Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #1 Skrevet 22. januar 2011 Det virker som de fleste av dere her inne har brukt og allerede har bestemt dere for epidural under fødsell. Hvorfor det? Det er naturlig å føde, og en fødsel er selvsagt ikke uten smerter. (Vet noen har noen tøffe fødseler så noen trenger kanskje ekstra bedøvelse...) men de fleste trenger faktisk ikke det!!!!!!! Jeg har fått to barn på vanlig måte. Uten epidural, uten lystgass. Kun en dusj med varmt vann og en seng. Jeg er stolt. Når jeg nå skal få mitt tredje barn har jeg ingen planer om å få noen bedøvelse nå heller. Jeg ville blitt skuffet faktisk om jeg måtte det. Damer, dere som skal føde; ikke vær redde for å føde uten bedøvelse. Dere vil bli stolte etterpå. Husk at kvinner har i alle år født uten hjelp. Kroppen klarer dette selv. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #2 Skrevet 22. januar 2011 Greit nok det, men er det noe å bli provosert av da?? Er opp til hver enkelt og ikke noe du trenger å bry nesa di med!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #3 Skrevet 22. januar 2011 Jeg sier akkurat som deg; kvinner har i alle år født. Noen med lystgass, noen med peditin, noen med varmt bad, noen uten osv. En fødsel er en meget intim sak så skjønner ikke hvorfor man skal blande seg oppi andres fødsel.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #4 Skrevet 22. januar 2011 Hvorfor bryr deg om hvordan andre velger å føde ?
Tante Blås Squaw Skrevet 22. januar 2011 #5 Skrevet 22. januar 2011 Jeg har født tre ganger - en med epidural, to ganger uten. Mulig det er noe galt med med meg, men jeg er nøyaktig like stolt av de tre fødslene.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #6 Skrevet 22. januar 2011 Veldig enig i det du skriver. Veldig dumt å bestemme seg for ditt eller datt på forhånd. Ta ting som det kommer. Da tror jeg at man får den beste opplevelsen:)
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #7 Skrevet 22. januar 2011 Har du tenkt på HI at de fleste er ganske nervøse for fødselen, noe uvisst og noe de vet kommer til å gjøre vondt. Det at man bestemmer slikt kan være en god hjelp til å føle seg trygg og at man har litt kontroll selv. Tror ikke alle som sier at de skal ha det faktisk gjør det når det kommer til stykket heller.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #8 Skrevet 22. januar 2011 første fødsel fødte jeg uten smertestillende. neste skal jeg love deg at jeg skal be om epidural og lystgass haha! ikke søren om jeg gjør det der igjen
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #9 Skrevet 22. januar 2011 Fatter ikke at du blir provosert av det, du har ikke noe med hva andre velger. Ingen har like fødselsforløp, og det er vel strengtatt bedre for mor og barn at en får smertelindring dersom det drøyer ut. Hjelper fint lite å være utslitt når man skal inn i siste etappe. Dessuten så takler folk smerter forskjellig, noen er ikke så sterke som deg og mange andre. Det at du blir provosert av det sier veldig mye om deg..
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #10 Skrevet 22. januar 2011 gi meg DRUGS sier jeg bare! Ingen får pirke på eller dra ting ut av kroppen min uten jeg er DRUGGET for å si det sånn! Og det er MITT valg! og jeg er STOLT av megselv uansett! faktisk!
3 nøtter til Askepott Skrevet 22. januar 2011 #11 Skrevet 22. januar 2011 Du sier det er naturligt og føde med smerter, det er naturligt å operere i foten og med smerter, men alle får vell bedøvelse fordi om Pass på deg selv og ditt liv å slutt å bli provosert av andre som ikke velger det samme som deg.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 22. januar 2011 #13 Skrevet 22. januar 2011 Oi ,så flink du er HI ! Du fortjener en medalje ,klapp på skuldera osv..... Jeg ser ikke nødvendigheten med å lide seg igjenom en fødsel om man ikke må! Alle har forskjellig smerteterskel og det du oppfatter som vondt,si en 5 på smerte skalaen kan være 10 for andre ! Min fødsel tok 40 timer og de inisterte på at jeg skulle ha epidural pga at de var redd for at jeg skulle være helt utslitt når jeg skulle begynne å presse (har en sykdom som gjør at jeg blir fort sliten og mister krefter) Fikk det kunn for å slappe av og ikke pga smerter .Har en unormal høy smerteterskel og kunne fint ha født uten smerte lindring Så det er mange grunner til smertebehandling ! Skjønner ikke hvorfor du bryr deg ?
Isola&Lille+julegave Skrevet 22. januar 2011 #14 Skrevet 22. januar 2011 Jeg tok keisersnitt, men er stolt likevel. Hvorfor bry seg om hva andre måtte ønske av smertestillende eller ikke??? Get a life!!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #15 Skrevet 22. januar 2011 Jeg blir provosert av slike som deg HI.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #16 Skrevet 22. januar 2011 Du føder hjemme også du da? Naturlig det også...
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #17 Skrevet 22. januar 2011 Hvorfor er du så stolt hvis det er helt vanlig å føde uten bedøvelse? Alle har forskjellig smerteterskel, forskjellig behov, forskjellig komplikasjoner, forskjellige fødsler! Forskjellige mennesker! Alle er ikke like, og tusen hjertelig takk for at jeg ikke ser så dømmende og sneversynt som deg. Det som er riktig for deg, er ikke alltid riktig for meg eller andre. Glad du ikke er jordmor..
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #18 Skrevet 22. januar 2011 Vel folk som deg gjør meg provosert!!! Jeg har selv født to barn uten bruk av bedøvelse/smertestillende, men jeg har full fortståelse for de som faktisk ber om epidural og andre typer smertestillende. Smerte oppleves forskjellig og noen har faktisk sterkere smerter enn andre. Hvorfor skal man behøve å ha vondt og kanskje ende opp med så sterker traumer at man ikke få flere barn fordi fødselen står om en mareritt. Fint for deg at du har klart å føde uten bedøvelse, men jeg synes ikke du skal sette deg selv så høyt av den grunn. Det blir bare for dumt! Før jeg skulle ha nr 1 bestemte jeg meg for at jeg skulle være åpen for bruk av smertestillende dersom jeg følte at jeg hadde behov for det. En av mine beste venninner ventet også nr 1 og hun gikk i konstant å argumenterte mot epidural ol. Kvinner hadde jo født i tusenvis av år uten, vi kvinner var skapt for dette ol. Jeg fikk regelrett kjeft fordi jeg i det hele og store vurderte epidural. Vel den som endte opp med å be om epidural var venninnen min. Og det "slaget" i fjeset sier hun selv i ettertid at hun virkelig fortjente. Spørs om ikke du hadde trengt noe lignende.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #19 Skrevet 22. januar 2011 "Det er naturlig å føde" er jo ikke er argument for noe som helst. Hvis ikke du vil tilbake til den tiden der dødeligheten i barsel var skyhøy for de fødende og barna deres? Jo da, den har vært høy i Norge også! Har du ikke sett Leger uten grenser sine kampanjer for Sierra Leone? Der dør barselkvinner og deres barn som fluer, fordi de ikke har godt nok utstyr, medisiner eller kyndig legehjelp. Så joda, det er veldig naturlig å føde, men det er veldig naturlig å stryke med av det også, uten moderne hjelpemidler og kyndig hjelp. Nå sier jeg ikke at epidural er livsnødvendig under en fødsel, men den er bare en av mange ting som ikke er "naturlig" under mange fødsler. Eller er du kanskje FOR "unaturlige hjelpemidler" som kan hjelpe en kvinne og hennes barn i fødselen, bortsett fra de som kan lindre litt av smerten for den fødende? Jaja. Det står jo i Bibelen: "Med smerte skal du føde dine barn". Så vi får bare bite tenna sammen og betale for den synden alle vi kvinner har arvet:) By the way: Ja, jeg fødte med epidural. Det var et helvete av en møkkafødsel som holdt på å ende i hastesnitt. Og nei, kroppen min "klarte det ikke selv", som du så fint sier det. Hadde jeg bodd i Sierra Leone eller et annet uland hadde jeg og/eller ungen garantert stryki med. Fødselen min er likevel like mye "verdt" som din. Og jeg er STOLT over prestasjonen jeg gjorde det døgnet, som klarte å føde barnet mitt mot alle odds. Jeg håper og tror alle andre mødre er stolte over å ha båret frem og født sine barn også, enten ved vaginal fødsel eller keisersnitt, ja til og med om de har brukt smertestillende faktisk!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #20 Skrevet 22. januar 2011 Joda kvinner hat født til alle tider, men hvorfor velge smerten når man faktisk kan føde med mindre smerte? Tidligere trakk man tenner og sydde sår uten bedøvelse også. Man gjenomførte amputasjoner med alkohol som eneste bedøvelse I dag ville man ikke finne på å gjort det uten....Provoserer dette deg også?
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #21 Skrevet 22. januar 2011 mammaen til Will Lurer pa noe som ikke har noe med det du skrev over her.. Ser du brukte 40 timer paa forste fodsel, hvordan lang tok din 2? Eller har du barnet fortsatt i magen?
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #22 Skrevet 22. januar 2011 jeg antar at fodslene dine ikke strakk seg over 3 dogn HI. Da ber du til gud om aa faa epidual til slutt..
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #23 Skrevet 22. januar 2011 Hvorfor er det så mange som tror at damer som har tatt epidural, ikke har hatt smerter under fødselen? Jeg brukte et døgn på å få ut ungen min. I løpet av dette døgnet hadde jeg epidural i halvannet time. En deilig og helt nødvendig pause fra smertene, meg jeg skal LOVE deg at jeg hadde store smerter resten av tiden! Så Hi, kan jeg få slå meg på brystet og kalle meg urkvinnen nå, siden jeg tross alt fødte med smerte? Og kanskje jeg til og med kan få være litt stolt over å ha født barnet mitt, om ikke det er for mye å be om?
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #24 Skrevet 22. januar 2011 Så bra du er stolt av å ha født uten smertestillende! Jeg er knallstolt av å ha født jeg også, selv om jeg hadde både det ene og det andre av smertestillende, noe jeg er innmari glad for. Hadde ikke sett lyst på en ny fødsel hvis det ikke hadde vært mulighet for å døyve smerten, når en fødsel faktisk kan holde på i flere døgn.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #25 Skrevet 22. januar 2011 Er mye som ble gjort før uten bedøvelse, det var også mye høyere andel dødfødsler og barselfødsler før....noen av de dødsfallene blir unngått i dag nettopp pga bedøvelse. Det er f.eks flere barn som er blitt reddet pga mor fra før hadde epidural og hastekeisersnittet gikk mye raskere enn om bedøvelse/narkose måtte gis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå