Gå til innhold

Fredagssyssel: hjelp meg med boligstyling :)


blomstre

Anbefalte innlegg

Hallo damer! Her kommer en kjekk fredagsoppgave :-) Vi skal snart legge ut vårt rekkehus til salgs, og vil gjerne gjøre det så stilig som mulig. Vi er i utgangspunktet ikke opptatte av møbler og stæsj, så det ser ikke akkurat ut som noe interiørblad hjemme hos oss...

 

Rekkehuset er et 5 år gammelt funkishus med hvite vegger, stoore vinduer med spesialtilpasse hvite persienner, innfelte spotlight, lys parkett, hvit kjøkkeninnredning... Så det skal vel holde med enkle å rimelig midler for å få det til å se kult ut. Hva er in i disse dager? Hva MÅ vi ha?

 

Har ikke så mye farger på ting. Eneste er liftgardina på kjøkkenet som har rødt i seg. Er rødt en ok farge å gå for på puter og andre detaljer også (kjøkken og stue i åpen løsning). Tips til detaljer??...

 

Håper på mange innspill!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest amandine

Og du har selvfølgelig sjekket litt rundt på NIB? Jeg tror jeg ville holdt meg langt unna veldig styling, egentlig, hadde ryddet og ryddet og ryddet en gang til. Passet på at hvite vegger var hvite(et malingstrøk) at alle lister var på etc. Rødt er sikkert en fin farge å gå ut fra, men for all del ikke overdriv. Dvs noen liker kanskje alt i en farge... Kommer jo litt an på hva slags stil dere har på møbler og sånt? Hold deg unna shabby chic, iallefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør huset mest mulig ryddig, det er det viktigste, da ser de som kommer på visning huset og ikke bare stæsj. Når vi solgte leiligheten vår ryddet vi feks ut bokhyllene vi hadde i stua. Vi har mye bøker og hadde lite plass til hyller, så de var overfyllte. Eskene med bøker puttet vi i kjellerboden. Vi tok også ut enkelte møbler som var praktiske for oss, men som gjorde at leiligheten så mer overfyllt ut. Av styling hadde vi et par puter med farge i sofaen og noen duker i samme farge på bordene, tror også jeg hadde en vase med blomster fremme når vi hadde visning. Rødt er nok en grei farge å ha detaljer i, men ikke overdriv og ikke bruk mye penger på å kjøpe ting du ikke kommer til å bruke senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He?... NIB (og allerede der datt jeg av...)

 

Shabby chic vil nok ikke passe til denne boligen nei. Prøver å holde det enkelt. I stua har vi en enkel sort skinnsofa, hvite hyller og reoler og et flott vitrineskap i beiset eik og en gammel, slitt spisestue som må kamuferes litt (duk på bordet, og enten maling eller trekk på stolene, ev endelig få kjøpt meg nye!). Ingen tepper og ingen gardiner . Salongbordet passer ikke helt inn... Det er et gammelt ovalt furubord som er beiset i samme farge (nesten) som vitrineskapet - veldig 80-tallet forvandlet til 90-tallet... Og det er litt stort, slik at det tar opp litt for mye av plassen i salong kroken... Hm, spørs om jeg skal få lånt meg et annet et.

 

Skal ikke gå amokk på det røde. Men trenger noen sånne... hva kaller de det?... Blikkfang? Fargepunkt?... øh... Men hva? Røde lys blir jo liksom fort jul, he, he... Bilder kanskje? Noe bra og billige steder for det da tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi kommer til å fjerne litt. En talerkenhylle, en kiste, en kommode og en benk... Og ikke minst bildene, da vi bare har familiefotografier og ikke noe kunst... Så til veggene bør jeg ha noe annet, for det blir jo ikke fint med nakene vegger, med hull etter bildekrokene...

 

Tips til veggpynt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

http://norskeinteriorblogger.blogspot.com/ Dette er NIB...

