Gå til innhold

Ser dere ned på de uten mer utdanning enn vgs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

åååååh, nå ble jeg provosert!

Søken etter kunnskap? White trash? Mangel på ambisjoner? Nei, go to bed!

Jeg gikk ut av videregående med bare femmere og seksere, er en svamp når det kommer til ny lærdom og koser meg med å tilegne meg kunnskap. Men vet dere hva? Der stoppa det for meg, det er ikke fordi jeg i utgangspunktet ikke vil lære eller få en tittel med mer tyngde, men fordi jeg har med meg mye sosial bagasje hjemmefra som det har tatt flere år å lære meg å takle.

Det at andre skal se ned på meg, fordi jeg bare har en videregående utdannelse gjør meg kvalm. På tiden jeg ikke har gått på skole(jeg er 22år) har jeg reist rundt i verden et år, jeg har kjøpt leilighet - som jeg ikke lengre har lån på, jeg har jobbet for noen av de beste i mitt felt, jeg holder på å starte en egen bedrift, samtidig som jeg tar godt var på hund og samboer.

Det å i en profesjonell sammenheng se på utdannelse, er en ting, men å sitte her som private personer å måle sine medmennesker etter utdannelsen gjør meg kvalm.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da ser dere jammen meg ned på mange! Tenk alle de som har praktisk utdannelse og som "gjør jobben" da. Hvor mange av de ville du vært foruten? Jeg er i all fall glad for min tømrer mann ;)

Jeg har fagbrev selv og holder på å videreutdanner meg, men jeg får jo fortsatt "bare" en lavere grad. Og mange av de som jobber i type "fagbrevjobber" har også videreutdannet seg og har høyere utdanning - men det kan du jo ikke se på dem akkurat... Jeg ser heller ned på dem som har så høye tanker om seg selv - hvis jeg på død og liv må dømme noen jeg ikke kjenner ;)

Skrevet

i denne tråden her ser det ut som det er et likhetstegn mellom "sosial bagasje" og ingen utdanning..

Skrevet

20.29: ikke snakk om ting du ikke har peiling på.

Skrevet

Jeg er utdanna legesekreter men vart det aldri. Men har ca 600 000 kr i året fordet. Kan komme langt uten utdannelse.

Skrevet

"Og det er vel fordi at man kommer fra et hjem hvor det har vært jævlig."

Så dette er oppfatningen av folk uten utdannelse?

Skrevet

Har du tenkt på at det er ikke alle som passer til å ta høyere utdannelse? Folk er forskjellige og har ulike interesser, evner og ambisjoner i livet - get over it.

Skrevet

Nei, jeg er heldigvis ikke en person som ser ned på andre for noe så "uskyldig" som at de ikke har utdanning utover vgs.

Det skal langt mer til før jeg ser ned på noen. Ondskap, egoisme, kynisme og selvgodhet er noen stikkord.

Skulle utdannelse vært et kriterie for hvorvidt jeg så ned på andre, så hadde jeg følt meg som et grunt og fattig menneske tror jeg.

Jeg ser heller ikke OPP til mennesker utelukkende pga deres utdanning. Det er faktisk ikke rocket science å komme seg gjennom en høyskole- eller universitetsutdanning. Det er noe ALLE får til om de legger inn et minimum av innsats. Spesielt her i Norge hvor mange slipper å jobbe noe særlig ved siden av studiene pga god økonomi og ordninger via Lånekassen.

Utdanning sier også svært lite om hvordan du er som menneske.

Skrevet

Mange hårsåre mennesker her.. Det kom et spørsmål fra HI, og da kan man vel svare.. Jeg går ikke rundt og dømmer noen, men jeg har ubevisst en annen oppfatning av mennesker som har solid utdannelse og jobbet hardt for å oppnå ting her i livet enn de som legger ut innlegg her inne med at de ikke har råd til middag denne uken. Det betyr ikke at alle uten utdannelse havner i den kategorien.

Man alle gjør seg valg her i livet, og da må man kunne leve med de også. Man kan ikke sitte på gjerdet og klage over hvordan tilværelsen er, men ta ansvar og gjøre noe!

Samfunnet hadde ikke gått rundt om alle skulle utdannet seg da vi er helt avhengig av mennesker som tømmer søppelet, sitter i kassa på KIWI etc.. men jeg selv velger anderledes!

Skrevet

Dette blir så useriöst at jeg ikke orker å la meg provosere.

Egentlig ikke verdt å svare engang.

Men, som en sier -er höyskole/universitet eneste veien til kunnskap?

Og hva legger dere i ambisjoner?

Er ikke ambisjoner om å gjöre det beste ut av livet sitt bra nok?

Eller hva med önsket om å jobbe närmest mulig andre mennesker (tenker lege vs hjelpepleier)?

De menneskene jeg virkelig respekterer og ser opp til er de som dropper utdanning til fordel for å gjöre et viktig arbeide de virkelig brenner for.

Pappa har studert masse. Har en doktorgrad og kunne fint blitt professor. Men han valgte å jobbe som lärer ved en skole hvor han tjente omtrent like mye som folk med mye mindre utdannelse -kun fordi dette var noe han virkelig virkelig brant for. Mine foreldre hadde aldri eid sin egent bolig för de i slutten av 50-åra/begynnelsen av 60-åra sine kjöpte en hytte, og sen en leilighet. De har hatt skitdårlig råd i masser av år. Enda er de begge utdannet.

Hva har en utdannelse å si?

Jeg har vurdert å studere til spl, men vet sannelig ikke lengre...

Skrevet

Nei, jeg ser ikke ned på folk uten utdannelse. Med unntak av kriminelle er det i det hele tatt få generelle "grupperinger" jeg kan si at jeg ser ned på.

Unntaket er folk som strør om seg med begreper som "white trash". DET syns jeg er fullstendig lavmål. Prøver vi å gjeninnføre klassesamfunnet igjen eller?

Skrevet

Er det noen som har sagt at man ikke kan svare, 21:21?

Du virker litt forutintatt, når du indikerer at alle mennesker uten utdanning bare tømmer søppel og jobber på Kiwi. Ikke at det er noe galt i det, men det finnes MANGE mennesker uten utdanning der ute i jobber som blir ansett for å være gode.

Jeg har ingen utdanning utover vgs. Likevel er jeg mellomleder i en større bedrift, der jeg har langt mer ansvar og bedre lønn enn sliterne med sine bachelor- og mastergrader som jobber under meg. Min CV er LANGT mer verdt enn deres. Så jeg lever godt med mine valg her i livet:)

Skrevet

Nei ser ikke ned på folk pga lite utdanning. Samfunnet er avhengig av at noen velger det også.

Selv er jeg snart ferdig master. Jeg liker å studere, men skjønner at andre ikke trenger å være det. Jeg er "dum" på andre viktige områder som f.eks å henge med på det som skjer i verden, politikk o.l.

Har litt fordommer mot folk som ikke gidder å gjøre noen ting med livet sitt. Tenker da på at man klager over dårlig råd, men ikke gidder å jobbe, uten tilsynelatende grunn til ikke å jobbe. Har altså fullstendig respekt for de som ikke kan jobbe pga uførhet.

Skrevet

Det har vel også litt med hva slags baggasje man har med seg. Lysten til å studere er der, men å fullføre kan være vanskelig av forskjellige årsaker...

Skrevet

Å finne den styrken kan ta mange år. For noen er den der hele veien, andre må prøve og feile, finne seg sjæl.

Skrevet

Kjære dere som ser ned på oss med videregående utdanning,

nå synes jeg dere skal ta deres bachelog, doktor og mastergrader fatt og bruke dem til:

å klippe hverandres hår, bygge hverandres hus, gjøre alt av forskalingsarbeid, møbetapetsering, justering av bunader, snekring av plassbygde skap og bokhyller i deres møblerte hjem, reparere hverandres biler, tilpassing av prektige brudekjoler/snippkjoler, våtromsarbeid, muring, alt av rørarbeid i deres aktverdige kulturhøyborger, legge inn strøm der det trengs samt flislegging.

For dere ønsker vel IKKE at noen av oss "White trash" menneskene skal tafse på deres domene med våre videregående/håndverker bakgrunn? Eller hurr??

Skrevet

På arbeidsplassen min er det bare meg som har 3-årig høyskoleutdanning. Alle kollegaene mine er enten assistenter eller har videregående utdanning. Kan ikke akkurat si at jeg ser ned på alle de dyktige medarbeiderne mine!

Ser at det er en del unge her inne som kanskje tok seg litt nær av det visse fordomsfulle sa. 22 år er absolutt ingen alder. Har god tid om man ønsker å studere. Selv var jeg ikke høyskoleutdannet før jeg var 27. Hadde jobbet noen år etter vgs. Jobbet i noen år igjen etter det og fikk barn. Deretter begynte jeg på masterutdanning. Blir ferdig når jeg er 32 år. Mange i klassen min som er over 50 år, så er jo aldri for sent for høyere utdanning. Mange smarte mennesker her i verden. Det betyr ikke at alle må ta høyere utdanning. men det kan bety at for noen kan det passe å ta utdanning på et senere tidspunkt. Jeg har aldri fått hjelp av familien og har måttet stå på for å få det til å gå rundt økonomisk mens jeg har studert. Vedder på at mange av de som ser ned på de med lav utdanning har fått sin utdanning lagt i hendene av familie som har hjulpet til økonomisk. Det er kvalmt det. Ser ikke lenger enn sin egen nesetipp!

Skrevet

Jeg har ingen utdannelse og har vel ikke egentlig verdens beste grunner heller. Startet på utdanning til frisør, skulle etter læretiden ta studiekompetanse og studere jus mens jeg jobbet. Det gikk ikke bra.. Ble gravid da jeg var 18 (totalt uplanlagt da jeg pliktoppyllende tok p-pille hver dag) og gikk over abortgrensen da jeg oppdaget hva som "feilte meg".

Så fikk jeg psoriasis på hendene, armene og ansiktet og kunne ikke fullføre utdannelsen som frisør. Ble alene med barnet etter at faren døde i bilulykke og var da midt i omskoleringen. Fikk i alle fall studiekompetanse.

Tok et år jus, men etter dette måtte jeg gjennom flere runder i retten med foreldrene til BF og da la jeg utdannelsen på is mens dette pågikk. Så hadde jeg da "brukt opp" omskoleringen. Så da fant jeg ut at jeg hadde for store ambisjoner og valgte heller å ta utdannelse til juridisk sekretær. Midt i første semester mistet jeg både mormor og mamma i ulykke og da tippet det over for meg. Hver gang jeg forsøkte en utdannelse skjedde det noe. Jeg ga rett og slett opp.

Har i ettertid tatt kurs i form av data/kontorfag og er ansatt på et kontor. Tjener nesten 400 000 i året. Ikke de ambisjonene jeg hadde, men jeg kan fint leve av det. Har i de siste årene funnet en ny mann, giftet meg og fått 2 barn til. Han er forresten jurist:-)

Ser jeg ned på meg selv? Tja.. Jeg ga kanskje opp for lett og ble ikke det jeg ville, men jeg føler ikke at jeg har mislykkes i livet.

Skrevet

Kan ikke si at jeg ser ned på folk med lav utdanning, men kan kanskje si at jeg ikke akurat beundrer de som gir opp med en gang, finner på unnskyldninger, klager over alt mulig, uten at de gjør en innsats...

Nå det er sagt så er det mange idioter med høyere utdanning..... De jeg derimot ser opp til er sånne som 22.47 som til tross for STERK motgang reiser seg opp gang på gang.... jeg og universitetsutdanningen min bøyer meg i støvet for deg.....

Skrevet

jeg ser ikke ned på de. fordi jeg ikke har mer selv og er nå daglig leder. men jeg ser ned på de som ikke har ambisjoner. det er viktig å ville noe her i livet. uansett hvor lite det er.

Skrevet

må bare kommentere en påstand som ble sagt lenger oppe tråden, nemlig at de som kommer fra et "trøblete" hjem er white trash (ikke utdannet) osv.

Synes nemlig det var litt morsomt med tanke på at jeg kommer fra et slikt hjem, og har hatt en veldig vanskelig barndom og ungdom. Det eneste som ikke stemmer overhodet er dette med white trash... Mine foreldre har god utdannelse og pappa alene tjener 2 millioner (hvertfall) i året. Folk rundt oss ser oss nok som en flott familie som er ressursterke osv. MEN, slik var det altså ikke.

Det som skjedde med meg (har nemlig bare vgs) var at for å komme meg bort hjemmefra så valgte jeg den første og beste mannen (hedigvis en flott mann altså) giftet meg og og ble gravid. Var bare såvidt fylt 19 år da jeg stod brud. Ser nå at det var helt idiotisk å gjøre det på den måten, men det var den eneste utveien jeg så der og da.

Nå har jeg tre skatter som jeg elsker over alt på jord og en mann som heldigvis tjener godt. Så vi sliter ikke økonomisk og jeg har luskusen av å kunne gå hjemme med minste til jeg føler det er på tida å innføre barnehage.

Kjipt at andre ser ned på meg bare fordi jeg er anderledes.. og fordi jeg velger litt anderledes. Men vær litt forsiktig med å dømme... Hadde situasjonen vært en annen hos dere så kan det godt være at dere hadde valgt på en helt annen måte enn dere har gjort i dag. Det finnes mange sterke mennesker der ute som har "overlevd" forferdelige barndommer, men likevel klarer å gi sine egne barn en helt annen oppvekst. DET står det virkelig respekt av!

Skrevet

Nei, hvorfor skulle jeg det? Høyere utdanning er litt oppskrytt synes jeg, i alle fall visse bachelorgrader. Jeg er selv student, så er slik jeg ser dette "fra innsiden".

Om jeg skulle se ned på noen, så hadde jeg heller sett ned på dem som ser ned på folk fordi de mener de ikke har høy nok utdanning.

Skrevet

Det er nok av folk som nettopp tar lange utdannelser

for å kunne se ned på andre.

Og de bruker tittelen sin til å slå andre i fleisen med.

Syns det er urimelig og slemt gjort.

Men det foregår stadig vekk.

Tror slike mennesker blir reinkarnet i for eksempel slummen i India i sitt

neste liv, uten tilgang på skole eller noe form for kunnskap.

Så at de kan lære å verdsette menneskeverd, uten fete titler eller

fine diplomer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...