Gå til innhold

Vanskelig skolesituasjon for 6-åringen. Trenger synspunkter! (LANGT)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jenta vår begynte i første klasse nå i høst. Har bestandig vært rolig, sjenet og omsorgsfull. Det er hun forsåvidt fortsatt, men det har oppstått en vanskelig situasjon på skolen som gjør hverdagen litt vanskelig for henne. Her er saken:

* 7 jenter i klassen og 9 gutter. Hun kjente 3 av jentene fra før og har blitt venner med de andre også. Problemet er at den ene jenta er veldig sjefete og nå i det siste har ting utviklet seg meget negativt. Jeg kjenner foreldrene fra før, å mora sa i sommer at hun grudde seg til jenta skulle begynne på skolen, for de hadde fått så mange tilbakemeldinger fra barnehagen om at hun var sjefete, stygg i munnen osv. Jeg svarte bare at dette går sikkert over, ikke sikkert hun er like "tøff" når hun går fra å være størst i barnehagen til minst på skolen. (jeg skulle nok få bite ordene mine i meg....).

Jenta har sett seg ut datteren min som "offer" for hennes væremåte. Jeg har også blitt fortalt av andre foreldre at barna deres har kommet hjem å fortalt at denne jenta har gjort det og det mot mi. Det var ting jeg ikke viste. Det er bl.a. at gjør hun ikke som HUN sier, så klyper hun. Hun skal bestemme alt, å det er hun som bestemmer om de skal leke sammen, med flere eller alene. Jenta mi tør ikke si imot henne, å gjør alt hun sier. Hvis jenta mi leker med andre å denne jenta bestemmer seg for at "nei, nå skal jeg leke med XXX", så er hun helt ufordragelig i munnen sin, helt til hun får viljen sin. Jenta er høyrøstet, roper og skriker i garderoben om morgenen. Kaller sin egen mor utrolig stygge ting, skal ha all oppmerksomhet,stygg i munnen osv. Jenta mi forteller faktisk at XX har blitt sendt på gangen for å tenke seg om fordi hun sier stygge ord til læreren. Kaller jenta mi drittunge osv.

 

I det siste har situasjonen tilspisset seg såpass at jenta vår kommer hjem å sier hun har vondt i magen når hun er på skolen. Jeg "leter" etter magesyptomer, men finner ikke. For de forsvinner når hun kommer hjem og er sammen med familien eller andre. Jeg har konkludert at hun gruer seg og er redd i løpet av skoledagen, derfor magesmerter.

Denne jenta har også fått mi til å gjøre ting som vi ikke synes er greit (blande seg inn i andres krangler bl.a.) dette har vi snakket med jenta vår om.

Jeg har både snakket med mora og med lærerinnen. Mora har gitt lite tilbakemelding, men sa at de lekte ikke så bra sammen iflg. jenta hennes. Men mora er rolig og tilbakeholden, så følte ikke at samtalen førte til så mye. Men hørte hun gråt når jeg snakket med henne. Læreren sier at hun merker ikke noe inne i klasserommet, men vet lite hva som skjer i utetiden. Jenta mi har heller ikke tort å si noe til voksne når hun klyper osv., for hun er da blitt truet med at hun ALDRI skal være sammen med henne mer.... for en stille og rolig jente, er dette vondt....

Hun har også begynt med en annen jente i klassen, som er av samme personlighet som jenta mi. Dette har mora fortalt meg, da hennes jente har fortalt min jentes situasjon til henne... våre to leker forøvrig litt sammen.

 

Langt og kanskje usammenhengende, men blir så fortvila over at jenta vår ikke har det så greit på skolen. Hun gjør det bra faglig, så det går ikke ut over skolearbeidet - men synes det er vanskelig å forholde meg til at en jente kan ødelegge så mye for alle de andre.

Vi har sagt til jenta vår at hun skal leke med alle, være snill og hyggelig, snakke pent til både voksne og barn. Ikke gjøre noe slik at andre blir lei seg. Hun er inneforstått med dette. Vi har også sagt at når XX oppfører seg som hun gjør, så kan du si at det er ikke slik venninner er mot hverandre og at du vil leke med henne når hun er grei igjen. Dette er hun også helt enig i... men selvfølgelig, værre å sette det ut i praksis.....

 

Håper noen kan komme med synspunkter, så kan jeg fylle inn etter hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde det sånn selv da jeg var liten. Kanskje i litt verre grad, fordi den sjefete jenta også var min nabo.....

 

Jeg vil råde jenta di til å være med andre, og overse den sjefete jenta. Jenta di får mer igjen av å velge venner fra den mer "upopulære" gjengen jenter(som ofte er de snille jentene, og gode venner i lengden:)). Dette vet jeg av erfaring. Det kan bli tøft, men vil lønne seg i lengden.

 

Jeg fikk til og med høre at foreldre var glad for at jeg var venninne med deres barn, i forhold til det "vennskapet" de hadde med denne sjefete jenta.

 

Jeg opplevde mye vondt pga den jenta, men har vokst på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill!

Vi har prøvd å si at hun med være sammen med de andre og overse, og det går greit helt til denne jenta bestemmer seg for noe annet.... Denne jenta er ikke i utgangspunktet den populære, men jenta mi og ei til tør ikke si imot henne, mens de andre overser eller "kjefter" tilbake!

 

Huff... det var leit å høre at du har hatt det likt, men værre. Men flott at du har vokst på det! Hvordan gikk det med "sjefen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe.. tror hun hadde en HARD opplevelse som neste voksen, for i løpet av et halvår i utlandet ble hun som et annet menneske. Nå er hun snill som et lam, og gjør ingen fortred.... hahaha.. jeg kjente henne nesten ikke igjen etter det utenlandsoppholdet ;)

 

Jeg tenker at de som er slik, møter seg selv i døren på et punkt i livet. Og DA forstår de hva de har holdt på med.

 

Jeg vet hvordan det er, og hvilken makt slike sjefete jenter kan ha over andre. Det går ikke raskt over, og kan vare lenge. Men det lønner seg for ditt barn å ha kontakt med de andre jentene som er snillere generelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det oppfordrer vi til. Men synes det har tilspisset seg når hun klyper og jentungen kommer hjem og klager over magesmerter.

 

Hadde håpet at foreldrene tok tak i situasjonen jeg da, men ser ikke slik ut.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær klar over at lærerne(skolen) også har ansvar for skolevei OG utetid(friminutt osv). Hilsen meg over her :)

 

KREV at de har vakter som følger med, og bryter dette mønsteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er synd dette ikke blir tatt tak i allerede i bhg. Har ei venninen med ei datter som er som hi beskriver hun starter på skolen til høsten.

Frekk som jeg er ymtet jeg frempå med at hun kansje hadde trengt PPT før skolestart, men til ingen nytte.

Vi har selv PPT i bhg til sønnen vår, han får hjelp da han er veldig besjeden.

 

Men, følger ikke lærerene med i utetiden?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ser ikke ut som det er noe særlig oppsyn i utetiden... hverken på skolen eller når det er SFO. I tillegg er jenta utspekulert, så hun gjør ting i skjul. Nå jenta mi ikke tør å si fra heller, så er det ikke alltid greit med 110 unger på SFO å følge med. Lite ansatte på mange barn!

 

Men synes ikke dere at foreldrene til jenta også har et ansvar her? De er jo klar over at hun har problemer med oppførselen sin. Nå i tillegg hun blir sendt på gangen pga. språkbruken til læreren så synes jeg det er utrolig drøyt..... dette er en 6 år gammel jente det er snakk om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krev at terroristen må bli inne i friminuttene til hun har skjønt tegninga. Rektor har helt sikkert en stol hun kan sitte på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde gjort utetiden enklere for mange barn :)

Jeg synes det er rart at foreldre og læreren som vet om dette og de andre problemene jenta har ikke griper fatt i det. Jeg skrev til læreren nå på torsdag igjen (har kommunikasjonbok) og forventer tilbakemelding på mandag når boka blir med hjem igjen.

Det må jo være noe underliggende hos denne jenta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du skal ta deg en prat med klasseforstander, igjen. Ikke skrive i boka, men avtale et møte, eller snakke i tlf. Forklar at barnet ditt, og sikkert mange av de andre barna også gruer seg til å gå på skolen pga av situasjonen.

Da får de heller ha en ekstra lærer uten i friminuttene som passer litt ekstra på denne jenta som ikke er så grei...

 

Det er jo ikke noe tvil om at denne jenta ikke har det bra hjemme. Det må jo være en grunn til at hun oppfører seg som hun gjør! -Du sier moren er litt stille og beskjeden (eller noe i den dur..) hva med faren, er han inne i bilde? Ev en samboer av mamman?

Kanskje rett og slett disse burde gått til foreldreveiledning? (det finnes jo folk som jobber med det, å de er til god hjelp) Kanskje læreren kan avbefale en som driver med foreldreveiledning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vet du... jeg har også tenkt at er det noe i hjemmet der som ikke stemmer? Mor og far er sammen ja. Han arbeider forøvrig i barnehage å mor sier at det er han som er den "strenge" i huset. De har også ett mindre barn. Vet ikke hvordan oppførselen hans er.

 

Jeg har snakket personlig med læreren, men i og med at vi treffer henne sjelden pga. at vi leverer og henter på SFO, skrev jeg en kommentar i boka nå at det har tilspisset seg og at hvis det ikke skjer noen endringer må vi ha et møte.

 

Jeg prøver å ikke snakke negativt om denne jenta til mi, men føler at det blir bare mer og mer vanskelig å forholde seg til denne situasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-meg som foreslår foreldreveiledning igjen.....

 

skjønner at det ikke er en lett situasjon dere har å håndter her. Uff, det er så trist når det skal være sånn.

Men vet du, jeg tror nesten jeg bare ville sagt til jenta mi at hvis jeg hadde vært henne så ville jeg heller leke med de som er snille med henne. Det oppleves kanskje på en måte som å stenge ut, men så lenge det er pga at hun jenta rett og slett ikke er snill så får det heller bare være.

Kanskje hun skjønner at det ikke går an å oppføre seg sånn, siden de andre ikke vil leke med henne da...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tydelig at lærer ikke gjør jobben sin. Lærer plikter å skape et godt arbeidsmiljø for alle elever, og da må læreren på banen. Foresatte må ta kontakt, og kreve at skolen foretar seg noe.

 

Det er flere løsninger. Lekegrupper både på skolen/hjemme, ekstra inspeksjon på "problem-jenta" for å avdekke atferdsmønster, klassesamtaler, elevsamtaler.....etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om et møte med skolen først, rektor og kontaktlærer. Prøv å legg en slagplan. Ha et møte med rektor, kontaktlærer og faren til jenta etterpå.

Informer om slagplannen.

 

Du har rett til å være på skolen når du vil så hvis du eller mannen din har mulighet stikk innom å observer i friminuttene.

 

Be jenta hjem til dere og observer dem i lek. Prøv å snakke med henne direkte.

 

Kontakt BUP og PPT for å høre om de kan hjelpe deg vidre i denne saken, evt ha en løsning på problemmet.

 

Skolen må ta mer ansvar i denne saken siden de faktisk er ansvarlige for det som skjer på skolen, SFO og skoleveien.

 

Be om et foreldremøte der dere legger ned en grunnplan mot mobbing, hvordan dere forledre kan bidra til å redusere problemmet fra hjemmefronten. Ha gjerne med en representant som er kjent med problemstillingene innen mobbing som kan hjelpe dere på vei.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det til henne at hun må leke med andre å gå unna XX når hun ikke er snill. Det er ikke så enkelt for en stille og rolig 6 åring som bare vil være venner med alle. "Ja, men vi må jo leke med XX også" svarer hun meg. Jeg sier at selvfølgelig, så lenge hun er snill. Men hun kommer alltid bort å forstyrrer leken til de andre med sine utsagn og dermed blir det fysisk med klyping når de ikke vil gjøre som hun sier.

 

Jeg kan vel ikke forlange at de skal ha ekstra inspeksjon på XX for å avdekke atferdsmønster osv?

 

Jeg håper at læreren gir meg tilbakemelding på mandag, jeg skrev jo som sagt tidligere at vi måtte ha et møte pga. at ting hadde tilspisset seg. Jeg ønsker ikke at hverken min datter eller andres barn skal bli en hakkekylling for denne jenta som bestemmer ALT i klassen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt innspill!!

 

Her var det mange gode råd å hente.

Vi har hatt jenta på besøk, men det før skolen startet. Hun var da høyrøstet og bestemte alt. Jeg sa klart ifra ang. ropingen og hoingen, som var helt ubegrunnet. At hun også den gangen skulle bestemme alt, tenkte jeg ikke så mye over. Det var første gangen hun var her, å tenkte at det kanskje var en måte å markere seg på.

 

Må også nevne at i bursdagen til jenta mi som var etter skolestart, var alle jentene i selskapet. Da kranglet hun så utrolig med den ene jenta, at den andre faktisk slo henne i ansiktet. Jeg ble helt satt ut, mens mannen min tok den situasjonen med dem, og de ble venner igjen. Allerede da skulle jeg ha sett mønsteret, men dette var "heldigvis" ei jente som også er bestemt, men ikke slem mot de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en midlertidig løsning kan være å tøffe datteren din litt opp med å øve/spille rollespill om hva hun skal gjøre og si til jenta når hun klyper o.l? Dersom hun har prøvd å si noe høyt noen ganger, så er det kanskje enklere å gjøre det samme i i fht jenta... Og tren gjerne på at jenta kan si fra ved å bruke stemmen sin, altså om ikke akkurat rope, så på å bruke høy og bestemt stemme. Feks, "jeg vil ikke leke med deg når du klyper" eller "jeg vil ikke leke med deg når du skal bestemme alt" eller "nei, det vil jeg ikke gjøre". Øv på å være direkte og ærlig, og prøv å hjelpe henne til å forstå at det ikke er så farlig om den andre jenta blir sur...

 

Vet ikke om dette er noen hjelp, men vet jeg vil prøvd det selv om jeg var i samme situasjon. Håper skolen tar tak! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar 2145!

Det skal jeg jammen prøve!! Smart å gjøre slike ting i en kjent setting med kjente mennesker rundt som hun ikke er redd!

Jeg må nok tøffe henne opp litt ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering fra HI:

 

I går var jentungen veldig utilpass og jeg så at det var noe som plaget henne.... vi satt oss ved kjøkkenbordet, bare jeg og hun og begynte å prate. Da tror jeg at jeg fikk litt hull på verkebyllen hennes. Begynte å storskrike og sa at hun grudde seg til skolen idag fordi hun var redd for XX. Jeg spurte hvorfor hun var redd, svaret var at hun gjorde så mye slemme ting.

Jentungen fikk skrike godt ut i fanget til mamma`n, å det falt noen tårer fra meg også.... synes det er utrolig vondt å se at hun har det slik!

Hun hadde tidligere på dagen sagt at hun hadde magesmerter (igjen) og hun innrømmet nå at hun fikk vondt i magen når hun tenkte på XX.

 

What to do?

 

Er det noen vits i å snakke med foreldrene igjen? På fredagen hadde hun ikke fått være sammen med XX, hun sa også at hun hadde ingen andre å leke med, da XX hadde fått med seg de andre jentene i klassen på en lek der det ikke "var plass" til flere. Tror det er denne episoden du har kjent på i helga.

 

Venter på tilbakemelding fra læreren idag, men hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått tilbakemelding på den halvsiden jeg skrev i kommunikasjonsboka til jenta mi. Svaret/kommentaren var: OK.

WHAT??? når jeg forklarer at situasjonen har tilspisset seg, at hun får magesmerter osv. At jeg synes vi må ha et møte, så er svaret OK!!!!

 

Kjenner jeg blir frustrert......

 

Fant også en lapp på rommet hennes i dag. Der har hun skrevet navnet på alle jentene i klassen, navnet på de to beste dukkene sine samt navnet til lillebroren sin. Alle navn var pent pyntet med farger, unntatt XX sitt. Det hadde hun krotet over med blyanten... Hva sier det dere?

 

Jeg har tatt vare på lappen, tenkte jeg skulle vise den til læreren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg hadde nok kontaktet ledelsen i skolen, og ppt. fått de på banen med en eneste gang!

hadde ikke funnet meg i at skole dagen skulle vert sånn. jeg hadde og levert klage på kontaktlæreren som ikke følger opp elevene i friminuttet!

 

det er vondt å lese at skolen er slik for barn enda, og at ikke lærerene føler de har mer ansvar enn at de ikke følger opp elevene sine! syns det er kjempebra at du står på! ikke gi opp, ogkrev et møte nå! er imidliertidig kjempeplus at hun har andre venner og at ikke hun er et felles hakkekylling, håper virkelig det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt sjokkert over hva dere legger på læreren her. De fleste skoler har noe som heter inspeksjon. En skolegård er stor, og en kontaktlærer kan uansett ikke vite hvor alle sine 20 elever befinner seg. Da er det et par lærere som er ute, som voksenkontakt. De går rundt som en trygghet, som barna kontakter. Kontaklæreren selv er kanskje ikke ute. De går ikke i barnehagen lenger.

 

men til HI: Mange slike konflikter løses ved at du og ditt barn møter med XX og hennes forelder. Virker som om mor til XX ikke har det lett. vanskelig er det også om xx ikke oppfører seg slik i klassen. Jeg tror kanskje xx har vært vant til å bestemme over sin mor, og tar det videre?

 

Hilsen mor til 2. klassing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...