Gå til innhold

Ehh er det meningen at første klasse skal lære om islam???


Ksenia & Anjem

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hoi Hoi !!!! Det er da en vesentlig forskjell på og lære om islam på barneskole nivå enn og lage ekstreme islamistiske grupper vel.

Hadde de menneskene som ledes inn i slike grupper lært om toleranse, respekt og likhet for alle så ville de kanskje ikke vert så lette og lede.

ekstremister finnes innen alle religioner og den eneste måten vi kan ha noen som helst måte og få en slutt på det på er og gi KUNNSKAP!!!!!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt tempen i kveld sweet amber?

 

Jeg synes at all læring er positivt. Og ikke minst at barna lærer om andre og ulike kulturer/religioner. Vi kan kan ikke komme bortifra at islamister generelt har et fornedrende kvinne- og et homofobisk syn. Samtidig som dette ikke gjelder alle. Men, det er viktig at de lærer toleranse og respekt. Min datter har fått høre på skolen at hun kommer fra en "uren" familie. Fordi vi er to damer som bor sammen. Heldigvis er hun så trygg på at det ikke er noe "feil" at to damer, eller menn av samme kjønn bor sammen. Samtidig som vi prøver å lære henne å ha respekt for de som ikke deler det samme synet som henne. Jeg tror læring fører til mindre fremmedfrykt. Men, det er allikevel ikke til å stikke under en stol at islamister (generelt) har et usunt syn på kvinner- og også når det gjelder homofile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at Sweet Amber tok HI på kornet her ang. hennes redsel for at barnet skal lære om islam for alle som lærer om islam blir jo islamister på lik linje med at alle som spiser fisk automatisk blir nordlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

kultur og religon er ikke det samme.

 

det var ikke spesielt gøy å være kvinne i kristene norge for 100 år siden heller. vi hadde jo ikke stemmerett en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres jo helt merkelig ut at du ikke vil at sønnen din skal lære om islam fordi du er i mot de væremåte.

 

Skal det være slik med alle ting du er uenig. Ønsker du heller ikke at han skal lære om rasisme fordi de diskriminering holdinger.

 

Og ikke minst hva er du redd for at vil skje visst han lære det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig at barn lærer om ALLE religioner. Men jeg er enig i at Islam er hakket verre enn kristendommen når det gjelder kvinnesyn og homofili. Så det er ikke en religion jeg ønsker min datter skal "velge".

 

Men det er litt "morsomt" at så mange sjokkeres over HI - regner ikke med det er de samme som nekter barna å være med på gudstjeneste?..... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stor forskjell på å delta i gudstjeneste kontra å lære om kristendom fra et objektiv ståsted ( skole,barnehage what ever. )

 

jeg er IKKE keen på at sønnen min skal sitte i en kirke å bli fortalt at de som ikke tror på gud kommer ikke til himmelen.

 

Er derimot keen på at han skal lære: "mennesker som er kristne tror på himmelem. Et sted de kommer til etter døden " på lik linke som. "Hinduister tror på et åndelig sted som kalles Nirvana"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på å lære om kristendom og det å gå i kirken, Solstråle, er kunnskap og lærdom vs forkynnelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan dere egentlig fornekte at islamister har et horribelt kvinnesyn? Er dere så opptatt av og ikke være rasister at dere går over en lav sko for å være så "up to date"? Og ikke se det for hva det er verdt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det fornekter jeg ikke :-) fornekter heller ikke at katolikker har et grusomt syn på mennesker som velger å avslutte livet sitt.

 

Dette med religion, personlig menig og tradisjon er veldig komplekst! Du kan møte kristne som mener at homofili er en sykdom, noen av dem mener til og med at de er besatt av en demon/djevelen.

Og du kan møte kristne som ikke har noen mening om homofili. De er som hvermansen på temat.

 

Gjetter på at du treffer på de samme variasjonene i alle andre religioner. Inkludert Islam :-)

 

Selv om visse grupper innenfor de forskjellige religionene er ekstremister,er det en gevinst for sivilisasjonen å utdanne vår neste generasjon voksne om disse religionene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornekter ikke noe som helst, men man kan ikke utelate å lære om viktige deler av samfunnet og dets religioner, tro og organisasjoner fordi man ikke deler verdisynet til disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktig å lære at barna lærer om Alle religioner, fordi vi lever i ett multikulturelt samfunn. Religion er nok ikke noe som forsvinner med det første.

 

Det er nok heller ikke religionene det er noe galt med, men personene som tolker religionene på forskjellige måter. Visst en skal se på negative sider ved ulike praktiseringer ved religioner finner en dessverre altfor mange. Muslimene kan være kvinneundertrykkende, voldelige (terrorister), Hinduistene har ett meget dårlig kastesystem, blandt kristne finnes det mange ulike sekter som gjør ting som er helt sykt, i Den katolske kirke er det avdekket mange overgrep mot barn. Innføringen av Kristendommen rundt forbi var nok ikke hyggelig på noen måte den heller. En kan nok forsette og forsette i det uendelige. Uansett har dette sjeldent noe med religionen å gjøre, men menneskenes tolkning av skriftene i religionene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskap er aldri" farlig". Det som er "farlig" er å oppdra barn som ikke har evne til å tenke selv eller som ikke har kunnskap nok til å ta riktige valg. Lurere å bruker energi på dette istedefor å skjerme barna for alt du tror er farlig (kanskje pga din egen mangel på kunnskap i det området).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at mange av dere er livredde for denne "forkynnelsen". Som i virkeligheten er helt ufarlig. Innholdet i en gudstjeneste kan fint forklares for barna. Kan de forstå forskjellen på de forskjellige religionene, skjønner de også dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg HELT enig med deg, Tøysetipp!.

 

Vi skal være så fordømt inkluderende, antikristne og politisk korrekte, at det forundrer meg ikke om det om få år er flere moskeer enn kirker i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkynnelse er mektig solstråle69. Svake sjeler, mennesker i krise - og barn, har veldig lett for å ta innover seg forkynnelse som den gitte sannhet, bli overveldet av den og velge å knytte seg til den forkynte religionen.

 

Du har jo barn, har du ikke? Du burde jo selv vite hvor lett barn tror på "alt" autoriteter sier. Derfor er det veldig viktig hvordan man sier ting. Når man formulerer seg slik: "Mange tror at Gud gav sin sønn til menneskene for at Han skulle frelse mennesket", gjerne i et normalt fortellende tonefall, så er man nøytral og forteller fra et utenfra perspektiv som bare gir en gitt informasjon. I en gudstjenste vil gjerne presten heller si: "Og Gud gav sin sønn til menneskene for at Han skulle frelse oss!" med innlevelse i stemmen, som om dette er en sannhet, og barnet vil gjerne oppfatte det nettopp som en sannhet.

 

Jeg er ikke redd for verken gudstjenester eller islam, eller noen andre religioner for den saks skyld, men jeg er i det minste i stand til å se forskjell på den nøytrale undervisningen som blir gitt på skolen, og på forkynnelse.

 

Hilsen RLE lærer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen "sånne" er det, Alva - men det vil det alltid være.

 

Mitt inntrykk av barn, er at de IKKE sluker alt de blir fortalt. Og et besøk i kirken en gang i året, er i de fleste tilfeller ikke "nok" til å frelse.

 

Og du er ikke alene om å se forskjell på forkynnelse og undervisning. ;-) Men undervisningen er jo også prisgitt den enkelte lærer - og her snakker vi stoooooore forskjeller!

 

Lurer litt på - er ikke barna deres med i kirken ved dåp, bryllup, konfirmasjon heller? Heller ikke dere voksne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er kjempefint at barnet mitt skal lære om islam på skolen.Det er synd at så utrolig mange av oss vet så lite om denne relgionen.

Jeg har flere kolleger som er praktiserende muslimer.De er fra Bosnia og pratiserer sin relgion på en måte Dagbladet aldri har hatt på førstesiden. Kvinnene står veldig høyt i familien og blir overhodet ikke undertrykt. De blir æret og verdsatt.

 

Det er ikke relgionen som er farlig, det er ekstremistene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd for forkynnelse, men selv om jeg ønsker at barna mine skal lære om kristendom, islam, nazisme og andre ismer så trekker jeg dem ikke avgårde til kirken, til moskeen og til torsdagsmøter i White Pride.

Jeg tror at om du tenker deg litt om så ser du også forskjelle på å lære noe og det å delta aktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sønnen min er ikke døpt. Jeg er heller ikke døpt og samboeren min har meldt seg ut av statskirken. Vi skal ikke gifte oss i kirken :-)

 

Jeg drar til kirken i dåp og bryllup når jeg blir invitert. Selv om jeg ikke liker meg i kirken ( eller andre religiøse fremstillinger.) så har jeg såpass folkeskikk at jeg respekterer andres valg, å møter opp i slike begivenheter som er store for familien og mennesket som har invitert meg.

Håper de som er personlig kristne i familien min kommer på navnfesten til gutten min og :-)

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør vel ha lært om kristendommen først, men ellers så er det vel ikke noe i veien for at de lærer også om islam og alle andre religioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være med i kirken en gang før jul er ikke det samme som å delta aktivt....

 

Jeg er VELDIG glad for at de lærer om islam i skolen. Og ekstremister finnes det overalt - men når det gjelder religion, så finnes det vel ikke "verre" enn muslimer?..

 

Kristendommen har også en grusom historie, men det er vel få korstog i dag..

 

Og det er vel ikke tvil om at kristne generelt, er mer tolerante enn muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...