Gå til innhold

Å yello, samboeren min er kresen på julemat.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke liker han Ribbe, pinnekjøtt, lutefisk eller kalkun sikkert..

Pølse går, til nøds. Men det er så utrolig flaut å be foreldrene mine lage mat til han annet enn det som serveres, han er ikke akkurat 5 år lengre..

Er det bare han som hater julemat? Eller er han bare kresen? Kommer no chance in hell å be de lage grandis på julaften..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er utrolig flaut med voksne mennesker som er så kresne. Hadde jeg vært deg, hadde jeg bare latt det være. Han får bare spise tilbehøret da.

Noe annet om han er veggis, muslim eller whatever, men ren kresenhet får han vel bare lære seg å deale med selv?

Skrevet

Ja! For to år siden spiste han tilbehør. Etrestuing og poteter og gulrøtter.

Litt flaut.. Prøver ikke å bry meg om det, men litt flaut når andre synes det er bansliv av han å ikke smake på maten. Tom Toåingen vår spiser alt av mat. Han vil ikke spise noe KUN fordi det er jul når han ikke liker det, sier han. Omg.

Skrevet

Litt skrivefeil her, men gjør meg vel forstått :) Gikk litt fort på tastaturet.

Skrevet

Enig med hun over her. Han er ikke unnskyldt når han bare er kresen... Hvordan går det an å være sååå kresen at man ikke liker ribbe, medisterkaker osv ? Og dårlig av han å ikke gidde å prøve engang når foreldrene dine har jobba for å lage god mat. Er kresen selv, men prøver da å smake før jeg evt sier at jeg ikke liker det!

Skrevet

Han får spise julepølse da? Han liker vel poteter og saus? Liker han det ikke så får dere bare være åpne om det. Om han foretrekker grandiosa så er vel ikke det et så stort problem? Man trenger jo ikke lage et problem større enn det er:-)

Skrevet

Sant nok :) Saken er at vi skal i julemiddag på Fredag, og da bør han spise maten som er laget mener jeg. Smake ihvertfall, av ren høflighet. Han vil ikke det da, tydeligvis. Han kan jo godt sulte til vi kommer hjem! Har masse grandis i fryseren ;) Julepølse skal de ikke lage på Fredag, og jeg kommer ikke å forlange at de lager flere enn 3 retter på julaften..

Skrevet

Hehe, synes det er mye rarere å gidde å bli flau over dette da. Er det krav om å dytte i seg mat man ikke liker KUN fordi det er jul altså? Da synes jeg dere stiller rare krav. Han kan ikke be om at det lages ekstramat til ham, men så lenge han spiser grønnsaker og poteter osv er det jo ikke nødvendig. Mange hater feit ekkel mat. Selv peller jeg vekk det synlige fettet og spiser fordi jeg er så lei av kommentarene, men føler ikke at det gjør meg noe mer voksen altså. Du er ikke mer voksen enn mannen din bare fordi du har annen smak mtp mat...

Skrevet

Enig med deg Sweet Amber, Saken er bare at han nekter å smake på det. Sånn som kylling. Han smakte det EN gang som barn og nå hater han det. Huff. Er kanskje ikke voksen, men synes det er høflig å smake på maten til andre de har holdt på med i flere timer :) Er forresten heller ikke glad i fet mat, men det er en gang i året det er snakk om..

Skrevet

Har en svoger som er slik.. han får biff når han er hos vår felles svigermor.

En ting er om man er allergisk, men bare ikke liker.. Han her liker ikke lukten en gang. (PInnekjøtt, Er det mulig?? Den som er så goood:-) Blir man invitert på middag, så spiser man det man får, evt tar med noe selv synes jeg. Nå får vel han her ha seg litt unnskyldt, da han ikke bor i samme by. De kommer til svigermor annet hvert år, og svigermor, eller mannen hennes da siden det er han som lager maten, kunne aldri drømt om å gjøre noe annet enn å lage noe han liker... "Det er jo jul"

Jaja, tøff i trynet nå - men hadde sikkert gjort det samme. Er bare ikke vant med at noen "krever" annen mat enn alle andre når de blir invitert på middag.. Jeg er lært opp til at man spiser det man får..

Dessuten har det aldri vært et tema i vårt hus... dvs har en søster som ikke spiser fårikål. Da vi bodde hjemme, spiste vi det bare når hun ikke var hjemme, eller kom hjem den dagen. Hun blir idag dårlig bare av lukten. Hun hadde en traumatisk opplevelse som liten. Spiste et eller flere hele pepperkorn. Mamma og pappa fikk det ikke med seg og hun klarte ikke fortelle det. De trodde bare hun var vanskelig og måtte pent spise opp. ("man spiser den maten man får servert - eller gå sulten") Det måtte hun gang på gang - helt til de fant ut hvorfor hun skapte seg sånn hver gang vi hadde det. Hun fikk da noe annet når det var fårikåltid..

De fikk litt dårlig samvittighet kan man si...

Skrevet

Jeg forstår samboeren din delvis. Jeg er kresen på en del ting selv. Pinnekjøtt og lutefisk lukter for meg "død og fordervelse", og da får jeg ikke veldig lyst til å smake heller. Og ribbe er jo bare fett.. Hvis man er ute hos mer "fremmede" kan jeg forstå det, men hos aller nærmeste familie synes jeg det er vanskelig å forstå at man blir flau.

Men, jeg synes ikke han kan forvente at dine foreldre skal lage egen mat til ham, det får han ordne selv. Vi skal til svigers i år, og de skal ha vilt, som jeg ikke er veldig glad i. Ja, jeg kunne fått det ned, men akkurat som det er viktig for dem, er deet også viktig for meg med noe jeg synes er ordentlig godt den dagen. Så vi tar med eget kjøtt til meg. Ikke noe problem det:)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg fikk svigers til å lage ribbe til meg på julaften. Ingen av de spiser det, men jeg spiser ikke pinnekjøtt... ikke spiser jeg de fysne pølsene heller. :)

Så jeg er tildels enig, men man kan ikke forlange at de disker opp med mat de i utgangspunktet ikke hadde tenkt til å ha :)

Skrevet

Det er tross alt jul, og jeg syns han skal få spise noe han liker. Hva er grunnen til at han ikke liker maten? Lukta, utseende, smaken? Har du spørt han om det, eller er det bare slik at det ikke er favoritten?

Mora mi spiser ikke mat som gir minner henne om at maten faktisk er dødt dyr. Hun spiser f.eks ikke fugl av noe slag, og mat som serveres med utsiden av dyret som ribbe og har mye fett på seg syns hun er så ekkelt at hun at hun nesten ikke klarer å sitte å spise på samme bord som oss andre. Det gjelder også i høy grad pinnekjøtt, det blir jo veldig naturellt servert med tanke på at det er ribbeina til dyret som er skjært opp og kokt. Ingen kamuflering der heller. Hun spiser overstekt biff eller skinkestek på juleaften. Lutefisk har de fleste forståelse for at ikke faller i smak hos mange.

Skrevet

Voksne mennesker spiser det de får, eller er sære nok til å ta med egen mat.

Jeg hæler ikke fårikål, men herlighet - jeg spiste da middag da jeg fikk fårikål servert hos søsteren min. Folkeskikk, heter det.

Skrevet

La samboeren din være. Ikke noe vits i å lage noe oppstyr rundt dette, det gjør det bare verre.

Jeg er selv super "kresen". For meg er det sånn at putter jeg noe i munnen jeg ikke synes noe om så brekker jeg meg eller kaster det opp. Har 0 kontroll på det. Det kan være smaken eller konsistensen eller lukt som er årsaken. Jeg synes dette er ille, men klarer ikke å gjøre noe med det. Foretrekker å ikke spise noe jeg ikke "liker" fordi jeg ikke har lyst til å brekke meg eller kaste opp.

Skulle ønske folk kunne la meg i fred og ikke lage så mye styr rundt dette.

Skrevet

Jeg er super-kresen på kjøtt, men ikke så ille som samboeren til HI. Jeg elsker pinnekjøtt (men spiser kun den "klumpen") og kalkun f.eks, og spiser både stek og biff, men kjøttet må være helt fritt for fett, tevler osv. Får jeg en bit i munnen, så vokser det i munnen på meg, og jeg får brekningsfornemmelser. Derfor liker jeg ikke å spise kjøtt hos andre, fordi jeg ikke føler meg trygg nok på om kjøttet er...ehh.. "rent" nok, hehe... Og svineribbe er faktisk helt grusomt for en slik som meg der, MEN jeg smaker på det hvert eneste år i håp om at jeg kanskje nå iker det (og blir like skuffet hvert år ;-)). Medisterkaker, pølser osv sliter jeg generelt med å få ned, for mye fettklumper *grøsse*

Jeg på min side nevner ikke for vertskapet hvordan jeg har det. Jeg forsyner med rikelig av tilbehøret, tar bitte litt av kjøttet, skryter av tilbehøret, smaker på kjøttet og legger det diskret til siden dersom det begynner å vokse i munnen på meg. Og det synes jeg faktisk folk må tåle. At man ikke får ned all maten og diskret legger det til side på fatet ten å lage noe nummer ut av det.

Skrevet

Jeg skjønner godt at samboeren din ikke liker julemat, jeg kan ikke fordra ribbe, pølse, medisterkaker... Det er rett og slett for fett. Men man trenger jo ikke spesialmat av den grunn. Jeg spiser poteter og tilbehør, så tar jeg kanskje bittelitt pølse for syns skyld.

Man kan ikke spise noe man virkelig ikke liker for å være høflig, det er bare teit. Jeg spiste et stykke ribbe i fjor, og kastet opp etter middag. Virkelig ikke verd å være høflig for. :-/

Skrevet

Jeg skal være litt forståelse full pga at jeg aldri har smakt lutefisk og kommer heller aldri til å gjøre det:-P Den både ser og lukter forferdelig ut:-O

Jeg trodde medisterkaker og medisterpølse var vanlig tilbehør til ribbe?

Uansett så kan dere enten ha med medisterpølse,den kan vertskapet bare putte inn med ribba en liten stund,eller så kan han spise saus og poteter:-)

Skrevet

Jeg har aldri vært spesielt glad i kjøtt, men jeg forventer ikke særbehandling, som et lite barn, når jeg blir invitert på middag. Enten så takker jeg nei eller så smaker jeg på maten og jeg finner alltid noe jeg liker av det som blir servert. Er bare kjøtt jeg ikke liker...

Mamma var også veldig kresen og jeg håper at Tangloppa ikke tar etter meg så etter at jeg ble mamma så har jeg vært mer bevisst på å smake og spise mer kjøtt. For det er ikke morsomt å ikke like og flaut å sitte og pirke i maten.

Han får smake på maten, om han klarer, ellers så finner han sikkert noe på bordet han kan spise.

Jeg synes det er mer flaut å be om noe annet enn det å ikke like.

Skrevet

Ja jeg må si jeg lurer litt på hvor gammel han er, 8-9 år? Forsovidt hadde jeg ikke tålerert slik sær oppførsel av en 8-9 åring heller da.

Du får be han om å gå til legen og ta en hel del tester (=mange sprøyter) for å få det skirftlig at han kan dø om han spiser den maten, ellers så får han spise den, si den smakte godt og ellers være bli og hyggelig. Om han ikke det så sier du at du under middagen kommer til å si at han har lagt på seg så mye i det siste at han kun får lov til å spise salat.

Skrevet

Å, jeg forstår samboeren din godt! Jeg er kresen og klarer bare ikke å trykke ned mat jeg ikke liker.

Heldigvis har jeg svigerforeldre i Sverige, så til jul spiser jeg kjøttboller, pølse og poteter som barna ;)

Men jeg har hatt noen ubehagelige situasoner med "smørgåstårta", en kake laget av brød med smøreost, kjøttpålegg, egg, kaviar, leverpostei and you name it. Alt dette blandet herlig sammen. Jeg klarer ikke engang de tingene hver for seg, så det har jg aldri klart å spise, da sitter jeg mye heller og ser dum ut! Ett lett valg!

Det er sinnsykt vanskelig å spise ting som vokser i munnen på en og som man føler at man må spy av.

Skrevet

Om man virkelig misliker noe så sterkt så syns jeg man skal holde kjeft og spise det man faktisk liker av tilbehøret. Jeg syns ikke man skal tvinges til å spise noe, men ville ikke gjort noen sak ut av det heller.

Er ikke det greit da? DU trenger jo ikke være flau, er evt han selv som må kjenne på om han er det.

Jeg hadde ikke spist svineribbe, medisterkaker og julepølse om folk hadde hevet det etter meg f.eks. Men jeg kan fint spise surkål og poteter. Ikke noe problem.

Gjest happy mom:)
Skrevet

Da hadde jeg pent bedt han spise den maten som blir servert!

Hjelpe meg.

Hadde vært flau jeg hvis jeg måtte fortelle min mor at samboer ikke liker noe av julematen....

Små barn OK. Voksne NOT

Skrevet

Hvorfor er det flaut å ikke like noe av julematen? Jeg liker ikke blekksprut eller makrell, skal jeg være flau over det? Min mor er den siste jeg blir blitt flau over å fortelle ting, bortsett fra ting som har med sex å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...