Sol Skippertaksdronning Skrevet 7. mars 2011 #26 Skrevet 7. mars 2011 Har donorkort, om noe (gud forby) skulle skje med ungene, kommer de til å være donorer. Tenker litt som så-hva om noe skjer, og mine unger trenger donor-og det ikke er noen? Så da vil jeg at både mine og ungenes organer kan brukes. Blodgiver tror jeg ikke at jeg får være pga tatoveringer og piercinger, vet ikke med benmarg. Må sjekke ut det. Syns man må kunne gi, man vet jo aldri om man kan komme til å trenge selv en dag.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #27 Skrevet 7. mars 2011 Du må være blodgiver for å kunne donere benmarg, dessverre...
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #28 Skrevet 7. mars 2011 Du kan fint være blodgiver om du har piercing vet jeg, tatovering vet jeg ikke. Som hun over skriver så må du være godkjent blodgiver for å gi benmarg.
Sol Skippertaksdronning Skrevet 7. mars 2011 #29 Skrevet 7. mars 2011 Det visste jeg ikke Skal høre med legen min om hvodan det stiller seg mtp tatoveringer.
malingus Skrevet 7. mars 2011 #31 Skrevet 7. mars 2011 Såklart! Hva skal jeg med organene mine når jeg er död? Har donorkort i lommeboka og mine närmeste vet. Blodgiver skulle jeg gjerne värt, men jeg går nesten alltid på medisiner så det går nok ikke.
Gjest Skrevet 7. mars 2011 #32 Skrevet 7. mars 2011 Jeg skaffet meg donorkort i januar Hvordan melder man seg som benmargsdonor/stamcelledonor?
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #33 Skrevet 7. mars 2011 Du blir spurt når blir godkjent blodgiver. Registrer deg som blodgider her: www.giblod.no
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #34 Skrevet 7. mars 2011 Jeg kan ikke gi blod pga utslett på armene, men jeg er organ donor i tillegg til å være benmargsdonor. jeg er av den enkle oppfatning at man må gi og ta med samme sinn;-) Så hvis min datter blir syk å trenger beinmarg fra en annen håper jo jeg at noen vil gi henne det, derfor må jeg også være villig til å gi. Hadde alle tenkt sånn tror jeg verden hadde vært et bedre sted. vet om folk som ikke vil være blodgivere(fordi de ikke gidder, ikke pga frykt) eller organdonor, MEN som gladelig hatte tatt blod eller et organ hvis de trengte det. Blir helt feil for meg..
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #35 Skrevet 19. mars 2011 Jeg har nettopp blitt (eller skaffet meg, alt ettersom) donor (har donorkort på mobilen) Tror ikke jeg kan gi blod, men har veldig lyst. Noen som vet? Jeg har diabetes, går daglig på medisiner.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #36 Skrevet 19. mars 2011 Man kan jo svært sjelden VÆRE organdonor før man dør. Og uansett donorkort, er det ikke den døende som avgjør om han/hun vil donere bort organene sine - dessverre. Synes egentlig donorkort er unødvendig. man må vel kunne snakke om dette med din aller nærmeste? Ellers er det en stor uting at det ikke finnes et donoregister her til lands (med unntak av blod/benmarg, men det gir man jo "levende")
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #37 Skrevet 19. mars 2011 Er organdonor, men ikke blodgiver. Orker ikke nåler.
TrustNoOne (but Me) Skrevet 19. mars 2011 #38 Skrevet 19. mars 2011 Har hatt organdonorkort i lommeboken i en del år, fast inventar i tilfelle noe skulle skje. Blodgiver er jeg ikke, og kommer nok aldri til å bli det, har ekstrem nåleskrekk, pluss at jeg føler sterkt for å beholde blodet mitt selv Om de vil ha blodet mitt, får det bli over mitt lik - altså i samme slengen som de høster organer!
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #39 Skrevet 19. mars 2011 Kun organdonor her. De vil ikke ha blodet mitt fordi jeg har røykt tjall i ungdomstiden:) Synes ærlig talt at de som ikke er organdonor ikke burde kunne ta imot organer heller. An eye for an eye..
Guttejenta Skrevet 19. mars 2011 #40 Skrevet 19. mars 2011 Både mannen min og eg går rundt med donorkort i lommeboka. Eg ville bli blodgiver, men fikk ikke det pga tungepiercing. Og nu har eg ikke den lenger, men e gravid. Så eg ska prøve igjen en gang i 2012 eller 2013.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #41 Skrevet 19. mars 2011 jeg er donor og har vært det i noen år nå.er stolt av det,for det er mange som ikke orker å sette seg inn i slike ting/tenker de er udødelige. SUPRISE!!
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #42 Skrevet 19. mars 2011 Jeg er ikke DONOR og jeg er stolt av det! Vi ble lagd for å bli født og dø. Ingen skal kødde med naturen ved å stappe andres organer inn i andres kropper! Verden ble lagd som den er for en grunn! Dette forlengelse av livet er bare tull!
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #43 Skrevet 20. mars 2011 har hatt donorkort i ca 10 år, vil også gjerne være blodgiver, men sliter med lite jern.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #44 Skrevet 20. mars 2011 Jeg ønsker å gi bort organene mine når jeg dør. Hvorfor skal jeg ta de med i graven når andre har bruk for de? :-) Blodgiver kan jeg ikke være da jeg besvimer av å ta en blodprøve :-S Er 22 år, og informerte mine nermeste om ønsket om å være donor da jeg var 14-15 år gammel :-)
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #46 Skrevet 20. mars 2011 Har donorkort, og har donert morsmelk. Pga at jeg har Hemokromatose (for mye jern) må jeg jevnlig tappe blod, og synes det er helt forferdelig at det kastes rett i søpla når så mange kunne hatt bruk for det Det er ikke noe galt med blodet slik sett, men det blir i allefall ikke brukt til noe nyttig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå