Malinemor Skrevet 3. mars 2011 #26 Skrevet 3. mars 2011 *Melody*: Hvor har du dokumentasjon på at barnet er bedre beskyttet i et fremovervendt sete ved påkjørsler bakfra? Jeg har satt meg rimelig godt inn i bilsikring, og det kunne ikke falle meg inn å la barnet mitt sitte i annet sete enn bakovervendt, frem til det var stort nok til å sitte fremovervendt i beltestol (altså sete festet med bilens trepunktsele). (nå kan jo beltestol stort sett brukes fra 15 kg, men jeg ville uansett ventet enda lenger enn det, om det ikke var veldig store grunner for å snu ved 15 kg). Anbefaler denne bloggen: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/ til alle som lurer på noe ang bilsikring av barn
koalita Skrevet 3. mars 2011 #27 Skrevet 3. mars 2011 Akkurat det samme har jeg sittet å lurt på nedover hele tråden også.. I en frontkolisjon er det jo en eller to biler som kolliderer forover, mens i en kolisjon bakfra er det jo nødvendigvis en bil som koliderer front inn i bakenden til en annen bil, da blir det jo nødvendigvis 50/50 front/bakende kolisjon?? Unntaket må være når to biler rygger inn i hverandre, men det kan da værken være ofte eller føre til spesielt store skader.. Nei akkurat den statestikken der må nok noen vise meg tror jeg.. I de fleste utforkjøringer/sidepåkjørsler etc så er det jo front eller side som får støten, så vil egentlig tro at det er "umulig" at det vanligste er å få støyten bakfra.. Ettersom at det nødvendigvis hver gang også vil være en bil som får støyten forfra.. *undre undre*
*Melody* Skrevet 3. mars 2011 Forfatter #28 Skrevet 3. mars 2011 stinen ♀ ♂ Det er tydelig at jeg ikke har vært specific nok. Det jeg mener med en frontkollisjon er to biler som kolliderer med frontene mot hverandre. Altså en front MOT front kollisjon.. Jeg sier at påkjørsler som skjer bakfra er mer vanlig enn en front mot front kollisjon.. ikke noe annet enn det :-) Jeg har tydeligvis ikke vært tydelig nok, men det er det jeg mener.
*Melody* Skrevet 3. mars 2011 Forfatter #29 Skrevet 3. mars 2011 Malinemor Jeg har nevnt tidligere at jeg ikke sitter på noen dokumentasjon. Men har sett videoer og blitt fortalt og forklart hvordan en barnekropp reagerer når det sitter i et bakovervendt sete under en kollisjon bakfra. Sitter barnet i et bakovervendt sete under en front mot front kollisjon så blir ungen 'kastet' inn (bakover) i setet, noe som er bra. Men dersom bilen blir påkjørt bakfra så blir jo effekten omvendt. Da blir kroppen kastet utover. Det er jo litt logisk i henhold til de fysiske lovene også ;-) Men vi er jo alle enige om at en front mot front kollisjon er den desidert farligste, så da er det jo et bakovervendt sete som er det tryggeste. Jeg er helt enig i det og sier igjen at det er det jeg kommer til å velge jeg også for mitt barn. Skal sjekke ut linken da la ut
tonjemor09 Skrevet 3. mars 2011 #30 Skrevet 3. mars 2011 vet at de anbefaler å la de sitte bakovervendt til de er 4 år.. men hallo... 4 år... har ei på snart 4 år,å det hadde aldri gått å hatt ho bakovervendt! hvor skal de ha beina?? oopi nesa?? en 4 år gammel unge er lang å det blir dårligere plass i setet når de er veldt bakover! når ho lille av mi var rett over året så HYL grein ho hver gang vi kjørte bil og tilslutt spøy ho.. tenkte kanske ho var bilsyk å ville ha ett nytt sete som satt andre veien,men når jeg gikk til barnashus å ville kjøpe det maxi-cosi sete de hadde på tilbud som var fremovervend så nektet de meg å kjøpe det... var så sinna at det røyk av meg.. prøvde å forklare at ho var bilsyk å hylgrein hele tiden i bilen,men han mente bare ho kjedet seg.... men unger spyr ikke pga de kjeder seg mener jo jeg da! å det er jo mye farligere å kjøre med en unge som hyl griner hele tiden å du skal liksom bak å gi sutt å sånn mens du kjører! men fikk etterhvert kjøpt meg ett nytt setet å da har ikke snuppa spydd ei gang i bil... så det er ikke alltid det går å ha de bakovervendt så lenge som 4 år... det funket iallefall ikke for oss! mn enig i at de skal sitte så lenge som mulig..kanskje til de nermer seg 2 år eller no! jeg har ALDRI sett en 4-åring sitte bakovervendt!
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 3. mars 2011 #31 Skrevet 3. mars 2011 Hvis det er det du mener så skjønner jeg virkelig ikke argumentasjonen din. I så fall må du jo dele det opp i flere enn to; - front mot front - bli påkjørt bakfra - bli påkjørt fra siden - kjøre inn i noen andre bakfra - kjøre inn i noen fra siden Av disse tilfellene er front mot front-kollisjon den desidert farligste ettersom denne påkjørselen vil involvere mye høyere hastigheter enn de andre tilfellene. For meg personlig er det viktigste å sikre barnet mitt best mulig mot de alvorligste kollisjonene, og det er derfor (for meg) naturlig å ha barnet bakovervendt lengst mulig.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 3. mars 2011 #32 Skrevet 3. mars 2011 Det er jo litt vanskelig for deg å vite at det "ikke går" å ha en 4-åring bakovervendt når du selv snudde barnet mye tidligere. Alle barn kan spy nå og da i bil uavhengig av om de sitter den ene eller den andre veien. Det kommer an på hvordan bilen arter seg i svingene, om man har kjørt lenge, om man bremser tilstrekkelig ned i svingene osv, osv, osv... Jeg blir selv bilsyk, og har det best hvis jeg kjører selv eller evt sitter foran i bilen. Grunnen til at jeg ikke blir like fort dårlig når jeg sitter foran er fordi jeg da kan se veien, og "forberede" kroppen på hvilken vei vi skal svinge. Jeg tror ikke at en 2-åring vil kunne "se på veien" hvilken vei bilen skal svinge, og vil derfor tro at å snu barnet ikke vil utgjøre noen stor forskjell. Mine barn har også spydd noen ganger i bil, men det har ikke skjedd ofte nok til at jeg vil påstå at de blir bilsyke. En 3-åring har vel i de fleste tilfeller sluttet med smokk, og man vil ikke trenge å snu seg for å stappe den inn. De klarer i så fall å putte den inn selv, med mindre de har kastet den fra seg. Mange barn synes det er kjedelig å kjøre bil, og datteren vår hyyyyylte hver gang vi var på kjøretur mens hun var liten. Vi snudde henne ikke av den grunn, men begrenset kjøringen siden hun tydeligvis ikke var noe "bil-barn", og stoppet heller ofte når vi måtte kjøre langt. Jeg kjørte aldri/sjelden i flere timer med henne i bilen hvis jeg var alene, og hvis flere var med satt en av oss bak og underholdt henne. Da gikk det helt fint =) Sønnen vår sitter fremdeles bakovervendt, og han ble 3 år i januar. Ja, han sitter med bøyde bein, men det gjør jo datteren vår også (hun sitter forovervendt og er snart 7 år). Både jeg og mannen min sitter også med bøyde knær og hofter i bilen. Ved å plassere setet i midten bak, eller kjøre passasjerstolen fremover (da må en eventuell voksen sitte trangt eller bak med de små), vil også barnet få bedre benplass. Det finnes mange ulike bakovervendte seter, og ikke alle seter passer for alle barn eller alle biler. Dette må testes. Jeg prioriterer sikkerhet fremfor noe annet. Hva prioriterer du?
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 3. mars 2011 #33 Skrevet 3. mars 2011 barnnummerto påvei Jeg ville valgt et bakovervendt sete som går til 25kg. Men jeg ville tatt med bilen og prøvd flere seter i bilen for å finne det setet som sitter best i din bil. Personlig synes jeg det er enklest med et rent bakovervendt sete, da er terskelen for å snu barnet høyere enn om man har et kombisete. Når man fysisk må ut i butikk for å finne et nytt sete, sitter det litt lenger inn enn om man har muligheten der og da. Det setet vi har brukt til 5åringen bakovervendt er Britax Multitech. Et godt setet når det blir brukt bakovervendt, men som forovervendt sete med 5punkts sele eller forovervendt med 3 punkts sele er det elendig. Så når hun skulle snues, kjøpte vi et god ren beltestol. http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2009/04/hvilke-bakovervendte-barneseter-gar-opp.html
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 3. mars 2011 #34 Skrevet 3. mars 2011 Snudde ikke barnet mitt forovervendt og i en beltestol før hun var 5år. Alt kommer ann på hvilke stol man har, og i hvilke bil. På facebook har sikring av barn i bil, flere bilder av store barn bakovervendt. Og på en annen mammaside, er det et galleri med barn sikret bakovervendt. http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=524428
koalita Skrevet 3. mars 2011 #35 Skrevet 3. mars 2011 Men da vil det jo alikevel være sånn at når noen får en påkjørsel bakfra så vil jo en bil også kollidere med fronten.. Altså må det være flere biler på veiene som koliderer med fronten enn som blir kjørt inn i bakfra og dermed være mer sansynlig å kollidere med front enn å bli kjørt inn i, selv om det er flere påkjørsler bakfra. Derfor faller jo hele argumentet med at det er vanlig bort (om man snur stolen pga det) for 50% av bilene som er involvert i en påkjørsel bakfra kolliderer med front og ville hatt best nytte av et bakovervendt sete.. *om du skjønner logikken min*. Jeg synes i hvertfall det blir helt feil å si at de fleste kollisjoner er påkjørsler bakfra og da ville ungen hatt best av å sitte forovervendt, for som sagt vil jo da 50% av de involverte bilene krasje med front og barnet ha best av å sitte forovervendt. Den eneste måten dette rent logisk kan forsvares er at man er "så sikker på egen kjøring" at man ikke en gang ser muligheten for å kunne krasje inn i noen bakfra selv, og det er det vel aldri noen som kan garantere?
Tabitha Skrevet 3. mars 2011 #36 Skrevet 3. mars 2011 I forhold til at to ganger 90 blir 180 km/t, så er det kun på motorvei man har lov til å kjøre i 90 her i Norge. Og den har midtdelere. Men selvsagt, hvis man kjører i 70 på landevei og det kommer en fyllekjører i front i 120, er det klart det blir likedan. Men sannsynligheten for at noe slikt skjer akkurat mens barnet mitt er i ettårsalderen, er svært liten.
kokosyklus Skrevet 3. mars 2011 #37 Skrevet 3. mars 2011 Om dt biler frontkolliderer i 50 km/t vil kraften tilsammen være lik å kjøre i en vegg i 100 km/t. Om jeg ikke er helt på villspor nå. Om man blir påkjørt bakfra vil det vel være svakere kraft iom at en bil står stille eller beveger seg i retningen man blir kræsjet. Dvs at bilen bak overfører kraft til bilen foran og dytter den avgårde slik at den totale kraften ikke blri like høy som ved frontkollisjon. Det siste er synsing, men sabla fornuftig:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå