Gå til innhold

Okay. Et kjapt spm.... (ang julepresang)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor har en bror, min onkel, som er millionær.

Jeg har to brødre som er 14 og 16 år. Jeg er 25 år, og har et barn.

Jeg har alltid fått julegave av min onkel og min mamma har alltid kjøpt julegave til han sine unger (2 stk på 10 og 14)

I år fikk ikke jeg noe. Men min sønn fikk lego :) Men mine brødre på 14 og 16 fikk en Bergansjakke hver. Da er greia. Er jeg ekskludert fordi jeg har blitt eldre, og barnet mitt blir prioritert isteden?

Følte meg litt snurt egentlig, selv om jeg syntes det var koselig at de tenkte på sønnen min da. Men syntes det er dårlig å forskjellsbehandle mellom meg og brødrene mine.....

Hva syntes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner hva du mener.. Men d er helt normalt å slutte å gi til personer som har blitt foreldre.. Da er d liksom barna som blir prioritert. D er en av ulempene med å bli foreldre :/

Men siden har en millioær så hadde jeg nok følt litt skuffelse ja.

Skrevet

Du er da vel voksen!

Mange slutter å gi rundt konfirmasjonsalder og noen til 18.

Her har du fått gave til laangt oppi 20 åra???

Kanskje onkelen din ser du klarer deg selv?

Du høres egentlig bare litt ego ut nå, og kunne selvfølgelig tenkt deg Bergans jakke selv..

Skrevet

For min rike onkel er det vel mere prinsippet at etter du er fylt 18 får du ikke noe. så du skal nok se at dine brødre heller ikke får noe når de blir på din alder. da er det jo ikke urettferdig. du har jo tross alt fått mange flere gaver enn de enn så lenge;-)

Men jeg skjønner hva du mener. Her i huset er det også at noen slektninger prioriterer barnet, men jeg kan jo skjønne det. Min datter fikk 5000 kroner fra sine oldeforeldre, jeg fikk ingenting. Men føler ikke at jeg kan klage;-)

Skrevet

Selv om han tjener eks 1 mill må du også se på utgiftene han har. Det er ikke sikkert at han har så mye å rutte med som du tror. Og jeg skjønner godt at ikke du får noe når ungen får. Brødrene dine er fortsatt barn. Det er ikke du!

Skrevet

Ja, for jeg trodde kanskje han hadde glemt meg bare, eller at mamma hadde mistet min gave eller no, men jeg spurte mamma om det, og hun sa at det ikke var noe til meg i år.....Så da vet jeg jo det. Jo eldre man blir, jo mindre pakkesanger :)

HI

Skrevet

Har ikke sagt at han tjener en mill. Men sa at han er millionær. Han har endel millioner etter arv på kontoen, så utgiftene har ingenting med saken å gjøre. Ja, jeg er voksen, men syntes det er rart å bli bortprioritert ift mine brødre.

HI

Skrevet

Selvfølgelig kunne jeg tenkt meg en Bergansjakke selv. Og jeg mener, siden mine brødre er de yngste, så vil det bare si at det blir noen år til meg gaver på julaften da? På min side av familien? 4 år igjen til eldste fyller 20, og da er det bare minste broren min som skal få presanger av onkler og tanter? Det er jo litt feil...

Onkelen min har sett lenge at jeg klarer meg fint, for det har jeg gjort de siste 10 årene, men jeg føler meg bortprioritert. Min tante på pappa sin side gav meg en eske med såper. Og jeg mener...her er det bare tanken som teller. At man fremdeles er tenkt på.

HI

Skrevet

Nei, man skal absolutt ikke klage :) Her fikk mini alt han trengte og vel så det, så jeg er veldig fornøyd :)

Er vel litt sårt å tenke på at man har blitt så "gammel" at man ikke blir prioritert lengre..... men,men....Håper ikke det forskjellsbehandler brødrene mine når de kommer til det stadiet. At han yngste får, men ikke han eldste.

Skrevet

Vi søsken imellom har i alle fall laga ein avtale om at her er det berre ungane som får julegåver. Vi er to som har barn, to som ikkje har. Avtalen er at dei som ikkje har barn får ein ting frå oss andre, vi som har barn får ikkje noko, men ungane våre får. Det året ei av søstrene mine får barn får ikkje lenger ho og kjærasten gåve, då er det barnet som får. Nevøar og nieser skal få gåve fram til 18 år, med mindre noko endrar seg med tida.

Det er heilt normalt at ein sluttar å få gåve frå "ikkje-fullt-så-nær familie" når ein etablerer med eigen familie. Ekstra koseleg at barnet ditt fekk noko, det er utanfor det som eg hadde forventa frå mine tanter og onklar.

Skrevet

Ja, men nå er jo dere søsken. Her er det jo snakk om min onkel. Og at brødrene mine får av vår onkel, men ikke jeg. Dette er en nær onkel av meg som jeg treffer veldig ofte, selv om ikke det spiller noe rolle. Jeg har 8 onkler og tanter, og får ikke noe av de andre (bortsett fra såper av min ene tante) noe jeg aldri har forventet meg heller, men jeg må si at jeg er litt skuffet over at jeg ikke har fått noe av min onkel i år, bare sånn uten videre når mine brødre fikk. Penger er jo ikke noe problem på den fronten der, vil jeg si.

Men en ting jeg tenkte på er. Hva om du har to søsken som er tettere? Som mine brødre? Skal man slutte å gi til han eldste når han fyller 18, men han yngste skal fortsette å få to år til? Er ikke det urettferdig?

HI

Skrevet

er ikke det da din eldste bror fikk gave i to år før den yngste ble født. her i familien får ingen etter de har fylt 18. spiller ingen rolle hvor gamle søskene er..

La oss se på det slik: hvis din onkel gir til dere alle til han dør vil du ha fått MYE mer en dine brødre. er ikke det urettferdig..??

hilsen en annen med rik onkel som svarte lengre oppe i tråden;-)

Skrevet

jeg er blitt litt snurt jeg og i år, normalt slutter vi med gaver i familien når barna blir 18, men siden jeg skal ha baby på nyåret (!!!) så fikk jeg nesten ingenting fra familien. Og siden tusta ikke er født, fikk ikke hun heller ;) (jeg er 17)

Men sånn er det bare!

Normalt så er det ihvertfall sånn i vår familie, at vi slutter med gaven når barna er 18, og "viderefører" gavene til barna. og om man ikke har barn, så blir det ikke pakker før man får barn :P kanskje litt sært, men hva skal man kjøpe til alle tante og onkelbarn som egentlig er voksne da? Blir en del av de etterhvert, så jeg skjønner veldig godt at det må slutte en gang. Du er jo 25, hvis du har fått gave i så mange år ville jeg bare vært fornøyd for det! At han er millionær har vel ingenting å si, synes jeg ... det er han sine penger lissom, og desverre har verken du eller dine søsken "krav" på noe som helst...

Dine søsken er 14 og 16, og fortsatt mindreåringe. Dermed blir det forskjellsbehandling mellom deg og de, har du innetider og husregler osv enda? ;) Dine fettere er også mindreårige, så samme gjelder jo dem... Du er jo ikke mindreårig. Jeg synes ikke det var urettferdig for å være ærlig, altså barnet ditt fikk jo gave? Og barnet ditt er ikke i like nærme familie til din onkel som dine søsken, så bare fordi han har penger så betyr ikke det at gaven må være like dyr vel? Er bare mine tanker ;) Kjipt med den "snurte" følelsen, men sånn er verden!

Skrevet

Onkelen din er vel av den litt eldre generasjonen, og da sluttet man gjerne å gi noe når de ble konfirmert eller visste andre tegn på å bli voksen. Han ga jo presang til sønnen din, og det er vel rimelig, siden han er liten. Men det var jo synd at du ikke fikk noe, kunne jo bare vært en telysholder eller noe. Men ikke ta det ungt. Det er nok neppe personlig ment, ta det heller som et signal på at han tenker at du er voksen, og klarer deg selv, og det er jo en slags tillitserklæring om at du er voksen og har eget barn, og da regner han med at du klarer deg selv, mens de andre barna jo er endel yngre. Men skjønner godt at du også ville hatt Bergansjakke, Han tenker nok at du kan skaffe det deg selv, siden du er voksen, verre er det ikke. Rike onkler (kunne tenkt meg en selv) er gode å ha for noen, men det kan vel hende at de nøkterne julaver (evt ingen gaver) er det syns er rimelig . som han.

Skrevet

Urettferdig? Skal den eldste broren då få pakke i totalt 20 år, mens den yngste får i totalt 18 år?

Ja, eg forklarte korleis vi søsken har gjort det, men det har vore det same med mamma og pappa sine søsken og, altså mine onklar og tanter. Broren min (som er to år eldre enn meg) fekk ikkje pakke det året han var 19 og eg var 17. Søstrene våre som er 5 og 7 år yngre enn meg fekk pakke hhv 5 og 7 år lengre enn meg. Det må jo bli det mest rettferdige, viss ein skal vere veldig pirkete?

Du seier at det ikkje handlar om pengar, men likevel drar du stadig fram igjen at økonomien til onkelen er veldig bra, så då burde du få pakke du og?

Og onkelen HAR jo tenkt på deg, sidan han gav barnet ditt gåve. Eg for min del vil heller at ungane mine skal få gåver enn at eg sjølv skal få, viss det no berre var ein av delane som var mulig (og det er jo slik vi har ordna det oss søsken imellom).

Det einaste eg synest er "rart" med det onkelen din har gjort er at han har gitt gåve til ditt barn. Det hadde eg absolutt ikkje forventa, og hadde tenkt at det var uvanleg koselig gjort.

Skrevet

Men det er jo ikke riktig. Når jeg ble født, så var onkelen min 14 år, så jeg fikk ikke julepresanger før han fikk barn og familie selv. Og på en annen side, så ser man jo ikke på hvor lenge man har fått presanger, men når mine to brødre pakket opp identiske Bergansjakker, følte jeg meg ekskludert av søskenflokken når jeg ikke fikk noe. Trenger som sagt ikke være noe så dyrt som en Bergansjakke, selvom han har fint råd til det, men bare en liten ting som viser at jeg fremdeles er påtenkt :)

Men som sagt, så får det bare fare. Jeg kan jo ikke tvinge han til å gi meg noe. Og det er jo forståelig siden jeg har blitt litt oppi 20åra, men jeg vet nå selv at jeg aldri kunne unngått å gi til barna til brødrene mine, uansett alder. Kan jeg gi til noen nieser og nevøer, kan jeg gi til alle.

HI

Skrevet

Jeg skjønner deg. her får vi enda av onkler og tantet å det får barna våre også, vi er godt opp i 20årene.. Er litt snurt vi også iår.. på deling fikk vi 6kniver og 6 gaffler i hardangerbestikk.. det koster vel 400 eller noe son. vi hadde fått besjed om å ikke overskride ca 1000 per person så altså 2000 på paret, dette fra foreldre.. vi fikk som sagt det bestikke mens en av mine søsken fikk tv til sikkert 3000, følte det var litt forskjellsbehandling, hvertfall siden vi også hadde ønsket oss noe til ca 1000kr hver

Skrevet

Ja, JEG syntes det er urettferdig at brødrene mine skal bli forskjellsbehandlet. Om vi sitter 5 stk å åpner gaver, og han eldste skal sitte å se på at han yngste får masse gaver, men han eldste har fylt 18 eller 20 år, så da skal ikke han få noe, syntes jeg hørtes rart ut.

Nei, jeg mener at det ikke har noe med penger å gjøre. Har ingenting med det å gjøre i det heletatt. Har ikke fått noen dyre gaver av han noengang, fordi han er ganske fornuftig og kjip på sin økonomi, som jeg mener er sunt. Men å kjøpe en bukett blomster eller en (som noen sa her) telysholder eller noe som viser at jeg er inkludert i familien, hadde jo vært koselig. Men plutselig nå, ute av det blå, har han bestemt seg for å ikke gi meg noe i det heletatt. Etter 3 år med barn, og langt etter 20 år. Hvorfor akkurat nå liksom?

Somsagt. Håper virkelig ikke min eldste bror skal sitte å se på at yngstemann sitter å frotser i presanger når eldstemann fyller 18......bare fordi han har blitt 18....

Skrevet

Vi er vel ueinige, og får la det bli med det :o)

Eg meiner at ein gong må det jo ta slutt. Vi har så langt "berre" 5 nevøar/nieser (men det er fleire på veg), og det er litt over the top å tenke at alle nieser og nevøar skal få julegåve og bursdagsgåve resten av livet. Spesielt når dei veks til og får barn sjølv, og vi kanskje får barnebarn. Det kan bli for mange gåver å holde styr på for alle og ein kvar. EG synest det er det mest "rettferdige" å sette aldersbestemt gåvestopp, DU kan gjerne meine noko anna.

Men det er klart - det er jo greitt om "aldersgrensa" er noko familien blir einige om i fellesskap.

Skrevet

Vi er vel ueinige, og får la det bli med det :o)

Eg meiner at ein gong må det jo ta slutt. Vi har så langt "berre" 5 nevøar/nieser (men det er fleire på veg), og det er litt over the top å tenke at alle nieser og nevøar skal få julegåve og bursdagsgåve resten av livet. Spesielt når dei veks til og får barn sjølv, og vi kanskje får barnebarn. Det kan bli for mange gåver å holde styr på for alle og ein kvar. EG synest det er det mest "rettferdige" å sette aldersbestemt gåvestopp, DU kan gjerne meine noko anna.

Men det er klart - det er jo greitt om "aldersgrensa" er noko familien blir einige om i fellesskap.

Skrevet

Kunne ikkje dy meg, *måtte* berre google litt her... Veit ikkje kva type Hardangerbestikk dåke samlar på, men det kostar uansett IKKJE 400 for 6 knivar og 6 gaflar.

"Anita" kostar 880,- for 6 knivar og 630,- for 6 gaflar (totalt drøyt 1500,- for 6 knivar og 6 gaflar, nesten fire gongar dyrare enn det du trur) hos dei par nettbutikkane eg har vore innom no. "Frida" er litt rimelegare, "Admiral" er litt dyrare.

Viss det er veldig viktig for deg at gåvene kostar like mykje kvart år, bør du i det minste ha ein reell idé om verdien på det du får.

Skrevet

Det må være kjipt å bruke så mye tid på å regne etter hvor mye hver og en får for i gaver...Og som Ranveig sier, det er en fordel å vite hvor mye ting faktisk koster hvis man først skal være så grådig...

Og HI, jeg ser at du nærmest forventer at brødrene dine bare får gaver til de er 18 eller 20. Hvorfor det? Onkel gir vel dem også gaver fram til de får unger da, sånn som du fikk...Og at dine nieser/nevøer fåår gaver i stedet...

Blir helt matt jeg, tidligere i dag var det hu som var så forbanna fordi hun "bare" fikk et hekla sengeteppe som ikke hadde kosta svigermor noe...

Skrevet

Da tror jeg du burde lese over igjen. Er jo det jeg sier at jeg IKKE håper på. At den ene skal sitte å se på den andre åpne gaver, men det er jo det noen her sier. At jeg burde skjerpe meg fordi jeg har blitt over 18, eller 20år så jeg skulle egentlig ikke fått presanger frem til jeg var 24.

Jeg sier jo at jeg ikke er utakknemlig, men at jeg er litt sår på det. At jeg føler at det er litt dårlig gjort at det alltid er jeg som kommer dårligst ut av det fordi jeg er eldst, og at jeg ikke skal få noen pakker av folk i familien fordi jeg har rundet en spesiell alder.

Men skriver ENDA en gang, at det får jo bare fare forbi, og at jeg bare får innfinne meg med at det er slik....men jeg har da lov til å være skuffet. Følelsene kan jeg ikke kontrollere faktisk.

HI

Skrevet

Hvis din onkel har bestemt seg for at dere kun får gaver så lenge dere ikke har barn, deretter så får ungene deres gaver, så bør det vel være greit for alle sammen. Han kutter neppe ut gaver til brødrene dine når de er 18 eller 20 selv om de ikke har fått unger, da hadde jo ikke du fått gave til du var 24... Tilfeldigvis er du eldst, og du fikk barn først, det må du nesten bare tåle, gaver er ikke noe en kan hverken kreve eller forvente...

Skrevet

Forstår ikke helt hva som er forskjellsbehandling! Har du fått gave fra du ble født? Om ja så har du fått gave i 25 år, mens dine brødre bare har fått i hhv 14 og 16 år. Mer rettferdig kan det strengt talt ikke gjøres! Når de har fått i 25 år mister de også gavene fra onkelen. Det eneste som er uretferdig her er om dine brødre fortsetter å få etter at de er blitt 25 og du fremdeles ikke får noe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...