Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #1 Skrevet 6. mars 2011 Jeg lurer litt på erfaringer ang. epidural.. Hvor godt funker egentlig epiduralen?? Jeg lurer fordi jeg hadde en traumatisk førstefødsel, og ønsker egentlig ks denne gangen. Men er slik i tvil!
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #2 Skrevet 6. mars 2011 Jeg fødte med epidural men den datt ut og måtte få en gang til og de smertene jeg hadde vil jeg ikke oppleve en gang til.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #4 Skrevet 6. mars 2011 Det var "deilig" helt til pressriene kom, da ble den skrudd ned for så å bli skrudd av. Ikke spesiellt deilig, med tanke på at jenta kom med rompa først.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #5 Skrevet 6. mars 2011 Jeg fødte en gang uten epidural og det var en veldig traumatisk og hard fødsel neste gang fikk jeg epidural, og jeg følte jeg var i himmelen i forhold! Jeg var også livredd for å føde igjen, og gikk til samtaler felre ganger med jormor og leger på sykehuset fordi jeg var så redd. Men jeg valgte til slutt å føde normalt MED epidarl, og gud så glad jeg er for det i dag :)'
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #6 Skrevet 6. mars 2011 Epidural fikk jeg når jeg fødte førstemann... og det var himmel Ble litt småvondt når pressriene kom... men sånn alt i alt, var ikke fødselen vond. takket være epidural Derfor valgte jeg å føde uten noe msertestillende da nestemann ko, for jeg ville kjenne åssen det var å føde... For man kjenner ikke stort med epidural
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #7 Skrevet 6. mars 2011 Epidural er gudsgave til kvinnen! Nærmere heaven kommer du ikke: ) (i fødsel vel og merke)
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #8 Skrevet 6. mars 2011 Jeg klarte å snakke igjen etter å ha fått epidural. Før det lå jeg med tårer i øynene og klemte hardt i madrassen
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #9 Skrevet 6. mars 2011 Har bare en ting å si om epiduralen jeg fikk da jeg fødte de 2 første gangene; HIMMEL PÅ JORD!! =)
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #10 Skrevet 6. mars 2011 4 EPIDURALFØDSELER HER! Virket perfekt på 3, men 1 av fødslene gikk for fort til opptimal virkning. Satt og leste VG de 2 siste timene før fødselen sist Har hatt full førlighet med epidural, men ikke smerter og har derfor fått beholde epiduralen til siste slutt. Kunn sviingen idet hodet kommer som kjennes!! Men så skal det sies at jeg har rier i 12 timer før jeg får epidural, så jeg vet hvordan en fødsel er Skal ALDRI føde uten epidural !!!!
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #11 Skrevet 6. mars 2011 Når jeg fødte tvillingene så tok den alle riene omtrent, og selve utdrivningen gikk som en drøm! Med minstejenta skrudde de ned dosen en eller annen gang, så da funka det ikke på selve utdrivningen. Rimelig nedtur. Men kan anbefale det!
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #12 Skrevet 6. mars 2011 Joda, den funka, grisevond å få satt, MEN den gjorde at riene stoppet opp så jeg måtte ha drypp, ting tok laaaaang tid, jeg kjente ikke pressriene og barnet måtte tas med tang. Jeg vil ikke ha epidural igjen.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #13 Skrevet 6. mars 2011 Har hatt en fødsel med og en uten epidural, og anbefaler å heller forsøke epidural enn keisersnitt. Jeg gråt til legen som satte epidural på meg og takket ham av hele mitt hjerte og mente han måtte være en engel. :-P Kjente fortsatt riene men de var sånn at jeg fint kunne puste meg gjennom dem. Samme da babyen kom ut, jeg kjente hun kom og selvom hun sto fast i åpningen mellom to rier var det helt overkommelig.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #14 Skrevet 6. mars 2011 Jeg fikk epidural. Svidde bare litt da de satt den, syns ikke det var vondt, og den gjorde at jeg faktisk slokna mellom riene hehe. Var helt utmattet av å ikke ha fått sovet, så det var herlig:)
magica fra tryll Skrevet 6. mars 2011 #15 Skrevet 6. mars 2011 Valgte epidural istedet for ks denne gangen. Fødselen gikk som en drøm! Fikk ikke dårligere rier og presset ut ungen på 4,5 kg uten en rift! Epidural bedøver ikke der det gjør vondt når ungen kommer ut, men tar riesmertene. Så jeg var veldig fornøyd, siden å presse ut ungen ikke tar så langt tid, og er en helt annen type smerte synes jeg. Jeg har født 6 barn på alle mulige måter, og det her var absolutt min beste fødsel. Kjente ikke noe når de satte bedøvelsen.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #16 Skrevet 6. mars 2011 Jeg fikk epidural. Svidde bare litt da de satt den, syns ikke det var vondt, og den gjorde at jeg faktisk slokna mellom riene hehe. Var helt utmattet av å ikke ha fått sovet, så det var herlig:)
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #17 Skrevet 6. mars 2011 Min erfaring: Den funket kjempebra! Jeg kjente ingenting etter jeg fikk sprøyten. Kjente bare at magen ble hard da jeg hadde rier, men ingen smerter. Slappet godt av og spillte litt spill med samboeren min osv. Etter noen timer dabbet riene av og jeg fikk drypp. Det satte fortgang på sakene, og jeg hadde veldig vondt akkurat da hodet stod i åpningen. Jeg er overbevist om at neste gang jeg skal føde vil jeg ha epidural igjen. Allerede på barsel sa jeg at jeg gledet meg til neste fødsel.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #18 Skrevet 6. mars 2011 jeg fikk epidural i siste fase av en laaaaang fødsel.. ble tatt med vakum (førstemann) så den ble bare satt uten at jeg kan erindre å ha blitt spurt.. den tok ALL smerte. uten tvil!! Mine 2 neste fødsler har vært uten smertelindring, og de har vært 2 fantastiske fødsler!!! men er du redd, kan jeg berolige deg med at får du epidural er det pice of cake!!!! mye værre med KS da. lykke til og klem
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #19 Skrevet 6. mars 2011 Vil IKKE ha epidural igjen. Ble lam fra halsen og ned i tolv timer, kunne ikke delta i fødselen på noen måte, ungen ble til slutt dratt ut med tang....Kunne ikke holde barnet på flere timer siden armene var lammet. Jævlig opplevelse.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #20 Skrevet 6. mars 2011 Ifølge meg er epiduralen guds gave til fødende kvinner! Aah, så herlig det var - som å komme til himmelen! Jeg sovnet av den, mens kroppen min jobbet seg frem. Ble vekket da pressriene kom, og jeg kunne være våken da jeg fødte min sønn:) Husker bare smertene som var før epiduralen virket, og hadde det ganske ok etter at jeg fikk den. Den gjorde ikke vondt heller. Det neste ubehagelige var lyden da den gikk inn. (Som når man knekker over et kyllingbein:S) Men, absolutt verdt det!
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #21 Skrevet 6. mars 2011 HI her! Så utrolig fint å få så mange svar! For og fortelle kort om min forrige fødsel, så ble jeg satt i gang 14 dager over termin, fikk IKKE smertestillende selv om jeg ba om det flere ganger, hadde drypp som gjorde at jeg hadde en j***** åpningsfase, det krydde av fødselsleger, jordmødre, barneleger og barnepleiere.(Åltså, ca 2 av hver sort, høres jo ut som 50 stk slik jeg sier det, hehe) Gullet måtte dras ut først med vakuum som ikke gikk, så med tang. Var 2 sek. fra hasteks. Gullet ble tatt ut rett i kuvøse uten at noen informerte om noe som helst OG jeg trodde jeg skulle DØ av stingsmerter i et par uker etterpå. Føltes jo ut som de hadde sydd inn ei svær kjøttkake (hevelsen.) Jeg var hos jordmor på fredag og snakket med henne ang. ks, og hun anbefalte meg selvfølgelig vanlig fødsel, men forstod godt at jeg ikke ville. Hun skulle sende henvisning gyn.pol for samtale. Hun sa også at jeg kunne gjøre en avtale med sykehuset at jeg skulle få epidural nesten med en gang jeg kom, og at terskelen for ks kunne være lav. Men jeg har et stort problem med å stole på at de kan garantere at jeg får det slik og sånn, og at når jeg først ligger der, så har jeg ikke lenger noe jeg skulle ha sagt... Men jeg vil jo helt innerst inne ikke legge meg frivillig for å operere! Takker for svarene jeg har fått til nå, og tar gjerne mot flere erfaringer!
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #22 Skrevet 6. mars 2011 Min første fødsel var temmelig lik din første.. satt igang 3 uker over... var ikke moden, og etter 57 timer ble jenta på 5 kg dratt ut med vakum.. Vet du.. fødsel nr 2 ble igangsatt 2 uker over termin... og fra kur ble satt til jeg var ferdig og i dusjen tok det 4,5 timer!!!! helt fantastisk. (fikk epidural helt på slutten med førstemann.. og ble smertefri)
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #23 Skrevet 6. mars 2011 HI igjen. høres jo fantastisk ut Det er jo noe slikt jeg og håper på HVIS jeg "velger" vaginal. Men tør ikke å håpe. Høres ut som de aller fleste her har positiv erfaring med epidural hvertfall, men er ikke greit når jeg ikke tør å stole på at jeg får, siden jordmora jeg hadde sist nektet å gi meg det. Var du moden når du ble satt i gang med nr. 2, eller var du helt umoden da og?
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #24 Skrevet 6. mars 2011 Jeg synes jo du bør be om en redegjørelse på hvorfor du ikke fikk epidural, har du fått noen forklaring? Det kan være medisinske årsaker til dette, så det bør du jo sjekke... Ellers er jeg også en av de som syens epidural er guds gave til kvinnen. Det finnes endel leger som mener at epiduralen skal slåes av i utdrivingsfasen og endel som mener at man kan beholde den. Dette bør du også klargjøre på forhånd. Ved min siste fødsel ble epiduralen slått gradvis av av jordmor mot utdrivingsfasen, så satt minsten seg fast, og det ble et smertehelvete helt til en lege kom inn og beordret epiduralen tilbake. Han skjelte ut jordmor for at hun hadde minsket ned epiduralen og mente at dette var "gammelt nytt" at den skulle minskes ned mot slutten..
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #25 Skrevet 6. mars 2011 HI Nei, det skal ikke være en medisinsk grunn for at jeg ikke fikk det, som jeg har fått vite om i allefall. De første gangene jeg ba om det sa jordmoren det var for tidlig, senere var det for sent. Tror det må være jordmora som var i mot det jeg, fordi jeg tok med fødselspapirene mine til samtalen med jordmor på fredag, og hun pekte på flere anledninger jeg kunne ha fått det, i følge papirene. Hun sendte jo som sagt henvisning til samtale med gynekolog ang. ks, men jeg er såå usikker på om jeg skal gå inn for å få innvilget ks, eller om jeg skal benytte anledningen til å "være med å planlegge" min egen fødsel.. Men sliter altså også med tillitt til at ting skal skje på "min måte".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå