Gå til innhold

Syns dere null alkohol i jula med barn er hysterisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det syns jeg!

En juleøl og akevitt til maten hører til og tar ikke skade. Man skifter ikke personlighet og man lærer barna at man kan ha et sunt forhold til alkohol. Og at man kan kose seg uten å miste kontrollen.

De som syns man er dårlige foreldre når man tar en øl til maten eller en konjakk til kaffen er hysteriske.

Mine foreldre gjorde alltid dette og jeg har aldri vært "redd" for når mine foreldre skal drikke alkohol. Alt med måte.

Min kusine og hennes foreldre er helt motsatte, alkohol er FYFY og de gangene det var sammenkomster da vi var mindre fikk hun nesten panikk da det var øl til maten. Foreldrene har lært henne at det er fy og ikke bra å drikke. Da vi var fjortisser sammen var det hun som skulle tøye grensene med alkohol, mens jeg hadde et avslappet forhold. Kanskje tilfeldig?

Men som sagt, alt med måte. Fyll og barn passer IKKE sammen, men man kan kose seg med en øl eller to til maten.

Enige?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg drikker ikke selv, men plager meg definitivt ikke at andre gjør det... Så lenge det ikke blir fyll vel og merke...

Skrevet

Jeg er også vant til ett glass vin eller en øl til maten . Og kanskje litt til kaffen. Og jeg føler det på samme måte som deg,HI.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er det spor hysterisk. Akkurat som jeg ikke synes det er horribelt om noen tar seg et glass vin eller to.

Skrevet

Jeg er vokst opp med alkoholfri jul, barnedåp, konfirmasjon osv. Mannen er vokst opp med slik du beskriver. Ett eller to glass vin/øl til maten og en konjakk/akevitt el noe senere. Aldri mye, aldri sånn at man blir synlig beruset osv. I starten synes jeg det var rart og unødvendig å drikke alkohol med barn tilstede, men så oppdaget jeg at barna, både våres og svigerinnene mine sine, overhode ikke reagerte på dette. De merket det rett og slett ikke siden alkohlen ble inntatt så sakte og over tid at det ikke vistes. Så jeg har gradvis snudd og synes nå selv at det kan være godt med et lite glass vin til maten selv om barna er med. De største ungene kan gjerne spørre om det er vin jeg/mannen drikker og snuse oppi glasset fordi de er nysgjerrig, men så lenge de gir meg signaler om at det ikke virker som de merker noe på oss voksne og er like blide og trygge som vanlig, så synes jeg det er greit med bitte litt. Med trykk på bitte litt :-)

Skrevet

Jeg er vokst opp med strengt anti-alkoholregime, og kan ikke si at jeg har noe sunt forhold til hverken foreldrene mine eller alkohol likevel.

Det eneste som skjedde var at jeg begynte å drikke som 18-åring og ikke visste at man faktisk kunne stoppe etter ett eller to glass, så jeg drakk til jeg stupte og har vært noen ganger til pumping og sovet noen ganger ute i kulda fordi jeg ikke visste hvor jeg bodde. Jeg tror faktisk at barn har godt av å se at alkohol blir brukt på en fornuftig måte.

Skrevet

Nå har jeg et vennepar som er hysteriske mht alkohol, og sist jeg snakket med henne himlet jeg med øynene og sa at det må da være måte på hvor hysterisk man skal være. Et glass champagne på nyttårsaften er da ikke så farlig.

Da fortalte hun meg at det var blitt slik hos dem fordi hennes mann var vokst opp i et alkoholisert hjem. Han kan drikke selv (med måte), men tar seg aldri et glass forand barna. Selv om han ikke har noen problemer med alkohol, er det hans egne erfaringer som barn som gjør at han tar slik sterk avstand.

Må si jeg følte med litt dum som plumpet ut med mine bastante meninger.

Man vet aldri hvorfor noen nekter å ha alkohol forand barn.

Jeg synst man skal respektere andre mer enn man kritiserer!

Skrevet

Jeg er selv barn av to alkoholikere. Jula var et sant hellvete for meg og mine søsken.

Jeg synes allikevel at folk skal få nyte en øl. Men man bør begrense mengden. Og man trenger ikke drikke hver dag i jula.

Mine foreldre får ikke drikke hos meg i jula. De vet godt hvorfor og de respekterer det. Selv er jeg avholds, og ønsker ikke å ta med barna på store nyttårsfester etc med mye alkohol. Folk får selv velge hva de synes er best for dem. Men barn merker at man forandrer seg. Det kan jeg selv huske godt fra min barndom. Fyllesyke foreldre er heller ikke noe hyggelig juleminne for barn. Ta gjerne noen øl, men drikk med måte! Voksne er rollemodeller for sine barn, også når det gjelder alkohol.

Skrevet

Jeg har vokst opp med en periodedranker til far og pleide å trygle han om å holde iallefall julaften fri for alkohol (periodedrankere drikker jo mye i helger/ferier) for at jeg og søsteren min (og mamma) skulle kunne ha en koselig kveld sammen med han. Noen år klarte han det, andre år ikke.

Som voksen er min holdning at de som har et moderat forbruk av alkohol resten av året (som meg selv) godt kan ta et par glass på julaften også selv om det er barn tilstede, mens de som har alkoholproblemer eller problemer med å begrense seg når de først er i gang med å drikke, godt kan la julaften være barnas festaften uten alkohol.

Skrevet

Jeg er som du, nn 10.10, barn av en alkoholiker. Og jeg har absolutt samme syn som du har. Jeg er egentlig FOR alkohol i jula. Med måte, selvsagt. For å vise barna at dette ikke er så vanvittig spennende, at man kan drikke rolig og lite og at man ikke må drikke seg full for å kose seg.

Har man drukket så mye at man faktisk er dårlig dagen derpå, har man drukket vel mye...

Om folk er avholds, må de gjerne være det for meg, men å ta et standpunkt med at det ikke skal nytes alkohol foran barn gir faktisk feil signaler på sikt: det viser at alkohol er spennede, uoppnåelig, "ulovlig".

Skrevet

Syns ikke det er hysterisk hvis folk ikke drikker nei, det må man jo velge selv. (Hadde jo vært rart dersom noen som i utgangspunktet ikke drikker skal sitte og presse i seg øl og akevitt i jula bare for ikke å være hysteriske ;-) )

Men dersom man går rundt og mener veldig høylydt at alle andre skal være totalavholds, kan man vel fort oppfattes som hysterisk ja.

Personlig har jeg ingen problemer med at de som ønsker det tar seg øl/akevitt eller vin til julemiddagen, og kommer sikkert til å ta meg et glass vin til middagen flere dager i løpet av jula ;-)

Skrevet

Det er akkurat det jeg mener kakemonsterdamen

HI

Skrevet

Min mor er vokst opp i et sterkt alkoholisert hjem og reagerer svært negatuvt når det serveres alkohol pga det hun selv har opplevd som barn, spesielt i høytider som jul o.l. Hjemme hos oss har alltid julaften vært totalt alkoholfri, og ingen av oss barna har tatt skade av at våre foreldre drakk bare brus ;)

Av respekt for min mors opplevelser er det null alkohol på bordet her når vi feirer jul sammen med dem. Det synes både jeg og mannen er helt ok, vi ønsker å respektere dette.

Selv har jeg og min mann et avslappet forhold til alkohol, og kan godt ta en øl eller et glass vin til maten en gang iblant. Men det blir med 1-2 glass. Brisne/fulle har vi ikke vært på mange år noen av oss. Når vi feirer jul med min manns familie er de vant til å ha øl og vin til maten, og da synes jeg det er helt ok. Ingen drikker seg jo fulle, de nyter et glass til julematen.

Selv drikker jeg ikke alkohol på julaften. For meg er det ikke så viktig, og mine holdninger er nok slik fordi jeg vet hva min mor har opplevd. For meg er ikke alkohol så viktig, den ene dagen i året kan jeg godt drikke brus til maten. Men min mann tar gjerne 1-2 glass alkohol til julemiddagen de årene vi feirer med hans familie, uten at jeg reagerer på det.

Jeg synes altså ikke null alkohol i jula er hysterisk. Hver enkelt familie må få velge selv hva som passer for dem. Dere som mener det er hysterisk bør prøve å tenke over at det faktisk ofte finnes gode grunner for hvorfor enkelte familier velger å gjøre som de gjør. Er ikke all alkoholisme som synes på utsiden av hustes 4 vegger heller, kanskje har noen svært negative barndomsminner med alkohol på julaften.

Skrevet

jeg har aldri hatt noe anstrengt forhold til alkohol, og ingen dårlig minner fra barndommen.

men jeg må innrømme at jeg ikke liker drikke med alkohol. er så sykt kresen på drikke. liker best vann. så eplejuice. så champanigebrus. og så sprite. ellers er jeg ikke glad i alkohol eller kaffe osv pga smaken. så jeg holder meg unna alkohol på julaften men gjør meg ingenting at de andre tar seg 3-4 akevittshotter foran barnet mitt, så lenge de ikke blir fulle da. da hadde jeg gått. men ingen i familien min som drikker seg full foran hverandre uansett så derfor jeg jeg ikke noe imot at det drikkes foran barnet mitt, for vet at alle begrenser seg av seg selv :)

Skrevet

Ja, men det er et men.

Dersom det er personer som ikke kan klare å begrense seg til et glass vin/øl til maten og en konjakk til kaffen, så er det greit med 0 alkohol i stedet.

Skrevet

Enig med deg HI. Jeg drikker ikke selv, men et glass vin til maten synes jeg det er helt ok at folk tar.

Skrevet

Alt av forskning på feltet tyder på at barn som vokser opp med foreldre som ikke drikker, selv drikker mindre som voksne. Det er lite hold i teorien om at man gjør alkohol til noe spennende ved å være avholdende, selv om du alltids vil få historier på individinivå som skal bekrefte den.

Skrevet

Jeg liker ikke alkohol og drikker verken til jul eller ellers. Bare en sjelden gang når det skal skåles for noen tar jeg noen slurker av ren høfflighet. Er jeg da per definisjon en hysterisk person tro?

Skrevet

Jeg synest ikke det er hysterisk, synst heler ikke det er galt med LITT akohol.

Selv drikker jeg sjelden, og jeg drikker aldri når barna mine er tilstede. Jeg klarer bare ikke, byr meg imot. Er vokst opp i ett hjem med periodedranker til far (og da var jo jula en evig fest for han) og en mor som oversåg/ignorerte det meste. Jeg hatet jul da jeg var liten. Min mann og hans famile har ett normalt forhold til alkohol. Og de kan ta seg en juleøl eller akevitt i jula, og det gjør meg ingenting. Men skal min far komme, gjemmes all alkohol bort, og har han drukket før han kommer, så har jeg og min mann gjort en avtale om at min mann sporentreks kjører han hjem. Jeg vil ikke ha han i mitt hus når han har drukket, uansett hvor lite det er. Jeg tåler ikke at det så mye som lukter alkohol av han. Fikser det ikke.

Skrevet

Det er litt hysterisk å si at det på død å liv ikke skal være noe alkohol i jula, å syns ikke det gjør noe om de voksne tar seg et glass vin til maten.

Nå er jeg vokst opp med det at det ikke er noe alkohol på julaften fordi det er barnas dag og begge foreldrene mine har syns at alkohol ikke hører hjemme på julaften.

Jeg drikker ikke selv på julaften, men jeg slår ikke glasset ut av hendene på en voksen som sitter å drikker et glass vin av den grunn! Men jeg syns at jul skal være som ellers, man drikker ikke for å bli full eller beruset i nærheten av barn. Men på julaften så syns jeg ikke det gjør noe om en voksen tar seg et glass vin eller en øl til maten.

Skrevet

Jeg ser verken problemet med å la være å drikke og det å ta seg noen øl eller akevitt så lenge man oppfører seg. Men syns det er hysterisk å nekte andre voksne rundt seg å drikke pga egne barn.

Skrevet

Min far er periodedranker. Julaften var den eneste dagen i året da vi kunne stole på at han klarte å holde seg edru (resten av jula var ikke så hvit, nei), og for meg var dette langt viktigere enn både mat, godteri og gaver.

Som voksen har jeg fortsatt et anstrengt forhold til alkohol, men jeg synes egentlig man gjør barna en bjørneteneste dersom man later som om man er avholds hvis man ikke er det. Derfor har de en sjelden gang sett oss drikke et glass vin eller en øl, men stort sett drikker vi ikke før ungene er i seng (og lite og sjelden etter det, for så vidt). Jeg har rett og slett ikke lyst på alkohol så lenge jeg er sammen med ungene.

Julaften, derimot, blir det bare servert brus her hos oss. Jeg er såpass prippen at jeg synes at på barnas aller største dag fortjener de at mamma, pappa og alle andre voksne er edru. Det kan jo tenkes at jeg hadde vært litt mindre streng på dette om bakgrunnen min hadde vært litt annerledes, men mannen min og jeg er i hvert fall skjønt enige i dette spørsmålet. Og hadde noen tatt 3-4 akevitt i mitt hjem og i nærvær av mine barn, hadde de blitt bedt om å gå.

Skrevet

I en perfekt verden nei ;)

Vi skal feire borte i år og der kommer min mor som er alkoholiker, derfor blir det null alkohol frem til vi er dratt hjem. Men i en familie der man har et normalt forhold til alkohol og det nytes to-tre glass til maten eller til kvelden ser jeg ikke noe problem.

Skrevet

Nei, det er ikke hysterisk. Det finnes langt flere barn som tar skade av for MYE alkohol enn for LITE.

Det betyr ikke at alle som tar seg et glass vin på julaften er dårlige foreldre. Men mange synes det er vanskelig å vite hvor grensen går, og da er det eneste forsvarlige å holde seg helt unna. Av alle foreldre som forsvarer alkoholbruk sammen med barn så vil jeg tippe at ca. 80% av dere drikker for mye (altså slik at det er ubehagelig for barna). Mange faller altså inn under de 20% som faktisk får det til, men er du i tvil: Styr unna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...