Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #1 Skrevet 20. desember 2010 Bare meg som ikke ser noen grunn til å spare til barna? Så lenge barna alltid får det de trenger, hva er egentlig poenget med å spare spesielt til dem?
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #2 Skrevet 20. desember 2010 stakkars barna dine... de er fremtiden. derfor sparer JEG til dem.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #3 Skrevet 20. desember 2010 Stakkars barna mine? Hvordan da mener du?
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #4 Skrevet 20. desember 2010 sparer fordi de skal ha penger når de flytter hjemmefra. til utstyr, og har penger til bil lappen.. man vet aldri hva fremtiden bringer. men alltid greit ¨å ha penger i bakhånd
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #5 Skrevet 20. desember 2010 De får da akkurat like mye av oss selv om vi ikke sparer spesielt til dem. Ser fortsatt ikke poenget.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #6 Skrevet 20. desember 2010 Jeg har ikke barn enda, men kommer til å spare til dem hvis jeg får barn. Det er fordi jeg vil ha muligheten til å hjelpe de med penger når de trenger det...jeg vet ikke hva slags økonomi jeg har om 18 år, så greit å spare slik at jeg har penger stående til det.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #7 Skrevet 20. desember 2010 Jeg sparer til min datter for å kunne hjelpe henne når hun selv skal flytte hjemmefra., og kunne gi henne lappen. Når hun blir 18 så kan ikke jeg spyttte ut med 20-30 tusen helt uten videre. Dessuten fungerer de pengene også som en buffer, dersom noe skulle hende oss to.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #9 Skrevet 20. desember 2010 Enig med HI Jeg sparer ikke til barna. Men sparer på en bufferkonto til familien. Bestemoren har konto til barna som spes på ved fødsel,dåp,jul og bursdag. De pengene skal over på bsu etterhvert. Jeg vet heller ikke hvordan økonomien er om 20 år, men helt ærlig- barna klarer seg jo. Jeg flyttet ikke hjemmefra med penger i lommen. Jeg jobbet utenom skolen. Gikk fint det. Hadde vært digg med 300.000 på bsu når vi skulle kjøpe hus, men slik er ikke realiteten.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #10 Skrevet 20. desember 2010 Bar et lite tips! Ikke spar på konto i barnets navn. De kan da få problemer med å få stipend og slikt, hvis de har for mye på konto!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #11 Skrevet 20. desember 2010 Om du bruker disse pengene som en bufferkonto så sparer du jo ikke spesielt til datteren din, men sparer generelt til familien. Det er akkurat dette jeg mener. Å spare til ting familien trenger er jo alltid lurt, men kan ikke skjønne hvorfor øremerkede penger til barna er lurt på noen som helst måte. Det eneste slik spesiell sparing til barna gjør er jo at men får dårligere råd og mindre fleksibilitet generelt mens barna vokser opp.
Gjest Skrevet 20. desember 2010 #12 Skrevet 20. desember 2010 Vi setter av penger til barna i tilfelle de skulle ønske å ta høyere utdannelse i utlandet eller vi vil hjelpe dem med å etablere seg. Jeg måtte selv gi opp drømmer fordi jeg ikke fikk hjelp da jeg var tidlig i 20-åra og samme med mannen min, så vi ønsker å spare slik at vi kan hjelpe barna hvis de vil/trenger det Når det er sagt sparer vi i vårt navn slik at det i utgangspunktet er vi som bestemmer om de skal få pengene og til hva. Til fireårsdagen tenkte vi å ta med eldstemann til banken og åpne sparekonto i hans navn, men det er for at han selv skal spare og venne seg til det!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #13 Skrevet 20. desember 2010 Sparer ikke til barna av prinsipielle årsaker. Mener det er noe av det viktigste ved å bli voksen,-å kunne klare seg selv:) Men jeg deler alt jeg har med dem mens de bor hjemme og er barn.... -Og hjelper dem om det skulle være krise selvfølgelig.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #14 Skrevet 20. desember 2010 Jeg ser ingen grunn til å spare til barna. Familieøkonomien har best av at vi betaler inn mest mulig på lånet, ikke at vi setter penger til side på en konto. Det er jo det dummeste man kan gjøre med penger. Det vi ikke bruker til å betale ned på lån handler vi aksjer for. Når barna flytter ut er vi gjeldfrie og kan hjelpe dem. Gjør sikkert som mine foreldre og gir dem et mnd. bidrag mens de studerer/frem til de har fått jobb. Jeg fikk støtte av mine foreldre i 4 år mens jeg studerte, slik at jeg slapp å ta opp studielån. Mye bedre enn å få et beløp på en konto.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #15 Skrevet 20. desember 2010 Sparer barnetrygden + litt til hver måned. Motstand kommer i mange former - kan jeg hjelpe litt økonomisk når de skal etablere seg, ser jeg ikke på det som et onde at de har én bekymring mindre :-) Regner ikke med at jeg vil ha muligheten til å bla opp 100-tusenlapper på stående for uten videre når den tid kommer, men klarer fint å avse de kronene nå. Vi har ikke særlig dårlig råd og slipper å snu på krona- det har selvfølgelig mye å si for saken!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #16 Skrevet 20. desember 2010 Vi sparer 500 kroner i måneden til hver av barna fordi vi har økonomi til det, og fordi disse pengene kan gå til store, dyre ting barna kan få bruk for når de blir eldre/ting de ønsker seg. Vi sparer ikke for at de skal få utbetalt et stort beløp når de fyller 18, det fikk jeg og de pengene ble sløset bort på tull... Sparekontoene til barna brukes når de ska ha f eks sykler osv. I tillegg ønsker vi å ta dem med til Disney World når de blir eldre, og da tenker vi at noe av turen kan de "betale selv" av kontoene sine. Vi sparer også på egen sparekonto til hele familen, 3000 kroner i måneden. Disse pengene er en buffer om noe skulle skje, vi bruker det til gaver, ferieturer osv Ser ingenting galt i å spare så lenge man har økonomi til det. Og ta det helt med ro, barna våre får det de trenger i det daglige også!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #17 Skrevet 20. desember 2010 Sparer til bo/utdanning, vi har råd til å sette pengene til side, så det føles riktig for oss. Noen får en starthjelp, andre ikke, det er opp til dere å vurdere hva dere vil gjøre.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #18 Skrevet 20. desember 2010 Jeg sparer 500 hver måned i fond, dette skal senere flytter over på en BSU konto. I tillegg hadde jeg tenkt å opprette en sparekonto til barnet mitt og sette av 500 kr der også som kan brukes til ski, pc etc. Men så var jeg dum nok til opprette konto på barnets navn! skal vi ta ut penger, må vi jo til banken!! Går det an å endre det?
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #19 Skrevet 20. desember 2010 Det tenker jeg også. Fikk ikke starthjelp da jeg begynte å studere bare fordi foreldrne ikke hadde råd til det, og jeg klarte meg jo fint. Men tenker at det er fint å slippe studilån.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #20 Skrevet 20. desember 2010 Enig med HI! Ungene får klare seg selv når de blir voksene - i utgangspungtet, slik jeg måtte. Så kan jeg heller overraske de med gaver om vi har mulighet til det
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #21 Skrevet 20. desember 2010 Jeg kommer til å spare til barnet vårt når han blir født, rett og slett fordi både jeg og mannen har selv vært i den situasjonen å ikke sitte på et rødt øre og måtte pante flasker i studietiden til å kjøpe noen usle rundstykker. Vi var ikke så heldige å ha foreldre som kunne bidra med noe som helst, derfor vil jeg heller sette av litt penger nå, slik at vi kan gi de penger når de virkelig trenger det. Er ikke snakk om å gi de flerfoldige tusen når de blir myndige, men å kunne ha økonomi til å støtte barna den dagen de måtte behøve litt ekstra penger. Jeg føler det er bedre å spare over tid enn å måtte risikere å ikke ha penger når den dagen kommer (både meg og mannen tjener godt nå, men merker at den redselen for å være blakk fortsatt ligger langt bak i tankene)
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #22 Skrevet 20. desember 2010 Det høres ut som du er bitter, n.n 13:49.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #23 Skrevet 20. desember 2010 Du so starta den diskusjonen er ikkje lodda. Jeg har spart i mangen år til min sønn. Min sønn var 21 år og kjøpte seg leilighet og der kom sparepengane til nytte. 150 000 kr til god nytte. Du kan sei samme FAN men barna hiver du ikkje ut døra du vil vel hjelpe dei for resten av livet og. Det er ikkje berre og sette ungar til verden du skal hjelpe dei videre i livet og.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #24 Skrevet 20. desember 2010 Tror det er veldig lurt å sette av penger til barna. I dagens samfunn er det lagt opp til støtte fra foreldre når man skal kjøpe sin første leilighet, etc. Dette har blitt mye strengere med årene, og vil nok bli verre med tiden...
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #25 Skrevet 20. desember 2010 Ser ikke noe grunn til å spare spesielt til sønnen min. Når han skal ha lappen om 14 år har jeg enda bedre råd enn i dag, og garantert ikke noe problem med å betale den for ham (evt spleise med ham), bestefaren hans vil sikkert også spleise. Enig med HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå