Gå til innhold

Har dere noen eksempler på gjerrige venner og bekjente? Her er mine verste:


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vel... jeg ble invitert hjem til en venninne og hennes familie på julaften, da jeg ikke hadde tenkt å reise hjem til jul pga jobb og de ville ikke at jeg skulle sitte alene. Veldig koselig kveld, men hun satt fra middagen og resten av kvelden og gnog på hvor dyrt det hadde vært å kjøpe inn kjøttet til julemiddagen. Så da jeg spurte henne hva jeg skulle betale, mest ment som fleip, så kom hun med beløpet i kroner og øre. Snakk om å ha lyst til å gulpe opp hele julemiddagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i bryllup engang. Når festen var over fikk alle med seg en regning hjem. Det skulle dekke mat og drikke.. Eh, KULT...

326 kr og 90 øre per person!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe....ett slikt bryllup vet jeg om noen som hadde i fjor sommer, glad jeg ikke var invitert! Hva er det for noe liksom.....Ble SJOKKERT da jeg hørte om det.

 

Da får man heller invitere bare de nærmeste og ha ett lite bryllup, evt skriver man det i invitasjonen og forventer ingen gave!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik bryllupsfest har jeg også vært på.

Fikk utpå kvelden presentert regningen for maten som vi måtte signere på romme. Ja for bryllupet var lagt slik at alle måtte overnatte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke hadde visst om at jeg skulle betale for bryllupet på forhånd hadde jeg nektet å betale.

 

Vi gir en viss sum i bryllup, liker å gjøre det rettferdig. Så skulle vi betale noe for bryllupet hadde jeg trukket det fra summen vi hadde gitt i gave, så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en del år siden når vi gikk en del på byen var svogeren min ekspert på å "gratistur" på byen. Han satte seg alltid bevisst fremme i taxien og når vi kom frem så delte vi summen på antall personer (var ofte i maxitaxi), han samlet pengene frem. Vi alle bak rundet litt opp pga tips, men det endte som oftest med null i tips til taxisjåføren og gratistur på svogeren min. Når vi avslørte han en gang, så fant vi ut at det var noe han alltid gjorde. Da ble det slutt på å dele taxi med han.

 

Samme fyren hadde en tendens til å ta imot drikke når vi kjøpte "runder" med øl, men når det kom til hans tur var han mystisk borte en stund.

 

Han klarte også å kreve penger for et barnesetet som de hadde arvet gratis etter barnet vårt, når vi spurte om vi kunne låne det til den nye babyen siden de ikke hadde behov for det lengre.

 

Det sier seg selv at vi holder avstand til han nå, vi klarer ikke høre på sytingen hans at han ikke har penger selv om han nettopp har kjøpt ny telefon til 5000 eller ny TV til 4000 (noe han faktisk ikke hadde behov for, men han ville bare ha noe nytt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg inviterte et vennepar på grilling. Jada, JEG inviterte. Handlet inn grillmat og tilbehør for nesten 1000 kr (Skulle ha spyd, biff, osv osv) men så glemte jeg potetsalat. Ringte venninen min (som først da ga beskjed om at hennes samboer ikke ble med pga jobben) og spurte om hun kunne kjøpe det. Hun ble helt satt ut "Hva? SKal JEG kjøpe potetsalat?? hvorfor det??"....

Jeg svarte som sant var, at jeg hadde glemt det, men jeg hadde kjøpt mat for nesten 1000,- så det var vel ikke noe økonomien hennes døde av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min mann har vært sammen i 8 år

Vi har alltid vært de som inviterer på middag, mannen mine elsker å lage mat så det blir ofte litt "fancy" med dyre og gode råvarer.

Bestekompisen til mannen min blir ofte invitert, med partner (som har vært forskjellige oppigjennom) På disse 8 årene har han tatt med øl til seg selv og det han ikke har drukket opp tar han med hjem igjen.... Aldri tatt med feks vin til vertskapet eller noe slikt.

Og vi har ALDRI blitt invitert på middag hos han.

 

Mannen min har også "lånt" han penger fordi kompisen tilfeldigvis har "glemt" lommeboken når de er på byen. Får dem aldri tilbake....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kamerat som er gjerring uten at det egentlig går ut over noen. Jeg misliker det likevel fordi det handler om holdninger.

 

Han reiser mye i jobben og overnatter på hotell. Ved frokosten stapper han lommene fulle av porsjonspålegg som han tar med seg når han og familien er på tur. Han har et skikkelig lager hjemme. Denne mannen har over millionen på konto, og det kan jeg jo skjønne... Jeg nekter uansett å spise "tyvgodset" hans når vi er på tur sammen - porsjonspålegg går det an å kjøpe i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ei venninne (Gjerrig) som alltid hadde med seg en åpnet vinflaske på fest (gjerne halvfull). Så gikk hun og tigget drikke av alle på festene, både kjente og ukjente. Vi var på samme fest en gang og jeg hadde med ei annen venninne (X). Da min venninne X satt å smånippet til vinen sin og koste seg kom "gerrig" bort og spurte om hun ikke likte vinen. Venninne X svarte at jo hun likte vinen. Det var ikke det svaret "gjerrig" ville høre så hun tok flaska og mens hun helte oppi glasset sitt sa hun: Siden du drikker så lite skal jeg hjelpe deg....

Venninne X visste ikke hva hun skulle si for hun ble helt sjokkert.

 

 

Etter lignende hendelser på flere fester var vi flere som rett og slett ikke ville ha henne med på fest. Har i dag ingen kontakt med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en kollega som var helt rå på å snike seg til ting på andres regning. En gang vi var på et kurs, så ble vi enige om å spise middag sammen før vi dro hjem. Vi gikk på en helt grei restaurant, og jeg bestilte en halv karaffel med vin til maten. Hun ville ha vann.

 

Da maten og vinen kom på bordet drakk hun raskt opp glasset med vann, grep karaffelen og skjenket i sitt glass. Da jeg lurte på om hun ville ha vin allikevel, så sa hun at hun bare ville "smake" ( et helt glass?!). Men hun ville ikke være med på å betale for karaffelen, hun lo det vekk med at hun hadde jo bare tatt en liten smak, og hadde hun visst at jeg var så gnien så skulle hun ha latt være.

 

Om hun ba om å få bomme en røyk, og du sendte henne pakka, så tok hun gjerne 5 og puttet i lomma osv. Hun ville gjerne være ansvarlig for å samle inn penger til jubileer på jobben, og handlet gjerne noe på tilbud og beholdt resten av pengene selv.

 

Etterhvert som folk skjønte hvordan hun opererte, så satte man drikken utenfor hennes rekkevidde, hun fikk ikke ansvar for innsamlinger og vi sa rett ut til henne at "sånn kan du ikke gjøre". Hun lot seg ikke affisere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å fy flate! hadde hun skjenket seg vin fra min karaffel etter den taktikken der, ville jeg ha ropt på kelneren igjen, og sagt at hun skulle ha den karaffelen, og jeg skulle ha en ny, til meg selv. Så fikk hun ta krangelen med ham i stedet når måltidet skulle betales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble invitert til nyttårsfeiring hos en kamerat. Vi var en liten gjeng, og flere av oss kom dagen før. Vi hadde med egen drikke og fikk servert god mat, som ikke er vanskelig og dyr for verten å få tak i.

 

Noen dager etterpå fikk vi meldig om å betale et visst beløp, regnet ut etter hvor lenge vi hadde vært der osv, sammen med kontonr hans.

 

Dette hadde ikke gjort noe dersom vi var enige om spleisefest, men ble invitert liksom...må bare le :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på første overnattingsdate (ble siste date også) med en fyr. Vi dro ut i båten hans, og selv om jeg var student og han ingeniør i godt betalt jobb sørget han for å ta seg av pakking av matvarer da vi handlet inn mat og drikke, og jeg måtte dra kortet. Jaja, tenkte jeg. Vi skal jo på lang tur og overnatte i båten, det går en del i diesel.

Men vi kjørte bare til nærmeste holme, med utsikt over båthavna og diverse industri, og der fortøyde han båten for kvelden:-)

Jeg ble litt paff,og spurte om vi ikke skulle finne oss et koselig sted, men fikk da til svar at båten var så dyr i drift. Var ingen vits i å kjøre langt avgårde i dag for å dra tilbake i morgen.

Jeg protesterer litt, og mener det er hele vitsen med båttur. Da kommer det frem at det er kameratens båt, og hvis vi drar lengre unna må han fylle opp tanken som takk for lånet:-)

Jaja, det lå ikke noe særlig romantikk i lufta den natta altså, og jeg takket nei til flere dater:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigerinne og svoger er veldig gjerrige. Vi bodde i samme by noen år, da var det alltid vi som inviterte på mat og bet for alt. Nesten hver helg. Hjalp dem med å finne sted og bo, oppussing, maling av hele leiligheta deres etc.

 

Da vi kjøpte oss leilighet og måtte pusse opp alt og spurte om hjelp til å kjøre et flyttelass så var det nei med en gang, sånt har dem ikke tia til. Eneste dem hjalp til med var å skru opp 1 gipsplate!

 

Vi var på besøk til dem i sommerferien og da var det klaging med en gang hvor mye maten koster der dem bor. Vi la igjen et stort beløp penger på mat og bidro til alle måltider + snacks utenom. Når dem er på besøk til oss er dem våres gjester så vi bruker å bet alt og dem har det rent og pent rundt seg. Når vi var til dem så var det forferdelig skittent og når vi sa ifra at dem burde vaske litt mere så syns dem det ikke var så ille. Så det endte jo med at det var vi som gjor husarb til dem også.

 

Dem har halvparten av utgiftene i mnd som vi har og tjener mer enn oss.

Allikavel sitter dem å syter og klager over at dem har så dårlig råd. Men alt av tlf, data og kinorom etc, det har dem penger til.

 

Nå skal dem gifte seg og det var snakk om at vi skulle hjelp dem med å få tak i billig vin til bryllupet siden vi kan kjøre over til sverige.

 

Men nå har jeg satt ned foten, nå gidder jeg ikke hjelpe dem mere. Nå får dem begynne å klare seg selv. Jeg er så lei av egoismen deres at jeg har dem i vrangstrupen. Min samboer begynner også å bli rimelig oppgitt over sin søster, men jeg skjønner jo at han vil hjelpe sin fam. Og jeg hjelper mer enn gjerne jeg også, men når du gjennom flere år ser at dem snylter på deg så blir man jo oppgitt og lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av mannen klagde så fælt over lite penger før jul. Kjøpte seg ny flatskjerm og ipad, og ga alle enten et kubbelys eller en pakke servietter i julegave, kjøpt på europris til en tier... Kult for nevøen hans liksom, på 7 år: En pakke servietter i julegave..

 

I tillegg driver han alltid å maser om bensinpenger, vil gjerne ha 200 for å komme på besøk... Det er en under en havtime å kjøre, men mannen min vil ikke lage uvennskap, så han gir som oftest etter. Men penger til å spise på besinstasjoner/kiosker det har han alltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han vil ha penger for å komme på besøk....? Han bør være en jævla underholdende venn å ha for at jeg skulle BETALE for å få besøk? Hva om mannen din begynner å svare "Jeg har ikke råd å betale deg for å komme denne uka, vent til etter lønning, ellers må du komme på egen regning!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei god venninne spurte om hun skulle hjelpe til med å lage en kake til dåpen vår - jeg takka ja.

 

Kake var fin og god den!

 

Dagen etter kom hun med en regning på 250 kroner......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten det samme som her.

 

Bare at moren til barnet som skulle døpes spurte meg om jeg kunne bake dåpskake.

 

Ja, det kunne jeg, sa jeg. Men da måtte hun betale for ingrediensene. Grunnet at jeg er student i permisjon, og ikke fått akkurat fett med penger..

Sa klart ifra at jeg kunne handle, men da måtte hun gi penger tilbake.

 

Så jeg bakte kake, å den kom på 290 kr.

Å ga hun kvitteringen. Da hun skulle gi meg penger fikk jeg bare 120 kr.

For resten av kaken hadde de ikke spist på dåpsdagen.. Så hun trengte jo ikke å betale for resten?!?!?!?!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på date (i USA) og vi var på en bar hvor de hadde tilbud på Coca Cola (to for èn). Jeg liker ikke Cola så jeg bestilte en Sprite. Daten min kommenterte det at jeg bestilte noe annet enn "tilbudet". Synd, han var veldig kjekk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...