Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #1 Skrevet 10. februar 2011 I fjor døde faren min, og etterlot seg bl.a en fritidsbolig hvor vi pleide feriere mye som barn. Broren min ville vi skulle eie denne sammen, men jeg så ikke det for meg som en ideell løsning. Jeg sa derfor at jeg ønsket kjøpe ut hans halvpart, men at de kunne jo få låne det når de ville. ( det var ordlyden...) I fjor var første sommeren vår i det feriehuset, vi har pusset opp en god del, kjøpt båt etc, og broren min satte himmel og jord i bevegelse for å organisere ferien sin slik at de hadde ferie etter vår var ferdig, slik at de kunne feriere der selv. Nå kom det nettopp en mail om vi har tenkt oss dit i påska? Jeg venter bare på en forspørsel på om de kan være der i påska om vi ikke skal... Slik jeg ser det, syns jeg de tar seg til rette. Vi ble enige om at jeg overtok, og jeg var grei og sa de skulle få låne det, men er dere ikke enlige om at det blir for lettvint for de å tar det for gitt at de skal ha et gratis oppusset feriested med båt, som de kan bruke som de vil? Vi var der begge mye som barn, men de siste 15 årene, har vi kun vært der et par ganger, så det er ikke noe nyere tradisjon de vil fortsette. Er jeg vanskelig? Syns iallefall det er vanskelig å si ifra. hjelp!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #2 Skrevet 10. februar 2011 Du har nok satt deg selv litt i knipe.... Enten så bør du låne den vekk, eller så må du kanskje bruke den selv? Båten kan du vel alltids låse/pakke vekk dersom dere ikke vil låne den bort. Det kan dere jo også gjøre med andre gjenstander/bruksting som dere ikke vil skal bli brukt. Du får se det positive i det, hvis dere ikke skal være der i påska - så er det jo bra at noen bruker den og passer litt på den. Kanskje du kan si at de må ordne noe der/fikse e.l dersom de skal bruke hytta så mye. Ordne ved for neste sesong e.l. Og overholder de ikke slike avtaler i lengden, så går det jo an å si nei på sikt.... pga at de ikke vil bistå noe. Det kan jo på en måte være "husleia". Lykke til. Det kan jo også være at det er spennende akkurat nå fordi det er nyoppussa...
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #3 Skrevet 10. februar 2011 Du må i det miste ta litt betalt så det dekker evt strøm og slitasje. De kan godt settes litt i arbeid på feriestedet når de er der også, male litt osv. Ja litt frekt er det, men søsken er jo søsken da :-)
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #4 Skrevet 10. februar 2011 Jeg synes det var veldig dumt å legge inn "låne den når dere vil" i avtalen. Skjønner at det virket enklest for å unngå såre følelser og slikt, men du har definitivt lagt en felle for deg selv.... Forslag til løsning: Fortelle broren din at intensjonen ikke var en deling. Si at du ordla deg klønete og beklag dette. Det må ikke bli slik at du føler deg pustet i nakken i forhold til bruk. Foreslå videre at dere kan ha en ordning der du sier fra når dere (helt sikkert) ikke skal bruke hytta, og at det da slevfølgelig er fritt frem. Det er viktig at det ikke er han som spør, men du som tilbyr. På den måten slipper du å irritere deg, og han slipper å mase fordi han ikke vet.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #5 Skrevet 10. februar 2011 Han oppfører seg helt ok i forhold til dette. Det var du som ville kjøpe han ut, ikke omvendt, og du har lovet han å låne hytta. Det vel ikke rart han spør da ?
Gjest Skrevet 10. februar 2011 #6 Skrevet 10. februar 2011 Hvis dere ikke spesifiserte nøyere enn at de kunne låne når det passet kan du ikke være tverr for at de lurer på om de kan bruke stedet hvis dere ikke skal dit i påsken.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #7 Skrevet 10. februar 2011 "Jeg sa derfor at jeg ønsket kjøpe ut hans halvpart, men at de kunne jo få låne det når de ville. ( det var ordlyden...)" Du sier jo at de kan låne hytta når de ønsker det, og nå spør de hver gang de vil dit. Du har jo selv sagt at det er greit, så hvordan kan de vite at du egentlig ikke mente det? Hvis du kjøpte ut broren din så er jo du eieren, da kan han i prinsippet ikke forvente å bruke den akkurat som det passer han. Men samtidig er det jo ikke sikkert at han hadde gått med på å selge deg stedet om det ikke var nettopp fordi du sa han kunne låne det når han ønsker.. Nei, den er litt kinkig, den der
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #8 Skrevet 10. februar 2011 Jeg hører til en sånn familie som skal få låne et landsted så ofte vi vil,etter ønske fra avdøde. Men vi føler oss egentlig ikke særlig velkommen, og de som eier det,er der hele tiden. Synes IKKE du skal si noe til broren din,sånne ting er veldig såre,og det er viktig at han føler seg velkommen.Han har barndomsminner der fra like mye som deg.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #9 Skrevet 10. februar 2011 Hadde det vært min bror og vi hadde hatt god kontakt så hadde jeg svelget hundre kameler for å ikke såre han. Kan dere ikke være der sammen alle? Det var jo du som ville kjøpe han ut.. til tross for at han har like mange minner fra stedet som du har.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #10 Skrevet 10. februar 2011 Hva er problemet med at de er der i påska om dere ikke skal?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #11 Skrevet 10. februar 2011 Synes du er ganske kjip søster som først sier en ting, og så angrer du deg! Broren din har vel også ønsker om å kunne være på sin barndomsferieplass, hvorfor skulle du liksom ha mer tilknytning der?? Egoist er den rette betegnelsen på deg!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #12 Skrevet 10. februar 2011 Skal du ikke bruke feriestedet i påsken, bør han få låne det. Du er heldig som fikk kjøpe han ut. Å ja, han bør få låne det gratis. Når jeg kommer i den situasjonen engang ang feriestedet til mine foreldre, så ønsker jeg av hele mitt hjerte at min bror lar meg kjøpe han ut. Desverre så sier min far at han vil passe på at han får solgt det før han dør, for han er livredd for at det skal bli søskenkrangel
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #13 Skrevet 10. februar 2011 Dersom du først har sagt at de kan låne det når de vil, så synes jeg det taler tydelig for seg. Du har ingen grunn til å bli irritert.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #14 Skrevet 10. februar 2011 haha, snakk om å hisse seg opp:) Saken er vel heller sånn at jeg tydelig ser at de se sjangsen i å få seg et gratis feriested, som vi har pusset opp. Alt innbo er helt nytt feks. Strøm er nytt, alle senger og kjøkkeninteriør er nytt. Båten vi har kjøpt (ikke arvet ), sa vi at vi kom til å ta opp etter oss sist sommer, altså før de kom, fordi vi fikk hjelp av naboene, som da samtidig gav oss tips og råd om stell etc. Vi er båtjomfruer. Da ble broren min rasende og lurte på hva de skulle gjøre der uten båt... HI
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #15 Skrevet 10. februar 2011 Det er mange man ikke vil såre i et arveoppgjør. At de låner det er i ogforseg greit, men jeg ser det litt mer at de tar seg mer tilrette faktisk. Han har vært der 2g de siste 15 årene, det samme har jeg. Plassen er slik den var i barndommen, men huset har jo vi pusset opp. Syns egentlig de bør la oss få bo oss litt inn før de regner med å få dra dit i alle ferier. HI men takk for engasjerte innspill.. haha:)
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #16 Skrevet 10. februar 2011 ja takk for at du ser det slik. Syns vel det er det at det skinner igjennom at de forventer å få låne det som blir litt irriterende. La nå iallfall vi få lagd oss en liten tradisjon selv først liksom. Det har selvfølgelig litt med at vi er litt ulike også. Sånn med hensyn til ryddig, vasking og det å ta vare på ting rundt seg. Iogmed at alt innbo er skifta ut...Og da mener jeg alt. jaja, time will show!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #17 Skrevet 10. februar 2011 Slik jeg ser det så forstår du ikke helt hvordan ting henger sammen med tanke på eie/leie/låne. Du var så heldig å få overta hytta i ditt navn (altså du kjøpte ham ut) og på den måten har du økt din eiendomskapital. Den dagen du velger å selge hytta sitter du mest sannsynlig igjen med et greit overskudd, som dekker dine utgifter du har hatt med oppussing. Mange kaller derfor eiendommer for investeringer! (og ja, jeg er klar over at hytter ikke er den mest lønnsomme eiendomsinvesteringen). Din bror lot deg få muligheten til å gjøre denne investeringen, mot at han kan låne den iblandt. Han vinner ikke mer på dette enn en "gratis" ferie i ny og ne (noe du selv har avtalt med ham), han har sånn sett "tapt". Dette er forøvrig en standard norsk tankegang, gods og gull forann kjærlighet og familie. LITT mer raushet fra din side, og du ville ikke engang vurdert dette som et "problem". Heldigvis har jeg en nydelig og kjærlig familie som ikke stempler meg som en gribbe hver gang jeg låner hytta. MER raushet og mindre egoisme/smålighet! skulle du forresten på hytta i påsken, eller skal du nyte tanken på at INGEN andre skal få nyte av dine goder (ala fem tre åringen min som sier: "MIN leke")
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #18 Skrevet 10. februar 2011 Jeg forstår ikke helt hvorfor det er så viktig for deg at dere bor dere inn før de får låne. Hvis dere ikke skal dit i påsken så er det vel fint at de kan bruke den? Du har jo selv sagt til han at de kan låne, og når de ønsker å låne den så tar de seg til rette?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #19 Skrevet 10. februar 2011 Skjønner ikke hlet problemet ditt. Det var jo du som sa at de kunne få låne den når de ønsket. Men synes kanskje han kan tilby seg å betale litt for lånet da..... Har selv en bror som har kjøpt seg hyttene sine selv. Fjell og sjø. Han har sagt det bare er å bruke hyttene når de ikke bruker den selv. Eneste han forventer er at vi rydder og vasker etter oss. Har lånt den ene hytta endel og betaler litt for det. Han vil ikke ha penger, så jeg setter igjen litt vin, fyller opp kjøleskapet hvis jeg vet det skal bruke hytta rett etter oss o.l.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #20 Skrevet 10. februar 2011 Jeg ser ikke problemet. Vil du ikke låne bort hytten til broren din? Jeg ser ikke problemet med at han spør for i vår familie låner vi bort hyttene vår hele tiden til både søsken, tanteunger og venner..... Hvis du har sagt at de kan låne hytten av og til så er det klart de spør om om de kan låne den.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #21 Skrevet 10. februar 2011 Du har sagt han kan låne stedet, vanligvis holder folk ord. Båten og diverse ting dere ikke ønsker og låne vekk låser du vekk.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #22 Skrevet 10. februar 2011 I vår familie er vi 3 søsken som arvet hytten til onkelen vår, vi har en grei løsning og her er det kalender som vi må finne ut når vi har tenkt og bruke hytten, evnt være der sammen ettersom den er ganske stor. Vi som søsken har hvert vårt soverom som vi kun bruker når vi er der. Dersom jeg tar med mine venner etc på hytten betaler jeg 40 kroner pr person i døgnet, i høytider dette inkluderer strøm og vedlikehold av hytten. Jeg kan ikke booke hytten hver eneste påske da dette skal gå på omgang. Jeg synes det funker bra at vi betaler litt hver gang vi benytter hytten i tillegg til at jeg og mine søsken betaler 2500 kroner hver i året i tillegg som går til vedlikehold, forsikring , ved etc.. Er det større utgifter så møtes vi og diskuterer saken. Håper du finner en løsning på dette!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #23 Skrevet 10. februar 2011 Ja, jeg synes du er vanskelig. Det virker som du vil ha både i pose og sekk. Du ville ikke la broren eie hytta sammen med deg, og nå vil du heller ikke han skal få bruke den. På meg virker det en smule egoistisk. hvilke valg gir du egentlig din bror? Og at du har pusset opp spiller absolutt ingen rolle i saken. Dette var ditt valg å få utført. Men kan du ikke heller skal se saken fra en annen side: Kanskje broren din var grei mot deg, som trakk seg ut og lot deg kjøpe hytta. Hadde kunnet blitt mye krangel om han hadde stått på sin rett om å få arve en del av hytta. Så personlig synes jeg du var heldig som fikk kjøpe den uten et bittert arveoppgjør. Men synes samtidig at du kan kreve at de vasker opp og rydder etter seg,og at han betaler for utgifter dere har med at hans familie ferierer der - iallefall om de er der mye. Og så bør han selvsagt respekterer deres kjøreregler og at dere har førsterett på hytta.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #24 Skrevet 5. oktober 2015 Vet dette er en gammel tråd, men bumper den opp i håp om at hi enda er her inne. Hvordan løste det seg med broren din? Anonymous poster hash: 56b0e...389
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #25 Skrevet 5. oktober 2015 Hi her Det løste seg ved at de var der i fjor og omtrent drev hærverk på hytta. Ingen kontakt mellom oss lengre nå... Anonymous poster hash: e82aa...472
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå