Gå til innhold

Unnnskyld meg, men mener dere at en som prioriterer barn i småbarnsstadiet og har redusert stilling...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ville også veldig gjerne ha prioritert barna mine fremfor noe annet, men med 4 barn, hus og det som ellers trengs (vi har ikke dyr bil, dyrt hus etc) så lar det seg desverre ikke gjøre. Har en mann som i tillegg jobber turnus så mye og hele ansvaret ligger ofte på meg.

Det er jo ikke snakk om at man prioriterer litt lavere lønn, det er jo snakk om at man mottar støtte fra staten som gjør folk uforståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vet du kan jobbe selv om du mottar kontantstøtte? Vi betaler skatt begge to.

Vi jobbet slik at barna ikke trengte bhgplass, men jeg da redusert. Siden vi da ikke hadde bhg, fikk vi kontantstøtte. HAr ikke et gram dårlig samvittighet.

 

Det jeg mente var: koster ikke din plass i barnehagen mer enn det du betaler i mnd til dem? Jeg tror nok det, nemlig. At noen tusen blir dekket av staten pr barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staten suplimenterer med 1000kr, noe jeg har betalt tilbake ganger 15 når mnd er omme.

 

Hvorfor tar du imot ks når du jobber? Det er det som er irriterende. Folk som drar nytte av alle stønader som finnes. Derfor burde ks forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22:04

Jeg er også imot kontantstøtta. Rett og slett fordi den er diskriminerende. Jeg, og mange med meg, kunne også tenkt meg å være litt lenger hjemme med de små. Men vi har ikke råd til at bare en skal jobbe mens den andre går på kontantstøtte.

Derfor blir det veldig urettferdig. Det er stort sett de som har veldig god økonomi i utgangspunktet som har råd til å benytte seg av kontantstøtta.

 

Og nei da, vi har verken dyr bolig, drar på dyre ferier eller har dyre biler. Vi lever et nøkternt liv, men har altså ikke råd til at bare en har full inntekt. Tror egentlig de færreste har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så jobber man redusert!! Som vi, hadde ikke gått uten kontantstøtten, med med den klarer vi oss, ikke på en full lønn, men på en full og en 60%..Det handler om å vri hjernen litt.

 

Skjønner godt at de fleste ikke har råd til at den ene kun skal gå hjemme med kontantstøtten, altså. Men så ta en mindre stilling ved siden av da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg betaler jo også da tilbake noe iom at jeg betaler skatt!

 

Vi mottar ks fordi vi faktisk blir tilbudt det, alle blir tilbudt det, har rett til det, og fordi vi med en av oss i 60% stilling hadde det blitt trangere uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hjemme på fulltid med yngste på 1 år. Elstemann går deltid i barnehagen. Jeg går dermed hjemme på kontantstøtten og barnetrygd. Mannen tjener ok og han har mulighet for overtid.

 

Jeg jobbet tidligere 50% men fant ut at jeg egentlig ikke tjente så mye på og jobbe for med 2 fulle barnehgaeplasser så hadde jeg ikke hatt mer enn 3-4000 kr igjen av lønna mi. Dessuten har mannen mulighet til og jobbe overtid nå som jeg er hjemme det kunne han ikke når jeg jobbet, så vi tjener faktisk på at jeg er hjemme..

 

Men vi bor på et billig sted og har dermed lavt huslån og en bil uten lån..

 

Hadde nok vært værre om vi hadde bod i en storby, hatt høye bokostnader, vært avhenige av 2 biler osv. Jeg føler meg veldi heldig som har muligheten til og være hjemme;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men heregud, jeg jobbet da både før, nå, og kommer til å jobbe masse i framtiden, og BETALER DA SKATT, slik at bla folk kan få kontantstøte!!

 

Herregud, jeg betaler jo for det selv med skatten jeg betaler og kommer til å betale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg 22.24. Du tenker ikke langt. De fleste har en jobb som de har hatt gjennom hele svangerskapet og permisjonen, og da er det ikke bare å gå ned i en 60% stilling til de som vil!

 

Jeg kunne aldri jobbet 60%. Hverken fordi det går i min jobb, eller fordi jobben min ville aldri gått med på det. Så ja, vri hjernen din du, dere har nemlig vært heldige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke betale mye iogmed du jobber kun 60% og får nesten 3500kr i ks!!!

 

Jeg betaler 2500kr i barnehage og betaler 42% skatt av en 100% stilling!

 

Skjønner du hvor skevt fordelingen er pga kontantstøtten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så hva er problemet da 22:03? Som sagt, tror de færreste har problemer med at noen jobber redusert så lenge de betaler for det selv (les: ikke får penger fra felleskassa for å gå hjemme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men teller det ikke det jeg har betalt tidligere i livet, samt det jeg kommer til å betale senere?!

Det skjønner jeg virkelig ikke!

Hvorfor så hissig mot de som har og tar denne muligheten, når den tilbys alle?

 

I en annen situasjon er det kanskje et tilbud du benytter deg av, som ikke jeg gjør, som du ikke absolutt må, som også staten støtter.

 

Hva med alle de som får seg tannregulering, kun kosmetisk, og får en del støtte til dette? (JADA; flåsete, men likevel)

Eller hva med de som flyr til legen i svangerskapet, fordi det da likevel er gratis?

Eller som mottar kiropraktorhjelp selv om de ikke virkelig har bekkenløsning med "gangbesvær"?

 

OSV,OSV. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at siden du har jobbet og skal jobbe mer, så kan du likegjerne tappe staten for litt penger?

 

INGEN får støtte til tannregulering av staten pga kosmetiske grunner!

 

INGEN får gratis legehjelp hos legen om det ikke omfatter graviditeten!

 

INGEN mottar gratis kiropraktorhjelp, så hvor du får alt dette fra, fatter jeg ikke, men det virker ikke som om du har så mye greie på hvordan ting fungerer i det statlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener da at jeg har betalt og kommer til å betale for denne goden.

 

Selvsagt er det folk som får regulering anbefalt av tannlegen, som ikke absolutt måtte hatt det. Snakker ikke om voksne med en litt skjev tann, men feks ungdom med skjev tannstillling, som de fint kunne levd med.

 

Og nag kiropraktor, jo, har du ikke lest trådene her ikke ? "Få legen til å skrive at det er med gangsperre, da blir behandlingen gratis!

Eller si til legen at du har det, da blir det dekket."

 

Og jo, jeg var til lege med noe annet under svangerskpet, og betalte da ikkke.. Kanskje jeg da har en snill lege? Der er da mye som kan relateres til graviditeten, selv om det ikke direkte er de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22.39

 

Nei, jeg ser den. Vi hadde nok en spesielt gunstid situasjon, hvor jeg begynte sen og samboer tidlig, slik at han kunne tA over barnet når jeg sluter.

 

Husk at vi alle bruker vår egen situasjon som målestokk, du pgså.

 

Men jeg innser at det ikk er mulig for alle å hoppe over i en 50% stilling for hvem som helst etter permisjon. Eller ta en annen deltidsjobb som arbeidsgiver ser hel blidt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke betalt denne goden. Du har betalt skatt som går til en felleskasse som kan gi ut slike summer til de som trenger det. Altså de som ikke får seg jobb, ikke får barnehageplass osv. Ikke de som kan jobbe men velger det bort fordi de får alikevel ks!

 

Folk kan få anbefaling om tannregulering, men ingen FÅR tannregulering av staten. Du skreiv i det første innlegget ditt "kun kosmetisk" så da blir det litt dumt å gå tilbake på det. Men kosmetisk eller ikke, så er det ingen, hverken ungdom eller annen som FÅR tannregulering av staten.

 

Hva folk skriver her inne og hva som blir praktisert, 23:18 er to helt forskjellige ting. DIB/BIM verden er ikke slik det fungerer i det virkelige liv. Jeg går til kiropraktor, og får ikke det dekket av noe stat, eller noe annet.

 

At legen din er dum, er et tilfelle som ikke skal gå utover alle andre. Jeg kom nettopp hjem fra legen i går med et brukket haleben og måtte fint betale 188kr selv om jeg er gravid. At folk velger å snylte slik, og sitte å rettferdiggjøre det etterpå, er jo bare helt forkastelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har gjort meg noen betraktnnger omkring det å "ha råd til" å jobbe redusert. Vi har gjort det i perioder og kommer til å gjøre det igjen (forlenget foreldreperm uten lønn, redusert stilling). Nesten ingen av våre venner gjør det samme, fordi de påstår at de ikke har råd. Noe jeg finner underlig, da de stort sett tjener det samme som oss eller mer, gjerne opptil dobbelt så mye (vi har begge gjennomsnittlige inntekter).

 

Grunnen til at vi har råd, men ikke de, er at de har dyre hus, nye biler og pusser opp over en lav sko. Pluss klær, duppeditter og forbruk forøvrig. Noe vi nedprioriterer i denne fasen. Det er visst vanskelig å se at det handler om prioriteringer, ønsker man å bo i et dyrt hus og kjøpe dyr bil får man dårlig råd, men det er tross alt et valg man har tatt. Framfor tid med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde vi hatt muligheten økonomisk, så skulle jeg gjerne vært hjemmeværende til barna mine var minst 5! det har vi ikke... synes det er trist at det er barnehagetanter som oppdrar barna våre! vi sitter som mor og far, og har bare 2 timer "våkentid" med barna pr dag. håpløst. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Hi. Men jeg skulle ønske det var vanligere at mannen jobbet redusert også. Hadde det vært like vanlig at mannen prioriterte familien framfor jobb som det er for kvinnen, tror jeg samfunnet ville sett på dette som en gode-udelt. Dessuten ville man sett på familien som ett i småbarnsperioden om dere skjønner, altså at foreldrene vanligvis jobber redusert noen år, enten begge eller den ene. Vansakelig å forklare, men tror man ville sett på redusert arbeidsinnsats i småbarnsårene som f.eks man ser på videreutdanning el. nå,dvs i en periode av livet forventes det at familien reduserer jobb og inntekt(og skatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...