Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #1 Skrevet 14. desember 2010 Shoot me! Ser også på SSB.no at over 40% (en undersøkelse ssb har selv gjort) har liten tro på ssb.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #3 Skrevet 14. desember 2010 Ut fra måten du presenterte disse tallene på, er det i hvert fall liten grunn til å tro på deg, beklagelig nok. Her er nemlig resultatene fra den undersøkelsen du dristet deg til å referere til, og som viser at du fusker (ut fra din påstand om at 40% har liten tro på SSB, jfr avsnitt 2 nedenfor): "Totalinntrykket gir SSB en nittendeplass på årets rangering; 60 prosent sier at de har et ”meget godt” eller ”ganske godt” inntrykk av Statistisk sentralbyrå. Foran SSB ligger blant annet Meteorologisk institutt, Forbrukerombudet, KRIPOS, Forbrukerrådet og ØKOKRIM. Det er svært få (bare 3 prosent) som sier de har et ”litt” eller ”meget dårlig” totalinntrykk av SSB. En relativt stor andel av de spurte - 37 prosent - sier at de ikke har noen bestemt oppfatning av SSB ("vet ikke"/"verken eller"/"umulig å svare").
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #4 Skrevet 14. desember 2010 Min far jobber med dette og han lærte meg ganske tidlig at statistikk er en fantstisk ting. Man kan alltid fremlegge statistikk i egen favør, uansett hva det gjelder. Man kan i alle tilfeller lage statistikk som gjør at man får det resultatet man vil ha.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #5 Skrevet 14. desember 2010 Hehe! Snakk om å snu sannheten HI!
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #6 Skrevet 14. desember 2010 Jeg har aldri trodd på gjennomsnitt eller statistikk.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #7 Skrevet 14. desember 2010 Man kan selvsagt misbruke statistiske resultater. Det betyr imidlertid ikke at enhver statistikk er lite troverdig. Hva annet skulle man holde seg til når det blir spørsmål om slikt? Ren gjetning? Eller basere seg på hva ens venner og familie har eller ikke har? Jeg trenger ikke støtte meg på min far i dette spørsmålet. Jeg har selv høyere utdannelse innenfor dette feltet.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #8 Skrevet 14. desember 2010 Det HI forsøker seg på, er ren løgn. Og så støttes hun av de som misliker statistikk. Akk ja. Det er selvsagt litt trist når statistikken bidrar til å fjerne myter om hvordan ting forholder seg.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #9 Skrevet 14. desember 2010 Jeg tror heller ikke på statestikk. De har laget feks vekstkurven til våre barn (den du har på helsestasjonen) utifra statistikk som er gjort om til gjennomsnitt. Den stemmer veldig sjelden. Og gjør heller folk hysteriske for at det er noe galt med barna sine, fordi de ikke er som gjennomsnittet. Det er bare et tall man kan holde seg til, men det er ikke en nøyaktig utregning av normalen i Norge. Derfor er det feil å støtte seg til disse undersøkelsene som blir gjort.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #10 Skrevet 14. desember 2010 Kanskje du burde lære deg å lese og å lese statistikk ordentlig før du bestemmer deg for å avfeie det
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #11 Skrevet 14. desember 2010 Det aller meste av den statistikken som lages, inneholder ikke enkle gjennomsnittstall, men langt mer innholdsrike fordelinger enn som så. At media ofte formidler gjennomsnittstall, er en annen sak. Hvordan en gjennomsnittlig vekstkurve skal fortolkes, er opp til helsepersonalet å formidle. Greier de ikke å hindre "hysteri", har de ikke gjort jobben sin.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #12 Skrevet 14. desember 2010 MÅ man ha noe å forholde seg til da?
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #13 Skrevet 14. desember 2010 Hva vet du om meg og min statistikkunnskap? Jeg er skeptisk til statistikker utifra hvordan statistikker blir laget, ikke hvordan de leses!
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #14 Skrevet 14. desember 2010 Hva slags kompetanse har så du, som liksom kan overprøve kompetansen til landets fremste statistikere? Du bør også vite at det meste av statistikken som lages, følger internasjonale regler og anbefainger, og at det gjøres på samme måte i de fleste land. Det er snakk om vitenskapelige metoder som ikke er grunnlag for å tvile noe nevneverdig på, om du ikke har fått Nobelprisen i matematikk, da.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #15 Skrevet 14. desember 2010 Jeg har liten tiltro til statistikker selv. Men det gir en viss "ca info". Men de fleste vet at man ikke skal stole blindt på statistikker.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #16 Skrevet 14. desember 2010 Må jeg virkelig være smartere, mer effektiv eller/og ha en større kompetanse enn statistikerne for å ikke tro på deres utføring av statistikk? Det er ikke bare utførelsen heller, det er de man spør også som i noen tilfeller kanskje ikke svarer korrekt?! Det spiller for mange faktorer inn her til at et tall kan stemme for hele folketallet i Norge. Det er det du ikke skjønner her. Ser du er helfrelst på din teori, så dette blir som å diskutere kristendom med en hjernevasket kristen.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #17 Skrevet 14. desember 2010 Statestikker er ikke pålitelige. Om de bruker ca 500 mennesker i en undersøkelse, blir det ca 26 mennesker som blir spurt pr kommune. I min kommune, bor det ca 230.000 og er en av de minste kommunene i Norge. Dvs at når de spør 26 stk av disse 230.000 menneskene, skal det gjøre et presentabelt tall for de resterende 229.974 menneskene? Ser du ikke at logikken detter ut?
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #18 Skrevet 14. desember 2010 Jeg er ikke "helfrelst" på noe som helst. Derimot virker det som noen av "skeptikerne" her inne sitter inne med fasiten selv, uten å kunne dokumentere noe som helst. Ingen er mer klar over svakhetene i statistikken enn statistikerne selv, og den blir som regel grundig redegjort for.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #19 Skrevet 14. desember 2010 Kun 3 prosent har et dårlig totalinntrykk av SSB, landets viktigste produsent av statistikk. Når det gjelder forholdet mellom landsrepresentative utvalg og kommuner, så er det selvsagt ikke slik at utvalgsundersøkelser av denne typen gir grunnlag for å lage tall for enkeltkommuner. Det er kun tall for hele landet som lages, eventuelt fordelt på de største byene (og fylkene). Kan også gi fordeling på spredtbygd/tettbygd og på landsdeler.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #20 Skrevet 14. desember 2010 Ja, det er derfor de stopper deg på gaten og spør? Hvordan kan de vite hvor man er fra da? Ser på dele dette som tullpreik. Les statistikker med et snev av skepsisme. Det er umulig å redgjøre hvor mange husholdninger i Norge som har 1 eller 2 biler ved å kun spørre noen hundre mennesker på gaten/telefonen. Skjønner du ikke det, 15.52 er det helt mørkt.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #21 Skrevet 14. desember 2010 Det er 60% som har tillit til ssb. Så kan du analysere de andre 40% akkurat som du vil, men tror nok de hadde sagt at de liker ssb om de gjorde det. Derfor jeg skreiv 40% i overskriften. Men go ahead. Kveruler til du blir grønn...
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #22 Skrevet 14. desember 2010 Så får vi ta enda en reprise, for de usedvanlig tungnemme iblant oss, som later som om det er vi andre som "kverulerer" ... Her er det utklippet fra SSBs egen web-side hvor det redegjøres for resultatet: "Totalinntrykket gir SSB en nittendeplass på årets rangering; 60 prosent sier at de har et ”meget godt” eller ”ganske godt” inntrykk av Statistisk sentralbyrå. Foran SSB ligger blant annet Meteorologisk institutt, Forbrukerombudet, KRIPOS, Forbrukerrådet og ØKOKRIM. Det er svært få (bare 3 prosent) som sier de har et ”litt” eller ”meget dårlig” totalinntrykk av SSB. En relativt stor andel av de spurte - 37 prosent - sier at de ikke har noen bestemt oppfatning av SSB ("vet ikke"/"verken eller"/"umulig å svare").
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #23 Skrevet 14. desember 2010 Statistikk kan bidra til å gi et godt bilde av virkeligheten,men det avhenger selvfølgelig hvordan en trekker utvalg, og hvilke andre variabler de har for at noen skal være aktuelle kandidater hvor representativt det er. Er en uheldig med utvalget kommer en frem til lavpanna konklusjoner som at bare 3% av verdens befolkning er ett hundre prosent heterofile. Kanskje blandt lettpåvirkelige tenåringer, men ikke i for den øvrige befolkningen....
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #24 Skrevet 14. desember 2010 Du kan klippe og lime så mye du vil, men resterende 37% er det ingen som har peil på i denne debatten.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2010 #25 Skrevet 14. desember 2010 Statistikk er et flott verktøy for planlegging av mange samfunnsfunksjoner. Det krever imidlertid kunnskap å bruke statistikk korrekt. Noe en del journalister glemmer.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå