Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #1 Skrevet 3. februar 2011 Er litt nysgjerrig. Skal begynne å jobbe imorgen (lillegutt er 8 mnd imorgen) og gruer meg. Synes pappan er litt tiltaksløs og sløv med han egentlig. Altså, han er flink og gir mat og stell slik han skal, men jeg synes han er litt dårlig å stimulere og underholde ungen. Han tyr ofte til PCen mens ungen ligger å kjeder seg på gulvet alene. Det jeg kaller klaging kaller pappan "snakking". Hvordan gikk/går det med deres partnere i permisjonen? Kan jo tenkes han bare er "sløv" når han vet jeg er der og har kontroll. Men det gjør litt vondt i hjertet hvis jeg skal tenke på at ungen kjeder seg så veldig mens jeg er på jobb. Vi har vår egen rutine med lesing, sang og lek. Nå forsvinner jo den.. Det er så trist å begynne å jobbe. Tiden har gått så altfor fort og han er så liten enda!
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #2 Skrevet 3. februar 2011 Min far hadde ikke permisjon. Tror ikke det var så vanlig på 70-tallet
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #3 Skrevet 3. februar 2011 Jeg har ikke fått barnet mitt enda, så jeg vet ikke hvordan pappaen blir i permisjons tiden. Eneste jeg er ganske så sikker på er at han kommer til å bli MYE flinkere med gutten deres. Det er som regel det som skal til for å få disse "fantastiske" fedrene som vi hører snakk om. Altså at de skal få alene tid uten innblandelse fra mor. Tror nok gutten din gir klar beskjed dersom han syns at hverdagen hans blir for kjedelig etterhvert. Så da må pappa ty til andre ting enn pc (jeg frykter også for mye pc sitting hjemme hos oss). Og dersom gutten din av og til skulle kjede seg litt, så er ikke det skadelig for et barn.. tvert i mot. Jeg tror det går seg til i likeste laget De to får nok et fantastisk forhold som du kommer til å misunne Så er vel ikke pappa perm for alltd heller.. Hvor lenge er det snakk om?
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #4 Skrevet 3. februar 2011 "De to får nok et fantastisk forhold som du kommer til å misunne" Hva mener du med det? Er vel ikke noe som tilsier at ungen skal få et bedre forhold til faren enn til mora bare fordi faren har pappaperm?
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #5 Skrevet 3. februar 2011 Hehe mente selvfølgelig partnerene, ikke fedrene deres! Takk, det er det jeg også håper på. Det er snakk om fram til juli. Jeg skal ha ammefri 2 timer per dag, så arb dagen min er heldigvis bare 5,5 timer. Håper også de får et bra forhold på denne tiden. Føles bare så sårt nå når han akkurat har blitt så mamma-avhengig, så må jeg bryte det opp. Men det er vel kanskje bare sunt
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #6 Skrevet 3. februar 2011 Eh seriøst 17.34? Hvor hormon skadet er du? Det var ment som et trøstende utsagn for HI...
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #7 Skrevet 3. februar 2011 Relativt hormonskadet åpenbart, for jeg ville ikke sett noe trøst i at ungen min og faren skulle fått et forhold jeg ville ha MISUNT... Det ville jo innebære at jeg hadde et dårligere forhold til ungen min, og det vil jeg jo ikke ha. Syns ikke minsunnelse er en god følelse jeg da. Men men. Snart termin nå, så hormonene roer seg vel snart og fornuften får meg til å hige etter misunnelse igjen:)
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #8 Skrevet 3. februar 2011 Helt ærlig synest jeg mer synd på ett barn som får foreldrene sine til å underholde hver gang det "klager" fordi det kjeder seg........ Snakk om å oppfordre til avhengige og diltete barn! Jeg mener ikke at det er greit å sitte på pc'en i fem timer mens ungen hylskriker på gulvet - forstå meg rett - MEN en 8 måneder gammel baby kan meget godt "snakke" (les "klage" om du vil) fordi den kjeder seg litt UTEN at du griper inn! Det fører bare til at du får en unge som klarer å underholde seg litt selv, og DET er vell bare ett pluss.................?
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #9 Skrevet 3. februar 2011 Barnet har bare godt av å klare seg litt alene på gulvet. man trenge rikke underholde barnet hele tiden, og det skader absolutt ikke at far sitter litt ved PC'n mens barnet er på gulvet. Fint at du både leser, leker og synger med barnet. Men babyen trenger ikken "rutine" på dette. Du kan jo fint gjøre det når du kommer hjem fra jobb også La nå pappa'n trå til på sin måte, og ikke forvent at han skal trå inn i dine rutiner og vaner....
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #10 Skrevet 4. februar 2011 Faren til mine små brukte tida til å renne ærender for sin ekskone. Fire uker spises fort opp hvis hun har behov for litt ekstra barnepass akkurat da (tilfeldigvis....), og hvis den største må få klippet håret og den yngste var litt slapp i barnehagen, og så kunne hun jo reise bort litt i samme slengen, for han hadde jo ikke noe jobb som ventet? Så alt i alt brukte han mer tid med hennes barn enn med våre. Og nå kommer sikkert dibbemafiaen med at det var jo kjempeflott og tenkt så heltemodig at han har et godt forhold også til de eldste barna osv. Men de eldste barna hadde han permisjon med hennholdsvis 7 og 3 år i forveien og etablerte alt det som han nå skulle ha med mine, gode pappagreier. Det spolerte megga, og jeg måtte til og med ta over alle de dagene jeg kunne, f eks om jeg var tidlig ferdig og kunne gå etter halv dag på jobb, javisst, da var det rett inn døra hjemme og bli "aleinemor i permisjon" resten av dagen, fordi han skulle kjøre byen rundt med særkullsbarna.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #11 Skrevet 4. februar 2011 Det er da helt naturlig at far også må kunnet ta seg av de største barna (selv om det er hans særkullsbarn) når han er i foreldrepermisjon? Skulle bare mangle!!! Sånn er det å ha eldre barn - man kan ikke late som de ikke eksisterer fordi man får et nytt barn og skal ta seg av det også!
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #12 Skrevet 4. februar 2011 Han fant sin egen måte, sine egne rutiner og egne systemer. De var ikke alltid som mine, men sorry, jeg var jo ikke der, og da måtte han løse ting på sin måte - og det gikk alldeles strålende! Ungen finner raskt sine egne nye rutiner og har ikke vondt av litt forandring. Din måte er ikke den eneste rette, vettu ;-) Og når far får være i ro og fred med ungen vil han også bli flinkere til å høre forskjell på masing, sutring og snakking
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #13 Skrevet 4. februar 2011 Her var pappaen hjemme med tassen fra han var 8 mnd til han var 14 mnd. Det gikk fin-fint! Han er en veldig ansvarsfull pappa da. Han var nok ganske usikker da han overtok, men det gikk seg fort til. Nå har de et kjempeforhold og det er en fryd å se dem sammen. Jeg er enig i at babyer ikke trenger å underholdes hele tiden. Men synes mange her fremstiller det altfor enkelt. Babyer er forskjellige og noen er ikke så glade i å ligge alene, mens andre synes det er greit. Det er ikke bare å "venne" en baby til alt man vil, de har forskjellig personlighet. Det mest dustete jeg leser er de som mener man skjemmer bort en 8 mnd gammen baby fordi man ikke vil at den skal ligge alene på gulvet og klage. Snakk om empati...
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #14 Skrevet 4. februar 2011 Her i huset er det pappaen som er flinkest til duplobygging og trilleturer og sånt Jeg blir litt for opphengt i husarbeid, og rydder opp kossene før ungene er ferdige med dem omtrent...
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #15 Skrevet 4. februar 2011 Vi delte permisjonen likt med eldstemann, så pappaen var fulltid hjemme fra eldste var 6 mnd. Dagene deres var ikke fylt med det samme som da jeg var i perm, noe som jo er natulrig. Far skal bli kjent med barnet på sin måte og lære seg å ta ansvaret. Det er jo også derfor man har pappaperm. De fulgte rutinene i forhold til mat og søvn, men ellers var de i mange bilforretninger sammen siden vi var på let etter ny bil på den tiden De trillet også mange, lange turer, dro på kaffebesøk til min manns kamerater og arbeidsplass osv. Denne gangen (er høygravid nå, med termin neste uke) skal vi også dele permisjonen nesten likt, og jeg er overhodet ikke redd for å overlate ansvaret til min mann. Han og eldste (som nå er 2,5 år) har et fantastisk godt forhold og finner på mye morsomt sammen, og jeg tror nok vi kan takke hans lange permisjon for det utrolig gode forholdet de to har. I tillegg har min mann blitt mye flinkere til å se hva som må gjøres her hjemme, og har mye større forståelse for at man ikke alltid har tid til å ha det supershinet når man er hjemme med barn, etter selv å ha vært i permisjon En ekstra fordel mener jeg! Tilslutt vil jeg bare kommentere deg med mannen med eldre særkullsbar: Når man har eldre barn så må man jo også ta seg av dem selv om man er i permisjon. Synes du virker urimelig her. Om vår eldste trenger en hårklipp eller blir syk i barnehagen er det jo naturlig at den av oss som er i permisjon ordner med dette, ikke at den andre tar seg fri fra jobben. Selv om dette ikke er dine barn, er det like mye din manns barn som deres felles er det. Skjerpings.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #16 Skrevet 4. februar 2011 Faren min hadde 6 mnd permisjon med meg, og det var på 70-tallet! Snakker om radikale foreldre ;-) Permisjonen var såklart ulønnet og jeg er helt sikker på at pappa og jeg hadde det fint. Når det gjelder partneren min, hadde jeg ingen bekymringer ang permisjonstida. Vår holdning er annerledes enn din; vi underholder ikke ungene - så helt greit at mannen min satt mye med pc-en. Det viktigste er at han er tilstede når han først samhandler med ungen og ikke har tankene sine andre steder. Hvis dere har vært enige om at dere skal tilbringe mye tid sammen med ungen på gulvet, syns jeg det er dårlig gjort av mannen din å ikke følge opp dette. Hvis dette har vært ditt opplegg, må du bare godta at mannen din har andre planer for permisjonstida.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #17 Skrevet 4. februar 2011 Hm, gjelder dette "barnet har ikke vondt av å kjede seg på gulvet", "barnet har ikke vondt at far sitter ved PCen", "barnet må ikke stimuleres så mye, mor kan jo bare leke med barnet når hun kommer hjem fra jobb"- pratet for mødre i permisjon også tro? Eller forventer vi mindre av fedrene? Syns man som mor blir nærmest halshugd her inne om man ympter frempå at man heller sitter på PCen enn å lese for barnet..
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #18 Skrevet 4. februar 2011 Det var det jeg syns var mest pes i pappaperm-tida: Amming! Hadde også 2 timer ammefri som jeg tok ut før og etter arbeidstid, men det var bare stress og jeg gjør det ikke igjen. Hadde enormt med melk og mye spreng + at mannen min måtte planlegge aktiviteter ut ifra at jeg kom hjem for amming kl 14. Lykke til....
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #19 Skrevet 4. februar 2011 Hos oss var dette en felles holdning: Vi underholder ikke ungen med lek på golvet - golvet er barnets arena. Datteren min fikk tidlig være med på nødvendige gjøremål som tømming av oppvaskmasking, fylling av vaskemaskin osv og på den måten ble det masse tid til felles "aktivitet". Da hun lekte på golvet, satt jeg i sofaen med strikketøy, avis eller pc og det gjorde mannen min også. Det ble tid til lesing også, men ikke hele tida ;-) 10:30
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #20 Skrevet 4. februar 2011 Hehehe, du har virkelig liten tiltro til andre enn deg selv, Alicia82.... Klager på Småtroll over den typen din og alt og alle hele tiden. Stakkar, han får vel ikke prøve en gang før du røsker ungen ut av armene på han... Gi han litt tiltro nå da
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #21 Skrevet 4. februar 2011 Fullt kjør fra morgen til kveld for den lille her, men så hadde faren fått slippe til fra første stund (en dyd av nødvendighet da min helse ikke var på topp....) Du kan jo gi ham litt lesestoff (på nett - hehe), si hvordan du gjør osv. Ikke alle "mannfolk" vet hvordan og som en skrev her - pappaer har ikke lært av sine fedre.....
Trollemor75 Skrevet 4. februar 2011 #22 Skrevet 4. februar 2011 Trollefar var hjemme med gutten fra februar 2010 til barnehagestarten i august. Det gikk STRÅLENDE etter en tilvenningsperiode. Han innrømmet glatt at det var mer krevende en han hadde forventet, men var oppriktig lei seg for å begynne å jobbe igjen. De gikk på lekeplassen, gikk lange turer, koste hjemme...det eneste han ikke fikk til var å få gjort noe husarbeid i tillegg, det måtte jeg ta meg av når jeg kom hjem. Det så som regel ut som et bombet området i huset, men det var 2 blide "menn" som ventet på meg om kvelden, så det var verdt det. De har faktisk utviklet et veldig nært forhold, jeg ville ikke si at jeg er misunnelig, men det de har er forskjellig fra det jeg har med Trollet.
LittLykkelig Skrevet 4. februar 2011 #23 Skrevet 4. februar 2011 "Du har liten tiltro til andre Alicia82". Vel, du kjenner ikke min situasjon akkurat. Har en samboer som gir fort opp og har lite energi. Han har faktisk hatt et spilleproblem (PC) som han sliter med enda. Og kan ikke akkurat si at jeg sitter å klager over alt og alle slik du påstår. Veldig kult av deg å sitte å lire av deg anonymt btw, det står det respekt av. Når jeg sier at han lar ungen klage på gulvet, så er det snakk om lengre enn en halvtime! Jeg er IKKE en sånn mor som ligger oppi ansiktet på ungen min hele dagen, det går imot alt jeg tror på som pedagog. Sitter endel på dib selv når ungen leker fint. Men dersom han tydelig kjeder seg etter å ha ligget alene en stund så synes jeg det er feil å la han ligge sånn "fordi han skal lære å underholde seg selv". Han er da flink til å leke selv! Når han da sier ifra så synes jeg det er feil å presse han til å holde på mye lenger. Har også forståelse for at far må ha eget opplegg. Er bekymret fordi han er passiv, tar lite initiativ og ikke har noe nettverk her nede. Er redd ungen kommer til å ligge inne hele dagen. Han gråter i allefall i ett når mor en gang skal få sove lenge.. Men det går seg vel til Håper det blir som en annen skriver her, at far tar mer ansvar og at de to får et unikt forhold. Det håper jeg virkelig. Må vel skrive nick siden jeg ble "busta". HI
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #24 Skrevet 4. februar 2011 NØYAKTIG det svaret jeg ventet, takk skal du ha, du bare MÅTTE, ikke sant? Men nei, det er nok feil, når HAN er i permisjon, skal ikke jeg løpe tidlig fra jobb for å overta fordi eksen hans ikke tåler at fokuset vender en smule. Og nei, han skal heller ikke ha tre-fire ekstra dager i slengen når hun drar bort, fordi han "likevel ikke er i jobb". Tvert i mot, i permisjonstida er det BABYEN som er jobben hans.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #25 Skrevet 5. februar 2011 Bare glem det Hi, du får ikke noe sympati her inne. Her inne er fedrene hellige, i motsetning til mødre får de ikke gjort noe galt (og gjør de det så er det mødrene sin feil, det klassiske er at de ikke har "sluppet til far"). En far kan med dib-mødrenes velsignelse sitte på pcen hele dagen, drite i å stimulere ungen, og det er helt unøndvendig å ta den med ut på tur. En mor som gjør det samme bør selvsagt meldes til barnevernet snarest mulig, da hun ikke burde ha barn om hun ikke har tenkt til å leke med det allikevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå