Gå til innhold

Dere som syns "kvinnelønnen" er for lav

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg tenker da på offentlig sektor.Lærere,sykepleiere,pedagoger ja alle typiske kvinneyrker innen offentlig sektor.

Hvordan mener dere at ett lønnsløft innen offentlig sektor skal finansieres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan fjerna OS fra alenemødre!!!!!

Skrevet

er ikke bare eller alle alenemødre som får os...

er mødre/fedre som er alene med barn som tjener under en viss sum.

så hallis, teit argument.

Skrevet

De som er alene med barn får jo dobbel barnetrygd og barnebidrag fra nav, burde holde det syns jeg.

Skrevet

jaja, du syns vel det, men det er en annen disksjon.

saten tjener på i lengden at folk som er alene med barn fks får seg en utdannelse, noe os gjør mulig.

Skrevet

Hørt om studielån, jobb utenom studiene?? Dårlig argument spør du meg. vaskejobb eller kassa på rimi trenger du ikke å ha utdannelse til.

Skrevet

Det er mange ting det norske samfunnet bruker for mye penger på, som godt kunne vært plassert i en lønnsøkning i stedet. For eksempel forsvaret, kultur (operaen f eks, og mange andre festivaler,oppsetninger,filmer og diverse, som kunne klart seg uten så mye tilskudd fra staten),man kunne solgt alle kirker og annen bygningsmasse for å slippe vedlikehold, sluttet å lønne prester og andre innen kirken,og heller latt dem som er interessert i å tilhøre en menighet betale utgiftene ved det. i tillegg til mange andre områder hvor jeg synes staten sløser med våre penger...

Skrevet

Herregud Hallis. Du er virkelig ikke særlig smart,

Skrevet

Og hvorfor virker ikke jeg særlig smart anonym 9: 55?? For du mottar OS ???

Skrevet

For det første - fjernes os for enslige forsørgere, så dekker ikke dette inn en brøkdel av lønnsløftet engang.

For det andre så kan os mottas i 3 tre år, kan utvides til 5 år dersom man tar utdanning.

Å sitte i kassa på Rimi eller å ta en vaskejobb er ikke nok til å forsørge en familie. Barnehagene stenger mellom senest 17.00. og det er vanskelig å finne arbeid mellom kl 08 og 16 dersom man er ufaglært. Ergo blir man avhengig av sosialstønad for å overleve, og mulighetene for å komme ut av denne situasjonen er dårlige.

Dvs samfunnet tjener på å stimulere denne gruppen til å ta utdanning, slik at de kan forsørge seg selv og sine barn.

Skrevet

Her er du igang med å virke lite smart igjen. Nei, jeg mottar ikke OS, slike billige og sztupide hersketeknikker er bare patetisk Hallis.

Du virker lite smart når det kommer til OS fordi du stadig vekk angriper en velferdsordning som i liten grad misbrukes, i motsetning til sykepenger og uførepensjon.

Du angriper en ordning som er LANGT ifra den største utgiftsposten og ikke representerer en signifikant utgift for velferdsstaten (i motsetning til andre ytelser som i stor grad misbrukes)

Du angriper en ordning som har vist seg å ha en positiv effekt for BARN, for å forhindre at de vokser opp i fattigdom.

Du angriper en ordning som er her for å sikre barn og deres behov.

Du angriper en ordning uten at du (tilsynelatende) skjønner bæret av hva det vil si å fjerne den.

Du virker gjennomført kunnskapsløs om temaet.

Skrevet

Fordi du bare provoserer. Forumtroll!

Du burde oversees og ties i hjel.

Skrevet

Her er du igang med å virke lite smart igjen. Nei, jeg mottar ikke OS, slike billige og sztupide hersketeknikker er bare patetisk Hallis.

Du virker lite smart når det kommer til OS fordi du stadig vekk angriper en velferdsordning som i liten grad misbrukes, i motsetning til sykepenger og uførepensjon. (vet om mangen som har misbrukt OS jeg, folk har til og med spurt meg om hvorfor jeg ikke melder meg som alenemor og får motta dette.

Du angriper en ordning som er LANGT ifra den største utgiftsposten og ikke representerer en signifikant utgift for velferdsstaten (i motsetning til andre ytelser som i stor grad misbrukes)

Du angriper en ordning som har vist seg å ha en positiv effekt for BARN, for å forhindre at de vokser opp i fattigdom. (Hva med barna som vokser opp med mor og far i lavtlønte yrker uten utdannelse, staten oppfordrer jo mødre til å flytte fra mannen hvis de har lite penger)

Du angriper en ordning som er her for å sikre barn og deres behov.

Du angriper en ordning uten at du (tilsynelatende) skjønner bæret av hva det vil si å fjerne den.

Du virker gjennomført kunnskapsløs om temaet.

Skrevet

Jepp, du mestrer copy and paste.

Skrevet

Sitter du og krangler med deg selv du da Hallis?

Skrevet

Hallis

Mener du at vi skal fjerne OS, som for noen utgjør 12000 før skatt, fordi de får bidrag på kanskje 1000-1500kr og barnetrygd på 1900?

Skulle bidrag og barnetrygd fungere som et substitutt for den andre manglende inntekten? Og det er da lite samfunnsøkonomisk at alle alenemødre skal jobbe som vaskehjelp eller på rimi. Faktisk er det vist at OS gir en bedre samfunnsøkonomisk gevinst på sikt. Utregningen og begrunnelsen for dette blir nok for avansert for deg

Skrevet

Hvis dere i det hele tatt klarer å lese så har jeg svart på noe av det hun der anonyme skrev.

Skrevet

Ved å fjerne OS, rammer man de mest uskyldige, nemlig barna. OS bidrar til å sikre mor en akseptabel økonomi som igjen bidrar til at barna får det bedre. Bidrag og barnetrygd er ikke tilstrekkelig for å holde barna over fattigdomsgrensen.

Helt greitt at alenemødre mottar OS. Slitsomt nok å være alene om omsorgen om de ikke i tillegg skal ha dårlig betalte jobber til ubekvem arbeidstid for å sikre barna en anstendig oppvekst.

Hilsen ikke-heller-aldri-vært-alenemor, men er gift

Skrevet

For det første: Bort med kontantstøtten ( er helt idiotisk å betale for at folk ikke bruker det offentlig tilbud)

For det andre: Gjøre det lettere å si opp udugelige mennesker i yrkene. Gjør klagene fra brukere, pasienter og pårørende telle mye og ha mulighet til å gi sparken når en person ikke klarer utføre det nødvendige arbeidet. (Har selv opplevd 3 forskjellige personer som har vært innom avdelingen vår fordi de har blitt omplasserte fra en annen plass hvor de ikke fungerte...for så å jobbe hos oss i noen måneder og gjøre en elendig jobb og utsette brukerne for livsfarlige situasjoner....for så å bli omplasserte til andre stillinger i kommunen etterpå...og slik fortsetter det)

For det tredje: Organisere mer effektivt, lage større enheter, få ting til å fungere slik det er ment. Jeg jobber selv i en enhet med 5 brukere hvor vi ofte har mye "dødtid" fordi brukerne er innlagt sykehus/hjemme på besøk/ute med støttekontakt osv. Denne dødtiden blir sjeldent brukt til noe fornuftig fordi datasystemet ofte ligger nede på kveldstid.

Sist, men absolutt ikke minst: Betale mer skatt, JA det mener jeg. La alle som tjener under 300 000 brutto totalt i året ha samme skatten som nå, men alle over heves skatten med 1 % i året. Det vil være en liten andel fra hver person med "greit lønn", men vil utgjøre enorme summer for staten.

Skrevet

Egentlig tror jeg aldri at de typiske kvinneyrkene kommer til å oppnå den lønnen de egentlig fortjente, før kvinner går i "næringa" til mannfolka. Jeg drar så mange fordeler ved å velge et mannsdominert yrke, og når jeg ser hvor mye folk (spesielt kvinner) sliter seg igjennom studier, lange arbeidsdager og de i tillegg får dårlig betalt. Så skjønner jeg nesten ikke at de gidder...

Jeg forstår hvor viktig disse yrkene er, men jeg forstår ikke hvorfor det er så mange kvinner som velger disse yrkene når de egentlig kunne valgt andre yrker som ikke er så "utakknemlig".

Når det gjelder å finansiere et lønnsløft i disse yrkene, så burde jo ikke det være umulig.. Siden Norge AS hadde råd til å gi bort krisepakker til banker og banksjefene måtte ha sine bonuser på noen mill. Norge AS har også tydligvis råd til å sende ut kontantstøtte til andre statsborgere så lenge de har jobbet og betalt litt skatt i Norge. Norge AS har pøst ut masse penger på prosjekter som jeg ville ha sagt er mindre nødvendig enn å satse på yrkene som omhandler helse, skole, barn og eldre. Personlig tror jeg også at Norge hadde spart penger over tid hvis de hadde satset sikkelig, sånn at man slapp å bruke masse energi og penger på halvferdige prosjekter som viser seg å ikke fungere så bra som de trodde.

Jeg ser på det som en investering for fremtiden hvis vi hadde klart å øke lønnen på disse yrkene, og ikke som en kostnad. Kostnadene blir bare større over sikt hvis vi ikke velger å satse.

Skrevet

Nå er vel OS laget for å hjelpe småbarnsfamilier til å komme over fattigdomsgrensen? For å stimulere til at alenemødre/alenefedre ikke skal være avhengige av sosiale stønader for å overleve?

Dermed er dette ett positivt tiltak sett med samfunnets øyne.

Og dobbel barnetrygd får aleneforeldre for ett barn,uansett hvor mange barn man er alene med.

HI

Skrevet

Jeg er gift, og har aldri mottat noen stønader fra staten. Dog var jeg alene med datteren min (ikke min manns barn) 1 års tid. Mottok ikke noe stønader da, heller. Jeg jobbet! Turnusjobb, faktisk. Det går helt fint.

Når man er alene med et barn er man gjerne ganske så alene over en periode også, når barnet er hos pappaen, og da kan man jobbe ræva av seg hvis man er interessert i å gjøre en innsats selv, istedenfor å ikke gjøre det.

Nå har jeg en mann som jobber et stykke unna, og ikke er hjemme før 17-18 hver dag. Ergo, jeg må hente i bhg og skole, og vet dere, det går helt fint!

Jeg måtte også ha studielån og jobb, i tillegg til 2 unger, selvom jeg var samboer. Man må ha penger for å klare seg.

Det handler om hva man gidder. Selv har jeg ei venninde som ikke skal ha barnehageplass til barnet sitt før barnet er 3, for, hva er vitsen? Hun får jo OS?

Og jo, man kan faktisk forsørge en familie på en butikklønn. Mamma har alltid vært alene med meg og broren min, og har jobbet siden hun var 16 år gammel. Hadde huslån på 1.2 millioner (den gangen renta var oppi 16%) og mottok aldri noe bidrag, kun barnetrygd for 2.

Man velger selv hvordan man vil løse problemene som oppstår!

Skrevet

øhhh.. hva dette hadde med kvinnelønn å gjøre det vet jeg ikke...

Ikke hørtes det ut som du hadde møtt alt for store problemer her i livet, hvis du tror man kan jobbe ræva av seg som alenemor. Ikke alle har et far til barnet, eller har en stor omgangskrets som kan hjelpe deg. Åssen skal man da få jobbet ræva av seg når man må ta seg av et barn også?

Skrevet

Du vet mangen (?!) som misbruker dette? Hvor mange kan du egentlig kjenne? Dette sier kanskje mer om hva slags miljøer du frekventerer enn om det faktiske antallet misbrukere av OS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...