Gå til innhold

Hvorfor ta mannen sitt etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forstår det slik at mange synest det er teit å ta samboeren sitt etternavn, men at det er helt ok å ta ektemannen sitt etternavn.

Jeg har nå det etternavnet jeg alltid har hatt, vi skal gifte oss, og jeg har ingen planer om å endre etternavn av den grunn. Hvorfor i alle verdens dager skal jeg plutselig hete noe annet enn hva jeg alltid har hett?

Behovet for å ha samme etternavn er som jeg ser det, ene og alene å signalisere tilhørighet, og tilhørt hverandre har vi gjort siden vi bestemte oss for å få barn sammen, og gjerne også før den tid.

Vi hadde ikke behov for å signalisere tilhørighet den gangen, og ikke har vi behov for å signalisere tilhørighet nå heller.

Skikkelig ukult å ta mannens etternavn, okke som, mener nå jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er praktisk at hele familien har samme etternavn, og slippe å styre med to etternavn. For meg spiller det liten rolle hva jeg heter til etternavn, det er ikke det som sier noe om hvem jeg er akkurat. For mannen betydde etternavnet mer, så da var det ikke noen heft for meg å bytte.

Skrevet

Er jo like praktisk for samboende som for gifte. Men da er det visst i følge mange skam fjernt.

Jeg har levd i familien min nå i mange år, og aldri følt det upraktisk å hete et jeg alltid har hett. Tviler på at behovet endrer seg når jeg får ring på fingeren.

Skrevet

Fordi jeg har vokst opp med dørskilt: Her bor Olsen, Hansen og Pettersen. Kunne like gjerne vært et ungdomsherberg som en familie. Synes ikke det høres koselig ut! Høres bare ut som en splittet familie

Skrevet

For meg er det en markering av at nå som jeg har giftet meg så er mannen min og barna mine min nærmeste fammilie. At vi velger mannens navn som fellesnavn skyldes tradisjon og at vi har bosatt oss på mitt hjemsted. Jeg får beholde hjemsted, han får beholde navnet. For meg er det et greit kompromis.

Skrevet

Helt enig!

Og til dem som ikke har andre grunner til å ta mannens navn enn at det er praktisk og hyggelig at hele familien heter det samme: Merkelig at ikke mannen kunne endre navn, da... Nei, det ligger ikke kun på det personlige plan, tradisjon og sedvane spiller en stor rolle selv om det er tungt å innrømme det. Mennene har en lett oppgave når det gjelder å få beholde navnet sitt.

Det kommer til å stå samme navn på dødsattesten min som på fødselsattesten, noe annet er helt utenkelig.

Skrevet

Vi endret begge to etternavn vi :)

mitt er mellomnavn og hans er etternavn. Da beholder vi litt av identiteten hver

Skrevet

Jeg er så gammeldags at jeg faktisk så det som en ære å få mannens navn. Men det ligger også tradisjoener bak det å ta mannens etternavn. Ukult sier du....he,he....for meg er det skikkelig fjernt å være så bastant. Hva når din datter gifter seg? Nå har hun sikkert to navn...skal hun få sitt tredje når hun gifter seg - for ellers vil mamma synst hun er ukul?

Skrevet

Hos oss var det han som byttet navn. Ungene har samme navn som meg og da vi giftet oss ville han ha samme navn som ungene så da byttet han.

Skrevet

Applaus til deg som setter følelsestander for alle kvinner! Utenkelig for deg ja, men uproblematisk for meg. Jeg bryr meg katten om hva jeg heter til etternavn (ok, med visse unntak), mannen bryr seg mye, det var en såkalt no brainer for oss hvem som byttet navn ;-) Rent formelt er etternavnet en viktig del av identiteten, men i mitt følelsesliv spiller det virkelig ingen rolle. Jeg VILLE bytte etternavn for at alle skulle ha (ett) samme etternavn, og jeg fatter ikke hvorfor det skulle plage andre? Men ser gang på gang at noen kvinner blir veldig provoserte av at noen av sine medsøstre bytter til mannens etternavn. Why? Det må da vel virkelig være opp til den enkelte vel?

Skrevet

Da var det jo strengt tatt bare du som endret etternavn, 20:01. Mellomnavn har ingen betydning i denne sammenheng selv om det kanskje føles sånn. Er en grunn til at folk kan hete f.eks tulipan til mellomnavn nå hvis de ønsker det.

Skrevet

Jeg har ikke hatt noe spesielt forhold til etternavnet mitt. Sikkert fordi jeg har hatt flere. Når jeg var 18 byttet jeg fra fars til mors etternavn, hatet min far og alt han stod for, ville derfor ikke hete det samme som han. Når jeg giftet meg ville jeg gjerne hete det samme som min mann og mine barn. Er ingen her i verden jeg føler så mye tilhørighet som til de. Mye mer enn hva jeg føler for familien jeg vokste opp med...... Jeg syns det er kjekt med tilhørighet. Om det er ukult driter jeg i. Er heldigvis ikke så opptatt av hva andre syns.

Skrevet

20:09

Vi har jo byttet navn begge to. nå heter bekke to eks jensen-hansen..

Skrevet

Synes egentlig det er mest "ukult" å tro at din mening skal snu alle sammen, at din måte er den eneste rette....

Jeg tar mannen sitt etternavn når vi gifter oss, fordi det er riktig for oss og vi ønsker det.

Hva du gjør, og andre gjør bryr jeg meg ikke så mye om.

Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Signerer Alva her!

Skrevet

Jeg tenkte på å sette mannen sitt foran mitt med bindestrek i mellom slik som sønnen vår har fått det, men det føltes ikke naturlig å skulle skifte navn i en alder av 34...

... må innrømme at jeg synes det er merkelig å bytte navn når man ikke er gift...

Skrevet

Jeg byttet etternavn for å ha samme navn som mannen min vi er en familie med barn og da synes jeg det er greit med et navn.

Skrevet

Du sa at ditt navn var mellomnavn og hans var etternavn. Det er noe annet enn Jensen-Hansen der hele navnet er etternavn pga bindestreken. Ville bare gjøre deg oppmerksom på at hvis ditt navn er et mellomnavn, har ikke mannen din endret navn, bare føyd på noe i midten ala Espen vær-så-god-takk-skal-du-ha Thoresen.

20:09

Skrevet

Hva skjedde med å være komfy med sine egne valg uten å fiske etter at hele verden skal være enig?

Hvorfor må man se med nedlatende blikk på de som velger noe annet?

Nå er jeg en av de som har valgt å ta mannens navn - men jeg føler ikke behov for kritisere de som ikke gjør det samme. Hver sin lyst!

Skrevet

20:06: Skjønner ikke hva følelsestander er... Noe hårsår? Er det virkelig helt fjernt for deg at kulturen vår og tradisjonen her til lands spiller noen som helst rolle når det er så lett for kvinner å VILLE bytte bort etternavnet sitt?

Du forteller hva som er viktig for deg og jeg sier hva som er viktig for meg. Kjør debatt!

19:59

Skrevet

Ja, og på den måten kan vi jo bare kalle inn diplomatene hver gang noen lager debatt. Alle debatter og uenigheter kan jo avfeies med utsagnet hver sin lyst = GØRR!

Skrevet

Finnes ikke hårsår her nei ;-) Jeg vil påstå at jeg kan godt over middels mye om kultur, historie og relaterte emner, og jeg tviler ikke på at mange bytter etternavn pgs tradisjon. Men hva så om det er slik? For noen er tradisjoner viktig også. I mitt personlige tilfelle var det gjennomtenkt, og det går an å velge noe som er tradisjonelt uten at man gjør det av tradisjonelle årsaker.

For meg er det viktig at mennesker får ta valg de selv er komfortable med så lenge det ikke skader eller sårer andre (eller er i mot loven). Som å bytte navn, eller ikke bytte navn. Akkurat dette skjønner jeg faktisk ikke at er noe å kjøre debatt på, navnebytte angår jo bare den enkelte personen.

Skrevet

He, he - men du er med likevel ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...