 

He he he tar selvkritikk på den! Her er maaange gode interiørblogger samlet under ett tak! Synes ikke du skal dille så mye, jeg. Om noe er for stort, ta det ut. Bruk en puff som sofabord? Legg løpere på tvers av spisestuebordet? En vase med glade tulipaner? Ikea sine om ikke det er for langt vekk er supre både i pris og kvalitet. Der får du forresten også kjøpt billig metervare i hvit eller natur lin om du har løse seter i spisestuestolene trekker du dem om på no time. Ha du symaskin svinser du opp et par fine puter i samme slengen. Hold det lyst og sats på å få det luftig og lett. Jeg bruker aldri annet enn hvite lys, nok en gang de i 100% stearin fra Ikea er best. Evt slenger du en duk over salongbordet og setter tulipaner der også. Frukt på kjøkkenet og vips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tallerkenhyller er jo kjempepopulære nå, så gi den heller et malingstrøk (hvitt) og la den pynte opp kjøkkenet ditt:)

 

http://www.tineskreativehjorne.com/2009/08/tallerkenhylle.html

http://mitthvitehus.blogg.no/1287084826_tallerkenhylle.html

http://4.bp.blogspot.com/_jMgaglZjcb4/TSN_O6YDnPI/AAAAAAAAaNs/U0XwJAROgWk/s1600/041.JPG

 

Hold det lyst og nøytralt, da er du ganske safe:) Jeg ville tatt bort det røde (da det ikke er "in" akkurat nå) og heller tatt meg en tur på ikea som ei over her sier. Der kan du kjøpe billig stoff og sy noen putetrekk og trekke om stolsetene på spisestuen din. Der kan du også kjøpe billiger lysestaker i sølv, og hvite lys. Der finner du også et stort utvalg i bilder og rammer i alle størrelser, til en billig peng.

 

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20103224 (se på de små bildene over, av lysestakene)

 

Dette speilet i hvitt er også kjempefint, og pynter opp og forstørrer. Men det er vel kanskje litt dumt å kjøpe eit speil til 900 kr om du ikke liker det. Da må vel forutsetningen være at du syns det er fint, og kan ta det med deg videre når du flytter.

 

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90181973

 

Ellers så er det flott med friske blomster på bordet, og litt grønne planter i vinduet.

 

Bruk mest tid på ordne kjøkkenet og badet/badene, da dette er de viktigste rommene for en kjøper. Hvordan ser disse rommene deres ut? Det er mange enkle grep man kan gjøre med en kjøkkeninredning for eks. Bare ved å bytte ut håndtakene på skapdørene kan man få en drastisk forandring.

 

Til slutt, rydde rydde rydde!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, ha, det er nesten akkurat sånne stoler vi har, bare at våre er all furu! Og sitteplata er hel. Bordet vårt er et 50-talls klenodium, så det skal vi passe videre på. Men nye stoler hadde gjort seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det speilet var faktisk ikke dumt. Det kan vel henges på tvers over sofaen og dekke ganske mye! Kommer til å trenge et entrespeil dit vi skal :) Og vi bor i gangavstand til ikea...

 

Behovet for lysestaker har vi dekka, og problemet med tallerkenhylla mi var at den er litt for brei til at den passer inn noe sted (mass vinduer lite med veggplass).

 

Kjøkkenet er i glatt hvit med kule håndtak, så det er greit. mangler imidlertid fliser over kjøkkenbenk, men det gidder jeg ikke orden nå, så sant ingen vet om noe super enkelt alternativ?

 

Badet er også greit, lyse fliser, dusj rett på gulvet med sånne kule porsgrund dusjdører og masser av skapplass. Har tom matchende håndklær og silkeblomt.

 

Lite med grønne planter hos oss, og ikke en eneste vinduskarm :(

 

Hvilke farger er det som er inn akkurat nå da? Bare hvitt, lyst, natur??

 

Takk så langt dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

Kult! Her hos meg er en god miks av antikviteter og (danske stort sett) klassikere av ymse slag. Hva med de to hvite skinnstolene som skulle gies vekk nede på Gjæren? He he he

Hadde nok hengt opp igjen tallerkenhylla, fylt den med fine fat og tallerkner(som jeg har aaaaalt for mange av...), latt et par familiebilder henge og kjøpt tulipaner.

Og ikke minst! Lykke til med festligheter og hussalg;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, spørs om jeg må ta hylla opp til vurdering da ja... I såfall må jeg også på fretex å finne kule fat, jeg hadde bare enkle dekketallerkner i klart glass i den...

 

Kan de skinnstolene taes med på fest? (kniis)

 

Og tulipaner i lange baner blir det, for det er favoritten min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

Vet du, jeg kjøpte tulipaner på Ikea for nesten 2 uker siden(ja ja forrige tirsdag iallefall) og de står like fint! Tror det koster noe sånt som 59 for 15 stk.. Vi bor også i gangavstand, nemlig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kanskje litt ubrukelig, men jeg ville pyntet med noe "natur". Kvister, gamle planker, drivved osv.

Dette gir jo ingen mening... Glem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

Der sier du noe;) jeg har jo faktisk naboens nedsagde bjørketre i stua, blomstre! Til min manns store frustrasjon, naboens forbauselse og min egen glede! Det er bare så fint! Med gamle glassfugler på. Ikke all julepynt er julepynt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spikre opp litt drivved? Nja, litt sært kanskje? Ellers fan av natur, har en del fletta kurver inni hyllene.

 

Hoi, trær i stua? Så stor stue har jeg ikke altså... Men sånn skog tapet er kult (og dyrt har jeg hørt).

 

Men jeg kunne jo faktisk slengt opp en tapet akkurat bak sofa'n der alle merkene etter bildekroker vil bli? Hvordan er det med sånne nymotens digre klistremerke greier? er det wallstickers det heter på nynorsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi solgte leiligheten i Oslo i sommer så stylet jeg og søsteren til JH den for rundt 10.000

 

Der og da føltes det nokså mye men vi fikk takst og megleren sa at hun mente stylingen var med på å gi takst. Hun mente at uten vår jobb hadde han fått 100.000 under takst...maks.

 

Vet ikke hvilken prisklasse du ligger i med huset men jeg hadde nok kjøpt inn noe.

 

Personlig hadde jeg ikke gått for skarpe farger men det er jo ditt valg. ;)

 

Rydde og vaske i 1 uke før du tar bilder lønner seg ;)

 

Masse lykke til :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes jo oppmuntrende ut Villa! Det mest optimale hadde jo vært å suplert med nye ting som jeg selv syntes var rålekre og som jeg ville fått brukt for i nye huset. Og ettersom vi flytter til noe som er dobbelt så stort så trenger vi jo faktisk en del nytt! OG jeg er dessverre av den late typen som heller bruker litt penger på stæsj enn å sette i gang med ting som krever jobb....

 

Ja, lurer på om jeg skal holde meg til nøytrale naturfarger, og kun ha friske blomster med sterke farger. Det blir enklest for meg.

 

Husker jeg så bilder fra leiligheten din og at den hadde blitt veldig fin :) Har du fremdeles finnkoden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har prospektet. Må få det av JH.

 

Kan sende det på mail til deg :)

 

Jeg gjorde også det. Kjøpte ting jeg visste jeg ville ha med i dette huset. Hihi husker jeg kjøpte noen helt lyse putetrekk til 399.- hver. Aldri kjøpt slike dyre putetrekk til puter i en sofa før haha men de var nydelige og jeg har dem klare til vi er ferdig med oppussingen her :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt et lynkurs i interiørstiler her... Skandinavisk stil er nok det som passer vårt hus og er lettes oppnåelig i forhold til hva vi allerede har. Treverk, naturmaterialer, nøkternhet og en raus posjon ikea :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Farge lager du med tulipaner og fruktfat, ikke gidd å kjøpe inn ting du ikke uansett vil ha.

Flytt ut alle møbler du kan unnvære, samt hyller - gi inntrykk av plass. Selv om det ikke stemmer.

Ut med nips og pynt, mest mulig nøytralt overalt, vekk med familiens særpreg om det ikke er hundre prosent salgbart.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mal all furu hvitt!

Her hogget de ned noen eldgamle trær og jeg fikk mannen til å slepe en stubbe inn i stua. Den er nå hvitmalt. Veldig kul.

Hvitt, hvitt, hvitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...