Gå til innhold

hvorfor bruker din 3 åring bleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg forstår ikke helt grunnen til at foreldre ikke avvenner barna sine med bleier før 3 års alderen.

jeg jobber selv i bhg og ser at det er utrolig mange foreldre som ikke har startet dotrening i 3 års alderen.

jeg har to barn selv og begge har sluttet med bleie i 2 års alderen.

det er jo litt jobb når de skal slutte, men jeg har no tatt "kampen" og det har gått veldig bra.

har lest at det er i rike land barna bruker lengst bleie.. i fattigere land har de ikke råd til å bruke bleier så lenge....

i tillegg så er det jo utrolig mye forurensing med bleier...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Også kan vi jo la foreldrene styre det med barnet sitt..

Fines mange grunner til det,både negative og ikke fult så negative.

Eldste sluttet på 3 års dagen sin,og minste da han var 3 år og 2 mnd.

Er det en big deal for deg?

Skrevet

Gratulerer med "kampen".

Vi prøvde litt før eldstemann var tre men han bare tisset på seg, flere ganger om dagen. Det er en balanse det å skulle "bestemme" at nå skal du være tør og det å ikke la barnet føle nederlag.

Skrevet

Jaja, hver sin lyst, sier jeg bare!

Her i huset ventet vi til kurvene for barnets egen lyst og evne krysset hverandre. Derfor var frøkna 3 år og 3 mnd da hun sluttet med bleie fra en dag til neste. Da hadde hun rett og slett bare bestemt seg, hun skulle slutte med bleie før hun begynte i barnehagen.

Skrevet

Mine barn har variert fra 1,5 år til 5 år før de har vært tørre. Har fire barn. De har alle samme foreldre, og oppdragelse. Hmmmm....hva kan grunnen være tro???

Skrevet

Eldstegutten vår på 3 år og 4mnd har ikke sluttet med bleie enda fordi han av en eller annen grunn overhodet ikke vil sitte på hverken do eller potte. Vi har prøvd i perioder etter perioder, for å gi han pusterom fra det slik at vi ikke ødelegger enda mer, for å så prøve på nytt, uten hell.

Har pratet masse med barnehagen om dette, da jeg føler så press fra omgivelsene ang dette, men de bare rister på hodet, å mener vi skal ta det HELT med ro, at det er overhodet ikke grunn til noen form for panikk enda, i det hele tatt.

Han er ikke klar, rett og slett. Uansett hvor mye innsats og jobb vi foreldre legger i det, så kan man ikke presse tiss eller bæsj ut av ett barn!

Skrevet

Slapp av Kristine - du er ikke en dårligere mor enn andre av denne grunnen, i alle fall!

Vent til gutten er klar, du, da er det unnagjort i løpet av en dag eller to. ;-)

Skrevet

Gutten min blir 3 år om en mnd. han er overhodet ikke interessert i å gå på do. I sommer tisset han på do innimellom og jeg trodde vi var igang. Men så ble han igjen i småbarnsavdelingen sammen med 2 andre han hadde gått sammen med året før, og en haug med 1 åringer. Der går han fortsatt, og alle er bleiebarn, bruker smokk, og blir vel ikke akkurat motivert til å gå på do. Har prøvd med klistremerker også, men det funker dårlig.

Skrevet

Hehe tusen takk for det kakao! Man kan jo bli gal av alle disse bedreviterne som omtrendt driter ut gutten min foran han fordi han fortsatt bruker bleie..

Makan til hysteri sier jeg bare.

Ja det barnehagen også sier, at når han først er klar, så vil det nok gå veldig fort:)

Skrevet

Det er faktisk forskjell på barn, og jeg tar det helt med ro..

Guttene mine var begge tørre før de var 3 år, det gikk smertefritt. Så da jeg fikk en jente tredje gangen trodde jeg det skulle gå som en lek, alle sier jo det er lettere å få jenter tørre enn gutter. Men det stemte ikke!

Jenta var tidlig ute med å prate, vi kunne diskutere i lange setninger da hun passerte 2 år, men sitte på do/potte skulle hun ikke.

Nå er hun 3 år og har bestemt seg for at hun skal slutte med bleie, men hun vil fremdeles ikke sitte på do eller potte. Jeg tar av henne bleie og hun sier at da skal hun slutte å tisse! Hun går hele formiddagen, hele dagen, hele ettermiddagen, uten å tisse.. Til slutt kommer det jo noen dråper i trusa (utpå kvelden), hun gråter og niholder igjen...

Etter å ha pratet med helsesøster og lege på helsestasjonen har jeg fått klar beskjed om at min mammafølelse på at dette ikke er bra er helt rett. Hun er ikke klar!

Har ikke hørt om barn som fortsetter med bleie til de begynner på skolen (om det ikke er noe galt da), så jeg føler meg trygg på at dagen kommer om ikke lenge når hun finner ut at hun er stor jente og vil tisse på do :)

Skrevet

Jenta vår sluttet med bleie 2 år og 5 måneder, men bruker fremdeles bleie om natta. Hun var klar, og avvenningen gikk over all forventing. Vi begnyte i sommerferien da vi hadde 4 uker ferie, men hadde ikke fortsatt å prøve om det viste seg at hun ikke hadde vært klar.

Bruker fortsatt bleie om natta.

Skrevet

Det er riktig det at barn i rike land bruker bleier mye lenger. Og det er nok ikke fordi våre barn er senere utviklet på den fronten.

Det går mye på å lese signalene til barna. De kan i teorien fint være tørre som ettåringer.

Da det er sagt har jeg ikke vært noen forkjemper for tidlig bleieslutt selv. Minstemann blir tre om noen uker og bruker fortsatt bleie. Han tisse på do flere ganger om dagen. Mest hjemme, i bhg er de ikke like flinke til å sette han på do selv om jeg har tatt det opp flere ganger.

Har prøvd oss ett par ganger uten bleie, men av en eller annen grunn så bare "må" han tisse etter kort tid selv om han akkurat har vært på do.

Ser for meg at det blir bleieslutt til sommeren.

Eldste sluttet med bleie da hun var 2 år og 9-10 mnd. Gikk forholdsvis fint. Men etter ett halvt år ca begynte hun med å tisse på seg 3-4 ganger pr dag i bhg. Ganske så slitsomt med alt skiftetøyet men det ga seg etter noen mnd.

Skrevet

Gutten min bruker bleie fordi han er avhengig av daglig avføringsmiddel for å kunne få ut noe, og fordi det da ofte blir veldig mykt når det først kommer. Har prøvd med do og pottetrening, og han har også gått uten bleie på kvelder o.l., men han er heller ikke klar mentalt ennå for å slutte. Jeg stresser overhodet ikke, i hverdagen vår er det så mye annet som er viktigere å få orden på enn bleieslutt akkurat nå. Det er mye man ikke vet om mange, og mange grunner til at foreldre gjør som de gjør.

Skrevet

Og jeg forstår ikke hvorfor dette er det stort problem for deg, HI.

Jeg jobber også i bhg, jeg ser ikke på det som et problem med 3-åringer i bleier.

Skrevet

Tja, vi hadde et forsøk på bleieslutt i fjor sommer når påden var 2,5 år. Gikk greit en stund, men så miset han motivasjonen og det vae oftere uhell en det gikk bra. Ikke hadde han kontroll over avføringen heller, var halveis ute når han erklærte at han måtte bæsje. Nå har han akkurat fylt 3. Han har begynt å gjemme seg under bordet når noe er på gang, så da er det mye enklere å å se, og hale han fram og sette ham på potta. Han har også rimelig god kontroll på hva som skal skje når han er på do/ potte, og trykker så godt han kan og blir meget skuffet når det ikke kommer noe. Mye som tyder på at han begynner å bli klar for å slutte med bleie, så satser på han blir tørr i løpet av våren.

Skrevet

Nå er hun ikke 3 år helt enda, men hun bruker bleie når hun skal sove for jeg vil ikke at hun skal måtte tenke på dette når hun sover. Da skal hun ha "fri". Har vært bleietørr på dagtid siden mai i fjor.

Jeg også undrer meg litt over at hun faktisk er den eneste på småbarnsavdelingene i barnehagen som er uten bleie.

Skrevet

Min andre gutt begynte å sitte på potte da han va litt over 1år gammel, skulle herme etter storebror som da var 3år og gikk på do. Når han blei 2år begynte vi å prøve litt mer ordentlig pottetrening, ha på samme trusebleie gjennom hele dagen. Men når barnehagen bare fortsatte bleieskift som før, uten å kunne svare for om han hadde tissa/bæsja i bleia, blei frustrasjonen stor hos mor og bleia forsvant etter en kort ferie v.ca 2,5års alder. Gutten er nå snart 3,5 år men må fortsatt ofte bærest på do mens han sverger på at han ikke må på do, skulle gjerne hatt anledning til å ha på han trusebleie fortsatt men !!!

Skrevet

Eg er sjokka over at HI som har slike haldningar til "våre" barn jobba i barnehage!! Det er sjølvsagt mange barn som kunne slutta før, men at alle barn kan slutte før 3 år, er ein meget drøy påstand. Dette har også meg fysiologi å gjer, som HI burde ha lærd på studiet. Kva gjer det med eit barn å til stadighet vere uheldig? Og barnehagen kan jo også ha dotrening, og trene opp barna. At HI brukar meir energi på forurensing enn å forstå den eigentlige grunnen, er overraskande. Eg trur at barna er klar når dei er klar.

Joda, her inne er vi ein gjeng late mødre som ikkje gidd ta opp kampen, har altfor mykje pengar og ikkje tenjer på miljøet!!

Og berre så det er sagt. Våres slutta heilt med bleie (dag/natt) når dei var 2,5 og 3 år.

Skrevet

Karoline's*mamma:

Det er vel ting som tyder på at HI nettopp ikke har gått det studiet du tenker på... Hadde hun gjort det, så hadde hun antakelig visst mer om fysiologi osv enn hun tydeligvis gjør...

Skrevet

Sant nok. Kryssa fingrar og tær, for at HI ikkje jobba i bhg til snuppa mi!

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Snuppa sluttet med bleier ganske seint, hun var rett og slett ikke interessert i å slutte, og vi var vel for late til å gjøre noe med det.

Unger er nok forskjellige, men det har uten tvil med foreldre å gjøre også. Uten at det betyr at jeg mener at man er dårlig forelder om ungene er sene med å slutte med bleier.

Jeg jobber i barnehage i et annet land en Norge, og her er en treåring som bruker bleier et veldig sjeldent syn.

Skrevet

Mine har sluttet før tre år da. Snuppa på 2 år og 4 mnd. driver vi og oppmuntrer litt nå. Kunne sikkert fått henne tørr allerede i høst, men var nok litt for late. Nå har hun mistet litt interessen. Tenker det blir lettere til sommeren....

En jeg kjenner har 7 barn, og alle var tørre før 1 år. Var nok flinkere før ja.

Skrevet

Tja, for å si det enkelt: Min 3-åring brukte bleie fordi det er innmari ekkelt med tiss og bæsj i trusa. Og sjokk - nå er hun 4 og bruker fortsatt bleie om natta. Og den er tung av tiss hver morgen. Har prøvd å la henne sove uten, det ender uten unntak med tisseuhell, oppvåkning og gråt. For å slippe å vaske pysj og sengetøy hele tiden tok vi på nattbleie igjen.

Skrevet

Jenta vår slutta m dagbleie like etter fylte 3 år, men i en alder av 4,5 bruke ho enda nattbleie da ho sove veldig tungt og klare ikke våkne av at ho må tisse..

Gjest Ambivalent
Skrevet

Han er bare ikke klar for det, har prøvd noen ganger og han tisser gjerne på potta (men vil ikke bæsje), men i det øyeblikket jeg lar han prøve å gå uten bleie tisser han seg ut, selv om han nettop har vært på potta. Vi har snakket mye om at han må si fra når han må tisse og jeg spør ofte om han må, men nei han ser ikke ut til å være klar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...