Gå til innhold

Jeg tror heller ikke på statistikk.....sorry

Anbefalte innlegg

Skrevet

Statistikk er ikke et verktøy man skal bruke for å gi fakta. Det er et verktøy for å vise ca hvordan ting ligger ann. Tallene er ikke nøyaktige, og ikke pålitlige til å bruke i faktaopplysninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Statistikk skal ikke leses ordrett, det er kun ment for å vise for eksempel en trend og gi et bilde på hvordan den aktuelle trenden kommer til å fortsette et visst antall år frem i tid. Det er umulig å få et 100% pålitelig grunnlag for å trekke statistiske slutninger, og det er av så mange grunner at jeg gidder ikke å legge ut om det nå.

Skrevet

Det er feil at statistikk kun er ment for å vise trender. De som bruker statistikk som et verktøy i markedsføringen, er kanskje ensidig opptatt av dette. Men i samfunnsplanlegging og samfunnsforskning er man ofte minst like interessert i nivåtall. Basert på bl.a. intervjuundersøkelser er det fullt mulig å få fram pålitelige tall også for dette, om ikke 100% riktige, så innenfor et konfidensintervall på f.eks. 95% (med angivelse av feilmarginer).

Og selv om man nøyer seg med å måle trender, altså endringstall over tid, er man selvsagt avhengig av mest mulig korrekt nivåmåling for at det skal gi noen mening.

Skrevet

Tror dere at de som holder på med undersøkelsene går lei og finner opp svar da, eller?

Jeg syns det er viktig med statistikk - det gir oss en pekepinn på forskjellig slags utvikling.

Det er også derfor det kun er telefonsalg det går an å reservere seg mot. For hvor mange ganger har egentlig DU sagt "nei, det passer ikke akkurat nå" når noen ringer ang en spørreundersøkelse for ett eller annet?

Siden jeg liker statistikk og syns det er viktig å delta i samfunnet (det er gjennom mange av disse spørreundersøkelsene vi kan oppdage mange slags endringer i samfunnet bl.a) så deltar jeg på 90% av alle undersøkelser som kommer min vei.

Akkurat nå holder jeg faktisk på å svare på en pilotundersøkelse ang nordmenns energibruk og besittelse av elektriske apparater i hjemmet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...