Gå til innhold

Ehh er det meningen at første klasse skal lære om islam???


Ksenia & Anjem

Anbefalte innlegg

ser på timeplanen til sønnen min at de skal ha RLE Islam på mandag..

 

Jeg er ikke interessert i at ungene mine skal lære om islam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan du ikke mene.... Skal de ikke lære om Hinduisme, Budhhisme, Jødedom og andre religioner heller da?

 

I 1.klasse her har de allerede lært om Islam og Kristendom - det var før jul. Nå regner jeg med at de skal lære om de andre religionene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æh.... Hvorfor ønsker du ikke at ungene dine skal lære om islam?

 

Selvfølgelig skal de lære om islam!

 

Mangel på kunnskap er den største faren for alle, det er mangel på kunnskap som i bunn og grunn er årsak til mange av problemene vi har med å leve sammen på tvers av kultur og religioner her i verden. Og det er veldig trist å tenke på, særlig når man vet hvor lett kunnskap er å bære...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de andre over her.

Klart ungene skal lære om alle religionene. Det er viktig i dagens samfunn at barna ikke lærer fremmedfrykt for det ukjente.. Slik som mange i våres generasjon lider av. Barna er det nye generasjonen som kan lage bro mellom det flerkulturelle samfunnet vi lever i tros alt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva som gjør at du ikke ønsker det?jeg tenker at det er litt som når foreldrene ikke vil at barna skal synge kristene sanger i bhg osv. det er jo ikke farlig. Og i KRL er det vel ikke forskynning men læring om hver enkelt religion. det er jo kjempe spenende for barn å lære om religioner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg ikke ønsker at de skal lære om isalm? Er det vikrelig nødvendig å spørre om? Det er da innlysende? Maken til kvinneundertrykkende religion skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Ehh - ja, det er ikke meninga at ungene dine skal vokse opp med like snevert virkelighetsbilde som hun som pulte dem på seg, det er samfunnets forsøk på å motvirke at det blir flere som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

He he he he he he he kjære deg HI i gullfiskbollen. Man kan lære om ting man ikke bifaller! De skal senere lære om nazisme og andre ismer du kanskje ikke liker, og på skolekjøkkenet skal de sikkert lage mat de synes er vond. Det går bra, og er faktisk av store deler av befolkningen regnet som en dyd av nødvendighet. De fleste av oss ønsker oss oppdaterte og informerte unger som kan ta egne valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JuniGull10 og mange drømmer...

Jeg er RLE lærer og jeg kan si at sønnen din kommer til å lære om mye rart de 10 årene han skal gå på skolen! Etterhvert skal de ha om nyreligiøsitet og da skal han lære om Satanisme. Hva mener du om det da? Eller de ulike "sektene"...?

 

Dagens RLE dag fungerer mest som et samfunnsfag, hvor man lærer om hva som finnes der ute og hvorfor folk tror det de tror.

 

Her har du hele læreplanen:

 

http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=707207

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seriøst? Du ønsker ikke at barna dine skal lære om Islam? Hvorfor det? Min 4 åring vet mye om Islam, kristendommen og andre religioner. Jeg ønsker at hun skal være så informert som mulig, vi ønsker at hun skal ha respekt for, og kunnskap om, religion. Selv er vi ikke religiøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst:

Islam er IKKE en kvinneundertrykkende religion! Det er mennesker tolkninger av koranen som står bak undertrykkingen.

Kaller du kristendommen en voldelig religion på bakgrunn av korstogene?! Og vil ikke at barnet ditt skal lære om den heler.

 

Jeg er glad for at fagets navn og innholdet har endret seg siden jeg gikk på skolen (og ikke er det sånn ekstremt lenge siden).

 

Jeg synes det er fantastisk at gutten min som går i 1.klasse får lære om alle religioner og livsyn. Det bidrar til at han blir opplyst, ikke dømmende og ikke minst han får en bedre holdning til andre mennesker enn det du tydeligvis har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn lærer mange ting i skolen som foreldrene ikke tror på eller deler syn med. Det kan være om ulike religioner, nazisme og facisme, om evolusjon og mange andre ting som barn og unge trenger å vite for å skulle forstå det samfunnet de vokser opp i, verden som sådan og for å selv kunne ta standpukt.

Og det skulle bare mangle at de ikke lærte så mye som mulig om det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er klart det er mye bedre at sønnen din vokser opp som uvitende om islam slik at han kan basere sine meninger på din manglende kunnskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, heldigvis lærer barna i dag mye om både religioner og -ismer! Jeg sier det igjen: Kunnskapen er ei lett bør å bære og den gjør oss til tryggere og bedre mennesker, og forhåpentligvis med et større vidsyn enn mange, både i vår tid og de før oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg skal le eller gråte over foreldre med et slikt syn på hva som skal læres og ikke.

Heldigvis ikke sneversynte foreldre som bestemmer dette.

Pinlig, HI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde kanskje bli med guttungen på skolen og lære litt om islam du også.... Eneste grunnen til at du kan si noe sånn må jo være at du ikke har nok informasjon selv..

Hvordan religionen blir tolket er en ting, men hva det faktisk står i koranen en annen.

En av de største grunnene til at religion blir tolket feil er jo at det finns så mange analfabeter som bare stoler på hva andre sier. MULIG det er en god ide og ha litt opplæring av andre samfunn, folkeslag, normer, verdier, kulturer og religion. Vi lever faktisk ikke i en liten boble lenger, men over hele verden. OG en liten ting til.... KUNNSKAP kan man vel aldri få for mye av.

Makan!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, er ikke islam en kvinnundertrykkende religion?

 

Godt de lærer om det på skolen, slik at det ikke blir flere av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...