeuten, men kan be den ansatte om bekreftelse på behandlingstimene.

 

Man blir ikke sykmeldt for å gå til fysioterapeut med mindre det kreves at den ansatte ikke jobber hele arbeidsdagen som følge av behandlingen.

 

Den ansatte har ikke rett il lønn ved slikt fravær etter loven. Da må det i tilfelle være noe som er tariffforhandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollalarm?? Nei det er det slettest ikke! Vedkommende dette gjelder har kun arbeidstid på dagen, derfor er det jo ikke mulig og gå til behandling på en fridag f.eks. Har bedt om og få se timekortet, men det kunne ikke vedkommende finne i farta:(

 

Klart jeg ikke er intressert i ansatte som lyver om at de er på behandling i arbeidstiden også er de på cafe og andre steder.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er skremmende at en arbeidsgiver legger ut denne type informasjon her inne. Personalsaker er underlagt taushetsplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner ikke med dette er bare et problem i min bedrift og det er faktisk lite sannsynlig at noen vet hvem dette gjelder. Har ikke sagt hvilken bransje dette gjelder eller hvor vi holder til.

 

Men klart jeg reagerer når jeg hører at en person er på cafe når jeg tror vedkommende er på behandling!! Men det er jo mulig cafetur er en form for behandling? I så tilfelle betaler ikke jeg lønn for slike aktiviteter.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hørt om at man får "fast" fri for å gå til fysioterapeut. Han/hun får sykmelde seg som andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, finnes det noe info her som kan identifisere arb.giveren ELLER arb.takeren??? Er det noe jeg ikke kan lese her, eller, for jeg ser bare signaturen Anonym over hele fjøla!

 

Tullete kritikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymforum kan vel neppe kalles et sted der taushetsplikten er krenka, vel. Ingen som kan vite hvem som skriver hva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig uprofesjonelt av en arbeidsgiver å legge ut et slikt innlegg.

 

kanskje hun møtte på ei venninne som satt på cafe og satt seg ned sammen henne ved bordet? bare et lite øyeblikk? en fjær blir til flere høns osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere så dårlig avtale at ansatte bare kan ta fri uten videre?

Da burde du få det inn i tariffen at den ansatte er pliktig til å stille med dokumentasjon fra lege/sykehus/behandlingssted når man må være borte fra jobb.

 

Hva slags amatørarbeidsplass er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALLOOOO, det er anonymt og hun er her vel som privatperson, som alle oss andre! Hvorfor skal hun være profesjonell på barnimagen, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I såfall er det vel bare for den ansatte å¨legge fram dokumentasjon på frammøte hos fysio så vil evt. de store hønsene forsvinne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har krav til fri for behandling anvist av lege hvis ikke det er mulig å legge behandligstimene utenom arbeidstid. Men du har krav på å få bekreftet fra fysioterapeuten hvilke timer pasienten har, evt kopi av innkallelse. Såfremt den ansatte ikke kan fremlegge bevis, utelater du å betale lønn for arbeidstid den ansatte ikke har vært på jobb. Så lenge behandligen ikke er dokumentert regnes det som skoft. Enkelt og greit! Og må da være lov å diskutere slikt her inne, det er vel ikke bare arbeidstakere og hjemmeværende her, flere av oss er nok arbeidsgivere også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg må jo bare si at du, HI, burde sette deg litt mer inn i lover og regler, før du oppfordrer din ansatt til å sykemelde seg for å få behandling. Sykemeldinger skal jo absolutt begrenses og uansett må du da betale for en hel dag fri for den ansatte så lenge det er innenfor arbeidsgiver-tiden av sykemeldinga. Og mer enn fjorten dager sammenhengende fri trenger vel din ansatte neppe for å komme seg fram og tilbake til fysioen, såfremt det ikke er i USA eller noe.. Eller er du fritatt for betaling i arbeidsgiverperioden for denne ansatte? Uansett, er det uhørt å oppfordre til sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å tro at du skal kunne kreve dokumentasjon på behandlingene.

 

Bare si at du har behov for bekreftelse fra fysioterapeuten for alle behandlinger som er gjennomført, dato og klokkeslett. Si at det er noe som skal inn til personalkontoret.

 

Og du, skriv her pg fortell hvordan det gikk. Ble litt nysgjerrig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri trekt mine ansatte i lønn for og oppsøke lege, tannlege, behandling som er nødvendig for helsen til den enkelte, men når jeg får beskjed om at vedkommende har time til behandling og på samme tidspunkt er observert på cafe da må jeg nesten reagere.

 

At jeg heller ikke kunne få se timekort eller kvittering på timene får meg sterkt til og tvile på alle behandlingstimene jeg har fått vite om.

 

Jeg er ikke en avd.leder som krever og få vite hva som feiler folk, men jeg ønsker og ha et åpent og ærlig forhold til mine ansatte, ikke at jeg går og mistenker de for og skulke arbeidstiden.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...