Gå til innhold

Hva er "teit" med å ta sin samboers etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hater mitt etternavn, og skal bytte. Jeg tenkte først å ta min mors etternavn, men heller nå mot å ta samboers navn. Barna fikk samboers navn fordi jeg ikke ville at de skulle ha mitt.

Vi er ikke gift fordi vi ikke har råd til 100 000 for en fest.

Anonym poster: a9e0da1c25cfa0e8786432ca41a0e381

Det koster ikke 100.000 å gifte seg :)

Anonym poster: 98d30a93fb476e40ebd37fdf9cead0c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gifte seg kan man gjøre gratis på tinghuset anyday.

Anonym poster: 01e26061d06a6bc0813bdf66f8e41a81

Skrevet

Å ta mannens etternavn er noe man gjør når man gifter seg.

Anonym poster: 89490ab10c70f8fd4129175e80979ccc

Skrevet

Jeg hater mitt etternavn, og skal bytte. Jeg tenkte først å ta min mors etternavn, men heller nå mot å ta samboers navn. Barna fikk samboers navn fordi jeg ikke ville at de skulle ha mitt.

Vi er ikke gift fordi vi ikke har råd til 100 000 for en fest.

Det koster ikke 100.000 å gifte seg :)

Anonym poster: 98d30a93fb476e40ebd37fdf9cead0c3

For den bryllupsfesten vi vil ha så;)

Skrevet

Da vi fikk barn fikk han kun min samboers navn. Året etter gifta vi oss, og jeg tok min manns navn i tillegg til mitt eget. Samme jula var dette gaven fra min mann: Han hadde tatt til seg mitt navn som mellomnavnt, og gjort det samme til sønnen min. Jeg gråt av glede! Trodde ikke jeg skulle bli så glad, men det betydde så mye for meg at vi heter det samme :-D Det var først da at jeg følte vi ble en HEL familie! <3

Anonym poster: 37dcfc659e9b74fd66687b6304db8e59

Seriøst? Du så ikke på dere (deg, din mann og din sønn..!) som en HEL familie fordi dere ikke het det samme? Oi..

Anonym poster: 90e406e0b99e7da12d3f7743ff263b97

Skrevet

Hvis man er så opptatt av å ta sin samboers etternavn, så hvorfor ikke bare gifte seg?? Hva er poenget med papirmølla med å skifte navn hvis du ikke engang gidder å skrive under på ekteskapspapirene?

Skrevet

Synes generelt alt for mange damer velger mannens navn automatisk, uansett og det er pent, sjelden e.l. Vi er gift og har beholdt hvert vårt etternavn (begge er sjeldne). Begge barna har mitt etternavn som sitt etternavn og farens etternavn som mellomnavn. Men for all del, folk må velge det de selv føler for. For meg var det absolutt ikke naturlig å bytte etternavn da jeg giftet meg som 32 åring.

Skrevet
Jeg hater mitt etternavn, og skal bytte. Jeg tenkte først å ta min mors etternavn, men heller nå mot å ta samboers navn. Barna fikk samboers navn fordi jeg ikke ville at de skulle ha mitt. Vi er ikke gift fordi vi ikke har råd til 100 000 for en fest. Anonym poster: a9e0da1c25cfa0e8786432ca41a0e381

Dere kan jo gifte dere uten og ha stor fest?? Det skal vi!:-)

Vi skal gifte oss i kirke med hvit kjole og hele pakka. Men etterpå skal vi kun ha en liten fest sammen med familie, faddere og kanskje ett par venner til. Flere mennesker vil ikke vi dele dagen vår med faktisk:) Så stikker til på en nice honeymoon etterpå:-)

Mange måter og gifte seg på! Hvis man vil være gift, bør man bare....gifte seg:):)

Skrevet

Jeg og barna har samme etternavn som eksen, og det er ikke noe kult. Så her skal vi skifte til min samboer sitt etternavn alle sammen (far til barna er ikke i livet til ungene og har ikke foreldreansvar), fordi jeg ikke synes man skal bære på eksens etternavn inn i et nytt forhold.

Anonym poster: 42f1ad79731e8771b1f4669f1d705cd2

Skrevet

Vi skal gifte oss snart. Jeg tok bare navnet på forskudd. Hvorfor har ingen andre enn oss to noe med!:-)

Skrevet

Å ta samboeren sitt etternavn når man ikke er gift er like teit som å kalle barnet prins eller prinsesse når de ikke er kongelige.

Anonym poster: b4289c1996ee52ce581af72bff30d6a9

Skrevet

Jeg tenker folk velger som de vil jeg. Nå er jeg rett nok singel, men OM jeg noengang skulle fått samboer eller gifta meg bytter jeg ikke navn. Etternavnet mitt er et vernet familienavn, og det blir!

Skrevet

Jeg synes det er litt pussig å skifte navn når man ikke har en bindende "kontrakt" med mannen... Selv følte jeg at jeg var for gammel til å skifte navn når jeg giftet meg... Føltes helt rart å skulle ha blitt "en annen".

Skrevet

Å ta samboeren sitt etternavn når man ikke er gift er like teit som å kalle barnet prins eller prinsesse når de ikke er kongelige.

Anonym poster: b4289c1996ee52ce581af72bff30d6a9

Vel, for min del er det for å bli kvitt eksens etternavn. Min eks slo meg foran barna, var respektløs og utro og kuttet kontakten med barna av eget tiltak etter at jeg dro. Så forstår ikke hvorfor det er bedre å hete det samme som eksen, enn det samme som samboer. Mitt eget opprinnelige etternavn kan jeg ikke bruke.

Hilsen # 35

Anonym poster: 42f1ad79731e8771b1f4669f1d705cd2

Skrevet

Hvorfor kan man ikke bare gifte seg da? Hva vil da forskjellen være på ektefeller og samboere?

Ingen. Akkurat som det er å være samboer, bortsett fra at det juridiske blir lettere om noe skulle skje moren eller faren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...