Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #1 Skrevet 15. desember 2010 Med de stønadsordningene vi har i norge, så skal strengt tatt INGEN gå blakke. Da er det rett og slett dårlig planlegging!!!! Man har kanskje ikke råd til å kjøpe julegaver til hele verden, men hvertfall til mat og litt ekstra kos i julen hvis man planlegger godt! Her jeg bor har det stått annonser i avisen helt siden september om ulike bedrifter og butikker som trenger julevikarer. For jeg regner med at de som er så jævlig fattig er arbeidsledig. Ta på dere litt ekstra jobb da for pokker. Ta et kurs i privat økonomi! Så har dere penger nok til ei trivelig jul!!!! Hilsen alenemor, med to små barn og er arbeidsledig. Men har MASSE penger på konto, selv etter at alle julegavene er kjøpt og julemat og julekos er i hus!!!! Planlegging!!!!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #2 Skrevet 15. desember 2010 Jeg er lei av folk som syer over ting de ikke har peiling på...
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #4 Skrevet 15. desember 2010 Ja, så enkelt er det. Herrefred. Håper du aldri blir alvorlig syk og blakk, du kommer ikke til å klare deg et sekund med den innsnevrete holdningen der.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #5 Skrevet 15. desember 2010 Til opplysning så mistet jeg mannen min juni 09. Fikk kreft i mars 2010. Så JO jeg veit hva jeg snakke om!!!!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #6 Skrevet 15. desember 2010 Mellom 200 000 og 600 000 nordmenn er per definisjon fattige. http://no.wikipedia.org/wiki/Fattigdom
Tante Blås Squaw Skrevet 15. desember 2010 #7 Skrevet 15. desember 2010 Jeg gidder ikke engang begynne å forklare deg hvor feil du tar.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #8 Skrevet 15. desember 2010 Så fint at du klarer deg da! Er ikke alle som er like heldige som deg dessverre, men bare fordi du klarer deg med dine penger, så er det ikke alltid andre har det samme grunnlaget som deg. Sitt i jula å kos deg med pengene dine du!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #9 Skrevet 15. desember 2010 Hmmm... da er du nok bare ikke så flink til å forstå andre sine situasjoner. Jeg har gått på yrkesrettet attføring, utdannet meg, og nå får jeg ikke jobb. Har endel begrensninger, bor litt avsides, har ikke lappen, flere barn i barnehage og en mann som jobber skift. Er ikke kresen på hva jeg jobber med, men har fysiske plager som var grunnen til omskoleringen. Nå er jeg arbeidsledig, men har ikke krav på dagpenger, de regner utifra inntekten de siste 3 årene og i løpet av de 3 årene har jeg fått 2 barn som jeg har vært hjemme med, permisjonspenger teller ikke som gyldig inntekt ifht dagpenger, det siste året har jeg gått på attføringspenger, noe som helle rikke teller ift dagpenger. Sosialstønad har jeg ikke krav på fordi jeg har en mann som tjener helt normalt. Jeg har fysiske smerter og har en lett depresjon, men kan ikke bli sykemeldt siden jeg ikke har jobbet. så jeg har absolutt ingen inntekt. Noen ganger blir det ikke som man tenkt seg, og hadde jeg kunnet forutse dette hadde jeg jo planlagt annerledes. hva med å ha litt mere empati for mennesker som ikke har det like bra som deg? de kaster ikke stønader etter folk altså.
Gjest Supperådet Skrevet 15. desember 2010 #10 Skrevet 15. desember 2010 Det kan skje uforutsette ting som også rammer økonomien. Det burde ethvert oppegående menneske være istand til å forstå. Jeg vil anbefale deg å skygge unna de innleggene som du er så lei av
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #11 Skrevet 15. desember 2010 Stakkars deg HI... Du er ikke akkurat den skarpeste kniven i skuffen! Hilsen ei som har mer enn nok penger men har empati og evnen til å forstå andre.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #12 Skrevet 15. desember 2010 Jepp, det skal jeg gjøre Jeg har hatt min 3 biopsi som er kreftfri. Jeg har friske barn og energien min er stigende. Så JA, jeg skal kose meg med pengene mine i julen og samtidig synes synn på alle de som ikke skjønner at penger ikke er ALT her i livet. Å samtidig irritere meg over at enkelte faktisk syter over dårlig råd, når det strengt tatt er deres egen feil at de har det!!! Å da veit jeg selvsakt at det finnes untak. Å til deg som ikke har krav på dagpenger: Hvis mannen din tjener så godt at du ikke har krav på sosial stønad, så har dere nok penger til mat på bordet + litt til med god planlegging!!!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #13 Skrevet 15. desember 2010 Sånne mennesker som deg er veldig slitsomme og forholde seg til. Fordi du har klart det, så må jo alle andre klare det også. Verden er ikke slik skjønner du. Den er ganske nyansert, med tusenvis av forskjellige skjebner. Da kan jeg si at fordi jeg har hatt fire enkle fødsler, så bør alle andre ha opplevd lette fødsler, er bare smertegrensa det står på. Ehhh... nei, det er ikke slik det fungerer. Jeg klarer å se lengre enn min egen nese, og se at andre kan ha store problemer der jeg har det enkelt. Vi HAR store økonomiske problemer nå i jula, samme hvor mye du mener at vi ikke burde ha det, så har vi faktisk det. Men godt du har det bra. Det har du sikkert fortjent, og ønsker deg en riktig god jul.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #14 Skrevet 15. desember 2010 Nå tjener jo ikke du HI egne penger en gang så tror du må ta en møyere titt på deg selv. Få deg jobb og betal for deg og ungene selv.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #15 Skrevet 15. desember 2010 Jeg vet også at uforutsette tng kan skje som rammer økonomien, men av alle innleggene her inne om "stakkars meg" jeg har så lite penger i julen, så er sikkert 90% av tilfellene dårlig økonomistyring!!!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #16 Skrevet 15. desember 2010 Det er vel ikke vanlig å kunne klare seg på 1 lønning? Når man har huslån og 2 barn i barnehage? Hvordan kan du vite at vi har nok penger i jula? Du vet jo ikke hvor mye faste utgifter vi har! Hilsen hun som ikke har krav på dagpenger.
OsloMor Skrevet 15. desember 2010 #17 Skrevet 15. desember 2010 Så du synes at andre arbeidsledige skal bli like flinke som deg til å forvalte stønaden sin? Du synes ikke at hovedfokus kanskje bør være å skaffe seg en jobb fremfor å irritere seg over andres disponering av penger......?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #18 Skrevet 15. desember 2010 Tror dette med å gå blakk handler en del om egoisme.. Jeg kan jo unne meg dette elelr det.. Barna mine trenger den dressen til 500kr.. Barna mine trenger nye klær.. Jeg trenger nye sko.. ny jakke.. også tenker man ikke over ting før det er for sent! Selv har jeg en god inntekt. Men likevel handler ikke jeg vinterjakker til 3000kr.. Vinterjakka mi kostet meg 100kr. Av mat, handler jeg en gang i uka, og da blir det mye first price og tilbudsvarer. Klær til barna mine handler jeg når det er helt sinnsyke tilbud eller så spør jeg venner om jeg kan få restene etter barna deres.. Og gir videre mine barn`s klær til andre jeg kjenner. Dermed blir det veldig lite penger brukt på barna.. Men det blir nok annerledes når barna blir litt større.. Alt av utstyr til barnet, inkludert et fullt innredet barnerom, vogn, bilsete++++ Kostet meg tilsammen rundt 3000kr. Finn.no er et flott sted! Fatter ikke at det går an å bruke 10 000kr på en vogn en MÅ ha når en ikke har god økonomi i det hele tatt.. gaver til familiemedlemmer havner aldr over 100lappen. og likevel er de storfornøyde! Bruker fantasien.. Drar ikke unødig til shoppingsentre.. for da vet jeg at jeg kommer til å bruke penger.. Om ikke kjøpe klær, så i alle fall en brus og noe å spise.. Tar heller og finner på noe med venninnner hjemme eller i nærområdet. Vi går mye på tur, inviterer hverandre på lunsj hjemme hos hverandre. Planlegging! Helt enig i det! Og om du absolutt skal syte over at etter husleia er betalt, strømmen, mat+++ så har du kun 2000 til overs som skal gå til alle andre utgifter.. Så kan du heller sette deg ned og vurdere din bosituasjon. Finnes veldig billige steder å bo på. Men de er nok ikke midt i oslo sentrum.. Går an å flytte på seg om en ikke får tak i jobb der en bor. Jeg har flyttet fra bergen til oslo til geilo til drammen til stavanger.. Og tro meg! Det finnes jobb til alle! det finnes bhg plass til alle! Og en får hjelp til å flytte! Selv om du ikke kjenner en sjel.. Ta kontakt med naboer og skaff deg et nettverk. Poenget mitt er at du selv må være fleksibel, og ikke rakke ned på alle de gode ordningene som vi har her. Kjenner ei som har tilbud om bhg plass og skoleplass om hun flytter 1 time unna der hun bor. Hun klarer ikke å få seg jobb med den utdannelsen hun har nå.. Herlighet! Ta muligheten!! Jeg må betale 70 000kr ut av egen lomme i tillegg til å ta opp studielån og jobbe på kvelden når jeg skal studere.. Kun fordi jeg har en mann.. Hadde jeg hatt samme mulighet, ville jeg ikke nølt ett sekund! Blir irritert jeg også..
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #19 Skrevet 15. desember 2010 Jeg er nett ferdig med permisjon og har gått over på dagpenger. Går ut i full jobb fra 3 januar. I tilegg har jeg tatt på meg små vikariat til tross for sykdom når jeg har hatt barnepass til minsten! Så jeg har i høyeste grad gjort en innsats både for å få inn litt ekstra inntekt + at jeg har skaffet meg fast jobb! Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #20 Skrevet 15. desember 2010 Vi har 12000 kr i mnd på meg, min mann og vårt barn.7000 går til husleie. Deretter må vi betale strom,tlf,bil,mat. Jeg klager aldri.men vi har det trangt. Heldigvis vil dette bedre seg i september,men kom ikke å si at ingen har det ille. Det vet du ingenting om...
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #21 Skrevet 15. desember 2010 21.29: du må prøve å ikjke bli så gnien at du blir slitsom å være med. Jeg blir iallefall sliten av folk som ikke kan være med på kafè for å ta en kopp kaffe engang, for å spare penger. Eller som kun kan handle klær når det er "sinnsyke" tilbud.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #22 Skrevet 15. desember 2010 Det at du ikke har lappen er da helt og holdent et eget valg?!! Du kunne selvsagt ha tatt lappen tidligere, hatt sommerjobber i ungdommen for å spare penger til dette osv. Hvorfor sparte du ikke deler av permisjonspengene f.eks til lappen? At du har fått to barn er da også et valg du selv har tatt?? og man kan selvfølgelig bli sykmeldt uten å ha en jobb!!!!! Man kan sykmeldes fra å være arbeidssøker også. og man kan utfra dette søke AAP
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #23 Skrevet 15. desember 2010 JESS!! Endelig noen som forstår hva jeg mener! TUSEN TAKK 21.29
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #24 Skrevet 15. desember 2010 men man må da styre utgiftene etter hva man faktisk har i inntekt!!!! Det er fullt mulig å klare seg på en normal lønnsinntekt her i landet hvis man virkelig vil det! Når du er hjemme, så MÅ du faktisk ikke ha 2 fulle plasser i barnehage:)
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #25 Skrevet 15. desember 2010 21.29 Du er jo bare GNIEN! Huff, værste jeg vet er slike folk som kjøper gaver til en 50 lapp eller max 100 kroner til venner selv om de har GOD råd! Det blir litt feil..men det ser du vel ikke selv? Lurer på hvilken god og varm vinterjakke du fikk deg til 100 kr, og stakkars barna dine som alltid må gå i "reste" klær fra bekjente enda du har god råd. Hva bruker du pengene dine på da siden du har så god råd?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå