Gå til innhold

7 åring barnevakt for 4 åring i 2 uker!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser nå at hun bare går glipp av én uke på skolen (på grunn av vinterferie regner jeg med). Det er jo mulig hun har søkt den andre uken fri for å være barnevakt?

At familien "aldri" reiser på ferie synes jeg er et merkelig utsagn. Er de aldri på hyttetur, hotell, i dyreparken, fjellet, båttur, tur i skogen, ...?

Det er jo mulig at de ikke har så god råd? Og at de har spart til denne ferien lenge. Kanskje det er en forsinket bryllupsreise til og med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke riktig verken ovenfor 4åringen eller 17åringen. Tenker nok at det kommer til å gå bra, men å få 17åringen til å droppe en uke på skolen for å passe barn så foreldrene kan ta seg en ferie er ikke akseptabelt. Hadde 4åringen gått i bhg og storesøster hadde gått på skolen hadde det vært en annen sak. Om du mener det er en sak for barnevernet ringer du. Så blir det opp til dem å vurdere om dette er noe de mener bør tas tak i

Skrevet

Er ikke riktig verken ovenfor 4åringen eller 17åringen. Tenker nok at det kommer til å gå bra, men å få 17åringen til å droppe en uke på skolen for å passe barn så foreldrene kan ta seg en ferie er ikke akseptabelt. Hadde 4åringen gått i bhg og storesøster hadde gått på skolen hadde det vært en annen sak. Om du mener det er en sak for barnevernet ringer du. Så blir det opp til dem å vurdere om dette er noe de mener bør tas tak i

Skrevet

Det hender jo at 17 åringer bir mødre. Da sier jo "alle" at det går så bra og at de sikkert er så modne. Så lenge det finnes noen som 17 åringen kan få hjelp av om det skulle oppstå problemer og hun kan de praktiske tingene osv ville jeg nok ønsket lykke til og gitt beskjed om at hun bare skulle ringe eller stikke innom om det var noe hun lurte på eller liknende. Jeg har en fireåring selv om hadde nok også spurt om de ville besøke oss noen ganger.

Skrevet

En 17-åring er ikke et "lite" barn, men et barn like fullt. En 18 åring er myndig og "voksen" - formelt sett (man har rett til å stemme, drikke øl/vin og generelt rett til å råde over sitt eget liv.)

Det går ikke an å argumentere for at det er greit at en 17-åring passer sin 4-årige søster med det faktum at det finnes 17-årige mødre. En 17-årig mor har selv satt seg selv i den posisjonen hun er i, og er barnets viktigste omsorgsperson. Det er foreldrene som har ansvaret for både 17-åringen og 4-åringen i dette tilfellet, og jeg synes det er galt av dem å overlate dette ansvaret til en person som ikke engang er myndig. Jeg synes ikke det er riktig av dem å overlate til henne dette ansvaret i hele 14 dager, og de har neppe lov til å holde henne hjem fra skolen av denne grunn.

Med nærmere ettertanke synes jeg det absolutt er en barnevernsak. Jeg ville ringt barnevernet.

Skrevet

Det er da vel ikke noe barnevernsak!Hvor mange 17 åringer er det som selv har barn?Mange!

Skrevet

Som sagt er ikke det sammenlignbart. Jeg synes det er dårlig gjort overfor 17-åringen å la henne passe lillesøstra si alene i 14 dager - jeg synes foreldrene gir henne mer ansvar enn hun skal behøve å ha (det er noe annet når du selv setter barn til verden!), 17-åringen er et barn og skal ikke være pålagt et slikt ansvar av sine foreldre. Derfor synes jeg HI kan ringe og fortelle barnevernet dette.

Skrevet

Det høres jo ut på deg som om hun blir tvunget til å sitte barnevakt for sin yngre søster, men det vet vi jo ingenting om. Sannsynligvis får hun betalt for dette, og ønsker dette selv.

Det er jo snakk om å være barnevakt i 14 dager da, ikke at hun skal overta ansvaret for søsteren for alltid. Og som flere har nevnt, hun har helt sikkert noen andre hun kan støtte seg til mens foreldrene er borte.

Å skille mellom en 17-åring som blir mamma, og en 17-åring som sitter barnevakt blir jo litt rart. En skulle vel nesten tro at en som velger å "jobbe" med barn er mer moden enn en som "velger selv" å få barn såpass tidlig..? Skjønte ikke helt det argumentet. Dersom hun er vant til å passe sin søster til vanlig er hun nok i stand til å vite hvordan ting bør håndteres ved f.eks sykdom.

For alt vi vet kan det johende at hun blir 18 i mars også. Synes virkelig at denne saken har blitt litt overdrevet uten at vi vet fakta.

Skrevet

Du kan jo begynne å ta alle 17-åringene i landet som har fått barn til barnevernet.... Altså de fleste 17-åringer klarer helt fint å passe på et barn på 4 år selv. Der må huske på at det er faktisk ikke en baby, en 4-åring klarer fint å si til søsteren dersom hun er sulten, selv om jeg tviler på at hun hadde sultet uansett....

Skrevet

Så lenge du ikke vet alle fullstendige fakta i denne saken så finnes ikke dette en antydning til BV-sak heller.. For den del kan det godt hende hun blir 18 nå i mars som sagt, det kan faktisk godt hende at hun har kontaktpersoner som kommer innom ofte, hun har nok tett kontakt med familien sin..

Det høres mer ut som om at du har noe personlig imot denne familien der og venter på å få "tatt de" på en eller annen måte..

Om du er bekymret så ville jeg heller ha gått bort dit og spurt hvordan det går! :) Kanskje invitert de over på middag en dag f.eks! :)) Og si ifra om at om det er noe hun lurer på eller trenger hjelp til så kan hun ringe! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...