Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #1 Skrevet 7. mars 2011 jeg fikk en budnad til 10,000 av min mors famile i konfirmasjon. jeg har ikke brukt den siden jeg har lagt på meg og den ikke passer. nå skal min halv søster på min far side konfimere seg, å min stemor mener at min søster skal ha min budnad på seg og låne den på dagen sin. (tatt det som en selvfølge) så jeg fikk beskjed om å hente den hos mamma og sende den på rens så hun kan prøve den. den må nok sys inn siden hu er tynn som en flis... er jeg urimelig som ikke vil låne bort den? at de skal begynne å sy i min budnad som jeg fikk av min mors familie. som min far ikke har betalt en krone av....
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #3 Skrevet 7. mars 2011 Nei, det er din. Skulle hun lånt den skulle hun i det minste hatt anstendigheten til å spørre deg selv
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #4 Skrevet 7. mars 2011 Det er ikke en selvfølge å få låne andres ting. Alt går så mye greiere om man spør først. Tar man det som en selvfølge, og nærmest krever å få låne noe, er det nesten garantert at eieren setter seg på bakbeina. Og en bunad er en verdifull gjenstand. De må ihvertfall betale rens selv, både før og etter bruk, og påse at den er like fin etter bruk.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #5 Skrevet 7. mars 2011 de mener de skal sy den inn å, siden den er ca str 38 og min søster bruker 34-36 i klær.... det er ikke det at jeg ikke liker budnaden min, jeg vil gjerne gå ned så jeg en dag kan bruke den. å min søster søler alltid på seg, samme hva hu spiser.... grunnen til at hu vil ha budnaden min er at hun ikke vil være en av som ikke har budnad på seg på konfirmasjon.... hu synes ikke budnader er fint engang... men skal følge "moten"
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #6 Skrevet 7. mars 2011 Si til d at hun gjerne skal få låne den, men å drive å sy den inn blir ikke aktuelt fordi det er urimelig og tåpelig å varig forandre noe man kun skal låne for èn dag. Om den sys inn for så å sys ut igjen etterpå, vil jo det synes og bunaden vil ikke bli like fin som før. Syns altså IKKE at du er urimelig!
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #7 Skrevet 7. mars 2011 Bunader kan sys inn og ut, de er laget til å kunne sys inn og ut, nettopp fordi de skal vare hele livet ut. At du ikke ruker den fordi den ikke passer er synd, du bør heller sy den ut. Jeg er forsåvidt enig i at man ikke skal ta det for gitt at man skal kunne få låne ting, men så er det nå engang slik at innen familien stiller dette seg litt annerledes. Jeg tar ofte både lån og tjenester for gitt, når det gjelder familien min. Og de gjør det samme med meg, vi har liksom en holdning som sier at vi låner av hverandre og vi hjelper hverandre. Jeg synest ikke det er rart at hun tar for gitt at hun får låne bunaden din. Men at den skal renses er nok helt unødvendig, og at hun selv får ta seg av syingen, så vel som rensingen, synest jeg er mer naturlig. Det viser nok bare at lojaliteten i en stefamilie ikke er som lojaliteten i andre familier, og jeg mener at du stiller deg på siden av din fars familie om du er vanskelig på dette. Jeg kan ikke forstå hvorfor du er så negativ. La halvsøstra di sy inn å låne bunaden din, og når hun er ferdig komfirmert så syr du den ut til å passe deg slik du er i dag. Synest du er temmelig urimelig, om du da ikke heller skal gå med bunaden din selv i hennes komfirmasjon.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #8 Skrevet 7. mars 2011 Dette er en bunad som du har fått fra din mors side, ikke din fars, og den er heller ikke gitt med tanke på at du skal låne den videre.. vil jeg tro.. Hvorfor kan hun ikke få sin egen til konfirmasjon? vil ha i pose og sekk da vel, låne bunad og få penger i steden?? Nei du har ditt på det rene, jeg ville heller ikke lånt den bort, hadde det vært en søster på din mors side hadde det vært noe annet, og rense en bunad som knapt er brukt er bare tull.. det vil de si på renseriet også.. Men hvis du ikke har blitt veldig stor ville jeg kanskje fulgt rådet om å sy den ut til deg selv Det er ikke like naturlig for alle å låne bort, og det må respekteres!
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #9 Skrevet 7. mars 2011 De kan da ikke sy inn DIN bunad! Du må gi klar beskjed at hun kan låne den, men at du ikke kan sy den inn. Det er deres ansvar å få den på rens, ikke ditt. Si at du skal sy den ut så du kan bruke den selv til f.eks 17. mai. Du finnes ikke urimelig!
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #10 Skrevet 7. mars 2011 Jeg blir helt matt av svaret ditt jeg! Det er utrolig frekt å forvente at man skal få lov å sy inn andres plagg slik at man kan få låne dem en dag. Det er faktisk helt utrolig! HI: du er ikke urimelig hvis du sier nei. Det er ingenting selvfølgelig i at man låner bort bunaden sin!! Hvertfall ikke når den skal sys om!
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #11 Skrevet 7. mars 2011 Nei, det er ikke en selvfølge at hun skal låne den. Men jeg syns likevel at du re kjip som sier nei. Jeg hadde latt henne låne bunaden. Helt klart.
Gjest Skrevet 7. mars 2011 #12 Skrevet 7. mars 2011 08.04 Ikke alle bunader kan syes inn o gut, hvor får du det fra???? Min f.eks kan ikke det. Og NEI det er ikke en feil på den, den skal være slik. Og en bunad kan man fint bruke selv om den er 1 str for stor.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #13 Skrevet 7. mars 2011 Cluet etter min oppfatning må være at man i alle fall kan spørre på en ordentlig måte og ikke bare ta for gitt at det skal lånes og sys inn osv osv. Blir man spurt på en ordentlig og hyggelig måte (og selvsagt i forkant tar ansvar for evt rensing mv dersom dette blir nødvendig etterpå) ser jeg ikke noe problem i å låne ut bunaden, men jeg skjønner godt at du reagerer når dette liksom bare er noe de tar for gitt.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #14 Skrevet 7. mars 2011 Hadde aldri lånt vekk bunaden min, hun kan få sin egen eller kjøpe seg andre klær... Alvorlig talt.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #15 Skrevet 7. mars 2011 Jeg syns egentlig det er litt rart å låne en bunad bare fordi man skal konfirmere seg. Har de ikke råd til å kjøpe bunad til dattera si? Selv om hun ikke syns bunad er spesielt kult nå er det da vanlig å tenke framover og alikevel ta denne utgiften til konfirmasjonen. De kan forresten kjøpe en brukt og selge den etterpå, så slepper det å gå utover deg.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #16 Skrevet 7. mars 2011 Nei!! Hadde aldri lånt ut bunaden min til en som skal sy den inn, og som søler på seg!!
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #17 Skrevet 7. mars 2011 Halvsøster? Er dere ikke søstre da? Om søstra mi ville låne bunaden min så hadde hun da fått det. Synest det er temmelig sært å si nei.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #18 Skrevet 7. mars 2011 jeg vet ikke jeg... men jeg tror jeg hadde lånt den til min halvsøster, men streng beskjed om at den skal tar godt vare på, og blir det søl må den renses. Ang det å sy den inn, så tror jeg at det nok kan la seg gjøres uten at det synes. Er ikke bunadene ment for det?? Folk skaffer seg jo bunad stort sett en gang i livet, og man går jo selv opp ett og annet kilo, eller ned. Tror ikke den vil forringes til bruk i en dag. Og det ville gjøre søsteren din veldig glad.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #19 Skrevet 7. mars 2011 Jeg hadde ikke lånt bort bunaden min til noen. Og hvertfall ikke til noen som hadde tatt det som en selvfølge, og som skulle begynne i sy i den! Men så har jeg arvet min bunad av min bestemor, som er død da, så den er veldig spesiell for meg.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #20 Skrevet 7. mars 2011 det er ikke temmelig rart å si nei når man får beskjed om å sende bunaden på rens så søstra får prøvd den og samtidig kreve at den skal syes inn så den passer. det er stor forskjell på å kreve å få låne noe og å spørre pent. hadde HI fått spørsmål om lillesøster kunne vært så snill å få låne bunaden og gjort det klart at det var en selvfølge at de skulle rense den så hadde jeg synes det var noe urimelig.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #21 Skrevet 7. mars 2011 Ja, det er urimelig å forvente at de skal få låne noe så kostbart og verdifullt. Om du låner den bort ville jeg krevd at de ordnet med å sy den ut igjen og renset den slik at den ble levert tilbake i samme tilstand som de lånte den.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #23 Skrevet 7. mars 2011 Nei, du er ikke urimelig. Veldig frekk oppførsel fra deres side. Du må selv bestemme om du vil låne bort noe så verdifullt eller ikke. Hvis du sier ja, er det opp til deg om de får sy den inn. Og hvis de skal sy den inn, kan du forlange at den også skal sys tilbake. Dessuten betaler selvsagt de for rens, både før og etter bruk, om nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #24 Skrevet 7. mars 2011 Om det hadde vært meg; Om de hadde spurt pent om de kunne få låne den og sy den, så hadde jeg sagt ja. Om de hadde tatt det for gitt at de skulle få låne den og sy den, så hadde jeg sagt nei. Jeg er snill som en kattunge så lenge ingen gnir pelsen min feil vei
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #25 Skrevet 7. mars 2011 Nei, jeg synes ikke du er urimelig mtp utsyingen. Jeg hadde lånt den bort om de hadde renset den etter bruk og ikke sydd i den. Min mor har sydd inn og ut min bunad flere ganger og det går greit på min bunad, men er ikke alle bunader det er like enkelt på. Samtidig er det ikke alle sydamer som hadde fått sydd i min bunad (mange tar på seg oppdrag uten at de har kurs etc, min mor har gått flere kurs og sydd snart 50 bunader så hun kan det). Rens før og etter koster penger, så det må de bekoste. Samtidig kan du tipse de om at det er mulig å leie bunad på Husfliden (iallefall enkelte steder) og at det sannsynligvis er billigere enn å sy inn og ut en bunad samt å rense den 2 ganger. Mitt tips: lån den ut, nekt innsying og be de om at den skal komme nyrenset tilbake. De får pent rense den selv om den skal renses på forhånd også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå