Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #26 Skrevet 16. februar 2011 Trist at noen barn går gjennom barnehagen / skolen uten å bli likt av en voksenperson. Jeg tror at en slik øvelse kan ha stor nytteverdi allikevel. Hvis ansatte i barnehage og skole måtte gradere hvor mye de liker barna, har de noe man kan jobbe med. I stedet for at barna år etter år ikke blir likt, kan man jobbe med å finne positive sider ved barnet, for alle barn har det. De ansatte kan jobbe med sine holdninger til barna, Hvordan man opptrer som voksen, er med på å styre hvordan barna oppfører seg. Bevisstgjøring kan være nøkkelen til bedre kommunikasjon mellom voksne og barn. Jeg hadde blitt utrolig lei meg hvis barna mine ikke ble likt av noen av de voksne, derfor håper jeg at mine barns barnehage har fokus på dette. At alle barna SKAL føle at de er satt pris på. Det er utrolig flott å høre barnet sitt si: Ja! Jeg skal i barnehagen. Det er fint, for xxx er glad i meg, om den ene ansatte. Uavhengig av hva de ansatte faktisk måtte føle, føler min datter at de i barnehagen bryr seg om henne. Det er stort.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #27 Skrevet 16. februar 2011 Jeg jobber i barnehage. Har aldri møtt et barn jeg ikke har likt, men man møter jo mange barn og noen er lettere å omgås. Men i dette yrke må man ikke la d være i veien for om man liker noen. Man skal like alle, sånn er d! Jeg ender opp med å like å omgås med de som er litt "vaskelige" jeg da, liker en utfordring, føler litt at d er en stor del av jobben. se problemer, hjelpe og løse problemer. Bruker mye tid på de som kanskej blir sett på om de som ikke blir mest likt. Jeg har alltid valgt de mest utfordrende barna til ting, liker og bygge opp et forhold til de som kanksje ikke har d å greit, så kanksje hverdagen deres blir lettere. et eksempel var et barnehjemsbarn som var frekk, ikke ville høre, slo og grien mye. Det ble meg og dette barne i lang tid framover, da jeg så hvordan har hadde d, ble d liksom mitt "kall" få han inn på et bedre spor. Han skulle få d godt, d var alt jeg tenkte;) han fikk være med å lage mat på kjøkkenet, han fikk hjelp å hente ark, vi lekte mye sammen. de barna som er høflige, stille og snille, er selfølgelig gode barn også, men mitt hovedfokus er de som er vanskelige, fordi de trenger d! alle for alle!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #28 Skrevet 16. februar 2011 Huff, jeg fikk vondt langt inn i sjela på vegne av de barna som ikke fikk hjerter =( Syns egentlig lite om denne typen undersøkelse, helt ærlig.. Alle ønsker selvfølgelig at ALLE skal like barna deres.. Nei, dette gjorde meg bare trist =(
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #29 Skrevet 16. februar 2011 hvis en leder i barnehage går ut til sine ansatte m en slik undersøkelse kan det være at hun har observert eller fått tips om noe som ikke er helt bra, uten at noen gjennomskuet dette. Det åpnet nok øynene til de ansatte v barnehagen som sikkert i dag satte pris på å få gi positiv oppmerksomhet til barn som på generellt grunnlag ikke blir likt... Det burde gjøres flere synliggjøringer gjennom slike us. i norske barnehager! tommelen opp for initiativet, men ikke for resultatet!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #30 Skrevet 16. februar 2011 Det første som slo meg er, hvordan de gjør det med denne testen når for eks. en mor til ett av barna på avdelingen jobber på samme avdeling som barnet!? Vet om flere steder det er tilfellet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå