Gå til innhold

Drakk(drikker) dere alkohol mens dere var(er) gravide?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste en artikkel som påstod at nær 40% av gravide kvinner i Norge drikker alkohol iløpet av svangerskapet. Er ikke sikker på om dette gjaldt alkoholbruk også i perioden FØR man finner ut om man er gravid? Men uansett er det vel tydeligvis en del som drikker også etter at de har funnet ut at de er gravide..

Hvilken kategori tilhører du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri drukket en dråpe mens jeg har vært gravid. Er gravid for tredje gang nå...

Skrevet

Selvsagt ikke.

Kvinner som ikke klarer å holde seg unna alkohol når de er gravide har problemer.

Skrevet

Drakk før jeg visste jeg var gravid, men rørte ikke en dråpe etterpå.

Har en venninne som mener jeg er hysterisk der, og som selv smakte på alkohol gjennom hele svangerskapet (en munn her og der bare), og som har en sønn som ligger langt bak sine jevnaldrende hva språk angår..

Skrevet

Drakk alkohol før jeg visste at jeg var gravid (uplanlagt), men ville ikke funnet på å drikke en eneste dråpe når jeg var gravid og visste om det.

Nå er vi prøvere, og jeg drikker generelt ikke alkohol mellom eggløsning og mens heller- iallefall ikke mer enn et lite glass.

Skrevet

Min eldste er et "uhell" som ikke ble oppdaget før jeg var nesten 7 uker på vei. Hadde drukket alkohol 2 ganger den perioden, dessverre, og slet med dårlig samvittighet for det gjennom hele svangerskapet. Etter jeg oppdaget at jeg var gravid drakk jeg selvfølgelig ikke en dråpe alkohol.

Mitt andre barn var godt planlagt, og der drakk jeg selvfølgelig ikke en dråpe alkohol under svangerskapet.

Skrevet

Nei, jeg slutter bestandig å drikke i det øyeblikket vi bestemmer oss for å prøve.

Synes også den undersøkelsen høres veldig merkelig ut. Tror det må være en slags "null-toleranse" undersøkelse. Altså at de også teller med dem som drakk alkohol før de fant ut/visste at de var gravide og dem som har tatt en eneste bitteliten slurk for feks å være med på en skål eller noe.

Det er jo sånn med statistikk at man kan manipulere spørsmålene ganske mye så man omtrent får det resultatet man vil.

Skrevet

Jeg leste noe igår hos legen om at det ikke var skadelig med et glass rødvin 3-5 ganger i uka når man er gravid.

Jeg drakk et halvt glass vin når jeg var gravid, i et 60årslag. Men utover det har jeg ikke drukket, nei

Skrevet

Desverre har jeg gjort det.... Men det var før jeg viste jeg var gravid... nå er det selvsagt slutt på alkohol

Skrevet

Drakk to glass vin før jeg visste at jeg var gravid med førstemann. Nummer to var planlagt og da drakk jeg ikke i det hele tatt.

Syns det høres rart ut hvis det er så mange som drikker når de vet at de er gravide. På den annen side vet jeg faktisk om et par stykker som minst en gang har tatt seg et par øl imens de var gravide. Tror imidlertid det er en selvfølge å ikke drikke undergraviditeten for de fleste.

Skrevet

nei det gjorde jeg ikke. Det eneste unntaket var at jeg en gang smakte en liten slurk på samboers øl. Noen venner hadde tatt med en øl fra favorittferielandet vårt og jeg smakte en slurk på den.

Skrevet

Tok litt før jeg visste at jeg var gravid (hadde prøvd i 5 år, så slutta etter hvert å ta hensyn til det...), men etter pos. test var det selvfølgelig helt slutt. Eller, må innrømme at jeg smakte en halv slurk rødvin én gang pga at det var en helt spesiell type. Bare akkurat sånn at jeg kjente smaken. Var uansett nok til at jeg fikk dårlig samvittighet...

Skrevet

Nei! Sluttet samtidig som jeg sluttet på p-pillen. Så lenge det var en fare for at jeg kunne være gravid, ville jeg ikke ta noen sjanser. Nå er snuppisen snart 6 måneder, og jeg har nesten ikke drukket etter at hun ble født heller. Ammer ikke lenger, men lysten på alkohol er borte. Kan ta et glass vin og nyte det, men drikke meg full blir det nok lenge til jeg gjør. Helt greit:)

Skrevet

Visste ikke at jeg var gravid før jeg var i uke 6 og da hadde jeg vært på to festivaler, en konsert og i en bursdag der jeg hade drukket både øl og vin.

Drakk ingenting, selvfølgelig, etter jeg testet positivt.

Skrevet

Jeg var på fest helgen etter unnfangelsen, og drakk i god tro. Men fra IKM-dagen har jeg ikke rørt en dråpe alkohol.

Skrevet

Jeg drikker aldri annet enn vin uansett. Nå i sv.skapet (og de to forrige) unner jeg meg et LITE (evt halvt glass) vin til maten ved spesielle anledninger (eks julaften, 1 juledag, nyttår, bursdager). Det blir grovt regnet kanskje 1 miniglass i md gjennom sv.skapet og det mener jeg IKKE har noe å si. I tillegg til å inneholde alkohol (som reklamen på tv og sakkyndige holder seg til) er også vin blodfortynnende og det er stikk i mot skadelig for fosteret - i slike små mengder.

Begge mine gutter (11 og 6) ligger helt i tråd med utviklingen, 11 åringen er en av de beste i klassen faglig og begge har gode sosiale antenner og klarer seg bra.

SÅ, jeg regner med at et glass vin i md er langt i underkant av hva som kan ødelegge et foster og jeg koser meg med god samvittighet. Man må ikke bli hysterisk heller, alt med måte!!!!

Skrevet

Drakk alkohol 2 ganger før jeg fant ut jeg var gravid, ble gravid på p-pillen.

Ikke rørt en dråpe siden, og det blir ike smakt alkohol for min del før junior er ferdig med "den verste" ammeperioden :) Har faktisk aldri sett gravide som drikker alkohol jeg, så tror denne undersøkelsen er overdrevet. Men ser derimot noen som røyker, usj!

Skrevet

Så det er altså hysterisk å ikke ville tilføre et foster promille. Ja, da vet jeg det også.

Skrevet

Jeg gjorde det begge gangene. Totalt 1 1/2 glass vin på to svangerskap. 1/2 glass i mit eget bryllup, 1/2 glass i en foretningsmiddag i utlandet og 1/2 glass kvelden før yngste ble født sammen med fødepizza og kanel ;-) og etter å ha spurt legen om det gjorde noe.

Skrevet

Visste du ikke det da 12:49?

De fleste barn tar ikke skade av minimalt med røyk eller alkohol, MEN ingen vet om akkurat ditt foster får skade så best å styre unna de få mnd et svangerskap er.

Skrevet

Har ikke drukket alkohol siden jeg fikk vite om graviditet i uke 4-5.

Men ser ingen hysteri hvis en dame drikker 1 glass av god rødvin til sammen ila svangerskapet.

"å drikke alkohol" er å gjøre noe regelmessig, tror ikke noen gravide (som er ved sine fulle fem)drikker alkohol jevnlig, blir for dumt spm.synes jeg.

Skrevet

Men hvis man bare skal ha "et halvt glass" eller "en slurk", hvorfor ikke bare la være? Altså, hva er problemet med å stå over? ER det så vanskelig å ikke drikke alkohol, altså?

Skrevet

Nei,men nå drikker jeg ikke alkohol uansett. aldri likt smaken og gidder ikke tvinge meg til å like noe som i utgangspunktet ikke er bra. har nok uvaner fra før;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...