Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #1 Skrevet 14. januar 2011 Jeg jobber i et lite firma, der jeg har vært ansatt i ca 2 år. Jeg har vært mye syk pga smerter i kroppen. Nå har jeg vært sykemeldt i 6 mnd i strekk, og arbeidsgiver har prøvd alt han kan for å gjøre livet surt og ekskludere meg fra jobb. Trusler, spydige kommentarer,snakke med mine kollegaer om mitt sykeforhold, nekte meg avtalt ferie osv. Før jul ble jeg ordentlig sint og ba de slutte med slik trakassering, og la inn en hel del kommentarer på hva slags uloveligheter de holder på med ovenfor meg, blant annet brudd på taushetsplikt. Vi var også i møte med NAV og de ønsket å tilby meg et opptreningsprogram jeg nå har startet på. Arbeidsgiver var veldig negativ til dette, og håpet i møte med NAV å få avklart med det samme at jeg ikke kunne jobbe hos han lenger. Nå har jeg fått et brev i posten, hvor han skriver at han vil ende ansettelsesforholdet mitt, at han vil ha med seg sin advokat og diskutere dette med meg før endelig beslutning. Møtet er neste uke. Jeg er gravid, og tenker ikke å gi opp jobben min, jeg vil jo bare bli syk igjen om jeg starter i ny jobb nå. Arbeidsgiver er velkommen til å ta inn en vikar, men det gidder han altså ikke. Noen som har opplevd noe slikt? Eller har noen forslag til meg? Dette kjennes veldig tungt ut nå.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #2 Skrevet 14. januar 2011 Arbeidsgiver står i sin fulle rett til å si deg opp når du har vært syk i ett år. Arbeidsgiver står også fritt til å få en avklaring på om du KAN komme tilbake i arbeidsforholdet eller ikke. Hvis det av helsemessige årsaker er lite sannsynlig at du kommer tilbake i jobb, er du forpliktet til å orientere om dette. Arbeidsgiver kan imidlertid ikke si deg opp pga sykdom før det er gått ett år. Hva slags taushetsbelagt informasjon har han gått ut med? Det er selvfølgelig taushetsbelagt om han vet noe om dine diagnoser osv, men det er ikke taushetsbelagt å orientere om at du er syk osv. På forhånd avtalt ferie kan han ikke nekte deg å ta.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #3 Skrevet 14. januar 2011 Gå på Lovdata.no og sjekk i kapittel 15 i arbeidsmiljøloven, den sier noe om oppsigelsesvern når man er syk. Ellers er det i slike situasjoner det hadde vært greit å være organisert. § 15-8. Oppsigelsesvern ved sykdom (1) Arbeidstaker som helt eller delvis er borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av denne grunn sies opp de første 12 månedene etter at arbeidsuførheten inntrådte. (2) Oppsigelse som finner sted innenfor det tidsrom arbeidstaker er vernet mot oppsigelse etter denne paragraf, skal anses å ha sin grunn i sykefraværet dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig. (3) Arbeidstaker som påberoper seg oppsigelsesvern etter denne paragraf, må ved legeattest eller på annen måte innen rimelig tid gi varsel om grunnen til fraværet. Om arbeidsgiver krever det, må det samlede sykefravær godtgjøres ved legeattest. § 15-9. Oppsigelsesvern ved svangerskap, og etter fødsel eller adopsjon (1) Arbeidstaker som er gravid kan ikke av den grunn sies opp. Oppsigelse som finner sted i denne perioden, skal anses å ha sin grunn i dette forhold dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig. Graviditeten må dokumenteres ved legeattest dersom arbeidsgiver krever det. (2) Arbeidstaker som har permisjon etter §§ 12-2, 12-3, 12-4 eller 12-5 første ledd i inntil ett år, må ikke sies opp med virkning i fraværsperioden når arbeidsgiver er klar over at fraværet skyldes disse grunner eller arbeidstaker uten unødig opphold gir beskjed om at dette er grunnen for fraværet. Er arbeidstaker lovlig sagt opp til fratreden på et tidspunkt som faller innenfor dette tidsrommet, er oppsigelsen gyldig, men oppsigelsen forlenges med et tilsvarende tidsrom. (3) For arbeidstaker som har permisjon etter §§ 12-5 andre ledd eller 12-6 utover ett år, gjelder første ledd første og andre punktum tilsvarende.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #4 Skrevet 14. januar 2011 Jeg jobber også et sted hvor lederen(e) er ufattelige uproffe og jeg vet at de også har lurt litt på å kvitte seg med en av de ansatt pga. sykdom. Jeg er ikke utsatt for noe slikt enda (men vet at det blir håpløst om jeg skulle ryke uklar med en av de) og har dessverre ikke noen gode råd til deg, men selv så orker jeg ikke lenger å jobbe på dette uproffe stedet og selv om det ikke er mange ledige jobber i yrket mitt om dagen, så velger jeg heller å finne meg noe annet. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #5 Skrevet 14. januar 2011 Selvsagt kan arbeidsgiver orientere om at jeg har vært syk. Men å ta opp sykefravær i plenum, spørre meg ut fullstendig om helsa mi med alle andre ansatte rundt er IKKE greit. I tillegg fikk arbeidsgiver STRENG beskjed fra NAV om full taushetsplikt av hva som ble snakket om på møtet. Og av en eller annen grunn vet flere av kollegaene mine hva som er sagt på møtet. Målet med opptreningsprogrammet er at jeg skal komme tilbake i full jobb, men arb. vil ikke la meg få sjansen. Synes det er veldig vanskelig å skrive veldig detaljert, for veldig mye har skjedd her. Men det er da fare for at noen vil kjenne det igjen. - HI
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #6 Skrevet 14. januar 2011 har dere tillitsvalgt eller verneombud på jobben? er du organisert? da kan du få hjelp og støtte av en av de. Er ikke lett å stå imot sjefer som er idioter. Han kan ikke si deg opp på grunn av at du har vært syk i 6 mnd. du kan ikke bli sagt opp fordi at du er gravid. Det er såklart lov å si deg opp om det skal nedbemannes i bedriften men det regner jeg med det ikke skal. ta kontakt med nav, fortell de om brevet fra sjefen din. Kanksje de har noen som kan bli med deg på møtet. han har ikke lov å snakke med andre ansatte om hva slags sykdom du har og sykdomsforløpet med mindre du har godkjent det. Men han kan jo si at du er borte på grunn av sykdom. er det noen av de andre ansatte som kan stille opp for deg? Noen som har hørt trusler, osv? da kan du bruke det mot han i møte med advokaten,,, Masse lykke til
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #7 Skrevet 14. januar 2011 Har ikke arbeidsgiver plikt til å tilrettelegge for at du f.eks. kan jobbe litt, gradert sykemelding? Kan ikke mye om dette, men for å være ærlig så har jo arbeidsgiveren også et ønske om å ha ansatte som bidrar, og det er ekstra utgifter med langtidssykemeldte. En vikar er f.eks. dyrere enn en fast ansatt. Når det er sagt, så opptrer de helt klart uproft og ufint mot deg. Spørsmålet er om du ser om du kan gjøre noe tilrettelagt jobb?
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #8 Skrevet 14. januar 2011 for å være helt ærlig så skjønner jeg arbeidsgiveren din veldig godt! er selv samboer med en som driver en bedrift og vet hvor irriterende det er når folk hele tiden er syke. hvertfall når det gang på gang gjelder samme personen. det er tidkrevende og slitsomt for dagligleder/arbeidsgiver å hele tiden måtte finne nye folk til å steppe inn, koster gjør det og. og erd et ingen som kan steppe inn så må han/hun ta det selv. og da går det også utover evt familie.. og folk som jobber der blir og oppgitt og lei av at enkelte hele tiden skal være vekke. det går ut over alle, ikke kun arb.giver.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #9 Skrevet 14. januar 2011 Det er nå en gang slik det er å være arbeidsgiver, at folk kan bli syke.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #10 Skrevet 14. januar 2011 Dette er nok en sak med to sider og arbeidsgiver har helt sikkert sine grunner til å ønske å kvitte seg med deg. Antagelig mistenker arbeidsgiver at det er vilja du har vondt i, og ofte har de rett. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du ønsker å bli i et arbeidsforhold der du er uønsket.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #11 Skrevet 14. januar 2011 De kan ordientere om at du er syk, hvor mye (grad) og tidsperspektiv på hvor lenge du blir borte. Dette kan de selvfølgelig gjøre i plenum. Men de kan selvsagt ikke spørre deg ut om diagnose, helsetilstand osv. NAV regulerer ikke taushetsplikten, så selv om NAV har gitt AG beskjed om taushetsplikten, så er dette fortsatt utenfor det som blir regulert av NAV. Ta det evt opp med tillitvalgt/fagforening eller arbeidstilsynet. Når det er et svært lite firma, går rykter osv dessverre fort. Med mindre du har en veldig alvorlig sykdom, så vil jeg faktisk anbefale deg å være litt åpen om din helsetilstand (selv om de ikke har KRAV på å få vite). Det kan skape en bedre situasjon for deg. det at du har smerter i kroppen er vel egentlig ikke en skremmende ting å si? Men selvfølgelig - du har helt rett i at AG ikke skal snakke om dette:) Ja, skjønner at målet med programmet er at du skal tilbake i full jobb. Men er det realistisk at du kommer tilbake i full jobb i dette firmaet? DET har arbeidsgiver krav på å få vite. Også tidsperspektivet! Hvis du er så misfornøyd med AG, så skjønner jeg ikke hvorfor du vil tviholde på jobbe når du allikevel skal ut i permisjon. Du kommer jo til å være borte fra jobb lenge, og har jo da god tid på deg til å finne en annen jobb.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #12 Skrevet 14. januar 2011 Vi har et verneombud på jobben, h*n er en av de 3 øverste i ledelsen kan man vel si og er absolutt ikke nøytral. Jeg får veldig mye støtte av et par av de andre ansatte som har fått med seg alt, men de tør jo ikke å komme i konflikt med arbeidsgiver. Det er nemlig 1 person som har blitt sparket på usakelig måte tidligere, samt en annen som ble mobbet vekk fra bedriften. Har sendt mail til saksbehandleren min på NAV, men h*n er borte i dag. Er også fagorganisert og håper min kontaktperson der har tid til meg etter kl 12. Men jeg kjente meg nødt til å høre om noen har opplevd tilsvarende, og om de har noen gode forslag. - HI
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #13 Skrevet 14. januar 2011 Arbeidsgiver vet konkret hvor jeg har vondt, men jeg gikk ikke i detaljer på det her i forumet. Hele firmaet vet konkret hvor jeg har vondt. Det skal være mulig å gjøre noe med de smertene ved hjelp av opptreningsprogrammet (via endel spesialister), så det er ikke usannsynelig at jeg vil kunne komme tilbake i full jobb igjen. Permisjonen starter ikke før første uka i juli, jeg må derfor ha jobb en god stund til hvis jeg skal ha rett til permisjonspengene. Derfor tviholder jeg på jobben, men kommer altså ikke til å jobbe. - HI
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #14 Skrevet 14. januar 2011 Det er fordeler og ulemper med å drive egen bedrift, og det er fordeler og ulemper med å gjøre det i Norge. F.eks. må man betale mye skatt og avgifter, og man må påregne at ansatte blir syke. Om ikke samboeren din liker det, foreslår jeg at han enten flytter bedriften sin til et helt annet land eller tar seg en helt vanlig jobb.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #15 Skrevet 14. januar 2011 Du trenger da ikke tviholde på jobbe for å få permisjonspenger!!!!! Du kan fortsatt være sykmeldt selv om du sier opp arbeidsforholdet..
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #16 Skrevet 14. januar 2011 må legge til at jeg har vært åpen og ærlig vedr. min helsetilstand til arbeidsgiver hele veien. Har innhentet diagnose fra lege fordi h*n ba om det. Lege har uttalt seg om god sannsynlighet for å bli bra igjen.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #17 Skrevet 14. januar 2011 åh? kan man? Jeg vet jo at man er nødt til å ha vært i jobb 6 av de 10 siste mnd. - HI
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #18 Skrevet 14. januar 2011 sykepenger regnes som arbeidsinntekt.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #19 Skrevet 14. januar 2011 En arbeidsgiver har all rett til å bli irritert, men skal holde det for seg selv. Og man er nødt til å forholde seg til lover og regler likevel. Jeg tror det er svært få mennesker som virkelig ønsker å være syke.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #20 Skrevet 14. januar 2011 saksbehandleren din på NAV kan ikke gjøre noe med forholdene på arbeidsplassen. Dette er ikke et område NAV regulerer og de skal heller ikke blande seg inn i slike arbeidskonflikter. Det er i tilfelle arbeidstilsynets oppgave:)
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #21 Skrevet 14. januar 2011 Jeg kommer ikke til å jobbe der noe mer, skal bare være ansatt til jeg går av med permisjon. Hvorfor i all verden skal arb. giver få det som h*n vil? Nå har h*n herska og styra på så lenge, det er faktisk på tide å forholde seg til lover og regler. Det er dessuten ofte lettere å få seg en ny jobb hvis man er i en jobb.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #23 Skrevet 14. januar 2011 Hvis du ikke har noen plan om å komme tilbake til jobb, så må jeg si at jeg skjønner arbeidsgiveren din veldig godt! Du trenger ikke tviholde på arbeidsforholdet for å tjene opp rett til foreldrepenger.og du trenger heller ikke tviholde på arbeidsforholdet for å ha rett til videre sykepenger. Når du ikke har noen plan om å komme tilbake til jobb, så skjønner jeg veldig godt at arbeidsgiver vil avslutte arbeidsforholdet og få ansatt noen nye permanent i den stillingen du sitter i!
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #24 Skrevet 14. januar 2011 På en tidligere arbeidsplass der det var mye rot kontaktet en av de ansatte arbeidstilsynet og en av dem ble med henne på møte med arbeidsplassen. Kunne vært noe for deg.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #25 Skrevet 14. januar 2011 Jeg har ikke sagt til arbeidsgiver at jeg ikke vil tilbake dit. Men når jeg får slike trusler og brev så blir ikke det aktuelt. - HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå