Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #1 Skrevet 17. januar 2011 Har tre barn under 3 år. Ene barnet sover ikke, barn nr2 er kraftig rammet av astma og sover derfor ikke. Eldste barnet sover men er jo litt å ta seg av når det ikke er i barnehagen. Legen har forsøkt m vallergan til minstebarnet som ikke sover, men det fungerer ikke. Det er helt greit for meg å ikke bruke det. Men.. Vi sover ikke på natta.. Minste er ikke i barnehagen, fikk ikke plass, forsåvidt greit men siden hun ikke sover blir hun sutrete og lei. De få nettene hun sover mer enn 30 min sammenhengende er hun i helt ok form på dagen, blid. Men jeg er så sliten. Pappaen er så sliten. Treåringen er sliten. Ingen sover, alle er våkne, og vi har INGEN til å hjelpe oss. INGEN. Det er faen meg helt jævlig. Har ikke sovet på snart to år, Og jeg er så trøtt at jeg nesten bryter sammen. Pappaen og jeg krangler utrolig mye,fordi vi er slitne. Vet ikke hva barnevernet egentlig kan gjøre, men vi har faktisk ingen til å avlaste oss i det hele tatt. Skulle gjerne klart alt selv men uten søvn går det ikk,e, holder på å bli sinnssyk. Ble rotete men. Sitter her og gråter og håper hun sovner snart.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #2 Skrevet 17. januar 2011 Unnskyld meg, men tenker du virkelig og ta kontakt med barnevernet?? Jeg tenker heller at dere må sove på skift, dvs en sover og nr 2 er sammens med barnet som ikke sover. Skjønner at dette kan være slitsomt, men det er vel den eneste løsningen? Evnt kreve utredning hos barneavdeling på nærmeste sykehus og prøve og finne ut hvorfor barnet deres ikke sover som andre barn? Ville også forsøkt og fått helsesøster til og sende en prioritering på bhg plass til de som fordeler bhg plasser slik at dere muligens kan få bhg plass så snart det blir ledig noe. Ønsker dere lykke til!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #3 Skrevet 17. januar 2011 Ja, faktisk vurderer jeg det. Har snakket med helsesøster og som virkelig forstår behovet for avlastning. Det er ikke noe galt med barnet. Vært til utredning. Vi bor faktisk i samme hus her så å sove på skift er ikke en mulighet, ingen som sover når ungen bare griner. Alle våkner av henne. Vi har ingen hjelp. En barnehageplass hjelper jo forsåvidt ikke på natta eller ellers heller.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #4 Skrevet 17. januar 2011 Har selv vært avlastere, men kun i helgene, tror det blir meget vanskelig og få noen til og stille opp i ukedagene da folk har mer enn nok med og komme seg på jobb! Eneste løsning må i så fall være krisehjem som er i regi av barnevernet, men dette er jo ingen akutt krise. Såklart det går ant og sove på skift selv om dere bor i samme hus, i tilfelle ungen skriker så høyt bør dere snarest komme dere til apotek og kjøpe sov i ro!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #5 Skrevet 17. januar 2011 Ja dere kan jo ringe barnevernet og høre? Jeg er ikke helt inne på om de kan hjelpe dere i den aktuelle situasjonen, men jeg synes det er riktig å søke hjelp. Barnevernet er der for å hjelpe og beskytte barna,- ikke for å plage foreldrene. (tvert i mot) Jeg skjønner godt at du synes det er helt jævlig. Alle trenger søvn, uten det er alt overskudd vekke og situasjonen synes håpløs. Alternativt kan dere kontakte helsestasjonen og høre hva de mener. Dere må få litt avlastning før det skjer en katastrofe! Bedre føre varog forebygging er alltid den beste medisin! Lykke til og klem.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #6 Skrevet 17. januar 2011 Skulle vært interessant å forstå hvorfor hun gråter, tenner, vil hun samsove? Vondt i magen? Har du noen formening om hvorfor? Har hun alltid grått hele natten? Hva tror du det er? Gjør alt som skal til for at dere får sove, ta hun i sengen om du ikke har gjort det. Dette problemet må løses ellers blir det bare påplastring av et sår Du er mamma, hva tror du er grunnen?
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #7 Skrevet 17. januar 2011 Jeg ville ha prøvd å finne en dagmamma, hørt med kjente om de kjenner noen. Helsestasjonen har en veldig stor tro på Barnevernet, de tror nærmest det er overmennesker der som kan identifisere alle problemer og løse dem. Men til sjuende og sist vet helsesøstre INGENTING om Barnevernet. Det er min dyrkjøpte erfaring.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #8 Skrevet 17. januar 2011 Jeg tror en barnehageplass hadde hjulpet mye jeg. Da kommer barnet inn i en rutine som dere ikke får til hjemme(sier ikke at dere ikke har gode rutiner, men det blir annerldedes i en bhg) Barnet blir sliten av å gå i barnehage, så må dere bare holde ut og ikke la det sove om dagen. Håper dere får plass altså. Ellers har jeg ingen gode ideer, bortsett fra å være i aktivitet med barnet så mye som det lar seg gjøre. Ikke sove etter kl 13 på dagtid og ikke mer enn en liten dupp. Hvor gammel er han eller hun?
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #9 Skrevet 17. januar 2011 Kommer litt an på hvilke ressurser barnevernet i din kommune sitter med. Har en venninne som slet som pokker med søvnvansker. Barnet var utrolig krevende og har i senere tid fått diagnosen ad/hd. Hun merket at det gikk ut over hennes egen og barnets sinnstilstand. Hun var alene med barnet, faren har aldri stilt opp. (er helt ute av bildet). Ingen familie. Ikke noe nettverk. Mor var så sliten at hun ikke maktet å skaffe seg et nettverk heller.... Hun tok kontakt med barnevernet og fortalte hvordan situasjonen var da hun enda var oppegående nok til å se hvor veien gikk om hun ikke fikk hjelp. Men der var der ingen hjelp og få.... Hun ble nærmers ledd av... JEG mener personlig at barnevernet burde arbeidet mer forebyggende... Denne venninnen og hennes barn burde fått hjelp... Enden på visen er at mor ble psykisk syk. Barnet ble psykisk syk. Venninnen min så ikke lenger barnets behov fordi hun ble syk selv.... Hadde barnevernet grepet inn da venninnen min ba om hjelp hadde et barn og en voksen blitt reddet fra elendigheten... PS. Er fullt klar over at barnevernet ikke har ressurser til å forebygge omsorgssvikt. Det er synd.....
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #10 Skrevet 17. januar 2011 Kjære hi: hva tror du er grunnne til at hun ikke sover? Kan det være at hun vil samsove, tenner, vondt i magen......? Det er dette problemet som må løses, alt annet blir å plaste på et sår
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #11 Skrevet 17. januar 2011 Det er det samme for oss når vi eventuelt får avlastning. Du vet at sov-i-ro- ikke er så veldig dekkende? Vi bor i en leilighet på ett plan, vi er fire stykker som ikke får sove pga barnet som ikke sover. Helsesøster anbefalte kanskje å få noe avlastning via kommunen/bv men v i har kviet oss for vi har villet klare oss selv.. Men nå klarer jeg snart ingenting. Sitter bare og gråter og gruer meg til hun våkner igjen fordi jeg er så trøtt. Og hun våkner vel om 5 min.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #12 Skrevet 17. januar 2011 Barnevernet har anledning til å forebygge omsorgssvikt, men i dette tilfellet tok de henne simpelthen ikke alvorlig.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #13 Skrevet 17. januar 2011 Unnskyld meg, men ble barnet psykisk syk av av moren eller av at barnet ikke sov?? Spør du meg så mener jeg at denne moren aldri noensinne burde satt barn til denne verden. Man kan dessverre ikke forvente at alle får A4 barn som sover når de skal, spiser all mat de blir servert +++ Har de frivillighetsentral i kommunen dere tilhører kan muligens noen der hjelpe til med litt avlastning? Uansett høres det meget slitsomt og ha 3 barn som alle er under 3 år. Og dere foreldre jobber dere ikke heller??
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #14 Skrevet 17. januar 2011 16 måneder er yngste. Alltid vært en veldig aggresiv unge, helt totalt umulig å roe. Ble født for tidlig og hadde kolikk, og hatt en god del sykdom. + refluks. Får medisiner for refluksplager men sove - nei. Helsesøster har alltid mange interessante ideer, f.eks ditt eller datt men til slutt sa hun kanskje at vi trengte mer hjelp. Vi har tre barn og nå er det såvidt vi fungerer. Faktisk ble det så ille her en gang at vi ikke våknet, vi var så slitne, så naboen ringte og lurte på om vi var klar over at det var et barn som gråt - Skjønner dere eller? Vi er helt utmattet. Maks 2 timer sammenhengende søvn hver dag i 16måneder GJØR noe med en. Jeg orker ingenting lenger. Orker ikke å snakke og orker nesten ikke å gjøre noe som helst. Vil bare sove og går i en konstant tåke. Er så sliten og jeg HATER familien min som ikke hjelper til.. Og hans hjelper heller ikke til. Og det er greit!! Vi hadde det helt fint til sistemann kom og ikke sov. Jeg overlever astmamedisinering 2 ganger om natten men å prøve å roe en unge som nekter å sove hele natten er håpløst. Er likedan på dagen. Vi har forsøkt å gå i åpen barnehage og vi prøver å gjøre mange ting men ingenting gjør henne sliten. sovemedisinen hun fikk gjør henne nesten bare verre sint. Hun er ALDRI trøtt. Jeg orker ikke mer..
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #15 Skrevet 17. januar 2011 Jo, faren jobber. Jeg er i permisjon Selvsagt jobber vi. Hva ellers skulle vi gjort med tre barn? Bodd på sosialen? Selvsagt har vi en jobb..
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #16 Skrevet 17. januar 2011 Jeg lurer jo fælt på hva som er grunnen. Hun vil ikke samsove, ingen kjærlig unge egentlig. Veldig sånn som vil være "i fred". Sovner godt på kvelden men våkner igjen. Hun kan være plaget med magen men det virker ikke som hun har vondt heller. Har jo vært til en haug utredning uten å finne noe som helst annet enn refluksplager, noe vi vet om og som hun blir medisinert og fulgt opp for. Det er ikke tenner, alle tennene har hun fått. Det virker ikke som hun har vondt. Hvis vi tilslutt tar henne opp - noe vi stort sett må - så er hun blid. Sånn har det alltid vært. Hun kan fint være våken i 20 timer. Det er jo ikke normalt.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #17 Skrevet 17. januar 2011 Uff, jeg skjønner at du er utslitt. Datteren min som lite til å begynne med hun også, jeg holdt på å bli gal, ennå jeg den gang kun hadde ett barn. Får lyst til å hjelpe deg og skulle gjerne passet den som ikke sover en natt eller to for deg sånn at du fikk hentet deg inn.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #18 Skrevet 17. januar 2011 Sover barna mye på dagen? Hva med å innføre soverutiner? Astma er ikke en grunn til at barnet ikke sover. Skaff deg en dagmamma. Det er bare å spørre på helsestasjonen, lese avisen, henge opp lapp på nærbutikken.. osv så finner du sikkert en dagmamma snart.. Er viktig å ha strenge rutiner på alt. Nøyaktig klokkeslett på måltider til barna + samme baderutinene + tannpussen+ leggerutinene. Noen er mørkeredde og må vennes til å sove med en liten lysstripe inn på rommet.. Nytter ikke å gjøre hva som helst for at ungen skal være fornøyd en dag, og la ungen være oppe til 23 på kvelden for å få ungen så stuptrøtt at ungen sovner umiddelbart. Du får innføre 19-07 da er det kun soverommet som gjelder. Og 07-19 er det uteleker, inneleker, mat hver 3 time med små mellommåltider som oppkuttet frukt, litt yoghurt, noe grønnsaker.. Sett opp en giganttavle med klokkeslett og hva som skal skje. ha en stor klokke ved siden av og pass på at du følger den slavisk.. Når dagrutiner er inne, så kommer nattesøvnen også på plass skal du se! Dere kan evt. sove over hos en venn en natt for å få en hel natt med søvn, mens den andre parten tar seg av alle barna, og bytte på..
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #19 Skrevet 17. januar 2011 Jeg tenker at du burde fått barnet undersøke hos kiropraktor for mulig kiss kidd syndrom?? Du kan lese mer om det her:http://vondt.no/2009/05/kiss-syndrom/
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #20 Skrevet 17. januar 2011 Jeg tviler på at dere får noe hjelp fra barnevernet. Dere er 2 voksne og burde jammen klare dere. Som andre her tror jeg bhgplass er veien å gå, da får barnet mer struktur på dagen. Forøvrig er det tungt uansett gå hjemme med barn. Etter en viss alder krever de en viss stimuli. Ta de med ut i skog og mark og jeg er sikker på at søvnen blir bedre. Få de opp tidlig om morgenen, og vær forsiktig med dagsovingen. Dere voksne får sove på skift. Om barnet skriker så mye om natten hver eneste natt må dere komme dere til legen med henne. MÅ jo feile henne noe? Har dere hatt store forandringer hjemme? Om dere ikke har noe familie der dere bor ville jeg satt inn annonse i lokalavisen og søkt etter ekstrabesteforeldre. Sitter nok en del eldre rundt omkring uten familie som gjerne ville blitt kjent med barna. Og de kan være en stor ressurs.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #21 Skrevet 17. januar 2011 Det er også noe som heter homestart.no man kan ta kontakt med. De gir visst konkret hjelp. Eller kanskje dere har en slektning et annet sted i landet som kan reise og gi hjelp. Tenkt på muligheten for å leie rom på ungdomsherberge i en måned, og at du og mannen din overnatter der annenhver natt? På den måten kunne dere kommet dere bittelitt ovenpå igjen.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #22 Skrevet 17. januar 2011 Vi har vært hos både manuellterapeut og kiropraktor. Ellers takk - hun har ikke kiss/kidd.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #23 Skrevet 17. januar 2011 Har selv jobbet i førstelinjetjenesten i barnevernet og vi hadde ikke ressurser til å sette inn tiltak i slike situasjoner som den jeg beskrev over her selv om vi personlig ønsket det. I min kommune var terskelen alt for høy for å få hjelp fordi vi måtte sette inn ressurser der det allrede var avdekket omsorgssvikt... Jeg jobber ikke lenger i barnevernet....
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #24 Skrevet 17. januar 2011 Jeg mener ikke å virke sur nå, men tror du jeg er dum? Vi har tre barn - såklart vi har faste rutiner på alt. Det har vi alltid hatt. Vi har også vært hos Karin Naphaug. Tror du vi har sittet her og HÅPT at det skal løse seg? Nei. Du snakker til meg som om jeg ikke vet hvordan jeg skal oppdra barn eller behandle barn, men det kan jeg faktisk. Det er ikke barnet med astma som våkner. Og om du tror en natt med søvn hjelper så tar du ganske feil..
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #25 Skrevet 17. januar 2011 Hei! Vi har homestart hver 14nde dag. Det var alt vår kommune hadde. 2 timer hver 14nde dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå