Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #26 Skrevet 7. mars 2011 Nei vet du hva... Og når de også skal sy den inn. Jeg hadde IKKE lånt den bort...
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #27 Skrevet 7. mars 2011 Låne bort hvis du ikke skal bruke den selv: selvsagt. Sy den inn: er de fullstendig gale?
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #28 Skrevet 7. mars 2011 Synes i utgangspunktet at søstra di må få låne bunaden din. Det er dumt å la et så flott plagg henge ubrukt i et skap. Innsyinga er jeg mer usikker på -men dersom det bare er snakk om noen enkle grep, burde det jo ikke være noe problem? Når det er sagt er det vanlig folkeskikk å spørre fint når det er snakk om å låne et så verdifullt plagg, og du skal selvsagt ikke ha noen ekstrakostnader pga utlånet :-)
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #29 Skrevet 7. mars 2011 Jeg har 3 bunader, og låner dem aldri bort. En bunad er en personlig eiendom, som alle andre klesplagg. Kanskje enda mer personlig enn de fleste, siden den er sydd etter mål. Noen kan syes inn og ut (hvis det er tatt høyde for det fra skredderens side), så hvis det er noe å gå på, sørg heller for å få den sydd UT så du kan bruke den selv i selskapet! Konfirmanten liker ikke bunader en gang, hvorfor skal hun da ha din???
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #30 Skrevet 7. mars 2011 Nei, dette er en bunad som er din og du sikkert vil føre videre til dine evnt barn!!
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #31 Skrevet 8. mars 2011 Jeg kunne nok ha lånt bort bunaden min, men at de skulle sy den inn? Kommer ikke på tale! Jeg blir nesten litt mistenksom jeg. Det virker nesten som de prøver å snike til seg bunaden din fordi du ikke bruker den. "For når den først er sydd inn så blir det jo dumt å sy den ut igjen, og du bruker den jo ikke allikevel..." Jeg synes det er ganske frekt jeg da, å spørre noen om å låne noe så verdifullt. Ville man spurt om å få låne diamantringen til noen, eller flatskjermen?
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #32 Skrevet 8. mars 2011 I min familie hadde det vært en selvfølge faktisk Klart min søster skulle fått lånt min bunad på konfirmasjonsdagen hennes. Skulle bare mangle. Min søster hadde gjort det samme for meg.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #33 Skrevet 8. mars 2011 Jeg hadde absolutt latt min søster få låne bunaden min hvis jeg ikke skulle bruke den selv. Synes nok du er litt sær som heller vil la den henge ubrukt i et skap..... Men hadde nok vært uaktuelt å få den sydd inn for å passe en annen. Hvorfor i all verden får du den ikke sydd ut slik at den passer deg da??
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #34 Skrevet 8. mars 2011 Stikordene her er: -min mors familie -halvsøster på min far sin side -stemor -far ikke betalt en krone av I en vanlig familie ville det ikke vært en problemstilling en gang. Om min søster skulle komfirmere seg, og jeg hadde bunad, og hun ikke ville bruke penger på bunad, eller kunne bruke penger på bunad, og jeg hadde en bunad jeg ikke brukte, hadde nok både hun, jeg, og familen forøvrig tatt det temmelig for gitt at hun fikk låne bunaden. Du er barnslig og kjip, og litt ego.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #35 Skrevet 8. mars 2011 Jeg synes også at du er urimelig. For meg hadde det vært en selvfølge å låne bort bunaden til min søster dersom jeg selv ikke skulle bruke den! Og det har ingenting med om det var mammaen til søsteren min som hadde gitt den til meg eller ikke å gjøre. Hvorfor er det forskjell på om du har fått den fra din mors side eller din fars side? Ønsker du at den skal henge ubrukt i et skap istedenfor at din søster skal få låne den? Jeg hadde hentet bunaden og overlevert den til min søster. Og så hadde jeg forventet at stemor + pappa betalte for både rens og innsying/utsying. Men hvorfor har du ikke sydd den ut slik at den passer deg? Det ville jeg gjort for lenge siden hvis den hadde vært så kjær for meg som den tydeligvis er for deg. Og "hun søler alltid når hun spiser"??? hehehe... Hun er da ikke 3 år? Og jeg hadde forventet at den var like ren da jeg fikk den tilbake. Dersom hun ødelegger noe må det erstattes. Ferdig med det! Eventuelt be henne leie bunad på husfliden etc (som nevnt over her), og sy den ut slik at du selv kan bruke den på dagen hennes. =)
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #36 Skrevet 8. mars 2011 Min kan ikke sys ut og inn pga mønsteret blir feil da. Jeg kunne lånt den bort, men overhodet ikke latt noen sy i den. Så HI, jeg syns IKKE det er du som er urimelig, nei!
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2011 #37 Skrevet 8. mars 2011 Tror mange her inne sammenligner seg og sine søsken med din situasjon. Dere kan like det eller ei, men er man ikke oppvokst sammen med sine halvsøsken til daglig får man aldri et likt forhold som med dem man bor sammen med. Likner mer på forhold man ha til fettere eller kusiner. Jeg hadde lånt bunaden min til min helsøster, men tviler på jeg ville lånt den til min halvsøster (har halvbror på farsside som i tillegg er 12 år yngre. Ikke noe nært søskenforhold, men helt greit med det)
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #38 Skrevet 18. mars 2011 NEI! Du er ikke urimelig i det hele tatt! En bunad er et dyrt og flott plagg som i mitt hode er "personlig". Jeg ville aldri latt noen låne bunaden min når de ikke engang liker bunader. Hvis søsteren din ikke vil skille seg ut, så får hun ønske seg sin egen bunad, hun kommer sikkert ikke til å angre senere i livet på at hun har den. Jeg ville gjort som det ble nevnt over; si du skal sy den ut så den passer deg, og gjør det. Går du ned i vekt, kan du bare sy den inn igjen. Da slipper du at den bare henger i skapet og ikke blir brukt
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #39 Skrevet 18. mars 2011 Jeg ville ikke betalt masse penger for å rense bundaden fordi min søster ville låne den. Om hun skulle låne fikk de stå for rensing både før og etter etter behov. Og jeg ville ei heller godtatt at de skulle sy i den. Om det ikke gjøres av en som vet hva de driver med kan man risikere at den er ødelagt eller ikke mulig å legge ut igjen etterpå. (skjedde med bunaden til ei venninne.) Desutten koster det utrolig masse penger å få sydd inn og ut igjen en bunad. (noe de selvfølgelig må gjøre og betale for om de får den sydd inn) For hva de betaler for å sy den og ut og rens før og etter så kan de jo kjøpe en brukt bunad til henne som hun da har i ettertid. Jeg hadde ei heller lånt ut om jeg ikke ble spurt fint. Syntes det er helt horribelt om noen forlanger å få bruke ting som koster en formue. Min bunad med sølv kostet ihvertfall over 30 000kr det er fryktelig mye penger. Det er ikke noe jeg er villig til å låne bort om jeg ikke er sikker på å få den igjen, i samme stand som levert for å si det slik. Jeg har gitt min søster brudekjolen min som jeg aldri brukte. (ble for trang over puppene da jeg endte med å gifte meg en mnd etter fødsel) Jeg har villig lånt bort penklær jeg ikke er så glad i at jeg ikke er redd det blir ødelagt. Men jeg hadde ikke lånt bort bunaden min om jeg ikke stolte 100% på at personen var forsiktig med den og ville uten at jeg måtte be om det/mase om det rense den ved behov eller erstatte den om den ble ødelagt. Det er mulig at andre her har god råd men jeg har ikke mulighet til å kjøpe meg selv en ny bunad om den jeg har blir ødelagt. Og jeg har 2 jenter så jeg håper at en av de kan arve min slik at jeg bare trenger å kjøpe en til mine egene barn senere. Det er tross allt så dyrt og dyrere blir det vel med årene
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2011 #42 Skrevet 26. mars 2011 Frekt dersom de mener at du skal betale for rens og sying. Og de kunne jo spurt, ikke bare forventet. Men i min familie er det i hvert fall normalt å låne hverandre sånt, og trodde egentlig det var normalt. Min kusine lånte bunaden min da hun skulle konfirmere seg, og da måtte den syes ut litt. Falt meg ikke inn en gang å skulle si nei til det, en bunad koster jo ganske mye penger. Siden det her er snakk om at den er litt for stor for henne trengs det vel egentlig ikke noe sying vil jeg tro, hun tåler vel litt for stor bunad.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2011 #43 Skrevet 26. mars 2011 Synes ikke du er urimelig! Jeg kunne godt lånt bort bunaden min til søstra mi (eller andre som står meg nært), men at den da skulle syes inn hadde vært helt uaktuelt! Enten får hun låne den som den er eller låne/kjøpe av noen andre. Du kan jo si du hadde planer om å få den sydd ut og bruke den selv, det er synd å ha et så kostbart og flott plagg hengende i skapet uten å passe.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #44 Skrevet 27. mars 2011 Om du er urimelig eller ikke, kommer jo an på personlige forhold, og hvordan ting blir gjort i din familie. Ut fra svarene her så ser du at i de fleste kjerne familier hadde dette vært en helt kurant situasjon, dog i noe hadde det ikke vært greit. Det spiller ikke så stor rolle. Det jeg synest er mer viktig er at du forsøker å gjøre noe med den bitterheten du tydeligvis føler i mot din far og din halvsøster. Du får spørre deg selv om du skal ligge ting bak deg. Du får spørre deg selv om du av egendel burde bryte kontakten. Du bør også spørre deg selv om du bør bryte kontakten av hensyn til hun som er fjorten som du så tydelig forakter. Og hvis mor du tydelig er svært lite glad i. Finn ut av ting selv, og ikke bare la bitterheten spise deg opp.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #45 Skrevet 27. mars 2011 Det er nå jeg synes du skal ta grep, få sydd inn bunaden slik at den passer deg og begynne å bruke den. Så har du et praktplagg for ettertiden(som passer), og har en god unnskyldning for å ikke låne den bort. Ingen kan synes du er urimelig hvis du skal bruke den selv!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå