Gå til innhold

Forsvarerne i Alvdal-saken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er hva du faktisk skrev:

"Men mine følelser ville vært annerledes. Jeg ville dømt han for handlingene sine, ja."

Om ikke den innstillingen også skulle få følger for hvordan du behandlet ham, måtte du være en veldig dyktig skuespiller, eller mer profesjonell enn de fleste kan makte. Men lykke til (skjønt jeg tviler på at du er i et omsorgsyrke).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det gjør ikke meg noe at du betviler det. Jeg har værtfall den evnen innad i meg. Jeg kan tenke hva jeg vil men trenger ikke utøve tankene mine. Veldig kjekt egentlig. For det er ikke alle man møter på i et yrke, som man liker.

Skrevet

Poenget er i korthet at man må lære seg å skille mellom personen i seg selv og de grufulle handlingene denne personen har gjort. Alle har et menneskeverd uansett hvilke forbrytelser de har gjort.

Skrevet

For som er "utenfor" og kan synse og føle når det gjelder loven, så skjønner jeg hva du mener. Men de gjør bare jobben sin og skal ikke synse og føle, men sørge for at loven blir fulgt og at loven er lik for alle.

Skrevet

Jeg skjønner ihvertfall utgangspunktet ditt.

Selvsagt skal vi ha et rettsvesen, og selv de verste forbrytere fortjener en rettferdig rettsak og en forsvarer.

Men det er allikevel et moralsk spørsmål i mine øyne, og personlig ville jeg ikke forsvart et menneske som stod tiltalt for slike overgrep. Men heldvigvis finnes det noen som setter rettssystemet høyest og det er jeg glad for.

Men hadde en slik fyr kommet som kunde hos meg, ville jeg hatt store problemer med å behandle vedkommende skikkelig. Må bare innrømme det... Et menneske som har utført slike handlinger, burde sitte inne på livsstid synes jeg....

Skrevet

Slvfølgelig har alle menneskeverd, alt annet er absurd. I HIs sammenheng så skal de ikke skille mellom personen og de grufulle handlingene, snarere tvert i mot. Her skal de koble disse to momentene sammen. Derfor forstår jeg godt at HI lurer på hvordan en forsvarer kan sitte å alliere seg med en som tilsynelatende har forgrepet seg på 4 småbarn over lenger tid.

Jeg er sikkerpå at advokaten forakter hva personen har gjort og tenker at hans handlinger er forkastelige og skal ikke skje. Men fordi han er profesjonell så gir han den tiltalte rettshjelpen han har krav på.

Det har selvfølgelig ikke en samme betydning å forsvare en pedofil som å rettferdiggjøre handlingene til en pedofil.

Men det kreves langt mer en å fks bandasjere hånden til en kjent pedofil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...