Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #26 Skrevet 15. desember 2010 Ville aldri gått så langt som å kalle det hysterisk. Om man ikke savner det og synes det er ukomfortabelt å drikke noe som helst foran barna eller feks ikke er så god på å stoppe før det er for mye så er det lurt å ikke ha noe alkohol framme under julefeiringen. Men for de fleste er det jo null problem å ta et par vinglass e.l. og fortsatt være mentalt tilstede
Dunder Skrevet 15. desember 2010 #27 Skrevet 15. desember 2010 14:10: Det er nok ikke riktig at det for de "fleste" er "null" problem å drikke med barn. Det er null problem for NOEN, og et problem for MANGE (men de vet de ofte ikke slev).
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #28 Skrevet 15. desember 2010 Ja, det forundrer meg til stadighet at selv om man vanligvis gjør så mye på samme måte som man er opplært til - altså likt som foreldrene, så er det så mange som hevder at de som har foreldre som er strenge med alkohol e.l. blir de som drikker mest og oftest. Min erfaring stemmer overens med forskningen som hun over viser til. Nemlig at barn av de som ikke drikker noe foran barna drikker mindre eller ingenting selv. På samme måte med de jeg vet om som har supersunne foreldre og ikkerøykende foreldre. Man blir oftest som foreldrene:) Selv har jeg foreldre som ikke var alkoholikere, men som nesten aldri stoppet mens de fortsatt var tilsnakkendes når de drakk. Har selv merket at jeg sliter med å stoppe etter 2 glass og det er MYE lettere å si til seg selv at det ikke er så farlig når de to glassene har fått ta effekt. Derfor er det ikke noe alkohol å få her i huset når ungene er hjemme, det får bli til de få gangene de er på besteforeldrebesøk eller venneovernatting:) Høytidene er for barna og vi har ingen rett til å ødelegge moroa og ta tryggeten fra dem på den måten.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #29 Skrevet 15. desember 2010 Hehe, ikke rart det er mange som stiller seg tvilende til statistikk som presenteres her inne når brukerene faktisk lager sin egen i hodet sitt:) Å drive å formane ut fra en gjettestatistikk blir litt tøysete..
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #30 Skrevet 15. desember 2010 Skulle likt å vite om barna til alle disse "fleste" synes foreldrene deres kan ta et par vinglass og fortsatt være mentalt tilstede.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #31 Skrevet 15. desember 2010 HI her. Nå var spørsmålet om det var greit å ta et par glass til maten og greide å stoppe etter det. Ikke om man klarte det eller hvem og hvor mange som klarer eller ikke klarer å stoppe. Er det hysterisk å ikke kunne ta seg KUN et par glass til maten fordi det er barn der?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #32 Skrevet 15. desember 2010 Selv er jeg ikke vant med alkohol i noen sammenhenger fra mitt barndomshjem, og slik "blir det bare" hos oss også. Vi har nesten aldri alkohol i huset, mannen kan ta seg en konjakk en sjelden gang, men kun når barna har lagt seg. I jula glemmer vi faktisk at vi jo godt kunne hatt noe alkohol, men siden verken mannen min eller jeg har dette med oss fra våre respektive barndomshjem, så blir det bare slik, og derfor heller ikke noe som vi forbinder med jul eller savner. Jeg må ha en "grunn" til å drikke alkohol, f.eks gå på byen, jeg liker smaken av brus eller kaffe bedre, slik at jeg ser ikke hensikte med å drikke dette hjemme når jeg skal kose meg (hehe) At andre har tradisjoner for å servere juleøl, akevitt og vin til maten julaften har jeg absolutt ingen problemer med. Er helt overbevist om at barn ikke tar skade av at de voksne drikker dette til maten, barna får jo gjerne selv servert brus til maten på julaften og dette er jo stor stas for de fleste vil jeg tro. Så lenge man drikker bare et glass eller to til maten er det helt problemfritt, om man drikker så mye at det "vises" er det helt klart ikke bra!!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #33 Skrevet 15. desember 2010 Mine foreldre drakk litt alkohol fredags og lørdags kveld, en øl eller to, vin var på 70 og 80 tallet hjemme hos oss ikke noe som ble drukket, ja bortsett fra dansk kirsebærvin men sånn vin drikking man har i dag, kjenenr jeg ikke til. På julaften ble det også drukket gjerne øl og akevitt til maten, men har aldri sett foreldrene mine brisne eller fulle. Selv er jeg total avholds menneske fordi jeg ikke liker smaken, jeg har fått prøve det meste hjemme og allerede den gang merket jeg jo at nei, jeg synes ikke dette er noe godt. Har ennå til gode å drikke meg brisen/full her i livet og da jeg er i midten av 30 årene, tror jeg neppe dette kommer til å skje. Hadde vi hat barn, hadde det ikke plaget meg hvis min mann hadde tatt et glass eller to med vin til maten, han har jeg til nå opplevd brisen en eneste gang, stort sett drikker han ikke noe særlig med alkohol, de flese gaver ala vin og champagne flasker, blir enten åpnet når gjester er her slik at de kan drikke det opp, eller gitt vekk. Men jeg er sjelegad for at jeg lærte hjemme at alkohol er noe man koser seg med, i små mengder.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #34 Skrevet 15. desember 2010 OMG, "nå var spørsmålet om det var greit", det må da gå an å skrive noe om hvorfor man synes noe også uten å bli rettet på. Hvis du ikke skal ha diskusjon, bare ja/nei svar så kan du heller dele ut spørreskjemaer i nabolaget enn å legge ut spørsmålet på en forumside hvor du bør vite at hvorfor man synes noe også blir skrevet om. OG hvorfor i alle dager var det greit at alle andre skrev hvorfor de mente som de gjorde, men min måtte du kommentere til at du ikke ville at det skulle stå noe om hvorfor man mener som man gjør?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #35 Skrevet 15. desember 2010 Det har ingenting med hysteri å gjøre å la være å drikke alkohol i jula når man har barn. Selv små mengder kan gjøre barn utrygge, fordi foreldrene dermed endrer seg noe i væremåten. Barn fanger opp slike nyanser mye bedre enn noen voksne.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #36 Skrevet 15. desember 2010 No var vel spørsmålet ditt : "syns dere null akohol i jula med barn er hysterisk?". Dette har du fått både positive og negative svar på, mange av dei grunngjevne med personlege erfaringar, forskingstal og litt lausare påstandar. Somme meiner altså som du at ja, det er hysterisk; vaksne folk må få bestemme sjølve om dei vil ta seg eit glas vin til matn, også på kulaftan. Andre har sagt nei, det er ikkje hysterisk: på julaftan bør dei vaksne vere edru. Så då skulle det vel ikkje vere nødvendig å starte ein runde til om akkurat det same spørsmålet, berre litt meir krøkkete formulert? Eller er du skuffa over at ikkje alle skreiv under på at alkoholfri julaft er for hysterikarar?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #38 Skrevet 15. desember 2010 14.28 er ikke meg (HI). men takk for svar alle sammen
Dunder Skrevet 15. desember 2010 #39 Skrevet 15. desember 2010 I motsetning til hva enkelte later til å tro, så finnes det INGEN indikatorer på at det er skadelig å vokse opp med avholdne foreldre. De enkelttilfellene dere sikter til høres mer ut som barn fra familier som er svært religiøse, barn som blir oppdratt med å føle mye skam dersom de "synder". Det er altså ikke alkoholmangelen som skader disse barna, men andre faktorer. At enkelte av disse barna utagerer i tenårene og lever utsvevende liv med fyll, dop og sex er ikke så rart, men det er IKKE et argument for å drikke med barn til stede. Jeg drikker sjelden på fest, og jeg ser lett at mine kollegaer og nære venner endrer seg litt etter et par glass vin. Jeg ser det for jeg er edru, det er det svært få andre som er.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 15. desember 2010 #40 Skrevet 15. desember 2010 Vel, jeg har vært edru gjennom mang en middag med svigerfamilien (gravid, ammet, jeg som skulle kjøre osv) da de ofte tar 1-2 glass vin til bedre middager, og har fremdeles til gode å merke noen form for endret adferd hos noen av dem faktisk. Jeg tror kanskje dette med endret adferd på f.eks fest har like mye med stemningen og froventningen å gjøre, som alkoholen i seg selv. Når man drikker "for å drikke" så blir man gjerne mer fnisete, pratsom osv fordi det er det man forventer. Har til og med blitt gjort flere forsøk på dette der forsøkspersonene trodde d drakk alkohol uten å gjøre det og likevel ble like "full" som dem som faktisk drakk alkohol. Ved en middag der man nipper til et glass og ikke drikker for å bli påvirket av alkohol, men fordi man liker smaken, så ser det heller ikke ut for at små enheter (maks 2) som inntas over tid påvirker adferden i det hele tatt. ER min erfaring. Siden vår egen persnlige erfaring skal være avgjørende her ;-)
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 15. desember 2010 #41 Skrevet 15. desember 2010 Vel, jeg drikker ikke, samboer drikker sjelden, men han tar nok en konjakk til julemiddagen, å litt vin på kvelden. Men det skal overhodet ikke være slik at han blir rørete el. Personlighetsforandringer er utrolig skremmende for små barn. alt med måte sier jeg bare..
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #42 Skrevet 15. desember 2010 Svar på overskrifta di: Jeg syns null alkohol når barn er tilstede er en selvfølge!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #43 Skrevet 15. desember 2010 Jeg synes ikke det er hysterisk. Man må få gjøre somman selv vil så lenge det ikke er til skade for barna. Er vokst opp med en periodedranker til far og var en periode svært negativ til alkhol på 17.mai, bursdager, jul osv. Men har moderert holdningene gjennom nye erfaringer som viser meg at barna ikke legger merke til et par glass vin eller ei. Hos min svigerfamilie drikkes det både velkomstdrink, vin til mat osv. Så vi har begynt med det vi også. Fyll og barn hører ikke sammen nei, men et alkolholinntak med måte ser jeg ikke problemet med lenger.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #44 Skrevet 15. desember 2010 Synes ikke det er noe stort offer å avstå fra alkohol når man er sammen med barn, enten det er jul eller resten av året.
ellen-propellen Skrevet 15. desember 2010 #45 Skrevet 15. desember 2010 Jeg skjønner ikke hvorfor man skal servere noe til julemiddagen ikke alle kan få. Her i huset drikker jeg øl til julematen.Jeg nyter virkelig en god juleøl til ribbe og i år som i fjor er munkholm juleøl handlet inn. Om barna ønsker en smak,så er det faktisk helt iorden. Jeg syns ikke det er hysterisk å ha null alkohol siden jeg mener at julen bør være på barnas premisser. Men man kan snu litt på debatten og si: Dere som "må ha" alkohol til julemiddagen,har dere ett alkoholproblem? Siden øl og akevitt hører med, voksne må jo kose seg, slapper av med vin osv osv
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #46 Skrevet 15. desember 2010 Grunnen til at du føler at øl og akevitt hører med til jula er jo fordi du er vokst opp med det. Så sånn sett har du blitt litt "skadet" av å vokse opp med foreldre som drikker i jula 8selv om det ikke er mye). Jeg er ikke vokst opp med alkohol i jula, og jeg tenker aldri på øl og akevitt på julaften.
Eleutheria Skrevet 15. desember 2010 #47 Skrevet 15. desember 2010 Tror det er mye sunnere at barna ser at det går an å ta en pils eller et glass vin for å kose seg, enn å få inntrykk av at man må være avholds. Fyll er selvfølgelig ikke greit!
Gjest ->>- Skrevet 15. desember 2010 #48 Skrevet 15. desember 2010 Hvorfor tror du det er mye sunnere?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #49 Skrevet 15. desember 2010 Problemet er vel at det er snakk om hårfine grenser når det gjelder endringer i personligheten ved inntak. Her er vi avholds, tar oss en fest når vi har barnefri ( 1 til 2 ganger i året ). Julen hører di små til, og personlig mener jeg at alkohol og barn er en dårlig blanding. Jeg har fint lite tro på at man får et mer avslappet forhold til alkohol dersom man vokser opp med å se voksne drikke.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #50 Skrevet 15. desember 2010 Jeg drikker ikke selv for tida siden jeg etter fødslene faktisk blir kjempedårlig i opptil to dager av så lite som 1-2 glass vin.. Og mannen min skal kjøre folk hjem julaften, så han er edru. Jeg liker også tanken på at en av oss skal være ganske eller helt edru så lenge barna er små og hjemme. Allikevel vil jeg servere litt akevitt til gjestene, men de får moderere seg. Det gjør de jo. Moderasjon er fint. Jeg har forresten vokst opp med moderat drikkende foreldre selv. Alle har vel en periode med mye alkohol i ungdommen forresten? Alle mine venninner hadde det, uavhengig av hvor mye foreldrene drakk. Men så roer man seg jo:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå