Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #1 Skrevet 22. desember 2010 Hva synes dere om det guttenavnet?
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #2 Skrevet 22. desember 2010 Aldri hørt om det før, synes Santos er bedre da. Er et navn jeg har hørt før.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #4 Skrevet 22. desember 2010 jeg har en innmari ålreit kompis som heter Santo ...
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #5 Skrevet 22. desember 2010 Nei, det er ikke et hundenavn. Det er Italiensk og betyr helgen. Jeg synes det er kult! HI
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #6 Skrevet 22. desember 2010 Det kan hende i Italia, men i Norge er det et hundenavn. Men jeg misforstod og trodde dere bodde i Norge- sorry. passer sikkert fint i Italia.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #7 Skrevet 22. desember 2010 Vet om flere hunder som heter det. Visste ikke at det var et menneskenavn :-)
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #8 Skrevet 22. desember 2010 trodde også det var et hundenavn
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #10 Skrevet 22. desember 2010 Åja, jeg trodde ikke det bare var lov til å bruke norske navn på barna sine hvis man bor i Norge. Sorry. Isåfall passer jeg og flere tusen andre norske jenter best i Frankrike....
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #11 Skrevet 22. desember 2010 Nei, det er ikke et hundenavn. Vi hadde en hund som het Viktor. Det gjør ikke automatisk navnet til hundenavn. Derimot er det ganske vanlig at hunder har menneskenavn.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #12 Skrevet 22. desember 2010 Du søkte på mannsnavnet: Santo Det er 5 menn som har Santo som første fornavn.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #13 Skrevet 22. desember 2010 Ja, ok. Jeg heter Anette og er etnisk norsk, men navnet mitt er fransk. Vet ikke helt hva du legger i Norske navn, men tipper det er navn a la: Emma Aurora Martin Henrik Johannes Leah Jonas, osv. Forøvrig er ingen av disse navnene norske men blir ofte brukt av etnisk norske foreldre.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #14 Skrevet 22. desember 2010 Jo, det er et guttenavn i Italia, og betyr helgen på italiensk. Bare fordi det ikke er vanlig i Norge (enda) så betyr det ikke at det ikke er et navn. I Sverige er det allerede flere gutter som heter det og i kjent stil kommer det nok hit etterhvert også.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #15 Skrevet 22. desember 2010 Det blir alt for religiøst/hellig for min del. Men så er ikke jeg troende. Er dere? Synes ikke man kan kalle barnet sitt for Santo kun fordi man synes det er et pent navn, til det er navnet for ladet. Og pompøst!
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #16 Skrevet 22. desember 2010 Hvem sa noe om den førstefødte? Han er mitt tredje og siste barn, og vi har ikke bestemt oss helt. Jesus er forresten et helt vanlig navn i latin amerika der jeg har flere familiemedlemmer som bor. Skjønner ikke hvorfor det er teit å kalle barnet sitt for Santo fordi "alle vet at det betyr helgen". "Alle" vet jo at Lucia, som har blitt et populært navn betyr lys, og at det ofte er brukt i stedsnavn. Alle vet jo hva Bjørn Stein Liv og Sol betyr også. Jeg skjønner ikke poenget ditt. HI
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #17 Skrevet 22. desember 2010 Så man kan ikke bruke Hebraiske eller bibelske navn dersom man ikke er troende? Hva mener du med at navnet er "ladet"? Mathias som har ligget på navntoppen i åresvis betyr jo "gave fra Gud". Er det mindre ladet enn "helgen"? Jeg ser ikke hva som gjør at Santo er mer pompøst enn Mathias.... Jeg tipper rett og slett at dere ikke liker det fordi det er et uvanlig navn og at det er uvant og lite kjent. Det er helt greit. Jeg hadde ikke regnet med at så mange skulle like det. Det blir bare litt dumt med forklaringene deres på hvorfor dere ikke liker det. Hvorfor i all verden skal man ikke kalle barnet sitt for noe kun fordi man synes det er pent?
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #18 Skrevet 22. desember 2010 Igjen: Mathias kan bety hva som helst, for på norsk kjenner vi ikke betydningen eller bruker den til daglig. Men mange latinske betegnelser har til en viss grad gått inn i språket vårt gjennom mange hundre år. Santo er sikkert "pent" i noens ører, og det samme er "Jesus" eller "Adolf" eller "Vanilje". Om det klinger fint eller stygt er ikke vesentlig, for der vil meningene alltid være delte, men ASSOSIASJONENE til Adolf og Vidkunn vil ennå lenge være "nazinavn" og til Santo, Jesus og Crucifixtus vil for alltid være "hellignavn". Sorry, det er ikke vi som lager reglene, vi bare forteller deg om dem!
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #19 Skrevet 22. desember 2010 Ja, nettopp: i Latin-Amerika. der har jeg også bodd og mange heter Jesus der, men jeg har til gode å møte en Santo... derimot har jeg møtt både Trinidad, Purificacion, Socorro og Asuncion, og syns samtlige passer VELDIG dårlig i norsk sammenheng. Men ska du bo i Argentina med ungen, så sett i gang. Og ja: norke navn kan også ha en betydning, men tor meg, den dama jeg kjenner som heter Sol er ei skikkelig furten, frekk megge, så jeg syns egentlig foreldrene kunne ha kalt henne noe som var mindre ladet. Hun var sikkert solstrålen deres da hun var baby, men alle vi som kjenner henne nå, bruker det bare i sarkastisk sammenheng: "Se der kommer SOLA vår, ja hun stråler jo som vanlig..."
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #20 Skrevet 22. desember 2010 Jeg er ikke provosert i det hele tatt. Jeg ønsket bare en saklig argumentasjon på hvorfor man ikke likte navnet DERSOM man hadde et behov for å utdype grunnen til det. Og det føler jeg fortsatt at jeg ikke har fått. Er det ikke ok å bare si at man ikke liker et navn da? Hvorfor må man komme med laaaaange tullete forklaringer a la 21:49? Hva DINE assosiasjoner er til forskjellige ord og navn har nødvendigvis ingenting ingenting med andres assosiasjoner å gjøre. Og det finnes ingen regler når det gjelder navn. Jeg forbinder også Adolf med Adolf Hitler, men i Spania der jeg har bodd i mange år er det helt vanlig å hete Adolfo. En av de største design kjedene heter Adolfo Dominguez. Jeg fikk ingen Nazi-følelse av å gå forbi butikkene hans.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #21 Skrevet 22. desember 2010 Hehe, Santo og Santino er det mange i Argentina som heter. Som du sikkert vet kom det mange italienere dit og det har påvirket kulturen. Når du begynner å blande inn navn som Purificacion og Socorro så er du litt på bærtur. Både du og jeg evner å forstå at Santo er et brukervennlig navn på norsk til motsetning til navnene du kom med. Jeg kjenner også en Asuncion men hun blir kun kalt Asun. I Spania, Italia og Latin Amerika er det like vanlig å forkorte navn som i USA og England.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #22 Skrevet 22. desember 2010 - men da sier du til sønnen din dette når han som 10 åring synes det er utrolig kjipt å ha et hundenavn.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #23 Skrevet 22. desember 2010 Ser ikke for meg den problemstillingen gitt:).
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #24 Skrevet 22. desember 2010 Men det burde du, vi velger navn som ikke er belastende i vårt miljø, lei foreldre som skal være så utrolig spesielle og banebrytede slik at det går på bekostning av barnet
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #25 Skrevet 22. desember 2010 Verken Santo eller Purificacion blir finere i Norge av at de er populære i Argentina.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå