*Melody* Skrevet 2. mars 2011 #1 Skrevet 2. mars 2011 Jeg kom over en artikkel i Dagbladet hvor det var en diskusjon om barneseter (evig diskusjonstema) og hvilken vei de bør stå. Det ser ut til at den nå er fjernet fra Dagbladets forside slik at diskusjonen ikke får fortsatt nevneverdig. Tenkte da å dra den inn her. Det har sikkert blitt diskutert opp og ned i mente en million ganger, men jeg har aldri deltatt. Jeg venter barn nå og er ganske sikker på at min unge skal bli sittende i et bakovervendt sete så lenge det lar seg gjøre, men allikevel har jeg andre synspunkter på saken. Kan legge inn mitt innlegg også oppfordrer jeg gjerne til deres meninger. Det er verdt å vite andres synspunkter syns jeg Her er mitt innlegg fra Dagbladet: "Folk er nød til å tenke at kollisjonsmåte har en vesentlig betydning også. JA, det er riktig at barnet får minst belastning på kroppen i et bakovervendt sete dersom det utsettes for en FRONTkollisjon.. Men et forovervendt sete beskytter barnets rygg og hode desto mye bedre under en kollisjon som skjer bakfra. Og hvilke av disse kollisjonene er det flest av? Jo, påkjørsler bakfra. Det er bare å søke nettet etter kollisjonsvideoer som beviser dette. Både fra trafikksider og kollisjonstester. Man må vel strengt tatt prioritere hvilken vei ungen skal sitte iforhold til hvilke kollisjoner som er farligst, det er jeg enig i. Som oftest er en frontkollisjon mer fatal enn en påkjørsel bakfra. Men igjen.. påkjørsler bakfra er ofte ille de også og de er det i tillegg flere av. Da refererer jeg til Serpentbane, som sier følgende: " Kan du tilgi deg selv den dagen det smeller, og du kanskje kunne ha berget barnet ved å snu stolen?" Ved å stille det motsatte spørsmålet; Kan DU Serpentbane tilgi deg selv den dagen det smeller inn i bilen BAKFRA og du kanskje kunne ha berget barnet ved å ha stolen forovervendt?"
C.L.H85 Skrevet 2. mars 2011 #2 Skrevet 2. mars 2011 Jeg er 25 år og driver å tar lappen nå(veit er drit sein) og lærte på sikkerhets kurs på bane at barneseter SKAL stå i mot kjøreretningen helt til barnet er 4 år. Ble faktisk overrasket. Men så masse filmer med hva som skjedde med et barn i barnesete som var med kjøreretningen. Gudskjelov at det bare var en dukke for å si det sånn. Bare i 50 kmt altså så fikk nakken så sleng at det så ut til å knekke rett av!! grøss og der sitter jeg høygravid og klapper meg frentisk på magen:) he he Det var en fra naf og vegvesenet der så vidt jeg vet som hadde disse anbefalingene. Pluss At der jeg kjøpte bilsetet mitt så anbefalte de meg også å ha i mot kjøreretningen.
Minsten, knøttet og nurket <3 Skrevet 2. mars 2011 #3 Skrevet 2. mars 2011 Det er ikke forbudt å ha en 9kgs baby med kjøreretningen i Norge. Men det er anbefalt å ha de bakovervendt så lenge som mulig! Ville aldri snudd mine så tidlig som v 1års alder. Her sitter fireåringen fremover og toåringen bakovervendt. Når baby har vokst ut av babysetet om et års tid har vi tenkt å snu snuppa som da er tre år, slik at minsten kan arve hennes sete. Nb, kombiseter som kan stå montert begge veier kommer ofte veldig dårlig ut når de står fremovervendt! Så når det er på tide å snu barnet så velg et sete som er ment å stå kun fremover. Dette er nå min mening..
*Melody* Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 2. mars 2011 Jeg er jo selvfølgelig helt enig i det du sier. Er førstegangsgravid selv og sikkerhet er jo høyfokus kan du si MEN... det du så på den videoen med barn som sitter i sete forovervendt er akkurat det samme som skjer med barn i bakovervendt sete dersom bilen blir påkjørt bakfra. De kollisjonsvideoene du har sett viser nok en frontkollisjon, og der er det absolutt tryggest med bakovervendt sete. Jeg synes det er rart at de ikke fokuserer mer på at type kollisjon er jo også avgjørende når det kommer til valg av trygt plassert sete. Man kan si det sånn at det er veldig farlig for barnets rygg og nakke å sitte i et bakovervendt sete dersom bilen blir påkjørt bakfra.. skjønner?? Vanskelig greie altså.. hva skal man prioritere sikkerhetsmessig når påkjørsler bakfra er det mest vanlige?.. allikevel... bakovervendt er tryggest under frontkollisjoner (og de er jo som oftest farligst).
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 2. mars 2011 #5 Skrevet 2. mars 2011 Som en bilsikringsnazi mamma, så har jeg selvfølgelig barna bakovervendt lenge. Mitt eldste barn satt bakovervendt til hun var over 5år. Da ble hun satt i en god beltestol. Nr 2 sitter fremdeles bakovervendt, han er bare 2,5år. Og når babyen kommer, så blir det nok et bakovervendt babysete. I tilegg så valgte vi når nr2 trengte sete nr2, å kjøpe ennå et bakovervendt sete i klasse 2. Vi setter også barna i de forskjellige setene utifra hva slags sete de har/hvor godt det er. Midtposisjonen bak er den tryggeste, bak passasjersete er nest tryggest og bak førersete er den minst trygge plassen av de tre plassene bak. Forskjellene er minimale, men de er der. Sett ut ifra et bilsikringsperspektiv, så burde alle i bilen også voksne sitte bakovervendt. Ift det du nevner med påkjørsler bakfra kontra forfra så er det slik at påkjørsler forfra er de bilulykkene som har de største skadene og flest dødsfall. Påkjørsler bakfra skjer som oftest i lavere hastigheter og har statistisk sett ikke like høy andel av personskader. Trygg Trafikk, svenske NTF og andre annerkjente instanser som har som oppgave å vurdere bilsikkerhet anbefaler å sette barnet bakovervendt til det er minst 4 år. For meg som mamma, er det lettere å leve med (Gud forby) at om noe skulle skje med barna mine så vet jeg at jeg har gjort det jeg kan for å sikre de på best mulig måte ift anbefalingene. Om jeg hadde valgt noe annet, og det da hadde skjedd noe med barnet mitt så det noe som hadde vært på mine skuldre. Og det er for meg tyngre å leve med, enn å vite at jeg har fulgt de anbefalingene som gjelder.
C.L.H85 Skrevet 2. mars 2011 #6 Skrevet 2. mars 2011 Det var vist med kollisjoner front mot front, bakfra og siden... Det var ikke fastsatt med lov nei om at du skulle ha barnesetet i mot kjøreretningen frem til 4 år. Men de nevnte at det antageligvis ville bli påbudt etterhvert:) Men man får bare høre på de råd en selv føler seg trygg med;) Jeg har trålet sikkerhetstester o.l og hørt med fagfolk om hva de mente er sikrest av bilseter oh so on.. Helt dust på det etter sikkerhetskurset. Men ting er jo ikke 100% uansett.
*Melody* Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 2. mars 2011 Er veldig enig med deg altså. Og definitivt i det at frontkollisjoner ofte er de alvorligste. Men problemstillingen ligger i at påkjørsler bakfra er de mest vanlige og de mest vanlige når det kommer til nakkesleng. Hvor kult er det for en 1-åring når nakken blir skadet (mulig for livet) fordi bilen h*n satt i ble påkjørt bakfra og stolen var bakovervendt. Ofte hvis man opplever voldsomme frontkollisjoner i ekstreme hastigheter så har man liten sjans uansett.. og blir muligens grønnsak either way. Jeg vet jeg kan virke litt vanskelig nå, men jeg syns det er et vanskelig valg å ta selv om jeg mest sannsynlig kommer til å stole på anbefalingene å velge et bakovervendt sete. Kommer jeg til å tilgi megselv den dagen bilen blir påkjørt bakfra og min 1-år gamle unge blir skadet for livet fordi han satt bakovervendt? De færreste opplever frontkollisjoner, men veldig mange har opplevd å bli påkjørt bakfra. Støtter alles meninger og er mer eller mindre enig selv, men er vanskelig. Kanskje slutte å kjøre bil ;-) ehhe
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 2. mars 2011 #8 Skrevet 2. mars 2011 Jeg er ingen fysiker, ei heller helsepersonell, og det er disse fagpersonene som i flere år har gått ut og instendig oppfordret oss til å sikre barna våre i bil, ved å benytte bakovervendte seter til barn under 4 år. Så vil jeg gjerne spørre deg hvilke statisitkker du har sett på. Håper du har utelatt alle smådultene som skjer i bilkø, eller ved uoppmerksomhet i lav hastighet når du refererer til at det er flest påkjørsler bakfra. Skal du sammenligne antall ulykker med valg av seteretning på bilstol må du konsentrere deg om ulykker med alvorlig utfall. Vil også nevne at mange av ulykkene på norske veier skjer ved utforkjørsel, her vil også et bakovervendt sete beskytte barnet mye bedre enn et forovervendt. Påkjørsler bakfra skjer muligens hyppigere, men er også skånsommere. I mange tilfeller er begge biler i bevegelse i samme retning, noe som vil dempe sammenstøtet betraktelig. Kraften i sammenstøtet blir også betydeligere lavere dersom begge biler beveger seg i samme retning, eller kun en av bilene er i bevegelse. Ikke lur så mye på dette jenter, bruk bakovervendt sete så lenge som mulig! )
Plutselig_gravid Skrevet 2. mars 2011 #9 Skrevet 2. mars 2011 Jeg har selv erfart både en frontkollisjon og påkjørsel bakfra. Begge gangene har min eldste (som da ikke var så gammel) sittet i bilen. I frontkollisjonen satt jeg bak i midten og min sønn satt på venstre side bak. Jeg ble slengt vegg-i-mellom. Min sønn rykket bare litt til slik som du ser på kollisjonsvideoene på nettet. Min sønn kom uskadet fra det, vi andre var ganske mørbanket. Da vi ble påkjørt bakfra var det faktisk like stor fart med i bilde (ikke vår bil men han som kjørte på oss), men vi merket det knapt. Altså vi kvapp til og kjente det rykket, men på en helt annen måte. Ingen skader på gutten da heller og det rykket knapt i han. Skadene på bilen var også minimale i forhold til frontkollisjonen. Da var nemlig bilen helt smadret. Huff... Så det har vel kanskje med at i en frontkollisjon så har som regel begge bilene (stor) fart, mens i en påkjørsel bakfra så står ofte bilen som blir påkjørt ofte i ro, eller holder lav fart. Ellers så må jeg bare få sagt at det nok er mye tryggere med 5-punktsele vs 3 punktsele. Så jeg kunne ønske de hadde seter for store barn som fortsatt var montert 5 punktsele i. Vil anbefale alle å vente lengst mulig med bilstol der man bruker 3-punktsele. Som sagt vi med 3punktsele fikk mye mer bank enn med 5punktsele.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 2. mars 2011 #10 Skrevet 2. mars 2011 Plutselig_gravid 5 punkts sele er tryggere så lenge man sitter bakovervendt. MEN; i det man snur barnet forovervendt burde barnet være så stort at det kan sitte i en god beltestol som kun bruker bilens 3punktssele. Grunnen til det er at når man bruker en 5punktssele, så sitter hele kroppen spent fast, med unntak av hodet. Ved en påkjørsel hvor barnet sitter i en bakovervendt stol, så blir hodet bare trykket "inn" mot setet sitt (bakover), mens om det samme barnet sitter forovervendt i en slik stol, vil kroppen fortsatt sitte helt fast mens hodet smeller forover..... Det kan dessverre gi store skader på nakke. Mens om barnet sitter i en beltestol med 3 punktsbelte, vil beltet gi litt etter og det er hele kroppen som tar i mot trykket, ikke kun hode/nakke. Om man ser i en rally-bil, så har føreren 5punktsele. MEN, de har også noe som heter HANS-device, som skal hindre slike skader som beskrevet ovenfor. Sikkert ørten skrivefeil her nå, men det får gå.
*Melody* Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #11 Skrevet 2. mars 2011 Jeg er jo enig sier jeg, men samtidig så blir man bekymret. Det er mange der ute som sliter med whiplash etter å ha blitt påkjørt bakfra og da snakker vi voksne folk. Flere i familien min blant annet.. og da snakker vi ikke smådult. Dette kan ha litt voldsommere konsekvenser for små barn og det regner jeg med at du også skjønner. Jeg sitter ikke med vegvesnets/naf's statistikkbok i hånda nei, men jeg har sett videoer som belyser kollisjoner med bakovervendt sete kontra forovervendt og da hvor bilen blir utsatt for både frontkollisjon og påkjørsler bakfra. Men JA.. er fortsatt enig i at frontkollisjoner ofte er alvorligere, men skjer jo ikke så veldig ofte. Det med å belyse utforkjørsler er en annen sak og gir sterkere grunnlag for å velge bakovervendt sete.
*Melody* Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #12 Skrevet 2. mars 2011 "Plutselig_gravid" - Du bør kanskje tenke på at farten under en frontkollisjon blir doblet. Altså vil en påkjørsel bakfra i 90km/t bli det samme som 180km/t under en frontkollisjon. Så selv om de to påkjørslene du har opplevd hadde samme fart der og da, så ble nok frontkollisjonen det dobbelte (dersom begge bilene holder samme fart mot hverandre vel og merke) Men jeg gjentar.. jeg er enig i at frontkollisjoner er det farligste for barnet og derfor bør de sitte bakovervendt.
april2011mamma Skrevet 2. mars 2011 #13 Skrevet 2. mars 2011 det er vel ærlig talt ikke så vanskelig å skjønne hva man bør gjøre? de som anbefaler dette har gjort og fått med seg en uendelig rekke av forskjellige typer kollisjoner og ut fra det grunnlaget har de bestemt at bakovervendt er tryggest!! dette gjelder ikke bare i norge men flere andre land også! i sverige er de enda strengere iforhold til sikkerhet! at du mener påkjørsel bakfra er mest vanlig vet ikke jeg hvor du har fra, men de som jobber med å teste ut kollisjoner etc vet nok litt mer ting enn noen av oss gjør! og disse menneskene sitter ikke bare i norge men rundt om i verden, så er vel ganske unødvendig å drive å synse rundt hva du mener er mest vanlig! ? blir bare irritert når noen her mener de vet hva som er mest vanlig etc når dette er ting mennesker med kompetanse og erfaring rundt om i hele verden har testet ut i mange mangeee år!! alle risikofaktorer er nok da tatt, og de har nok sett på statestikk over mest vanlige og risikofylte kollisjoner for å si det sånn de synser nok ikke rundt det ...... men valget er ditt
Plutselig_gravid Skrevet 2. mars 2011 #14 Skrevet 2. mars 2011 Hønseføtter og gulerøtter: Ok, skjønner, det virker logisk Fikk som sagt skrekken over at 3-punktsele virket så dårlig. Men det er jo mulig ikke beltene virket helt som de skulle. For det er jo en ting som er viktig å huske på også. Det med at beltene ikke sitter korrekt og at det ikke er "floker" på de...
*Melody* Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #15 Skrevet 2. mars 2011 april2011mamma Jeg startet en diskusjon her hvor jeg ønsker å høre hva folk mener og ikke om forover/bakovervendt sete. Dersom du blir irritert av at at jeg/folk mener ditt og datt så bør du kanskje ikke involvere deg i slike tråder? For min del er det mye synsing, men jeg stoler jo på NAF's og andres anbefalinger. Uansett så velger jeg å stille kritiske spørsmål til det fordi jeg er interessert i å ytre egen mening samt å høre andres. Jeg sitter ikke med statistikk sier jeg, men jeg drar gjennomsnitt. Jeg kjenner/vet om vannvittig mange mennesker som har vært involvert i påkjørsler bakfra og endel fra siden, men jeg kjenner èn person som har vært involvert i en frontkollisjon. Jeg VET at frontkollisjoner er farligere og jeg ønsker derfor også å plassere mitt eget barn i et BAKovervendt sete... men jeg må få lov til å syns at det er vanskelig å vurdere hva som er tryggest... det fordi jeg kommer til å få dårlig samvittighet uansett hva som skjer med ungen i bilen.
Plutselig_gravid Skrevet 2. mars 2011 #16 Skrevet 2. mars 2011 melody : Var egentlig det som var poenget mitt, men fikk det kanskje ikke helt frem Og at det er derfor de nettopp anbefaler bakovervendte bilstoler til tross for at det er mer vanlig med kollisjoner bakifra
april2011mamma Skrevet 2. mars 2011 #17 Skrevet 2. mars 2011 ja skhjønner at du lurer på det. men det er det jeg mener..... hvorfor synes du det er vanskelig å velge hva som er tryggest når anbefalingene er så klarwe? de er basert på mer enn hva din omgangskrets har erfart.... men for all del om denne tråden får deg til å bli trygg på hva du skal velge så er jo det flott for deg:)
*Melody* Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #18 Skrevet 2. mars 2011 Plutselig_gravid Jeg misforsto sikkert det du skrev litt.. men da var vi jo egentlig enige Tenker at alt er jo skummelt nå uansett.. kanskje man bare skal la være å kjøre bil i det hele tatt, hihi. Men then again.. man kan jo risikere å få en murstein i huet også så.. hehe.
*Melody* Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #19 Skrevet 2. mars 2011 april2011mamma Nei.. jeg er vel bare usikker da. Hører jo klare anbefalinger overalt i media, men then again. Besafe anbefaler sin babystol og Emmalkjunga anbefaler sin (selv om den ene ble direkte beskrevet som en dødsfelle av ymse tester). Er vanskelig å vite hva som er riktig.. og jeg har jo ikke barn fra før heller så jeg ønsker virkelig å høre hva andre mener
C.L.H85 Skrevet 2. mars 2011 #20 Skrevet 2. mars 2011 Jeg så på sikkerhetstester og da var det visst maxi cosi som kom best ut på sikkerhet. Testet i Sverige(som visst nok skal være flinkere på sånne tester) og i Norge. Husker ikke nettsidene i farta, men de andre er bra de også, ellers hadde de vel ikke kunnet selges i Norge;)
*Melody* Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #21 Skrevet 2. mars 2011 Nei, regner med de ikke selger helt kriseskadelige bilstoler i Norge. Hørte Besafe sin kom best ut i test, men det var vel for et år siden og den fra 13 kg og oppover.. husker ikke i farta
Mrs. Bouquet Skrevet 2. mars 2011 #22 Skrevet 2. mars 2011 Det er ikke vanskelig å vurdere hva som er tryggest. Statistikk sier at det er 5 x ganger større sjanse for alvorlige skader eller død om barnet sitter forovervendt. Dette uavhengig hvordan kollisjonen arter seg. Altså man legger alle typer kollisjoner til grunn, ikke bare frontkollisjoner. Derfor er valget enkelt mener jeg.
yvve73 Skrevet 2. mars 2011 #23 Skrevet 2. mars 2011 Så lenge farten oftest er størst ved en frontkollisjon, så er vel svaret ganske enkelt!!!! Er vel ikke så ofte man får en i rumpa i 80 km/t heller. Stort sett rekker personen bak å bremse noe før det smeller. Som noen har sagt over her, hvis to biler som begge kjører i 90 frontkolliderer, er vel det som å kjøre inn i en fjellvegg i 180 km/t. Valget mellom forovervendt og bakovervendt er ikke vanskelig i det hele tatt spør du meg.
Barnnummertre Skrevet 2. mars 2011 #24 Skrevet 2. mars 2011 Tips om sete! Høres ut som om alle dere har mye erfaringer og kunnskap om dette med bilseter. Jeg har en sønn på snart 22 mnd og 13 kg. Hvilket sete bør jeg velge??? ett opp til 25 kg eller mer? Merke? Føler meg litt lost i denne bilsete verden!!
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 2. mars 2011 #25 Skrevet 2. mars 2011 Er enig med de som mener at barnet bør sitte bakovervendt lengst mulig nettopp på grunn av forskjellen i hastighet og alvorlighetsgrad av frontkollisjon i forhold til påkjørsel bakfra. Men... Jeg undrer meg VELDIG over hvordan en påkjørsel bakfra kan være mer vanlig???? I en påkjørsel bakfra er det jo ALLTID en annen bil som kjører inn i den forrerste bilen. Og den bilen vil jo få en frontkollisjon! Eller regner man ikke med disse ulykkene nettopp fordi at "jeg ville aldri kjørt på en annen bil bakfra"??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå