camilla^ Skrevet 21. desember 2010 #26 Skrevet 21. desember 2010 Her er det strømper på morran, som det er julehefte og noen småting i. Middag spises klokka 17 og barnetv pleier ungene å se på, da pleier de å være ferdige med desserten. Vi voksne bruker barnetv til å rydde av matbordet. Når barnetv er ferdig begynner vi med pakker og vi lar ungene bestemme hva og hvordan de vil gjøre det. Ingen unger som maser om å åpne pakker. Hos barnefars familie åpnes en og en pakke og alle skal se på mens de åpner, denne personen skal da hente pakke under treet og gi til neste osv.... Dette syns ungene er grusomt, så vi har som oftes ikke tatt med så mange slik at vi kommer fortere hjem. Nå bor jeg ikke med barnefar lenger, og ungene pleier å komme hjem hit når julaften der er ferdig. Og da er de veldig fornøyde "NÅ kan jeg se hva jeg fikk mamma, nå kan jeg kose meg med pakkene som er her. Jeg liker ikke at alle stresser så"
Mockanin Skrevet 21. desember 2010 #27 Skrevet 21. desember 2010 Har alltid hatt som regel at julegaver kommer etter middagen. Men det ligger også en gave med noe lekegreier i nissestrømpen om morningen og denne kan åpnes med en gang.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 21. desember 2010 #28 Skrevet 21. desember 2010 Ungene skal vente, eller er det jo ikke noe stas!! Pfft!!! Her er det middag rundt 17.30. Etterfulgt av riskrem med mandel i og "oppvask". Den tar jo mye kortere tid nå som vi har oppvaskmaskin!! Så finner vi frem kaffe og de "7 slaga" før nissen kommer. Han deler ut de gavene som er fra nissen til ungene også er det gavene under juletreet. Husker at jeg nesten ikke greide å få ned en bit middag fra jeg selv var liten fordi jeg var så spent, og nå synes jeg det er gøy å bygge opp under forventingene til ungene. Det er da ikke noe moro om det bare blir å kaste i seg middag og la ungene rive av julepapiret. I tillegg gjør vi det sånn at vi åpner en gave hver om gangen, og alle må se hva de andre har fått før neste åpner sin. Det gjelder ungene også. Selvom de som regel har så mange at de får ta to på sin "tur".
Mamma'n til Thias Skrevet 21. desember 2010 #29 Skrevet 21. desember 2010 Thias får , som jeg og brødrene mine da vi var små, en gave på morningen. Denne gaven er noe mamma'n i huset vet at kan holde ungene litt i aktivitet gjennom den lange dagen. Nissen hos oss har en upåklagelig timing - og dukker opp omtrent samtidig som bodet er ryddet og kaffekoppene kommet på stuebordet.
barbalib har to fine gutter Skrevet 21. desember 2010 #30 Skrevet 21. desember 2010 Er det ingen som går rundt juletreet? Jeg tenker vi spiser i firetida, går rundt juletreet rundt halv seks og tar gavene etter det.
Mamma'n til Thias Skrevet 21. desember 2010 #31 Skrevet 21. desember 2010 Vi gjorde det i det gamle huset vårt - men i det nye har vi ikke plass
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 21. desember 2010 #32 Skrevet 21. desember 2010 Nej fysj!! Det er den kleineste tradisjonen ever! Haha. Enkelte i familien gir knapt en klem til andre familiemedlemmer, og da kan du tenke deg hvor kleint og klamt det er å traske x antall runder rundt treet og holde hand! Og samtidig mumle julesanger som folk ikke husker mer en et og et halvt vers på!!
little old lady hoo Skrevet 21. desember 2010 #33 Skrevet 21. desember 2010 Hos oss er julemiddagen julekveldens høydepunkt, ikke noe som må unnagjøres før pakkeåpningen. Her spiser vi julegrøt etter besøk på kirkegården. Åpner pakkene ca kl 17, og spiser julemiddagen ca kl 19 når det har roet seg litt. Da kan vi sitte lenge ved bordet, prate og kose oss utover julekvelden. Barna legger seg etter måltidet eller ca kl 21, hva som kommer først. Har egentlig aldri tenkt på at dette er "på barns premisser", ei heller at "alle andre" må spise middag først. Det var jeg faktisk ikke klar over. I min svigerfamilie spiser de middag først. Første året jeg feiret der spurte jeg om ikke det ble slitsomt med barnemas under julemåltidet. Dette hadde visstnok aldri vært et problem. Men denne julekvelden stod barnebarna og ventet på dessertskålene mens vi spiste de siste bitene. Der var iallefall ikke måltidet høydepunktet for kvelden. Barna mine må alltid vente til etter kl 17, når julekvelden begynner. Jeg har bare aldri satt det i sammenheng med etter middag. Middagen er min, og den vil jeg ikke stresse med pga spente barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå