Gå til innhold

98% av norske mødre er idioter ...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var først 98%, men forvandlet meg til 2% med barn to...

Haha.

Men stort sett er jeg 100% meg selv og 100% mamma, det funker aller best.

Skrevet

Det skal da litt til for å i det hele tatt få til å fullamme i 6 mnd.

Er jeg en idiot som begynte å gi grøt når baby var gammel nok slik at jeg slapp å våkne 4 ganger mellom midnatt og klokka 6 om morgenen, være uopplagt og ute av stand til å ta meg av eldste slik h*n fortjener pga søvnmangel? Hvis det gjør meg til en idiot så gjerne for meg.

Skrevet

Jeg er en av de siste 2%, men det er en ren tilfeldighet og har ingenting med intelligensen min å gjøre, akkurat.

Mange opplever kanskje at barnet er for sultent til å kunne leve av morsmelk i 6 mnd. Det har 0 betydning hva myndighetene sier når hverdagen ikke fungerer for mor og barn, tror jeg.

Skrevet

Jeg er også blandt disse 98%. Startet med 4mnd grøt til sønnen min da han var ca 5 mnd-- etter helsesøsters anbefaling.

Skrevet

Jepp, de er jo stort sett idioter. Idioti-faktoren avtar jo høyere utdannelse man har, derav lengre amme-peroide blant høyt utdannede. Lav utdannelse medfører mindre kampetanse i å ta til seg informasjon og råd fra fagfolj. Sånn ER det.

Det vil nå følge et drøss med innlegg om personlige erfaringer om hvorfor akkurat de ikke ammet i 6 mnd. Fordi det er meget vanskelig for mange å se det store bildet...

Skrevet

I natt sov jeg for første gang på 6 mnd 6 timer sammenhengende. Gutten begynte med litt grøt da han var 5 mnd, og endelig ser det ut til at jeg slipper gå rundt som en levende død. Han får uansett pumpet mm i grøt og sviskepure eller annen frukt med masse mm, potetstappe med mm osv osv osv... Men er ingen idiot, bare trøtt mamma med en sulten gutt.

Men det er jo drita lettvint med kun puppen da, så om babyen min ikke hadde behov for grøt hadde jeg ikke stresset med å innføre det nei. Nå er det mere klesvask og grøt i ansiktet og over alt...

Skrevet

Njaaa.. Jeg datt så kraftig ned i vekt at jeg måtte tilføre ekstra, mulig jeg er en idiot for det. Menmen.. ser ut som det har gått veldig bra med veslemor for det^^

Jeg er faktisk ikke sikker hvor drastisk det rådet er, jeg mener i grunn og bunn at morsmelk er ofte det beste for barnet. Men jeg tror ikke det utgjør en kjempe forskjell i det store og hele om barnet var fullammet i seks mnd, eller ikke.

Men hva vet jeg - ingen ekspert på området

Skrevet

Da er jeg en av de 2% glupe mødrene...

Syns du går litt drastisk ut her men det var vel for å få oppmerksomhet tenker jeg...

Jeg fikk klørene ut bare jeg leste overskriften og var klar til en skikkelig bitch slap, men jeg er faktisk enig.

De som kan, BØR følge ammeråd.

Jeg har inntrykk av at mange, spesielt unge mødre driter litt i det fordi det er ikke bare bare å amme. Vondt kan det være, brystbetennelse og alt mulig. Så jeg tenker at det er lett å rettferdiggjøre ammeslutt med at det blir bedre for mor...

Skrevet

Enten så er det noe rart med denne undersøkelsen, eller så omgås jeg et veldig lite representativt utvalg av befolkningen.

Ca halvparten av de jeg kjenner fullammer til 6 mnd. Mulig jeg ikke kjenner så veldig mange, men allikvel... Bare 2%? Det har jeg vanskelig for å tro.

Hva med dere andre? Kan dere komme på 50 kvinner dere kjenner med barn? Er det kun 1 av disse kvinnene som har fullammet til 6 mnd?

Jeg tror det er noen nyanser i denne spørreundersøkelsen som ikke kommer helt fram i teksten.

Skrevet

Da er jeg en høy utdannet idiot. Jeg har, som de fleste, fått med meg at det er anbefalt å fullamme i 6 måneder. Men når gutten begynte å gå ned i vekt uansett hvor mye jeg ammet, tenkte jeg at jeg heller ville være en dum mor med en frisk gutt.

Og a propos dum: hvis det stemmer at noen har for mye melk (kjente en som produserte litervis av saken, ungen var DIGER og likevel klarte hun å levere til melkebanken), da må det være noen som har for lite melk, rent statistisk. Skal vi da la ungene dø av sult fordi moren er intelligent men en dårlig melkeprodusent?

Skrevet

Jeg sier heller jeg er en av de heldige 2% her. Fullammet sønnen min til han var 6 mnd! PS: Jeg ble mamma som 18åring.

Skrevet

I venninnegjengen min er det nå i snitt 2,5 barn pr mor og tilsammen 23 barn. Av disse er bare ett fullammet.

Husk at hvis du begynner med smaksprøver av fast føde før 6 mnd, eller må gi mme i en kort periode pga mors sykdom f. eks, har du per definisjon ikke fullammet.

Skrevet

"Samtidig som hun oppfordrer til amming, mener hun at det er viktig å unngå moralisme. – Ikke alle kan amme, og for noen er morsmelkerstatning det riktige valget. Dette må møtes med respekt og forståelse."

Ovenstående er hentet fra intervjuet du viser til.

Jeg er en av de som absolutt ville amme. Det gikk greit det, babyen tok puppen, men etter 2 dager fikk jeg beskjed av legen på sykehuset om at jeg ikke fikk lov til å amme mer. Dette fordi jeg ble veldig syk og måtte på sterk antibiotikakur i 12 dager. Denne antibiotikaen jeg fikk var det ikke forsket på om man kunne bruke hvis man skulle amme. Jeg hadde ikke noe valg, bli frisk og gi ungen mme. Det var desverre også tomt i "melkebanken" over hele østlandet så det måtte bli MME. Jeg pumpet meg i 20 minutter annenhver time i 10 dager i håp om å opretteholde melkeproduksjonen til jeg ble frisk og kunne amme guttten igjen, men jeg mistet desverre.

Jepp, mulig jeg er idiot i dine øyne. Men du er sneversynt!!!!

Skrevet

Personlig mener jeg at rådet om fullamming i seks måneder er bastant og ikke nødvendigvis det beste for barnet. Derimot ble jeg provosert av artikkelen som i mine ører ga litt "98% er for teite til å skjønne sitt eget barns beste"-klang.

Jeg har forøvrig fullammet ett barn i seks mnd og ett barn fikk fast føde før, så jeg er en pen blanding av idiot og smarting selv i så fall.

Skrevet

Jupp, jeg ville ha oppmerksomhet og vet hvordan man kan få det. Dessuten får spissformuleringer folk til å engasjere seg.

Personlig mener jeg at rådet om seks mnd fullamming er lite nyansert og serveres veldig bombastisk. Når 98% ikke klarer å følge rådet tenker jeg at det er rådet det er noe galt med. Mødre flest vil jo barnets beste og de fleste jeg kjenner, men inkludert, hadde litt dårlig samvittighet over å ikke fullamme i seks mnd.

Men trenger man virkelig ha dårlig samvittighet? Jeg har nå i ettertid lest den tykke rapporten fra WHO om fullamming og det er ikke sterke bevis for at fullamming er bedre i industrialiserte land. Amming kan det selvsagt dokumenteres at er viktig og at forebygger en del sykdom også her i vesten, men det er ikke sånn at hvis man sper på med en flaske mme så skader du barnet.

Skrevet

Ikke sant. Strengt tatt, etter WHOs definisjon har man ikke fullammet om man har gitt tran ... men etter den norske definisjonen er det ok.

Egentlig tror jeg det er anbefalingene det er noe galt med når 98% ikke følger dem og ikke mødrene.

Skrevet

Er en idiot med god råd, mme er dyrt!

Skrevet

Trenger ikke være snakk om å gi mme. Bare man har gitt smaksprøver, litt grøt, litt banen eller litt pære så er man ikke lengre i kategorien "fullammer"

Skrevet

For meg kjentes det ikke naturlig ut å nekte barnet smaksprøver når h*n var konstant sulten, jeg var lei av å fullamme og barnet så på oss spise mat med store øyne og lagde smattebevegelser.

Forøvrig synes jeg ikke man burde rakke ned på mødre som velger å gi mme og ikke vil amme. Amming kan være slitsomt, vondt og upraktisk det også og dessuten er det en privatsak hva man gjør med puppene sine.

Skrevet

min ville bare ha pupp. fullammet i 10 mnd. ammet i 18 mnd.

Skrevet

Å få til en tilfredstillende vektoppgang er selvfølgelig overordnet om mor ammer eller flasker.

Skrevet

Søstra mi hadde det sånn også. Det er det heller ikke rom for hvis du spør helsestasjonen. Men noen barn er faktisk ikke klare for fast føde ved seks mnd alderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...