Gå til innhold

hvorfor bruker din 3 åring bleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, vi startet dotrening da han var interessert, ved ca 2årsalder.

Men det skjedde mye som gjorde at han ikke sluttet før han var godt over tre år dessverre. Og vi holdt faktisk på med dotrening i hele perioden frem til det, altså nesten to år. Tar ikke alltid bare en dag eller to...

En av tinga som var vanskelig var f.eks. at bhg sa at de ikke kunne følge opp barn som skulle slutte med bleie før de sa ifra selv om at måtte på do. Og det er ikke alltid så lett med sjernerte og innadvente barn.

En annen ting var at ped.leder ikke videreformidlet hva vi gjorde til de andre, så ingen faktisk skjønte at han prøvde å slutte.

Så kom en lillesøster. Og det hjalp ikke på motivasjonen med en baby i bleie.

Å si at det alltid er så enkelt å ta kampen er bare tull. Vi holdt på i lang tid og tok kampen, men det er ikke alltid så lett. Man tar jo kampen uansett da. Må si du er veldig heldig HI om det gikk så veldig kjapt og greit for dere, men ikke tro at det alltid er sånn det er...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fordi han rett og slett ikke klarer å gå på do enda..

Han presser og presser, vi leser bok, vi setter på vannkranen, vi bare sitter der og kjeder oss.. Det kommer sjelden mer enn en dråpe eller en fis.. Men så snart han står på gulvet for å skylle ned da kan han tisse der han står.. Så da bruker vi bleie en stund til.. Men vi prøver å gå p ådo flere ganger om dagen og han får alltid gå på eget initiativ.. dessverre med samme resultat da også.. Og han får alltid en belønning når han har klart å slippe en dråpe eller to.. (klistermerke p et ark)

Skrevet

fordi han ikke er klar enda. jeg håper virkelig du ikke jobber i vår bhg. i vår bhg har dette aldri vært noe problem blant de ansatte. vi har tenkt å prøve til sommeren.

Skrevet

Hvis det er en "kamp" er barna muligens ikke klare? Jeg kunne sikkert tatt av bleien når hun var 2,5 og hatt måneder med stadige uhell, men jeg ventet ett år til (fordi det er enklere som sommeren), og da var hun tørr på en uke, med kun et par uhell i etterkant. Vi prøvde altså å slutte da hun var 2,5, men hun skjønte rett og slett ikke greia med å gå på do, så da drøyde jeg det til hun var klar.

Vi har hatt en periode senere med endel uhell, men det har gått seg til nå, hun er 4,5.

Skrevet

Barn slutter når de selv er klare for det. gutter er ofte senere en jenter. gutten min fant ut avi sommer at etter og se de store barna i barnehagen gikk på do, ville han også. det gikk fint en liten stund, så ville han ikke mere. det gikk bare galt når jeg pørvde og si nei til bleie. nå blir han 4 år i mai og han har vært bleiefri på dagtid i ca 2 mnd og det går kjempe fint. han selv som sa at nå var han ferdig med bleie. han vil så gjerne gå uten bleie på natta også. men det går desverre galt enda. men så lenge han selv vil, så er vi i mål der også snart :)

en ting til.... ikke noe hast mener nå jeg. de slutter når de er klar for og slutte. har da aldri sett noen som ikke har sluttet. eller?????

Skrevet

Hva er vitsen med å begynne med pottetrening når barnehagen ikke ønsker/har mulighet til å følge opp.

All ære til den fantastisk avdelingen sønnen vår går i, men det er 3 ansatt på en god dag (hvis ingen er syk) for 12 barn (skulle egentlig vært 10, men 2 er på vei til storavdelingen, og de har tatt inn 2 nye, men det er ikke plass i storarvd før sommeren så de må ha flere barn en stund, jada...), og de rekker knapt å skifte bleier.

Gutten vår kunne i teori begynt nå (snart 2 år), han forstår hva som skjer, klarer å sitte på potten, og klarer å holde seg fra å tisse i lengre perioder. Og interesse for saken har han definitivt. Men han snakker ikke, og uten noe som følger godt med han har han ikke en sjanse å klare det.

Jeg venter til sommerferien og satser på at vi får det til når han IKKE går i barnehagen. Inntil da går han med tøybleier, til den ene assistentens stor fortvilelse. :-)

Skrevet

Fordi vi ikke har kultur og tradisjon for det.

Her begynner de mye tidligere og de fleste jeg kjenner til er bleiefrie rundt 2aar alderen.

Paa avdelingen til soennen min er ungene mellom rett over 2 og rett under 3 og naa er det kun 4 ute av 20 barn som bruker bleie.

Skrevet

Minstemann her ble 3 år i romjulen han bruker fremdeles bleie om natten og av og til om dagen hvis vi skal på langtur el..

Men det som irriterer meg litt er at bhg begynte å mase i sommer om at han måtte nå slutte... Nå som han mer eller mindre har sluttet så følger de ikke han opp!!! Vi har ingen uhell hjemme, men i bhg får jeg hver dag med meg hjem tøy som har vært uhell i... Hva skjer`a?

Alle unger er forskjellige, og jeg ville ikke tvinge mini på hverken do eller potte, for å få en unge som var bleiefri lik statistikk eller andre bhgpersonell.. Han har ikke vært klar tidligere, så sånn er det.. Og ikke er han klar for å kvitte seg med nattbleien enda heller, den kan man slå i hel en mann med om morningen :P

Skrevet

jeg tror det har like mye med hvilket land vi bor i som økonomi. og lære et barn og slutte med bleie på sommeren er en helt annen oppgave en på vinteren med masse klær og styr.

min sluttet når han var 2 1/2, men jeg hadde 2 måneder fri på sommeren, med en hage som han kunne løpe nesten naken rundt i så uhell var jo ikke noe problem.

har man 3 uker sommerferie og jobber som normale folk, så er det ikke alltid like enkelt. for det er ikke bare og la barnet sitte på bussen eller i bilen uten bleie fordi han trener. og flauheten med og tisse på seg i barnehagen er noe helt annet en i hagen hjemme

Skrevet

bare så det er sagt, så bruker ikke barna mine bleier lenger. Den ene slutta et par mnd etter treårsdagen, den andre et par mnd før.

Grunnen til at de brukte blei i utgangspunktet var fordi at når barna er små, klarer de ikke stort selv. De må ha hjelp til å spise, kle seg, holde ting, bevege seg, kort sagt det meste. Etterhvert som de blir større blir de mer selvstendig, og på et tidspunkt lærer de seg også å gå på do selv. De fleste barn i Norge bruker bleie frem til da.

"det er jo litt jobb når de skal slutte, men jeg har no tatt "kampen" og det har gått veldig bra.", skriver du. Jeg har ikke tatt noen kamp. Når barna er store nok klarer de fleste dette helt på egen hånd. Dersom du har måtte kjempe har de ikke vært klare.

Velg dine kamper med omhu, er det noen som sier. Det gjør jeg. Ofte kan barna bestemme selv hva de skal ha på, og da lager ikke jeg noen krangel om at jeg ikke synes rødt og rosa er fint sammen. Bleiesluttkampen har jeg ikke tatt, fordi jeg vet at jeg ikke trenger det.

Bleier forurenser ja, det gjør også vaskemaskinen.

At barn i rike land bruker bleie lengst er vel heller ikke så rart. Bleiene er bedre, barna kjenner ikke engang at de er våte, og lærer derfor senere sammenhengen. I fattige land har de heller ikke råd til ordentlig mat og barnehager.

Jeg håper ikke du jobber her i distriktet, for du har tydeligvis ikke mye greie på barn...

Skrevet

Nå har jeg ikke lest igjennom alle innleggene men de jeg har lest så er det mange som er oppgitt og sier at de har prøvd men barna ikke er interessert...

det har jeg HELT forståelse for altså... men det jeg ikke forstår er de om har barn som er over 3 år som enda ikke har prøvd å få barna på do.

f.eks når jeg sier til noen foreldre at i dag har jeg satt 3 åringen dems på do og han/hun tisset. da er de helt forskrekket for det har de ikke prøvd på hjemme engang...

selvsagt har jeg forståelse for at man ikke skal presse barna osv. men hvorfor ikke begynne tidlig med å få dem til å slutte?

min eldste sluttet på dagen med bleie og. kort tid etter 2 årsdagen....

ja får inderlig håpe at jeg ikke jobber i ditt distrikt hufsla. for jeg kan jo ingenting om barn pga at jeg syns foreldre kan prøve å få dem bleiefrie tidligere... hmmm.. tror kanskje det sier mer om deg jeg....

min eldste sluttet helt av seg selv. yngste var ikke helt klar for det på samme måten men eg begynte å sette på do og etterhvert så gikk det kjempe bra. en del uhell ble det jo i starten men det gikk fort over. så ikke noe hard kamp men selvsagt så var det jo litt ekstra vask av både klær og gulv et par uker....

Skrevet

Jeg er faktisk helt enig med, hovedinnlegger. Har ofte tenkt på dette.

Og, joda, jeg vet at det finnes noen få som har fysiologiske utfordringer knyttet til bleieslutt, og saken er selvsagt en annen for dem. Men de aller færreste har disse problemene, og alle de småirriterte svarene på denne tråden tyder på at dette er et ømt tema. Ingen ønsker å ha "treige" barn, og på DIB er de fleste raske med å skryte av tidlige leseferdigheter, kjapp språkutvikling, rekordtidlige første skritt, osv... Men det virker som det er mange som er slappe når det kommer til bleiene. Jeg tror de fleste vet at det ikke er barna sin feil at de bruker bleie når de har passert tre, men at foreldrene burde gjort en større innsats.

Og sutreargumenter om at barnehagen er for slappe syns jeg er tåpelig. Det er ikke deres ansvar å venne av barna våre. Den første tiden går det faktisk an å øve hjemme i helger, samt på ettermiddager. Så når barna begynner å skjønne tegningen kan man snakke med barnehagen. Sånn har vi gjort det her, og det har gått helt smertefritt, like etter toårsdagen. (Og vårt barn er helt normalt. Ikke spesielt tidlig med noe. Snakket ikke veldig godt da bleien var historie heller...)

Skrevet

Min datter på 3 år og 6 mnd bruker fremdeles bleie, og det er fordi hun er sent utviklet og masset annet som jeg ikke ville legge ut om her. Ingen barn er like, noe slutter når de er 2 år og noen når de er 4år. Synes det blir feil at du "dømmer" foreldre som har 3 åringer som bruker bleie, det er ikke alltid du vet grunnen bak det.. Håper virkelig ikke at du jobber i bhg til mine barn med de holdningene du har..

Skrevet

Jeg har selvsagt full forståelse for at de med ekstra utfordringer bruker lang tid på bleieslutt, det skrev jeg også. Men jeg tror neppe at alle som har svart på denne tråden har de samme utfordringene som dere.

Skrevet

Bleier er så billig så jeg venter til 3 åringen min er ferdig med barneskolen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...