Julie Gjørven, Journalist Skrevet 20. desember 2010 #1 Skrevet 20. desember 2010 Hei Dette er Julie Gjørven, journalist i Foreldre & Barn. Vi skal lage en nettsak om når man gir julegaver på julaften. Før eller etter middag? Skal barna måtte vente eller skal de få det litt på sine premisser. Supert hvis noen har innspill. Mvh Julie Gjørven [email protected]
Mor Løvehjerte Skrevet 20. desember 2010 #2 Skrevet 20. desember 2010 Da jeg var liten, fikk jeg alltid en såkalt "trøstegave" før middag. Det var vel helst for å unnslippe alt maset om "Når skal vi åpne julegavene?", som jeg drev med fra jeg sto opp om morgenen. Vi praktiserer det samme her i huset. Men bare EN altså, ikke alle sammen. Når ungene er veldig små, tilpasses julaften utfra de små sine behov for søvn og mat. Det kommer mange nok julekvelder senere hvor alt skal stemme med "tradisjonen" : )
marinas skatt Skrevet 20. desember 2010 #3 Skrevet 20. desember 2010 Her blir det så mye pakker at hun minste på 2,5 år , får åpne et par stk allerede lille julaften på kvelden. Hun får julestrømpa og en pakke på morgenen julaften. - og så en pakke ca hver 2 time. Ca 4-5 stk før middag. Enda er det mer enn nok og åpne etter middagen. Gjorde det samme ifjor og da fikk hun lekt litt med pakkene før hun åpnet ny... Det blir fort rundt 30-35 julegaver bare til henne, stor familie.
Mom2Two Skrevet 20. desember 2010 #4 Skrevet 20. desember 2010 Jeg er helt mot "trøstegaver" og "ventegaver", og skjønner ikke helt hva som får foreldre til å tro at barn har så fryktelig vondt av å måtte vente på noe fint/hyggelig? Hva er det med den oppvoksende generasjonen da? Skal man aldri måtte vente på noe? Aldri ha det litt kjedelig? Litt ubehagelig? Vi åpner pakker etter middag og desserten. Det gjorde vi også da jeg var liten. Synes man tar bort mye av spenningen og gleden ved det hele om man skal ha små drypp av gaver helt fra dagen før...
Mom2Two Skrevet 20. desember 2010 #5 Skrevet 20. desember 2010 Jeg husker da vi var små at halve gleden var denne voksende spenningen gjennom hele dagen.
Gjest Skrevet 20. desember 2010 #6 Skrevet 20. desember 2010 Jeg har noen "traumatiske" juleminner fra min barndom der julemiddagen varte og varte og varte og varte. De voksne ble aldri ferdige å spise og når vi omsider trodde at elendigheta var over så forsynte morfar seg en gang til og så holdt han tale på riksmål (vi er fra nord-norge) om året som var gått. Han har i ettertid innrømt at han gjorde det kun for å erte oss ungene, på lik linje som at han jukset med mandelen i grøten slik at han alltid vant marsipangrisen og vi ungene måtta vaske opp. Etter middag var det oppvask, kaffe, dessert, "fanden og hans oldemor". Husker en jul da var jeg så spent at jeg kastet opp til slutt, hehe! Julesften hos storfamilien var en lidelse av dimensjoner;) Så her kjører vi tidlig middag, ingen taler, ingen oppvask og åpning av pakker mens desserten inntas.
maya666 Skrevet 20. desember 2010 #7 Skrevet 20. desember 2010 jeg er oppvokst med at vi (jeg, min bror, mamma og pappa) måtte vente med alle gavene til etter middagen... fikk vi en julestrømpe med godis på morgenen på julaften.. det var det eneste.. middagen pleide vi å spise ca 1630... så da ble det gaver ca 1800-1830... har samme tradisjoner nå med min egen lille familie.. meg , min mann, vår datter på 7 år og en liten snuppe på 6 mnd... det fungere veldig bra... eldste veit at det ikke er pakker før etter middag... så hun gleder seg masse hele dagen til å åpne pakker..
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. desember 2010 #8 Skrevet 20. desember 2010 Jeg er vokst opp med at vi får pakke opp en gave på morningen. Da hadde vel mamma lagt klar den gaven hun visste vi kom til å bruke mest tid på utover dagen, sånn at vi slapp å mase høl i huet på hu mens hu lagde middag Så det gjør jeg med mine også, de får en gave når de våkner
Libido- Skrevet 20. desember 2010 #9 Skrevet 20. desember 2010 Har vært vant med å få en pakke før middag. Har overført den tradisjonen til eget barn. Men skulle ønske det var som i USA, at man åpnet gavene 1. juledagsmorgen. Da er ungene opplagte og har hele dagen på å leke med de nye tingene sine =) Vurderer å prøve det ut til neste år når vi flytter inn i nyhuset. Men spørs om øvrig familie går med på det ;-)
*Smiley* Skrevet 20. desember 2010 #10 Skrevet 20. desember 2010 Her blir det nok noen julegaver fra morgenen av.Det blir så mye gaver på kvelden at det når et metningspunkt og det nesten ikke blir moro lenger. Et år satt vi og pakket opp gaver etter alle andre var ferdig for lenge siden , fordi veslegutten fikk så veldig mange.Så nå sprer vi det utover dagen slik at han faktisk får mer glede av gavene han får og tid til å faktisk nyte de
3småtroll♥ Skrevet 20. desember 2010 #11 Skrevet 20. desember 2010 Her venter barna pent til etter mat. Det har de alltid gjort og de har da overlevd hvert år:) Det er jo nettopp ventingen som gjør høydepunktet med nissen og gavene til å være så stort! Jentene på 8 og 7 vet godt at det ikke er noe pakker før kvelden og lilleknott på 2,5 tenker nok ikke mer på nissen enn hva vi får han til;) Når det er sagt så tar vi selvfølgelig hensyn til at vi har barn som venter så oppvasken venter til senere på kvelden:) Vi spiser kl 17.00 og da er det klart for nissen før kl 18.00 tenker jeg:) Om morgenen får de jo strømpe og i den har vi gjerne en liten ting som de kan holde på litt med, men resten av dagen så dreier det seg faktisk om å finne på ting sammen med barna! Ventingen blir jo ikke så lang etter en ski-/ aketur og de klassiske filmene på tv:)
husmus &2 Skrevet 20. desember 2010 #12 Skrevet 20. desember 2010 Her feries det nordamerikansk jul, så pakkene åpnes i pysjen kl 06.00 (antar jeg) 1. juledagsmorgen. MEN, gjestene vi har til middag på julaften får gleden av å se sine presanger åpnet, men da har de ikke ligget under juletreet først. Tror jeg.. Tviler på at vi gjør det.
3 er nok! Skrevet 20. desember 2010 #13 Skrevet 20. desember 2010 Vi har en julegaveåpning før middagen fordi svigers insisterer på å gå i kirka. Dermed blir ikke julemiddagen før klokken 18, og pakkeåpning kanskje ikke før kl 20. Ungen legger seg ca kl 19 og klarer ikke holde ut til etter middag. Møkka-svigers... Vi sparer likevel en del av pakkene til neste dag med min (mors) familie. Det blir så mye på julaften likevel
guttogjentemamma;-) Skrevet 20. desember 2010 #14 Skrevet 20. desember 2010 Når jeg var liten fikk vi (tre barn) et utvalg i julehefter på formiddagen. Da hadde vi noe å lese i. I tillegg fikk vi alltid nye tegnesaker som kunne brukes. Ingen gaver før middagen og oppvasken var over. Vi var bare tre barn og foreldrene mine. Ingen problemer med det. Gledet oss til julehefter hver eneste jul. Nå er jeg gift og har to barn, 4,5 og 6 år. Har feiret litt forskjellige typer julaften, ifjor var vi på gran canaria. I år blir det vanlig jul, de får julehefter på formiddagen som jeg fikk som barn. Pakkene tas etter middagen. Men, vi tar nok middagen 1630 i stedet for 1700. Jula er tross alt for de små, men noen tradisjoner kan man jo holde på. Derfor - ingen gaver før etter middagen nå som de har blitt såpass store. Blir uansett bare oss fire.
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 20. desember 2010 #15 Skrevet 20. desember 2010 Vi sprer det litt. Det blir så mye gaver og det er ikke noe gøy når ungene ikke klarer å fordøye det de har fått før de skal åpne en ny gave og enda en ny osv... Gavene fra oss får ungene på morgenen/formiddagen. Eldste får jo snowracer, så da kan han ut og prøve det i all snøen som er meldt her på julaften;) Han kommer nemlig til å mase hull i hodet på oss alle om å prøve det allikevel;) Og så er det flott at ungene og pappa'n reiser ut mens jeg står over kjelene og lager middagen:p
Lemonia Skrevet 20. desember 2010 #16 Skrevet 20. desember 2010 Jeg synes man skal pakke opp gavene etter middag. Og ingen liten ekstrapakke om morgenen heller. Noe av poenget er jo nettopp spenningen med å vente og jeg synes det blir bare ukoselig om målet er å skynde seg med gaveåpningen så tidlig som mulig. Ser noen begrunner at de begynner tidlig med at det er så mange gaver. Da synes jeg faktisk heller problemet er nettopp antallet gaver. Er det nødvendig å kjøpe så mange gaver til barna sine at man er nødt til å starte tidlig for å komme gjennom gavehaugen?
Pippippen Skrevet 20. desember 2010 #17 Skrevet 20. desember 2010 Vi pleier alltid å gi en gave de kan leke med , i strømpen om morgenen, Vi har julestrømpe som de får en liten ting i som julekalender, og på julaften får de en litt større ting. I år får de et morsomt "brettspill" - monkey et eller annet, som vi kan spille sammen på morgenen, alle sammen. :-) Ellers så venter vi med resten til etter maten.
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 20. desember 2010 #18 Skrevet 20. desember 2010 Åpner pakker ettermiddag, da jeg var liten var enebarn ganske lenge. så venta vi også til etter middagen. litt kjipt at middagen ikke var før 18.30 og hadde mange gamle slektninger som skulle bruke en eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeevighet på å glefse i seg ribba. når den endelig var fortært så var det jo selfølgelig den forbanna riskremen som jeg ikke liker som skulle settes til livs før oppvasken skulle taes. tror pakkeåpninga var i gang ved 22 tiden å ferdig en eller ann gang i løpet av natta. mener vi holdt på til 02 den ene ganga. MEN nå er det jo slik at tradisjoner dem holder man på, man kan forandre litt på dem selvsagt så nå blir middagen servert av meg kl 17 presis! om ikke dem er på plass så får dem sette seg tilbords når dem kommer for jeg har nemlig ikke tenkt å vente lengre! Pakkene starter vi på etter middagen så tar vi riskrem for de som ønsker det etter pakkene.
Fomle84 Skrevet 20. desember 2010 #19 Skrevet 20. desember 2010 Her får de åpne en før middag og en når de er ferdig å spise, så tar vi resten når de voksne også er ferdig å spise. Barna får jo flest gaver uansett.
Mom2Two Skrevet 20. desember 2010 #20 Skrevet 20. desember 2010 Signerer fullstendig der. Vi har bevisst prøvd å redusere så mye som mulig, blant annet ved at vi spleiser med begge sett besteforeldre, og dermed kjøper en større ting.
Tommage♀♂ Skrevet 20. desember 2010 #21 Skrevet 20. desember 2010 På julaften morgen fikk vi strømpe med godteri i. og kalendergaven selvsagt, den var gjerne litt større enn de foregående. Ellers ingenting før etter middag, og gjerne en god stund etter også! Husker ventetiden som en berg- og dalbane, ble nesten dårlig i magen av spenning og forventing. Da nissen endelig kom var det nesten magisk=) Ville ikke hatt det annerledes, og slik gjør jeg det også med mine barn!
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 20. desember 2010 #22 Skrevet 20. desember 2010 Sånn her gjorde vi de forrige året: Åpnet jo selvfølgelig pakkene i strømpene på morningen:) Etter frokost satte vi oss i stua og koste oss med en julefilm og barna fikk åpne en pakke hver. Resten av gavene åpnet vi etter middagen:) Og det samme gjør vi i år og
mormor.com Skrevet 20. desember 2010 #23 Skrevet 20. desember 2010 I min familie har mamma og pappa alltid følgt barnas premisser. Vi har alltid hadd julemiddag tidlig ca 15.00, etter middag så er det tid for å åpne julegaver. Etter at vi har åpnet julegavene blir det dessert. Slik har vi det også nu når vi har fått egne barn, suppert for oss, ungene slipper å gå vente på middagen. Men når vi er hos svigers så er det ikke etter barnas premisser. Da er det julemiddag rundt 18.30 til 20.30, så skal både ungene og våksne åpne pakker. Når vi er 7stk så tar det tid! Sist jula så sovnet gutten våres (da 5år) under pakkingen.
Gjest cunning stunts Skrevet 20. desember 2010 #24 Skrevet 20. desember 2010 Selvsagt skal de vente. Jula krymper om ventinga krymper. Da blir det bare bestillings("ønske")lister og overlevering igjen.
Mrs. Bouquet Skrevet 20. desember 2010 #25 Skrevet 20. desember 2010 Her skal vi spise kl 3. Etterpå pakker. Det blir altid så enorme mengder med gaver, besteforeldrene har en tendes til å fylle på med småting til både oss og barna + begge sett med besteforeldre skal åpne sine + en onkel. Så er det innslag med julenissen som kommer. Da går tida, og før en vet ordet av det er det sent på kveld. Å holde barn på 2 og 3.5 år oppe til nærmere midnatt har ingen glede av. Ventetida og forventningene til å åpne gaver har de jo hatt fra 1 desember, om ikke enda lengre. Så å drøye den enda lengre ser jeg ikke poenget med. Å gi gave på morgenen tror jeg ikke vil skal begynne med. Vi fikk nemlig det når vi var barn, og jeg våknet hver time gjennom hele natta for å gå på badet for å se på klokka. Mamma hadde nemlig sagt at vi måtte være inne på rommet om vi våknet før 6:00 og ikke vekke dem før 7:00. Jeg var overtrøtt og kvalm av forventning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå