Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #1 Skrevet 1. januar 2011 Min snart 16 år gamle datter og venninen skal på fest i kveld. Der kommer de antagelig til å drikke litt øl/cider hvis de greier å få tak i. Jeg kjøper av prinsipp ikke alkohol til mindreårige. Min datter er ærlig og har fortalt meg om festen, men venninen har ikke fortalt sine foreldre om den. Hun skal ligge over her slik at de ikke skal merke det. Jeg henter de så de kommer seg trykt hjem og kjører også hjem venniner ved behov. Men jeg da altså er usikker på om jeg skal fortelle jentas foreldre dette. Jeg liker nemlig ikke at de holder det skjult og ville absolutt ha fått vite det om det var min datter. Dilemmaet er at hvis jeg forteller det bryter jeg min datters tillitt til meg. De er foresten fornuftige jenter begge to så jeg tror nok de kommer til å være forsiktige med inntaket.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #2 Skrevet 1. januar 2011 Ja, klart jeg ville sagt det. Du er jo forelder, ikke venninne.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #3 Skrevet 1. januar 2011 Hadde jeg vist at min datter på 16 år hadde planer om og gå på fest og drikke alkohol så hadde jeg ikke latt henne gå. Og det at du "tror" de kommer til og drikke litt cider/øl så henger ikke du helt med. Tenk på deg selv i samme alderen da, drakk du bare "litt" cider/øl?. I den alderen der så har de heller ikke vett til og stoppe og drikke i tide og ikke klarer de det heller pga av at de ikke tåler stort med alkohol. Hva om de får tak i vodka, hjemmebrent, vin osv da??? Jente kommer nok til og drikke mye mer. Hva om de roter seg borti noen eldre gutter som utnytter fulle ung jenter? Som mor så BURDE du ha nektet henne og gå på denne festen..
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #4 Skrevet 1. januar 2011 Hadde absolutt fortalt det:) hilsen også tenåringmamma
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #5 Skrevet 1. januar 2011 Du bør si det ja. Dessverre så burde du være en kjip forelder i dette tilfellet. Og du burde fortelle jentene det først. At jeg kommer til å si til din mor at du skal på denne festen hvis ikke du vil si det selv. Hilsen en som nylig var tenåring
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #6 Skrevet 1. januar 2011 Jeg ville ikke brutt min datters tillit til meg uten grunn. Så spørsmålet er vel om du ser det er noen grunn til det? Du sier de begge er fornuftige jenter, og du skal jo hente de på festen også, så da har du jo en viss kontroll. Evt kan du si til datteren din at hun skal sjekke inn på sms i løpet av kvelden så du vet alt er bra med de begge to. Du kan fortelle henne at du nå stoler på at de oppfører seg, de får kun én sjanse til det, før du må fortelle venninnens foreldre. Jeg tror det er viktig for jenter i den alderen (husker av egen erfaring) at de har en voksen som de føler de kan stole på , som ikke ratter dem ut til andre foreldre. Det er mye bedre enn at de skal føle de må gå bak ryggen på alle. Vi var også fornuftige jenter, men likte å ta oss en fest, og da var det veldig godt å vite at man ikke fikk trøbbel over hele fjøla fordi bekymrete foreldre hadde ringerunder. Vi oppførte oss bra, hadde det moro, og tok ansvar for hverandre. Om datteren din og venninnen er på samme måte hadde jeg ikke bekymret meg.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #7 Skrevet 1. januar 2011 De har ikke fyllt 16 år engang. Burde ikke fått dratt i det hele tatt etter min mening. 15 åringer som flyr ute til langt på natt byr meg i mot.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #8 Skrevet 1. januar 2011 Og ja du burde si fra til de andre foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #9 Skrevet 1. januar 2011 Herregud HI, man lar ikke en 15åring få LOV å drikke alkohol. Søsteren min er akkurat fylt 16, og det hadde blitt månelyst hjemme om hun ble tatt i å drikke.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #10 Skrevet 1. januar 2011 Det 13.51 sier er at de kan jo få gjøre som de vil bare de har en voksen de kan stole på og si alt til. Istedenfor alle de sure foreldrene som prøver å sette grenser. Veldig lett når barnet ditt skal overnatte med venninne og til og med MOREN skjuler at de skal på fest. Høres ut som moren da ikke har kommet så veldig mye lenger enn datteren.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #11 Skrevet 1. januar 2011 Enig i at det naivt av foreldre å tro at unger bare drikker LITT når de er på fest...Ja jeg ville sagt ifra. Regner moren hennes vil vite om det.
Sånn kan det gå Skrevet 1. januar 2011 #12 Skrevet 1. januar 2011 Min 15-åring på en fest der jeg trodde det ville bli drukket alkohol? Aldri i verden. Og uansett hva slags fest de skulle på ville jeg sørget for at den andre jentas foreldre visste hvor hun var og hørt om det var ok for dem. Så lenge du har sagt ok til at hun skal overnatte hos dere er det ditt ansvar at hun blir passet godt på og i den "pakka" går definitivt at foreldrene skal vite hva hun holder på med og så absolutt at hun som mindreårig ikke drikker alkohol.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #14 Skrevet 1. januar 2011 Jeg vil mye heller at datteren min forteller meg at hun skal på fest og at jeg har kontroll iom at jeg kan hente henne selv (og dermed vet hvor hun er), fremfor at hun skal snike seg ut, lyve og føle at hun ikke kan stole på meg, hennes egen mor. Det går heller an å si at venninnen kun får overnatte hvis hun forteller sin egen mor at de skal på fest. Det vil ikke si at jeg er en partymor som drikker meg skitings hver helg og ikke bryr meg om barna mine. Tror ikke det er mulig å hindre 16-åringer i å ta seg en fest når de vil, og jeg vil heller kunne ha en finger med i spillet enn å sitte hjemme i uvisshet om hvor datteren min er og hva hun finner på! Hvis man allierer seg litt med de unge kan man avtale henting ved et fast tidspunkt så man vet når de kommer hjem, og kan også ta med seg venner/venninner så de kommer seg hjem. Det kaller jeg ansvarsfull frihet. Men det er klart det avhenger av at man har en gjensidig tillit, og at et brudd på denne tilliten får konsekvenser. Dere andre, skal dere sitte på barna deres og låse de inne til de er 18 år? Hva slags forhold får de til festing og alkohol da når de plutselig kan drikke så mye de vil og aldri har smakt det før?
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #15 Skrevet 1. januar 2011 "Datters tillit"? Det er jo de to jentene som har handlet dumt ved å fortelle deg dette. De skulle ha vært mer forsiktige om det absolutt skulle ha vært hemmelig.
Sånn kan det gå Skrevet 1. januar 2011 #16 Skrevet 1. januar 2011 Det går helt utmerket an å oppdra barna til å ha et fornuftig forhold til fest og alkohol uten å la dem drikke før de blir gamle nok.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #17 Skrevet 1. januar 2011 Ok så da må de prøvesmake frem til de er 18 år?? Slik de ikke blir dritings når de er 18. La kroppen venne seg til alkohol et par år først liksom?? Dette må være det dummeste jeg har hørt/lest på lenge!! Nei kanskje man ikke kan hindre 16 åringer til å drikke. MEN man kan si at oppdager jeg at du har drukket DA får det en konsekvens. Og ja det går meget godt ann å vite hvor barnet er, for det er BARN vi snakker om.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #18 Skrevet 1. januar 2011 Hei. Ser mange av dere kommenterer på at hun lar jenta drikke alkohol og vil gjerne si noe på dette. Jeg kommer fra trøndelag. her er det en uskrevet regel at så fremt de er konfirmert er det lov til å gå på fest, og "alle" drikker alkohol etter konfirmasjonen. (og her er det desverre ikke snakk om kun øl eller cider heller) Mine slektninger fra oslo reagerer sterkt på akkurat dette fordi der de kommer fra er dette uhørt! Det jeg vil frem til er at det har veldig mye å si hvor du kommer fra. Her oppe er du en "uvanlig streng" forelder dersom barnet ditt ikke får gå på fest etter at det er konfirmert. alstå 15 år.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #19 Skrevet 1. januar 2011 Slik jeg ser det er det to problemstillinger her; alkohol og tillitt. De har enda ikke brutt tillitten så jeg ser ingen grunn til å straffe de på forhånd. Tvert imot verdsetter jeg min datters åpenhet. Ang alkohol synes jeg det er litt naivt å tro at ungdommer ikke smaker så igjen setter jeg pris på åpenhet. Men det betyr ikke at jeg sier at det er greit. Grunnen til at jeg ikke flyr i flint er at jeg ønsker åpenhet rundt det slik at jeg kan ta forhåndsregler, eks henting. Og ikke minst; jeg vil at hun skal være trygg på at hun kan komme hjem uten at det blir bråk. For jeg frykter mere fulle tenåringer som ligger borte! Derfor snakker jeg med henne om måtehold og at venner må passe på hverandre. Også er jeg så "naiv" at jeg tror at de begrenser seg litt siden jeg kommer å henter de. HI.
Sånn kan det gå Skrevet 1. januar 2011 #20 Skrevet 1. januar 2011 Jeg kommer også fra Trøndelag, og er oppvokst med det du nevner her, men ikke tale om at ungene våre får lov til å gå på fester med alkohol før de er over 18. Verden går da heldigvis framover.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #21 Skrevet 1. januar 2011 Skjønner at det er mange meninger på det her, og tenkte at jeg kan jo gi min! Selvom jeg sikkert får mye "pepper" for det her, for jeg har helt sikkert ikke peiling siden jeg er så ung. (mange bim-damer som er helt forferdelige når de ser alderen på den som uttaler seg, så da vil jeg være dere i forkjøpet å si at det er ikke vits - jeg er ihvertfall ærlig!!!!) Jeg er 17 år, og blir 18 i mars, så vet godt hvordan det er å være i den situasjonen som dere er i nå. Nå har jeg vært gravid siste halvåret da, så har ikke blitt mye festing og drikking for min del (hadde ikke vært det uansett, men prinsippet). Poenget er at jeg vet hvordan det er å være i din datters og hennes venninnes situasjon, for i utgangspunktet er jeg på det "stadiet" enda. Jeg stoler på min mamma. Jeg har alltid svart ærlig om hun spør om noe, enten det gjelder fest eller ikke. Jeg svarer alltid hvor jeg skal og litt hvem jeg skal med, hva som skjer osv sånn at foreldrene mine har litt peiling. Men jeg har ikke pleid å si "Hey mamma, jeg stikker på fest ikveld jeg, tenkte å ta meg noen øl!!" Her har vi en slags "regel" som er sånn at hvis vi drikker såpass lite at vi greier å legge skjul på at vi har drukket når vi kommer hjem, får det ingen konsekvenser. Da ser mamma og pappa mellom fingrene og rett og slett leker dumme. For min del tør jeg da å gå ut og kose meg, men jeg har i bakhodet hele tiden at jeg ikke skal bli alt for full og at jeg må være hjemme til det klokkeslettet som er sagt. Får heller ikke alkohol av foreldrene mine, men de hadde aldri nektet meg å gå på fest. Dersom vi ikke drikker eller røyker før vi er 16 får vi mopedlappen av mamma og pappa, og om vi ikke røyker før vi er 18 får vi billappen. Altså forventer ikke mine foreldre at vi er helt avholds til vi er 18, men vi har ikke noen spesiell regel for at vi ikke skal få lov, SELVOM det er imot norges lover osv... Om vi kommer dritings hjem derimot, smeller det ;-p Da får vi høre det, hvor uansvarlig det er osv. Foreldrene mine får ut raseriet mens barnet ikke er helt tilregnelig, så eventuelt over-raseri-utbrudd vil bli glemt, og vi kan snakke fint om det dagen etterpå! Da har foreldrene rukket å roe seg ned, og barnet har "sobered-up". Hvis mamma og pappa er ekstra heldige, har vi vært så fyllesyke dagen etterpå at vi antakeligvis aldri kommer hjem så full igjen, fordi da får vi gjennomgå dagen derpå!!! Mange vil synes at det her virker veldig teit. Men det skaper faktisk en viss tillitt mellom foreldre og barn. Barnet tør å utfolde seg litt og "teste" ut ting når det er mest fristende og når man er i sin mest nysgjerrige alder, mens foreldrene vet at om det skulle være noe så har barnet faktisk vett til å ringe hjem for å bli hentet feks. Eller andre ting! Det er viktig å vite at man ikke får "bank" dersom man kommer hjem og har drukket en øl eller to. Dessuten blir man ikke like nysgjerrig om man "får lov", som om man hadde blitt nektet det fullstendig! Så det her er gjensidig, foreldre får igjen for å stole på barna sine, så er det sagt For min del drakk ikke jeg før jeg var 16. For da fikk jeg mopedlappen! Jeg røyker ikke, jeg vil jo ha bil lappen Har kun kommet hjem full EN gang, og da ble jeg lurt og sjenka skikkelig. Men jeg kunne fortsatt stå, gå og bevege meg, tilogmed sikkert danse litt, så det var ikke verre enn en skikkelig hang-over dagen derpå. Ellers så har jeg, imotsetning til mange av mine venner, alltid hatt et trygt sted å komme hjem til etter en fest, jeg har stort sett kommet på tiden - og om jeg har blitt ute lengre så har jeg ringt mamma. Hun sitter oppe og venter uansett hvor sent det blir, så om jeg blir ute til sent på morrakvisten får jeg skikkelig dårlig samvittighet ovenfor henne, så det skjer ikke! Jeg lurer meg heller ikke ut, jeg sier ifra. Og foreldrene mine vet stort sett hvor de har meg. Nå har jeg aldri vært så veldig glad i alkohol da, men når man er ung så er det selvfølgelig gøy å teste ut nysgjerrigheten litt. alle lurer jo på hvordan det virkelig er å være full! For min del må jeg ærlig talt si at jeg ble litt skuffet, hadde trodd det skulle vært gøyere. Ofte er det gøyere å dra på fest å være edru, men må jo si at en god drink eller to må da få lov til å nytes! Mange unge har faktisk litt vett i skallen Har mange venner der foreldrene faktisk tror at deres 16-17årige barn aldri har smakt en dråpe alkohol. Vi hadde fest hos en venninne en gang, og broren kom og "krasja" festen og sølte champis overalt. Da foreldrene kom hjem skyldte venninnen min på broren, og de trodde henne! Mine foreldre, som kjenner hennes foreldre, visste jo alt om festen, så der gikk det galt da det emnet kom opp... for "de sin datter ville ALDRI hatt en fest hjemme, for hun driver da ikke med sånt!!!! hun er jo perfekt!!!!!"Men sånn er det jo sjeldent Er alltid godt for foreldre å vite hvor barnet sitt er. Men man vil høre det fra barnet sitt selv, ikke fra resten av verden. Så jeg håper du overtalte din datters venninne til å fortelle sine foreldre dette selv! Men synes ikke det er verdt det for din del, å bryte din datters tillitt for å "sladre." men det er min mening.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #23 Skrevet 1. januar 2011 Beklager, men råd om oppdragelse av tenåringer fra noen som har blitt gravid som 17-åring er liksom ikke det jeg ser som spesielt verdifullt akkurat...
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #24 Skrevet 1. januar 2011 Bra jeg synes det er et nyttig innspill da Og dilemmaet mitt er ikke om jeg skal la datteren min få dra, men om jeg skal varsle foreldrene til venninen. HI.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #25 Skrevet 1. januar 2011 Jeg mener foreldre skal sette grenser. En mor som lar datteren dra på fest der hun vet det blir drikking og i tillegg hjelper datterens venninner å dra på denne type fester setter ikke akkurat grenser. Jeg syns ikke det er en god ide å la de gå fordi moren tror at datteren da vil fortelle henne mer. Og jeg tror datteren uansett vil skjule mye av det hun gjør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå