Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #26 Skrevet 1. januar 2011 16:15 Den var unødvendig. Kanskje hun har lært av sine feil...
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #27 Skrevet 1. januar 2011 Er forskjell på å "låse barna inne til de er 18" og ha nulltoleranse på alkohol.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #28 Skrevet 1. januar 2011 Først og fremst. Jeg ville ikke sendt en 15-åring av gårde til fest hvor jeg vet det er alkohol. Nå skal du jo gjøre det, da skyver jeg det til side. Jeg hadde sagt følgende: Jeg kjører venninnen din og lar henne overnatte på den betingelsen at hun på forhånd forteller foreldrene sine om festen. Jeg hadde ikke hjulpet venninnen å skjule at hun drikker. På den måten svikter ikke du din datters tillit, samtidig som du fremdeles vil være ansvarsfull overfor venninnen.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #29 Skrevet 1. januar 2011 Jeg ville aldri i verden ha sendt min 15åring avgårde på fest hvor det drikkes alkohol, og i hvertfall ikke om jeg visste at hun kom til å drikke der. Jeg ville heller aldri ha dekket over og løyet til andre foreldre slik at dattera mi sine venner fikk drukket. Man skal ikke være bestekompis med barna sine, man skal være foreldre til barna sine! Klarer du ikke den oppgaven må du be om hjelp.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #30 Skrevet 1. januar 2011 Jeg er 20år og har friskt i minnet hvordan det er å være tennåring! Du burde gi beskjed til jentene før du går videre til foreldrene, da får hun også en mulighet til å si det selv og bygge et bedre forhold til sine foreldre.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #31 Skrevet 1. januar 2011 Til 16:15 Hun kommer ikke med råd om oppdragelse, men deler sine erfaringer med voksne dib damer som garantert har glemt hvordan det er å være tenåring eller som ikke har fulgt med på utviklingen. Og det å rakke ned på ei jente fordi hun er gravid som 17 åring.. Det er ikke spesielt pent gjort av deg heller.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #32 Skrevet 1. januar 2011 Du tror ikke disse foreldrene setter like stor pris på at barnet er åpent mot det som du sier du gjør med din datter? Hadde nok sagt noe ala "om du skal sove her og dere skal på fest må du si det til dine foreldre."
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #33 Skrevet 1. januar 2011 15.41 her altså 17åringen Til 16:15: Jeg vet at folk er forskjellige og mener forskjellige ting, og det er greit. Men min mening på dette innlegget er vel like verdifull som din? eller er den ikke det, siden du er mye eldre enn meg? Sa heller ingenting om hvordan noen skal oppdra barna sine. Jeg bare fortalte hvordan vi har hatt det her! OG,, Jeg ble ikke gravid i fylla, hvis det var det du hintet til Det var ikke planlagt, men det var ihvertfall med kjæresten min, og jeg tar ihvertfall ansvar. Skjønner ikke hvilket grunnlag du har for å være så negativ til en gravid 17åring? Det er jo faktisk ikke verdens undergang, MINE foreldre gleder seg ihvertfall kjempemasse, selvom det ikke var planlagt og vi i utgangspunktet hadde håpet å vente! Kanskje dine barn får unger tidlig, skal du flå de da eller 16:15? Jeg så for meg at HI her var en person som er litt som min mamma, heldig er datteren hennes! og venninna, som blir tatt inn med åpne armer isteden for å bli sendt hjem etter en fest til en mor som kanskje er som deg og ikke ville vært like forståelsesfull som HI. En forståelsesfull mor som skjønner at barn trenger tillitt fremfor rein disiplin er ihvertfall for meg en god mor. Ingen ungdommer er feilfrie, så om du ikke har tenåringer enda blir du antakeligvis skuffet en gang om du har et så forferdelig negativt syn på ungdommer. Håper for dine barns del at de blir perfekte, og holder seg unna både røyk og sex og alkohol frem til de er gamle nok og forhåpentligvis gift.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #34 Skrevet 1. januar 2011 Hadde det vært min datter du la til rette for at skulle lyve for meg, og jeg fant ut av det, da hadde det blitt månelyst. MItt barn ville aldri mer fått tilbringe tid i ditt hjem fordi jeg ikke kunne stolt på deg et sekund, og det ville hun fått beskjed om. Din datter er dermed heller ikke en mitt barn fill tilbringe voldsomt med tid med siden jeg ville vært redd hvor mye elendig påvirkning du har hatt på henne (og som kan smitte til mitt barn) i forhold til løgnaktighet og bedrag.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #35 Skrevet 1. januar 2011 16.49: ....hvordan har du tenkt å nekte ditt barn å tilbringe tid med sin venninne egentlig? Datteren til HI lyver ihvertfall ikke til foreldrene sine, i motsetning til venninnen hennes! :-)
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #36 Skrevet 1. januar 2011 HI er et moralsk forkastelig menneske om hun legger til rette for at andre unger skal lyve for sine foreldre. Kan ikke være reflektert eller moden. Det er ikke noe problem å begrense konatkt med uønskede elementer.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #37 Skrevet 1. januar 2011 Jeg er så kjip(i ungdommens øyne;)) at jeg ville snakket med foreldrene til venninna. Jeg har gjort en del tilsvarende, fordi jeg er forelder og ikke kompis. Hva om noe skjer? Og du har visst om deres planer, men ikke fortalt hennes foreldre om dette? Voldtekter skjer vel i de fleste tilfeller av kjente, og ofte i påvirket tilstand. Unge hormonbomber skal en ikke kimse av...
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #38 Skrevet 1. januar 2011 Hadde jeg vert forelderen til denne andre jenta og funnet ut at du som voksen ikke bare viste om dette, men til og med hadde hjulpet og oppfordret de til å dra på fest ville jeg sendt en bekymrings melding på deg til barnevernet. Om du har så sviktende dømmekraft ville de nok likt å vite om det. Kanskje en anmeldelse også.
Sånn kan det gå Skrevet 1. januar 2011 #39 Skrevet 1. januar 2011 "Har kun kommet hjem full EN gang, og da ble jeg lurt og sjenka skikkelig. Men jeg kunne fortsatt stå, gå og bevege meg, tilogmed sikkert danse litt, så det var ikke verre enn en skikkelig hang-over dagen derpå." Hvordan er det mulig å bli "lurt" til å bli full? Så lenge det ikke brukes vold er det ikke mulig å få noen ved sine fulle fem, full mot sin vilje. Et voksent menneske kjenner jo virkningen av alkohol komme før drikker så mye at en blir full, og alle vet jo at å drikke alkohol på "styrten" f.eks er noe man rett og slett ikke gjør. Det var jo kun ren flaks at den episoden du forteller om gikk godt. Du kunne like godt endt opp i ei grøft, slått helseløs, voldtatt eller enda verre; død. Og dette er et godt eksempel på at det er meget gode grunner for å oppdra barna sine til å si nei til alkohol inntil de er gamle nok og å bruke vett når de drikker etter det. De som tror de eneste alternativene i forhold til alkohol og ungdommer er å enten la dem drikke når de selv vil eller å "stenge dem inne" og ha et dårlig forhold, har tydligvis ikke mye peiling på å oppdra barn. Det er fint mulig å oppdra barn til å bli selvstendige mennesker som faktisk skjønner at det å drikke alkohol når man enda er et barn ikke er smart, og til å forstå at foreldrene faktisk vet hva de snakker om når de forteller om ting som kan skje i fylla. For å gjøre dette trenger en bare være en tydelig voksen som våger sette grenser og også kommuniserer godt med barna sine hele oppveksten. En trenger slett ikke være en slags tyran som setter forbud i "hytt og kanon", snarere tvert i mot.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #40 Skrevet 1. januar 2011 Anmeldelse? Man kan bare anmelde brudd på de norske lovene. Politiet har da ikke myndighet til å gripe inn mot dumhet...ennå..
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #41 Skrevet 1. januar 2011 Kan si litt om hvordan jeg var selv som 15-16 år:) Vi gikk på bygdafest, der folk drakk og danset. Jeg selv fikk med meg 1 cider, pluss den jeg hadde på vorspill. Vi hadde det skøy, og jeg inntok ikke en eneste dråpe mer. Dette vare offentlig fest med vakter, men ansett, det var en fest. Slik gikk det i 1-2 år, før jeg fikk med meg mer drikke, og kunne kjøpe selv:) Så, det å si at ALLE 16 åringer drikekr seg drita på fest, det er å overdrive.. Det finnes noen som har et normalt forhold til alkohol, og ikke trenger å drikke seg møkkings hver gang. Og ja.. Det kommer en gang mor eller far ser sin lille stjerne i berset tilstand og kanskje en dårlig dagen derpå. Men da kan d ta opp med barnet, om hva som hatr skjedd, hvordan det føltes og konsekvenser. Men, jeg er foresten usikker på om du skal si ifra eller ikke.. Tror jeg ville sagt til de at venninnen kan si det selv, eller at du sier ifra.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #42 Skrevet 1. januar 2011 Jeg tenker litt tilbake på hvordan det var da jeg selv var 16. Hjalp det virkelig dersom foreldrene deres nektet dere å være sammen med en svært god venninne? - Jeg brydde meg fint lite om det, og fant andre måter å være sammen med henne istedenfor. Foreldrene mine har heller aldri gitt meg tillatelse til å drikke før jeg var 18, men jommen gjorde jeg ikke det likevel! Og når de nektet meg, gjorde jeg det i skjul. Foreldrene mine sluttet å terpe på hva jeg skulle og ikke skulle gjøre, og spilte samvittighetskortet istedenfor. Det fungerer sikkert ikke på alle, men for min del var det gull verd - jeg dro på fest, stort sett uten at de skulle vite at jeg var på fest, men holdt meg innenfor visse rammer. Jeg kunne ringe hjem hvis jeg ville hentes, og forsøkte å oppføre meg - foreldrene mine påsto jo faktisk at de stolte på meg, så jeg hadde jo noe å leve opp til. Man kan ikke sette seg på barna. Noen er lettere å veilede enn andre, jeg var både vrien, vrang og egenrådig - og trengte en annen metodikk enn snille piker som gjør som mamma og pappa vil. Når det gjelder den andre jentas foreldre, ville det kanskje vært fint om du gjør som noen andre her sa: hun kan gjerne overnatte, men under forutsetning at hun har fortalt sine egne foreldre om hvor hun skal.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #43 Skrevet 1. januar 2011 Det var så mange svar at jeg orker ikke lese igjennom alle. Jeg vil bare si at jeg synes du virker som en fornuftig dame som ser ting som de virkelig er. Sannsynligvis vil de drikke litt ja. Jeg begynte selv å feste når jeg var 15, men jeg var også fornuftig og vi var flere gode venninner som alltid passet godt på hverandre og stoppet hverandre i god tid før noen ble fulle. Selv skjulte jeg dette for mine foreldre, vell ihvertfall min mor som var særs gammeldags og likte å tro at jeg aldri luktet på alkohol Men med pappa gikk det an å avtale en henting etc, og det var jo kjempeviktig å ha noen voksne man kunne spørre om hjelp til blandt andre slike ting. Jeg syns ikke du skal si noe til denne jentas mor, men heller anbefale at hun spør om lov først, og si at de gjerne må ringe deg for å forsikre seg om at jentene blir hentet etc.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #44 Skrevet 1. januar 2011 Har lest igjennom de fleste svar her, og utenom å gå innpå alt folk mener - så synes jeg at du burde gi foreldrene beskjed - nettopp fordi det kan skje noe.... Du kommer aldri til å tilgi deg selv om det skulle skjedd jenta et eller annet, og ville hatt det helt forferdelig senere... Selv har jeg 5 barn, hvor de to eldste er snart 17 og 18 år. Jeg liker selvfølgelig ikke at de drikker, men jeg vet det skjer...Så jeg har valgt å ha et åpent forhold med mine barn, slik at de istedet for å lure meg, faktisk er veldig åpne! De viser meg aldri åpenlyst at de smaker på alkohol, men jeg er liksom ikke "født i går..." - så jeg ser og merker det.. Og har sagt til dem at jeg vil heller at de kommer hjem -" full" eller ei - men at det å komme hjem til avtalt tidspunkt er det viktigste! Og tiden har jeg satt! Min sønn på snart 17 må hjem senest 01, uansett! Han kommer alltid når han skal. det morsomme er at hans venner også er veldig åpne med meg, de respekter meg og mine regler, og vi vet hvor vi har hverandre. De er så åpne, og gir meg adresser dit de skal, og de vet at jeg faktisk er en slik som plutselig kan dukke opp... Men, de liker det faktisk! Tror de synes det er bra at noen bryr seg, så lenge vi ikke går bak ryggen på dem. Gjensidig respekt er nøkkelen. Jeg ringer og alltid foreldre om noen skal sove her, eller om min sønn skal sove borte... Vet ikke hva du bestemte deg for til slutt.. men håper og tror du pratet med jentene, og ga dem et valg ; enten måtte de fortelle hennes foreldre selv at de skulle på fest, eller at det ville være ditt ansvar om det ikke skjedde...
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #45 Skrevet 1. januar 2011 Jeg syns det er fint at du har ett slikt flott forhold til dattra di. Det hadde jeg til mine foreldre også. Jeg sa aldri at jeg skulle drikke (selv om jeg alltid gjorde det) men jeg sa hvor jeg var alltid og de kom alltid å hentet meg! Det forholde syns jeg du skal ta vare på, men jeg syns du skal prate med dattra di og si at; jeg syns det er flott at vi har så bra forhold og er ærlig,åpne og har tillit, men jeg kan IKKE lyve til foreldrene til vennene dine. Ditt hjem skal ikke bli som ett tilfluktssted for de "fulle" vennene til dattra di. Det blir det bråk av for det kommer ut til slutt!! Og til deg som er 17 år. Jeg syns du er reflektert ung dame jeg Lykke til med den lille!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå