Gå til innhold

Er det tabubelagt å være psykisk syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis DU sliter med noe. Forteller du det til folk? Eller der det slik at i 2011 så er det tabu og flaut å være psykisk syk?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ettersom mange mener at psykisk syke ikke egentlig er syke, men bare late og dorske mennesker som fint kan ta seg litt sammen for å bli frisk og for å helbrede seg selv så er det sikkert ikke så veldig morsomt å stå frem med en slik diagnose.

Skulle jeg tro?

Skrevet

Jeg hadde tvangstanker før, men det visste bare min nærmeste familie+ kjæresten. Litt tabubelagt er det nok enda ja...

Skrevet

Hvor har du det fra 20.11?

Opplevd at folk har sagt du er lat kanskje?

Har aldri tenkt på eller hørt at noen synes eller mener psykisk syke er late.

Jeg spurte om noe helt annet.

HI

Skrevet

Men hvorfor er det kjempetabu 20-.13??

Skrevet

Nok en gang; "psykisk syk" dekker alt fra litt sånn angstfylt til rablende gal massemorder - det er et stoooort felt som diskuteres her ;o)

Åpenhet er greia for meg iallfall, så får det være opp til den enkelte hvor mye andre folk vil dele.

Skrevet

Jeg synes det er blitt mer vanlig å snakke om nå enn før men fremdeles føles det vel litt for personlig for mange vil jeg tro.

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Ikke fordi det er flaut eler tabubelagt, men fordid jeg ikke føler for å fortelle om mine følelser til gud og hvermann. det er forbeholdt mine aller nærmeste

Men det er likevel naivt å tro at det ikke påvirker hvordan du forholder deg til dine aller nærmeste....

Skrevet

Det er det sikkert sammensatte årsaker til. Jeg vil tro én av dem er at man i mindre grad skiller mellom diagnoser i media etc., "psykiatrisk pasient på rømmen" sier lite om noe annet enn psykdom; mens man ikke akkurat skriver "sliter med somatisk lidelse" når en langrennsløper har forstrukket lilletåen ellerno.

En annen greie er jo at mange nok synes det er vanskeligere å forholde seg til noe som endrer folks personlighet/oppførsel/tankesett fremfor noe som endrer ren fysikk. Det ER unektelig lettere å oppleve at noen brekker beinet og ikke kan gå fort på en stund enn at noen blir kraftig paranoid og tror du er ute etter dem.

Skrevet

Det oppleves nok litt mer personlig enn en fysisk sykdom. Har du vondt et sted kan du peke på det og si "der er det vondt". Psykisk sykdom er nok litt mer komplisert enn som så. Det ligger vel også i vår natur, tror jeg, å ikke dele slikt med alle. De som forteller i det vide og det brede om sine psykiske problemer, får vel noen reaksjoner av folk som de ønsker. Jeg for min del ønska ikke at andre skulle klappe meg på hodet og synes synd på meg når jeg slet mye med psyken. Dessuten forstår ikke folk hvordan det er å være psykisk syk uten å oppleve det selv. Man kan lese seg opp om diverse psykiske sykdommer, og tro man har god greie på det, men etter min mening forstår man ikke en døyt dersom man ikke har vært der selv. Det var ihvertfall grunnen til at jeg ikke delte med gud og hvermann hvordan jeg hadde det...

Skrevet

Visse ting blir ikke enklere å snakke om bare fordi de er fysiske - stomi og tarmkreft er ikke akkurat noe man tar opp over en kopp kaffe.

Skrevet

Selvfølgelig er det tabu. Det er bare å se på svarene her inne, så forstår man hvorfor det er tabu. Er man psykisk syk er man et mindreverdig menneske, enkelt og greit.

Skrevet

Mindreverdig mennesker? Dummeste jeg har hørt.

Hva med Britney Spears som er manisk depressiv og mange andre kjendiser etc.

De er jo mer velykket en de fleste. Og penger har de også. Men du tenker kanskje noe annet enn penger,fame og velykkethet med å være mindreverdig??!

Skrevet

Jeg tenker mindreverdig som i at de har mindre verdi enn andre mennesker.

At om titanic sank så ville det blitt psykisk friske i båtene. Syke bli igjen.

Skrevet

Tror nok heller det var de rike som fikk bli med i livbåtene hvis det er det du tenker på:)

Og poenget mitt er ofte at rike,velstående og "utad" lykkelige mennesker er ofte se som sliter psykisk .

Skrevet

Vel, å være psykisk syk er veldig personlig.

Jeg holder det til meg selv og min nærmeste. Det er uansett ikke noe å snakke om.

Jeg har sagt til min mor og min far at jeg er sykemeldt pga deprisjon og går til psykolog. Men har ikke behov å snakke ut med de om det. ene venninnen min vet om det, da hun har nære rundt seg som jeg ser llikheter i meg selv. Har prøvd å gi henne forståelse med meg selv som et eksempel på hvordan jeg oppfatter ting.

Men kan ikke si at det er tabu, det er mer åpent om det nå. Men man snakker ikke om det.

Om man er sykemeldt er det lett å snakke om fysiske problemer, som ryggproblemer, vondt kne, senebettenelse, hodepine etc. Men slik jeg ser det, er det problemer som kommer etter det psykiske.

Er man innestengt lenge nok om sine problemer, setter det seg fysisk i kroppen. Kropp og sinn henger sammen. Og dette er noe som kommer itl å komme mer på banen i årene fremover.

Skrevet

Klart det er tabu.

Det handler jo strengt talt om man fungerer som normalt i hodet eller ikke. Og er man psykisk syk, så fungerer man ikke normalt, og det påvirker omgang med andre på et helt annet nivå enn om man har vondt et sted. Man fungerer normalt i hodet selv om man har vondt, og folk trenger ikke å forholde seg til det på samme måte.

Fungerer man ikke normalt i hodet, vil det komme ut i måten man snakker på og måten man omgås andre og oppfører seg generelt.

Skrevet

Oi, der var fordommene på plass ser jeg...

Skrevet

Så alle som har fysiske problemer som det du nevner her, har psykiske problemer fra før? Som er grunnen til de fysiske??

Tror ikke det nei.

Lett for deg å tro at alle er i samme båt som deg, men må nok skuffe deg der. Mange har fysiske problemer, som f.eks ryggproblemer, betennelser osv pga arbeidssituasjon, altså fysiske belastninger.

Skrevet

Vel, det er jo sånn det er.

Psykiske lidelser = fungerer ikke som man skal psykisk, altså i hodet, hvor friske folk ellers tenker og føler rasjonelt. Psykisk syk.

Skrevet

Ja, det er tabu - dessverre. Folk kan være utrolig dømmende.

Skrevet

"Fungerer man ikke normalt i hodet, vil det komme ut i måten man snakker på og måten man omgås andre og oppfører seg generelt. "

Eh, nei. Her grer du veldig mange under en kam.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...