Gjest sug lut Skrevet 30. desember 2010 #1 Skrevet 30. desember 2010 Inspirert av Anne-B: Hit me, baby! Hvilke frø skal jeg ha, hvilke nettsteder skal jeg frøsikle på, hva skal gjøres i år av store morsomme nye fine saker? Og forresten, hva heter nettstedet jeg sikla på i fjor, der jeg kjøpte kosmosene?
Anne-B. Skrevet 30. desember 2010 #2 Skrevet 30. desember 2010 Jeg kjøpte frø hos impecta.se. Veldig fornøyd med kosmosene, som blomstra og blomstra til frosten tok dem, men resten, dvs stokkroser og clematis, fikk jeg ikke til. Må nok ha gjort noe feil. Vi skal ha svartrøde solsikker. Og så er vi vågale og prøver oss på kaffebusker og sånne orkideer, slike som er veldig poppis nu for tiden. Afrikanske ringblomster skal jeg også prøve meg på, syns de vanlige ble litt kjedelige, og så går vi for tomater og sukkererter. Det skulle vel være arbeid nok for denne sommeren, tenker jeg.
Gjest sug lut Skrevet 30. desember 2010 #3 Skrevet 30. desember 2010 Vi hadde sånne solsikker i sommer og de var rett og slett helt fantastiske, alle nyanser av svartrød/brunrød/purpur/brungul. Tre pr store krukke går kjempefint, da kan de nemlig leve et kjedelig sted til de blir store nok til å blomstre og være fine (er ikke veldig dekorativt mens de vokser til). Hva skjedde med klematisen din? Sådde du frø? Klematisen min (ferdigkjøpt) blir jo spennende, kanskje vinteren tar den... ellers skal den få store nydelige hvite blomster men dem var det ingen som så noe til i år i hvert fall (skal lyse opp i en tujahekk som bare får littebitt sol pr dag...) Er det sånn at alle greinene på klm visner fra år til år, og den starter på nytt? Eller vokser den videre fra det den var i år? Kan man ha kaffebusker i Norge? Og for hva - for blomster eller for kaffe? Kosmos må jeg ha igjen, i et stort bed. Men noe sånn vindelgreier - Morning Glory - skal jeg ikke ha mer, hvis man ikke er der AKKURAT når den blomstrer er det forbi. Og så gleder jeg meg til kanskje løkene kommer, kirgisløk, anemoner, ruteliljer og så krokus og påskeliljer og mer krokus og scilla. Men det er liksom ikke så mye man kan gjøre for dem... Forresten - det har sine fordeler å være gullfisk, jeg veit jeg kjøpte masse restplanter og stappa ned seint på høsten, men husker ikke hva. Det er sånt som skaper forventning og glede hos oss enkle.
Gjest sug lut Skrevet 30. desember 2010 #4 Skrevet 30. desember 2010 Forresten skal jeg ha denne. http://www.nelson.no/filer/pluggbox_no.htm?nolink
Anne-B. Skrevet 30. desember 2010 #5 Skrevet 30. desember 2010 De ser innmari fine ut, de solsikkene. Må jo selvfølgelig så noen av frøene vi fikk fra de vi hadde i sommer, så det blir en fin blanding av gult og rødt, tenker jeg. Skal ha noen rett i jorda denne sommeren, det var et vanvittig pes med vanninga av de i krukke. Hva som skjedde med klematisen, blir jeg ikke riktig klok på. Det jeg sådde, kommer med blad etter blad, ett og ett på lange tynne stilker. Den vokser liksom ikke i høyden, bare utover. Den kom opp 5-10 dager etter at jeg sådde frøene, så enten har jeg fått feil frø, eller så må det ha fulgt noe med jorda. Så lenge den holder ut, så venter jeg i spenning. Det kom også opp noe i en av de andre klematispottene, så det blir spennende å se om det bare var ugress jeg plantet ut i høst. Klematis skal vel forøvrig beskjæres om våren, så jeg tror at bladene visner, mens greinene fortsatt lever. Den skal bli større for hvert år, etter som jeg har skjønt. Humle visner helt ned, vet jeg. Om man kan ha kaffebusker, aner jeg ikke, men jeg syntes det så gøy ut, så jeg skal prøve. Må vel gå an å ha den i stua. Det står ikke noe om vekstsone på den heller. Tenk å kunne gi egendyrkede kaffebønner i julegave! Om så kaffen blir støgg som juling, så er det da noe. Jeg satte mange løker i høst, for tulipaner og alt mulig rart, langt inne i ammetåka. Husker vagt at jeg irriterte meg over at jeg satte ned scilla og glemte at jeg egentlig hadde satt av den delen til kosmos, men det er vel bare å fylle på med jord, og plante dem oppå.
Anne-B. Skrevet 30. desember 2010 #6 Skrevet 30. desember 2010 Genialt! Noen formening om pris? Det er jo akkurat en sånn jeg trenger!
Gjest sug lut Skrevet 30. desember 2010 #7 Skrevet 30. desember 2010 God ide, man kan sikkert sette kosmos etter at løkene har gjort sitt. Jeg minnes vagt at jeg tegnet et slags så-løk-plante-kart over hagen i et analt anfall, men vet ikke hvor det er - husker jeg hadde gode ideer til ting men hvem vet hva slags ideer det var. Ja, vanning i krukke er jo litt jobb (særlig siden jeg ikke har utekran) - men fleksibiliteten er gull. Og så har jeg så diger terrasse at noe krukker vil det alltid bli, i tillegg til mine (forhåpentligvis) overvintrende Dronning Ingrid og et par andre pelargonier.
Gjest sug lut Skrevet 30. desember 2010 #8 Skrevet 30. desember 2010 Så på den på lokale hagesenteret i høst, og det var ikke avsindig pris, husker jeg, men vurderte at jeg kan vente til våren. Ja særlig. Første frø i jorda her blir forresten tomater i februar, vet ingen andre som må så tidlig.
Patetica fåkksi Skrevet 31. desember 2010 #9 Skrevet 31. desember 2010 Jeg skal også plante tomatene i februar, og satse på at de blir like fine som høyt elskede og dypt savnede Klodrik som ga meg 22 vidunderlige tomater i sommer. Er gartnerifrø bra nok, su gluteo?
Gjest sug lut Skrevet 31. desember 2010 #10 Skrevet 31. desember 2010 Apetit, jeg vet ikke av annet så jeg er i hvert fall fornøyd med gartnerifrø. Men hei, jeg er en enkel sjel fra landet.
Gjest sug lut Skrevet 2. januar 2011 #11 Skrevet 2. januar 2011 Nå har jeg bestilt fire poser fra Solfang.no, en kosmos med alle varianter (inkl fylte hvite), en rosalillahvit erteblomst, noen rosa digre solhatt (som jeg ikke har plass til så jeg skal prøve dem i kjempekrukker), og dusksalvie (Blue denim).
Anne-B. Skrevet 3. januar 2011 #12 Skrevet 3. januar 2011 Det høres ut som en deilig have til sommars.
Anne-B. Skrevet 4. januar 2011 #13 Skrevet 4. januar 2011 Nå har jeg bestilt, jeg og. Det ble valmuer, kaffebusk (arabica), alle sorter pyntekorg, en orkidésak og røde solsikker. Det glædes!
Gjest sug lut Skrevet 5. januar 2011 #14 Skrevet 5. januar 2011 Blir veldig interessant å høre om du kan invitere på egendyrka kaffe latte!
Gjest amandine Skrevet 6. januar 2011 #16 Skrevet 6. januar 2011 Jeg er en djevel på choc chip cookies om jeg får være med.. Og svinaktig glad i kaffe og prat... Ønsker med dufterteblomster, jeg.. Og valmuer.. Og kosmos.. Og storkenebb og andre skogblomster til hageskogen min. Og håper at markjordbærene overlever vinteren.. Og gleder meg sinnsykt til å se hvilke nye tuer med mildekrokus som dukker opp i år!
blomstre Skrevet 6. januar 2011 #17 Skrevet 6. januar 2011 I fjor kjøpte du frø til Candy stripes fra Solfang, var det de du mente? Eller noen andre pyntekosmoser?
blomstre Skrevet 6. januar 2011 #19 Skrevet 6. januar 2011 ...jeg har bare et eget lag med søkemotoren ;-)
Gjest sug lut Skrevet 6. januar 2011 #21 Skrevet 6. januar 2011 Du lever opp til navnet Jepp, stemmer det, faktisk. Hm, nå angrer jeg litt på at jeg gikk for en sånn altmuligkosmosmix, men det får stå til, det skal være candy stripes inni der også.
Gjest sug lut Skrevet 6. januar 2011 #22 Skrevet 6. januar 2011 Amandine, jeg også gleder meg veldig til mildekrokuser, faktisk, håper bare de tåler sprengkulda som var... De er nydelige.
Himmel og hav Skrevet 7. januar 2011 #23 Skrevet 7. januar 2011 At jeg skulle rote meg inn på denne tråden, da, og begynne å drømme om vår og varme. I hagen min er det bare 80 cm med snø over stauder og løk, og så lar jeg meg lure inn på solfang. Med en akeleisvakhet, muligens medfødt eventuelt påført i ung alder, så var det jo noen "må ha" der inne! *sikle*
Gjest amandine Skrevet 7. januar 2011 #24 Skrevet 7. januar 2011 Å akeleie, ja! Vet du, jeg så verdens vakreste i fjor. Fikk til og med avlegger, men den overlevde ikke. Skal kjøre forbi til sommeren og tigge meg en til. De var i en gammel gammel hage, ganske store blomster som var klar nesten koboltblå. Usannsynlig vakre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå