Gå til innhold

Hva er "teit" med å ta sin samboers etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser mange synest at det er teit, men lurer på hva som gjør det teitere å ta samboers etternavn, sammenlignet med å ta ektemannens etternavn?

Hilsen en som fremdeles heter sitt pikenavn, og aldri har planer om å bytte det ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Teit å bytte navn med argumentet "for jeg vil ha samme navn som barna" eller "så får hele familien samme navn".

Hva skjedde med at mannen kan bytte navn om det er så viktig?

Jeg kommer ALDRI til å bytte navn. Barna har mitt etternavn og vil mannen at hele familien skal ha samme navn så må han gjerne bytte. Det gjør han som han vil.

Skrevet

Nei, det er ikke teit. Samme hvem sitt navn man tar.

Skrevet

Fordi argumentene ikke holder mål.Da burde man jo gitt barna ett annet navn da.Eller begges.

Skal man "ta" navnet til mannen så kan man likegjerne gifte seg.

Hva er da poenget med å være samboer?

Skrevet

Det er ikke teit! Det er i såfall de som syns det er teit som er teite ;)

Skrevet

På hvilken måte er det teit å ville hete det samme som barna ? Skjønner ikke den påstanden jeg. Hva om man misliker sitt egent etternavn, og av den grunn gir barnet farens navn? Ikke alle vil beholde pikenavnet sitt. Dessuten er det jo utrolig praktisk om hele familien heter det samme mtp. postkasse, dørskilt, brev fra/til familien XXXX, julekort osv. Ser virkelig ikke problemet med det.

Skrevet

Synes slett ikke det er teit, skjønner at folk vil hete det samme som resten av familien sin.

Jeg har sagt til min samboer at han gjerne må ta mitt navn (og at barna også får kun mitt navn), for jeg kommer aldri til å bytte til hans gørr kjedelige sen-navn bare for å hete det samme som resten av familien.

Skrevet

Det er da ikke teit! Alt folk skal henge seg opp i....

Jeg kunne godt tatt min samboers etternavn, hadde det ikke vært for at jeg da ble hetende det samme som en tidligere nakenmodell.

:)

Skrevet

Hvorfor kan man ikke bare gifte seg da? Hva vil da forskjellen være på ektefeller og samboere?

Skrevet

Synes generelt at de som skifter navn for å hete det samme som mannen er reaksjonære og bakstreverske. Samboende eller gifte, spiller ingen rolle.

Skrevet

Jeg og barna kommer i hvert fall aldri til å ta min samboers etternavn, gift eller ei. Tenk om vi skulle bli skilt en dag. Jeg ville da ikke lenger ha delt etternavn med mine barn - men det ville min eksmanns eventuelle nye kone gjøre! Ain't gonna happen. Er viktigere for meg å hete det samme som barna enn som mannen min.

Så her blir det en navnekombinasjon som hele familien får.

Og neida, jeg planlegger ikke et brudd og tror aldri det kommer til å skje, men jeg er ikke så naiv at jeg ser på det som en umulighet. Mange som har brent seg på det før gitt:)

Skrevet

Jeg lot barna få fars etternavn, uten at jeg overhode hadde noen plan om å ta det sammen navnet en gang i fremtiden. Jeg VET at det er mine barn, for jeg har født dem. Hvilket navn de har er ett fett for meg.

Skrevet

Nå var det ikke det at jeg skulle bli usikker på om hvorvidt det var mine barn eller ikke som gjorde at jeg ikke lot barna få bare fars navn da...

Er veldig klar over at det er mine barn, men ønsker å hete det samme som dem, for de vil alltid være min nærmeste familie. Alltid:)

• 1 år senere...
Skrevet

Det er IKKE teit å ta samboerens etternavn og dermed hete det samme som han og barna. Jeg har lyst å gjøre det selv jeg og jeg er hverken reaksjonær eller bakstreversk. Dette har med individuell frihet å gjøre. Vil en skifte etternavn så gjør en det. Slik er det, så får de som synes det er så teit bare få synes det da.

Jeg har et kjedelig -sen navn og føler liten familiær samhørighet med navnet (og familien...). Samboeren min har et vakkert etternavn som jeg lot barnet mitt også få. Jeg kommer nok til å skifte før vi gifter oss, jeg skal uansett gjøre det før eller siden. For gifte oss det skal vi, så snart lommeboka tillater det :)

Anonym poster: 7712ef42101efe618a52626af330503d

Skrevet

Ja, det synes jeg er teit og harry. Men for all del, jeg legger meg ikke opp i andres navnevalg.

Anonym poster: 98d30a93fb476e40ebd37fdf9cead0c3

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg angrer på at jeg ikke ga datteren min mitt navn, men pappaen sitt.... Når det engang ble sånn så er det for likt mannens sitt til at hun noensinne kan ta det. Jeg valgte å ikke beholde mitt da det er fryktelig kjedelig, mens mannen sitt er uvanlig. Bare 30 som har det. så her har eldste samme navn som stemor. Hvis hun engang vil ha samme som meg så kan hun legge til det. Men ser ikke sånn kjempeproblem med det enda

Skrevet

Da vi fikk barn fikk han kun min samboers navn. Året etter gifta vi oss, og jeg tok min manns navn i tillegg til mitt eget. Samme jula var dette gaven fra min mann: Han hadde tatt til seg mitt navn som mellomnavnt, og gjort det samme til sønnen min. Jeg gråt av glede! Trodde ikke jeg skulle bli så glad, men det betydde så mye for meg at vi heter det samme :-D Det var først da at jeg følte vi ble en HEL familie! <3

Anonym poster: 37dcfc659e9b74fd66687b6304db8e59

Skrevet

Jeg kommer til å ta mannens navn i tillegg til mitt eget. Om det blir før eller etter vi evt gifter oss vet jeg ikke, men det ligger i kortene at det vil skje før eller siden. Junior har begge våre navn. Mannen sitt er et gammelt slektsnavn, og det er mitt også, derfor vil vi gjerne implementere begge navnene hos barna, og jeg vil vise min tilhørighet til begge slekter ved å ta begge navnene. Mannen får gjøre som han vil, hans navn får bli hans avgjørelse.

Skrevet

Jeg tok min samboers navn av to grunner, den ene var å ha samme etternavn som barna våre og den andre var fordi jeg gjerne ville kvitte meg med pikenavnet mitt. Følte det var en lettelse å slippe å hete det lengre.

Min datter ble spurt om hva hun ønsket og hun ville beholde sitt gamle etternavn og legge til sin stepappas navn. Så hun er den eneste med to etternavn i familien.

Ønsket ikke to etternavn selv eller til våre felles barn da vi alle har dobbeltnavn.

Og ca 1 år etter giftet vi oss ;)

Skrevet

Jeg hater mitt etternavn, og skal bytte. Jeg tenkte først å ta min mors etternavn, men heller nå mot å ta samboers navn. Barna fikk samboers navn fordi jeg ikke ville at de skulle ha mitt.

Vi er ikke gift fordi vi ikke har råd til 100 000 for en fest.

Anonym poster: a9e0da1c25cfa0e8786432ca41a0e381

Skrevet

Her er det slutt mellom meg og barnefar men jeg kommer fortsatt til å ta hans etternavn for å hete det samme som barna. Jeg kan ikke fordra mitt etternavn så derfor ga jeg det selvsagt ikke videre til de beste og vakreste skapningene i livet mitt.

Anonym poster: a96f8230dd1914f121f5b8acf20d92bb

Skrevet

Ikke teit i det hele tatt! :) Her skal vi ha begge navnene, siden begge gjerne vil beholde sitt :)

Anonym poster: dc90520bb5bd600ca72da94d5148e4a7

Skrevet

Å ta sin samboers etternavn uten å gifte seg synes jeg er utrolig rart. "Liksom-gift"??

Hvis man ønsker å stifte familie, være sammen for alltid samt ha et felles etternavn for hele hurven så kan jeg ikke skjønne hvorfor man ikke skriver under ekteskapspapirene også..........

Anonym poster: bce82b9caf49a630fe4fdfc8031a769a

Skrevet

Teit å bytte navn med argumentet "for jeg vil ha samme navn som barna" eller "så får hele familien samme navn". Hva skjedde med at mannen kan bytte navn om det er så viktig?Jeg kommer ALDRI til å bytte navn. Barna har mitt etternavn og vil mannen at hele familien skal ha samme navn så må han gjerne bytte. Det gjør han som han vil.

Det synes du også synes kanskje noen andre noe annet.

Skrevet

Når jeg vokste opp hadde jeg to halv søsken som hadde min mors etternavn. jeg hadde min fars etter navn så vi hadde ikke samme etternavn. Dette har gjort sitt til at det for meg er kjempe viktig å ha en familie med et felles navn.

Min mann har et navn som kunn 9 stk i hele verden heter. Derfor var det veldig unaturlig for meg å bare ta det navnet uten å gifte meg. Og det var helt uaktuelt for min mann å bytte ut sitt navn.

Nå er vi tilslutt gift etter 10 år. Jeg synes jo det er veldig greit å ha alt på stell, MEN jeg synes det er VELDIG GREIT å ta samboers navn uannsett. Man må gjøre som man selv tenker er best. Drit i hva folk synes er rart!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...